Több mint egy éve a COVID árnyékában a kiskereskedelmi szektor

2021. július 29. Gazdaság | FMCG

A KSH által tavaly nyár elején közzétett adatok szerint a kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumene tavaly áprilisban 10%-kal csökkent 2019 áprilisához képest. Ezzel egy évek óta tartó, felfelé ívelő trend tört meg a szektorban, elérve a mélypontot. A csökkenést teljes egészében a járványhelyzet okozta, és az egyes országrészeket eltérően érintette: míg a fővárosban és környékén, illetve a nyugati országrészben csökkent, addig egyes keleti járásokban kisebb mértékben bővült a forgalom. Az élelmiszer-kiskereskedelem forgalmi volumene ugyan tartotta magát, de a nem élelmiszer-kiskereskedelem, illetve különösen a gépjármű- és járműalkatrész üzletek eladásai drasztikusan csökkentek – áll a július 29-i sajtóközleményben.

A 2020 májusi adatok már biztatóbb képet mutattak az előző hónaphoz képest. A járványügyi veszélyhelyzet csillapodásával először vidéken, majd Budapesten és Pest megyében is feloldották a kiskereskedelmi üzletek nyitvatartási korlátozását, így a kiskereskedelmi üzletek forgalma akkor csupán 2,1%-kal csökkent 2019 májusához képest. Jelenleg, egy évvel a pandémia kezdete után, a korlátozó intézkedések fokozatos feloldásával a statisztikai adatok nagyrészt bizakodásra adnak okot: a kiskereskedelmi üzletek forgalma 5,8%-kal emelkedett 2020 májusához képest. A járványhelyzet által különösen sújtott, nem-élelmiszer kiskereskedelem forgalma összességében 8,7%-kal bővült, legnagyobb mértékben (60%-kal) a textil-, ruházati és lábbeli üzletek eladásainak volumene nőtt az előző év májusi forgalmához képest. A korlátozások feloldásával, az országos és nemzetközi utasforgalom és az ingázás fokozatos visszatérésével együtt az üzemanyagtöltő állomások, illetve a gépjármű- és járműalkatrész-üzletek forgalmának volumene is emelkedett (előbbi 9,7%-kal, utóbbi 18%-kal). Az eladások csupán a bútor- és műszaki cikk üzletekben csökkentek, ott viszont jelentősen, 21%-kal.

A webshopok térnyerése folytatódik

Továbbra is töretlen az internetes vásárlás népszerűsége: a teljes kiskereskedelmi forgalomból 9,2%-kal részesedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene – a tavaly áprilisi rekordnövekedés után – idén áprilisban tavaly áprilishoz képest újabb 13%-kal tovább bővült. 2021 áprilisában a forgalom még az előző év november és december havi teljesítményét is meghaladta, pedig az utóbbiak hagyományosan az online vásárlások szempontjából legeredményesebbnek számító hónapok. – Az internetes kereskedelem további térnyerése nem újdonság. Szemben azonban néhány más területtel, az internetes vásárlások szintje nem fog visszaállni a vírushelyzet előtti időszak szintjére. A fogyasztók ugyanis hozzászoktak e vásárlási forma fő előnyeihez, pl. a kényelemhez, a vásárlással töltött kevesebb időhöz és a fizikai boltokhoz képest tipikusan alacsonyabb árakhoz. Ezért várhatóan nem fognak visszatérni a vírushelyzet előtti vásárlási szokásaikhoz – mondta dr. Laczka Sándor igazgató, a Deloitte magyarországi Kiskereskedelmi-Élelmiszeripari tanácsadó csoportjának vezetője.

Hosszabb időszakot nézve nem jelentős a változás

2021. január-májusban az előző év azonos időszakához képest az értékesítés volumene az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben lényegében nem változott, a nem-élelmiszer kiskereskedelemben 3,1%-kal, míg az üzemanyag-kiskereskedelemben 1,6%-kal nőtt. – Ezzel nem jött még el a teljes kilábalás a szektorban, ugyanis a tavalyi év nagy része elég alacsony bázisadatokat tartalmaz. A tavalyi évvel ellentétben azonban idén legalább már nem csökkenésekről, hanem többnyire növekedésekről beszélhetünk – hangsúlyozta Kerékgyártó Emese, a Deloitte magyarországi Kiskereskedelmi-Élelmiszeripari tanácsadó csoportjának tagja.

(SCM)