Ötven éve érkezett meg az első

2018. május 16. Logisztika | Egyéb szektorok

A magyar tengerentúli áruexport első számú kikötőjébe, Hamburgba 50 évvel ezelőtt futott be az első konténerhajó. Erre emlékeztek a hamburgi kikötővállalat, a HHLA AG és az érdekeltségébe tartozó METRANS-csoport vezetői a METRANS dunaszerdahelyi terminálján, április 24-én.

Az Antoine De Saint Exupéry konténerszállító hajó 400 méter hosszú, és 20 776 TEU kapacitású

Az American Lancer konténerhajó 1968. május 31-én futott be a hamburgi kikötőbe. Ugyanennek az évnek az őszén már heti 4-5 konténerhajó érkezett a kikötőbe, 1972-ben pedig már 6 – összesen mintegy 2600 konténer ki- és berakodására alkalmas – daru épült a rakpartokon. A hamburgi kikötő az elmúlt 50 évben olyan fejlődésen ment keresztül, amely mára a világ egyik legnagyobb forgalmú tengeri kapujává tette. Hamburg kikötőjében jelenleg évente mintegy 9 millió TEU-nak megfelelő konténert kezelnek, ezen belül a HHLA terminálokon közel 7 millió TEU mennyiséget. A fél évszázad alatt persze nemcsak a kikötő, hanem maga a konténerszállítás is jelentősen fejlődött. Míg a 213 méter hosszú American Lancer 1968-ban 1200 TEU kapacitásával igazán nagy hajónak számított, addig ma a hamburgi kikötő olyan „óriásokat” fogad nap mint nap, mint például a CMA-CGM hajóstársaság Antoine De Saint Exupéry konténerszállító hajója, amely 400 méter hosszú, és 20 776 TEU kapacitású. Ha a rakterében szállított konténereket hosszanti elhelyezésben egymás mellé illesztenénk, akkor a sor két vége közötti távolság 125 kilométer lenne.

Balról: Axel Mattern, a Hafen Hamburg Marketing (HHM) e.V. elnöke Angela Titzrath, a HHLA elnök-vezérigazgatója Peter Kiss, a METRANS-csoport elnök-vezérigazgatója Thomas Lütje, a HHLA Container Terminals GmbH. ügyvezetö igazgatója

Nyitottan a világra

– Az amerikai United States Lines, a német Hapag-Lloyd és a dán Maersk voltak a tengeri konténerszállítás úttörői Hamburgban, kapcsolatot építve Afrika, Ausztrália, Észak-Amerika és Kelet-Ázsia kikötőivel. A transzkontinentális konténeres áruszállítás megteremtése nemcsak kikötőnk életében volt fontos fejlődési állomás, hanem a globális gazdaság felé tett egyik meghatározó lépésnek is tekinthető. Hamburg és a hamburgi kikötő történelmét, illetve sikereit – a kedvező földrajzi elhelyezkedés mellett – a világra való nyitottság alapozta meg. Ezt a nyitottságot kívánjuk megőrizni és továbbfejleszteni a jövőben – mondta Angela Titzrath, a hamburgi kikötőben három konténerterminált is üzemeltető Hamburger Hafen und Logistik (HHLA) AG elnök-vezérigazgatója. A HHLA vezetője ünnepi beszédét követően bejelentette, hogy 2018. április 1-jei hatállyal a társaság érdekeltségbe tartozó METRANS vasúti operátor cégcsoport élére Kiss Pétert nevezték ki.

Konténertörténelem egy konténerben

Hamburgban megtekinthető az a speciális interaktív múzeumkonténer, amelyet az 50. évforduló alkalmából alakítottak ki, és amelyben látogatóként izgalmas audiovizuális támogatással megismerhető a konténeres tengeri áruszállítás fejlődésének története, és végigkövethető egy banánnal, illetve kávéval rakott konténer útja a távoli vidékektől egészen a hamburgi kikötőig. A virtuális élményről és információszerzésről szerencsére az sem marad le, akinek most nincs lehetősége a híres Hanza-várost felkeresnie, a hamburgi kikötő ugyanis egy külön weboldalt hozott létre a kerek évforduló alkalmából.

(SCM)