Egy felmérés szerint a közepesnél gyengébb a magyar cégek innovációs teljesítménye

2021. július 14. Gazdaság | Egyéb szektorok

A K&H újonnan elindított innovációs indexe első alkalommal a közepesnél gyengébb teljesítményt mutat, az idei első fél évben 31 ponton zárt – közölte a pénzintézet legújabb felmérésének eredményét július 14-én.

A legjobb eredményt, 38 ponttal a 10 milliárd forintot meghaladó árbevételű nagyvállalatok érték el. A leginnovatívabb ágazatok közé az ipar és a szolgáltató szektor tartozik, miközben a mezőgazdaság az ágazati bontás szerint a sor végén kullog. A magyar cégek jelentős része nem állította le a fejlesztéseket a járvány alatt, a vállalatok 43%-a vezetett be új terméket vagy szolgáltatást az elmúlt két évben, a legnagyobb cégeknél ez az arány elérte a 70%-ot. Az is kiderül, hogy a cégek 42%-a tervezi újabb termék vagy szolgáltatás piacra dobását a következő egy évben. Németh Balázs, a K&H innovációkért felelős vezetője a közlemény szerint elmondta: sok cég előremenekül, új termékek bevezetésével, automatizálással, digitális innovációval próbálja ellensúlyozni a válság miatt kieső bevételeket. Felhívta a figyelmet arra, hogy a válaszadó cégek mindössze 36%-a tartja fontosnak a digitális átállást, 45%-uknak ez jelenleg nem lényegi kérdés. A magyar vállalati szektor lemaradásban van az úgynevezett big data területén, azaz a nagy mennyiségű adatok feldolgozását tekintve, mindössze 10-20%-uk foglalkozik ezzel. A cégek mindössze 5-10%-a használ valamilyen mesterséges intelligencián alapuló alkalmazást, a többiek nem is számolnak ilyen megoldásokkal. Az innovációs vezető szerint a vállalatok leginkább forráshiány miatt nem fektetnek az innovációba, amin enyhíthet, hogy az elmúlt időszakban sorra jelennek meg a kedvezményes, akár államilag is támogatott finanszírozási eszközök. Míg a vállalatok kétharmada a szektorában az átlagosnál innovatívabbnak vallja magát, csak minden nyolcadiknak van írott innovációs stratégiája, és a működési költségüknek átlagosan 5%-át – a cégek fele alig 1%-ot – költik digitalizációra. A kutatás keretében 360, a magyar magánszektor 32 000 vállalatát reprezentáló, 300 millió forintot meghaladó árbevételű cég nyilatkozott az innovációs, digitális lépéseikről és terveikről.

(MTI)