Budapesten az európai vasúti árufuvarozást forradalmasító technológia

2023. szeptember 21. Logisztika | Egyéb szektorok

Hat európai országot felölelő tesztkörút keretében digitális automata központi ütközővel (DAC) felszerelt vonat érkezett Magyarországra. A DAC-ot, a vasúti ágazat jövőbe mutató technológiáját a hatóságok, a magyar vasútvállalatok vezető képviselői és a szakemberek számára a Rail Cargo Hungaria (RCH) szakmai rendezvényen mutatta be. A technológia véglegesítésének folyamatában a hazai tesztek eredményét is figyelembe veszik majd – olvasható a szeptember 21-én kiadott sajtóközleményben.

A német DB Systemtechnik vállalat – amely a fejlesztés minden fázisában aktívan részt vett – koordinálja az európai tesztkörút eseményeit. A DAC egységes bevezetésének célja, hogy megteremtse az európai vasúti árufuvarozás automatizálásának és digitalizálásának előfeltételeit. Az ÖBB Rail Cargo Group (RCG) tagja a DAC tesztelésére hat európai vasútvállalat által alapított konzorciumnak (DAC4EU), amely koordinálja az új kapcsolókészülék fejlesztését és a megfelelő típus végső kiválasztását.

A technológia bevezetése 2028-ban kezdődhet
Jelenleg a teherkocsikat manuálisan kapcsolják össze egymással, a megfelelő illeszkedést vonatba sorozásukat követően a helyszínen, a kocsik mellett elhaladva ellenőrzik, valamint elvégzik a fékek vizsgálatát, amely időigényes és költséges, a munkavállalók számára fizikailag is megterhelő, ráadásul rendkívül veszélyes folyamat. 
Az Európai Unió DAC átállási programja szerint 2028-tól az új technológiával felszerelt kocsikat a digitális automata központi ütközőkkel kapcsolják majd össze, amelyek levegő-, áram- és adatkapcsolatot is biztosítanak. Mindez akár 450 ezer teherkocsit és 17 ezer mozdonyt érinthet az Európai Unióban. 
A DAC bevezetése erősíti az európai vasúti árufuvarozás versenyképességét azáltal, hogy lehetővé teszi az automatizálást a vonat közlekedése során, csökkenti a technológiai és tartózkodási időket, növeli a küldemények eljutási sebességét, kapacitásokat szabadít fel, támogatja további fuvarozási mennyiségek vasútra történő átterelését, valamint csökkenti a balesetek kockázatát. 

Kulcsszerep a vasúti árufuvarozás forradalmasításában
Kovács Imre, a Rail Cargo Group Igazgatóságának tagja, a Rail Cargo Hungaria Igazgatóságának elnöke az eseményen rámutatott, hogy a technológia bevezetése a tehervagonok összekapcsolásának és szétválasztásának folyamatában kompenzálhatja a kocsirendezői és tolatási műveletekkel kapcsolatban tapasztalható munkaerőhiányt, és egyúttal költséget takarít meg. Kiemelte, hogy az innováció egyedülálló lehetőség az európai vasúti árufuvarozás forradalmasítására, kulcsfontosságú szerepet tölt majd be a vasúttársaságok üzemeltetésének átalakításában. A DAC többletkapacitást biztosít a forgalmak vasútra történő áttereléséhez, ezáltal erősíti a klímavédelmi törekvéseket.

Veszprémi László, az Építési és Közlekedés Minisztérium Vasúti Hatósági Főosztályának vezetője megállapította, hogy ez az innováció olyan új távlatokat nyit meg a vasúti teherfuvarozásban, amely minden eddiginél gyorsabb és rugalmasabb kiszolgálást, valamint megnövelt szállítási kapacitásokat biztosít, miközben a legalacsonyabbra szorítja a károsanyag-kibocsátást. A DAC első lépés az intelligens vasút felé. A Vasúti Hatóság folyamatosan nyomon követi az iparágat érintő technológiai innovációkat, és a vasúti közlekedés biztonságát szem előtt tartva támogatja az alágazat működését.

– Az Európai Unió Green Deal programja rövid távon növelni kívánja a vasút részarányát a teherszállításban. Magyarország és a MÁV támogatja ezt a célt, és elkötelezett a klímapolitikai célok magas szintű megvalósítása mellett. A vasúti árufuvarozás versenyképesebbé tételét szolgálják az olyan innovációk, mint amilyen az automata digitális központi ütköző, amely gyorsabbá és biztonságosabbá teszi a vasúti kocsik összekapcsolását. Örömmel üdvözöljük a MÁV hálózatán a DAC berendezéssel felszerelt tesztvonatot, és segítjük munkáját. Szakembereink a hazai tesztek eredményeinek figyelembevételével javaslataikkal hozzájárulnak a technológia véglegesítéséhez – emelte ki egyebek között Dr. Mosóczi László, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója a technológiáról tartott szakmai fórumon.

– A digitális automata központi ütköző alapfeltétele annak, hogy növeljük a vasúti árufuvarozás versenyképességét Európában. A DAC sikeres bevezetése jelentősen megnövelné az európai árufuvarozó vasútvállalatok üzemeltetési hatékonyságát, kapacitását és szolgáltatásuk minőségét. A DAC átfogó bevezetéséig a következő évek célja a technológia sorozatgyártásra való felkészítése és az átálláshoz szükséges keretfeltételek megteremtése – hangsúlyozta Mark Topal-Gökceli, az ÖBB-Holding AG CTO-ja, EDDP (European DAC Delivery Program) programmenedzser az eseményen.

Az európai DAC4EU konzorciumról
A DAC4EU konzorcium – amelynek vezetője a DB AG, tagjai az ÖBB Rail Cargo Group, a DB Cargo és az SBB Cargo vasúti árufuvarozó vállalatok, valamint az Ermewa, a GATX Rail Europe és a VTG teherkocsi-üzembentartó társaságok – tevékenységének célja, hogy a vonatokat egész Európában felszereljék a digitális automata központi ütközővel. A konzorcium 2020 júniusában kezdte meg működését. A tervek szerint a vonatokat 2028-tól egész Európában felszerelik majd az új technológiával, ezáltal hozzájárulva ahhoz, hogy a vasúti árufuvarozás a jövőben az európai mobilitási rendszeren belül jelentős szerepet töltsön be.

(SCM)