Elektromos átalakulás a Volkswagen csoportnál

2021. július 13. Gyártás | Autóipar

Az évtized végére 50%-ra emelik az elektromos meghajtású járművek arányát az eladott új gyártmányok között a Volkswagen csoportnál (VW) a német társaság július 13-án bemutatott stratégiája szerint.

A vállalatcsoport a NEW AUTO című tervében kiemelte, hogy 2030-ra „alapvetően átalakul a mobilitás világa”, és így az elektromos meghajtású, hálózatba kötött és vezető nélkül működő közlekedési eszköz lesz a meghatározó. Ezért a VW is átalakul, autógyártó cégből a világpiac első számú „szoftvervezérelt mobilitási szolgáltatója” lesz. Az árbevétel és a nyereség forrása fokozatosan eltolódik, a belső égésű autókról (ICE) előbb az akkumulátoros elektromos járművekre (BEV), majd a szoftverek és szolgáltatások felé, és ezt a folyamatot felgyorsítja az autonóm vezetés technológiájának fejlődése. A cég számításai  szerint az ICE-piac a következő 10 évben több mint 20%-kal csökken, ugyanakkor az elektromos autók értékesítése gyorsan nő majd, és az elektromos meghajtás lesz a vezető technológia. További fontos fejlemény, hogy a szoftverek révén keletkező bevétel 2030-re 1200 milliárd euróra emelkedik, és így a belső égésű és az elektromos hajtású kocsik mellett a teljes mobilitási piac mintegy egyharmadát teszi ki. A teljes mobilitási piac pedig az idei, nagyjából 2000 milliárd euróról 5000 milliárd euróra emelkedik – áll a VW új stratégiájában, amely szerint a folyamatok várható alakulása azt mutatja, hogy „az autózás fényes jövő előtt áll”. A VW ebben a folyamatosan változó környezetben arra törekszik, hogy csökkentse költségeit és a növelje beruházásait a jövőt jelentő technológiákba. Terve szerint az állandó költségeket a következő két évben 5%-kal, az anyagköltséget 7%-kal csökkentik. A 2021-2025-ös időszakban 73 milliárd euró értékben hajtanak végre fejlesztéseket az új technológiák területén, főleg az elektromos meghajtással és a digitalizációval kapcsolatos ügyekben. Átalakítják a kínálatot is, az ICE-piacon kevesebb modellel és kevesebb motorváltozattal lesznek jelen, és 2025-re 20%-ra, 2030-ra pedig 50%-ra emelik az elektromos hajtású gyártmányok arányát az értékesítésben. Ehhez a gyártást is átalakítják. Fokozatosan kivezetik a különböző platformokat – alaplemezek, amelyekre az egyes modellek épülnek –, így például megszűnik a moduláris keresztmotoros platform (MQB) és a moduláris elektromos platform (MEB), és kifejlesztenek egy „egységes architektúrát a teljes termékportfólió számára”. Kiemelték, hogy 2026-tól valamennyi elektromos modellt egyetlen új platformra, az SSP (Scalable Systems Platform) elnevezésű padlólemezre építik majd. Így megjelenik az VW járműveinek új nemzedéke, amely „teljesen elektromos, teljesen digitális és nagymértékben skálázható lesz”. Fejlesztik az elektromos autókhoz szükséges akkumulátorok gyártását és a töltőállomás-rendszert is. Európában 6 üzemet építenek fel, és 18 000 töltőpontot telepítenek. Kínában 17 000, az Egyesült Államokban és Kanadában 10 000 nagy teljesítményű (HPC) töltőoszlopot helyeznek ki. A szoftverfejlesztésben a VW arra törekszik, hogy a CARIAD nevű vállalatuk munkájával kialakuljon egy „egységes operációs rendszer a konszernhez tartozó valamennyi márka járműveinek”. Számításaik szerint 2030-ban már világszerte 40 millió autó használja majd a rendszert, amelynek egyik fontos jellegzetessége az lesz, hogy „az ügyfél teljes egészében az autóra hagyhatja a vezetést”. A VW az autóipar legnagyobb szereplője, a csoporthoz tartozik a névadó Volkswagen mellett az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini, a Porsche, a Seat és a Skoda, valamint a Ducati sportmotorkerékpár, és saját márkájú haszonjárművei mellett a Scania és a MAN tehergépjárműveket is a VW gyártja. A csoport tagvállalatai tavaly 9,305 millió járművet szállítottak le a vásárlóknak, 15,2%-kal kevesebbet az egy évvel korábbi 10,975 milliónál.

(MTI)