IFOY AWARD 2022: 12 vállalkozás innovatív megoldásai jutottak a döntőbe

2022. február 1. Logisztika | Egyéb szektorok

Január közepén nyilvánosságra hozták az IFOY AWARD 2022 (Az év nemzetközi intralogisztikai és targonca díja) döntőseinek névsorát. A zsűri 12 gyártó 14 termékét és megoldását fogadta be a leginnovatívabb termékekért folyó versenybe. Az immár tizedik alkalommal kiírt nemzetközi versenyre összesen 29 pályázó nevezett.

A döntőbe a Cargotec Engineering, a Jungheinrich, a Locus Robotics, a Magment, a NAiSE, a Noyes Technologies, a robominds, a SICK, az SSI SCHÄFER, a STILL, a stow robotics és a SYNAOS megoldásai kerültek. – A jelöltek megoldásai jól tükrözik, hogy merre vezet az intralogisztika útja a jövőben: az anyagmozgató gépek és a raktártechnológia mellett automatizált, integrált megoldások, szoftverek és autonóm mobil robotok (AMR) is központi szerepet játszanak a nagy teljesítményű raktárak működtetésében. Nagyon izgalmas lesz az utolsó forduló a magas színvonalú nemzetközi döntősökkel – hangsúlyozta Anita Würmser, az IFOY zsűrijének elnöke. 

Az ír Cargotec Engineering a MOFFETT E5 25.4 NX típusú gépével jutott az idei döntőbe. Az új fejlesztés a teljesen elektromos hajtású villástargoncák második generációjának legújabb tagja. A targonca specialitása, hogy négyirányú kormányzással is rendelhető, valamint illeszkedik az új idők kihívásaihoz: károsanyag-kibocsátásmentes megoldást jelent a felhasználók számára.

A Jungheinrich két megoldása is döntőbe jutott. A hamburgi székhelyű vállalat a raktártechnika kategóriában az ERD 220i elektromos magasemelésű targoncával lép a pódiumra. A lítiumion-akkumulátoros koncepciónak köszönhetően két szinten is rakodni képes gép kompakt megoldást jelent – két raklap egyidejű szállítására is képes. Az intelligens funkciók mellett, amelyek a mindennapi munkát nagyban megkönnyítik, különösen fontos, hogy a rögzített platform magas szintű védelmet biztosít három oldalról úgy, hogy emellett a targoncavezető számára is tágas helyet biztosít. A zsűri a Jungheinrich EKS 215a modelljének is zöld utat adott. Az akár 6 méteres emelési magassággal rendelkező, vezető nélküli szállítójármű a német gyártócég első olyan AGV-je, amelyet teljesen automatizált logisztikai és gyártási felhasználásra fejlesztettek ki. Az integrált biztonsági koncepció lehetővé teszi a zökkenőmentes használatot olyan raktárkörnyezetben, ahol kézi anyagmozgatás is van. A hamburgi székhelyű vállalat egy 24 voltos energiakoncepciót is kifejlesztett, automatikus töltési funkcióval.

Az amerikai Locus Robotics gyártó a Locus Robotics AMR megoldásával jutott a Dortmundban megrendezendő döntőbe. A megoldás egy olyan platformra épül, amely saját fejlesztésű optimalizálást alkalmazva valós idejű üzemi teljesítményadatokat és algoritmusokat használ az operátorok és az AMR-ek összehangolásához. A gyártó számításai szerint a felhasználók befektetése 6-8 hónapon belül megtérül (ROI), és a termelékenység is közel háromszorosára emelkedik a Robots-as-a-Service (RaaS) megoldásnak köszönhetően. 

Az unterhachingi székhelyű start-up, a Magment cég a specifikusan intralogisztikai járművek számára fejlesztett dinamikus, vezeték nélküli töltési megoldásával jutott a döntőbe. A fejlesztés lényege, hogy az ipari padlók villamosítását vezeték nélküli töltési infrastruktúrával oldja meg. Ennek alapját a mágnesessé tehető beton képezi, amely speciális tekercselési és öntési technológiával párosul, így robusztus induktív töltőlemezeket hoznak létre, és ezek teszik lehetővé a menet közbeni veszteségmentes töltést. A megoldás előnye, hogy csökkenthetők vagy akár teljesen kiküszöbölhetők a targoncák töltési szünetei. 

Az ugyancsak start-up vállalkozás, a stuttgarti NAiSE egy gyártófüggetlen közlekedési és rendelési szoftver, a NAiSE TRAFFIC elnevezésű megoldásával jutott a döntőbe. Az alkalmazás egy olyan lokális hálózat (NAiSE RTLS), amely az operáció összes fontos tényezőjének – a raktárban dolgozók és járművek – mozgását és tevékenységét elemzi, illetve ezek ismeretében biztosítja a korábbinál hatékonyabb és biztonságosabb anyagáramlási folyamatot.

A döntőbe jutott harmadik start-up a Noyes Technologies. A müncheni székhelyű vállalat a NoyesStorage nevű megoldása a városi logisztika számára kifejlesztett első, robotvezérelt, ultrasűrű, automatizált és rendkívül rugalmas nano-logisztikai rendszer. A cél az összetett problémák fenntartható megoldása egyszerű megközelítésekkel. Ennek érdekében a technológiát a lehető legegyszerűbbre redukálják, és figyelmet fordítanak a nagyfokú szabványosításra és modularizálásra. A moduláris felépítésnek köszönhetően akár 10 négyzetméteres területen is működőképes a rendszer.

Az ugyancsak Münchenből érkezet robominds a mesterséges intelligenciára épülő robobrain.NEUROS (Neural Robotic Operating System) operációs rendszerrel jutott a döntőbe. A robotikai szakemberek hitvallása: programozás helyett paraméterezés és konfigurálás. A megoldás alapelve, hogy az ipari operációs rendszerben a robot minden funkciója készséggé, azaz alkalmazássá válik. További előnye, hogy a robominds Skill Store-on keresztül az alkalmazás könnyen beszerezhető, egyénileg adaptálható, illetve a robominds Skill SDK-nak köszönhetően a felhasználók által is fejleszthető.

A zsűri a SICK PACS (PAllet Classification System) Deep Learning-alapú raklapazonosító rendszerét is a döntősök közé választotta. A fejlesztésre az adta az ötletet, hogy a cég egyik ügyfelénél gondot jelentett az, hogy az áruátvételben dolgozóknak manuálisan kell megállapítaniuk, hogy a beérkező raklapok egy raklapkészlethez tartoznak-e, illetve, hogy van-e letétjük. Az új megoldással a felhasználók könnyedén automatizálhatják ezt, a korábban manuálisan végzett folyamatot egy moduláris hardver- és szoftverkészlet segítségével.

Az SSI SCHÄFER az IKEA Project Flat Pack Picking elnevezésű projektjével jutott a döntőbe. A Flat Pack Pickinggel a gyártó automatizált és kulcsrakész rendszermegoldást kínál a bútorkereskedelemre jellemző nagyméretű tételek hatékony és volumenoptimalizált raklapozásához. A portálrobotokkal ellátott komissiózó modul lehetővé teszi a heterogén cikkek hatékony kezelését, emellett nagyfokú skálázhatóság jellemzi.

Ugyanebben a kategóriában a STILL a Hase Safety Workwear automatizált áruraktár-bővítő rendszerével került a versenybe. A hamburgi székhelyű vállalat összesen 10 000 raklaphelyre bővítette a létesítményt. Ezzel egyidejűleg a meglévő STILL targoncákat automatizált és nagyobb teljesítményű targoncákra cserélték. A teljesítmény növeléséhez az optimalizált vezetési tanfolyamok is hozzájárultak. A STILL az Év különlegessége kategóriában is pályázott DSR (Descend Speed Regulation) megoldásával. Egy három fokozatból álló, vontatók és vontatmányaik számára kifejlesztett támogató rendszerről van szó, amely megkönnyíti a járművezető számára a biztonságos közlekedést – különösen nehéz rakományok esetén. A rendszer manuálisan vagy automatikusan olyan sebességet választ a jármű számára, amely megelőzi az esetlegesen veszélyes helyzeteket.

A belga stow csoporthoz tartozó stow robotics az e.scalaval került a döntőbe. Az e.scala egy kis- és közepes méretű alkalmazásokhoz kifejlesztett, szabványosított, robotalapú, árutól emberig tartó raktározási és komissiózó rendszer. A megoldás az automatizált raktározási rendszer minden klasszikus elemét helyettesíti egy háromdimenziós sínrendszerben mozgó robottal, valamint egy szabadalmaztatott rámparendszerrel. A rendszer kiépítéséhez mindössze három hónapra van szükség. További előnye az alacsony beruházási és üzemeltetési költség. 

A SYNAOS a SYNAOS IMS–Vehicle Localization megoldásával várja a döntőt. A fejlesztés segítségével a kézi vezérlésű targoncák helyzete – többek között egy kamerával ellátott érzékelőkitnek köszönhetően – folyamatosan figyelemmel kísérhető. A SYNAOS pontos és robusztus nyomkövető rendszerét a legkorszerűbb számítógépes vizuális technológiára építi, amelynek előnye, hogy gyorsan és egyszerűen telepíthető és méretezhető.  A rendszer nem az UWB vagy LIDAR technológiát használja, hanem a robotikából ismert Visual Odometry technológiát.

A 20 országból érkező 26 tagú zsűri március 18. és 23. között a dortmundi Messe Dortmundban megrendezendő, „az intralogisztika Oscarja” néven is imsert IFOY TEST DAYS után hozza meg a döntést. A hármas számú csarnokban minden döntős a háromlépcsős IFOY auditon megy keresztül. Az IFOY-teszt során a szakértők szabványosított eljárás keretében döntenek a döntőbe jutott pályázók pontozásáról. Az IFOY innovációs ellenőrzés során tudósok értékelik a döntőbe került eszközök és megoldások innovációs értékét. Az innovációs ellenőrzést a Fraunhofer Anyagáramlási és Logisztikai Intézet (IML), a Drezdai Egyetem Műszaki Logisztika Tanszéke (fml), valamint Müncheni Műszaki Egyetemen Anyagmozgatási és Logisztikai Tanszéke munkatársai végzik. Első alkalommal a Fraunhofer Gyártástechnológiai és Automatizálási Intézet (IPA) szakértője is részt vesz a kutatócsoportban. Az IFOY TESZT NAPOK végén a zsűritagok minden kontinensről a Ruhr-vidékre utaznak, hogy a helyszínen teszteljék, illetve vizsgálják meg a döntőbe jutott termékeket és alkalmazásokat.

A nemzetközi zsűri vezető logisztikai médiumok szakújságíróiból áll, amelynek a Supply Chain Monitor szaklap főszerkesztője, Rapi-Jaubert Szilvia is tagja. Többek között, az innovációs érték, a technológia, az ergonómia és a kezelhetőség, a biztonság, a piacképesség, a formatervezés, a vásárlói igények és előnyök, valamint a gazdasági hatékonyság és a fenntarthatóság értékeit veszik figyelembe döntésük meghozatalakor. Fontos alapelv, hogy a döntőbe jutott versenyzőket nem saját kategóriájukban hasonlítják össze egymással, hanem a piaci versenytársaik megoldásaival. A díjátadóra június 30-án kerül sor. 

TEST CAMP INTRALOGISZTIKA a B2B vendégek számára

Nemcsak a zsűrinek van lehetősége a helyszínen tesztelni a döntősöket, hanem az ipar, a kereskedelem és a logisztikai szolgáltatások, valamint az intralogisztikai döntéshozóknak is. A „Spot on Innovation and Business” mottó alatt a találkozás lehetősége a TEST CAMP INTRALOGISZTIKA IFOY döntőseivel, az IFOY partnereivel és nemzetközileg elismert gyártókkal 2GPlus eseményként korlátozott számú B2B kereskedelmi látogató számára áll nyitva. A szervezők a 9800 négyzetméteren zajló, fenntartható, innovatív rendezvény eredetileg tervezett kétnapos időtartamát három napra növelték, hogy a résztvevőknek még több időt biztosítsanak a tesztvezetésre, illetve a vállalatok képviselőivel folytatott intenzív megbeszélésekre. Március 21. és 23. között a vendégek nemcsak vezetett túrákon vehetnek részt. Első alkalommal az innovációmenedzsment, az Intralogisztika 4.0 és a VDA 5050 vezető témáiról szóló pódiumbeszélgetésekre is sor kerül, amelyeken a logisztikai és intralogisztikai ágazat ismert vezetői vesznek részt. A VDMA az AGV Mesh-Up részeként a VDA 5050 kommunikációs interfész élő tesztjére is készül.

(SCM)