Tiszta tengeri üzemanyagok

2021. június 22. Gazdaság | Egyéb szektorok

A TotalEnergies és az MSC Cruises hivatalosan megkötötte az évi mintegy 45 000 tonna cseppfolyósított földgáz (LNG) szállítására irányuló megállapodását az MSC Cruises leendő, LNG-meghajtású tengerjáró hajói számára. A megállapodás célja, hogy minél előbb üzembe állhassanak az új típusú meghajtással működő hajók Marseille kikötőjében – jelentették be sajtóközleményben, június 22-én.

A megállapodás hangsúlyozza a francia tengeri ipar erős együttműködést, az értéklánc kiválóságát, egészen a hajóépítéstől kezdve a tisztább tengeri üzemanyagok ellátásáig. Továbbá tartalmazza és kiemeli a helyi kikötői hatóságok bevonását a hajók biztonságos üzemeltetése érdekében. – Ez a megállapodás újabb lépést jelent a karbon lábnyomunk folyamatos csökkentése felé vezető úton, amelynek az LNG jelenleg kulcsfontosságú eleme. Ezen túl, Marseille a mediterrán térség technológiai és környezetvédelmi úttörőjévé, központjává válik, amint 2022-ben elindítjuk három új, LNG hajtású hajónkat – mondta Pierfrancesco Vago, az MSC Cruises ügyvezető elnöke.

– Büszkék vagyunk arra, hogy az első LNG tankolásra alkalmas ellátási láncot fejlesztjük Franciaországban, olyan hajózási iparági vezetőkkel együtt, mint az MSC Cruises, akikkel világszerte hosszú távú partnerséget ápolunk az üzemanyag ellátással kapcsolatos szolgáltatások területén. A TotalEnergies továbbra is növeli az LNG beruházásait azon célkitűzése érdekében, hogy a globális piac több mint 10%-át ki tudja szolgálni. Ezzel továbbra is támogatjuk a hajózási ágazat energetikai átállását és ügyfeleink szén-dioxid-kibocsátásának csökkentését, összhangban van továbbá azzal a törekvésünkkel is, hogy 2050-re eljussunk a szén-dioxid semlegességhez – tette hozzá Alexis Vovk, a TotalEnergies marketingtevékenységekért és szolgáltatásokért felelős elnöke.

A megállapodás aláírása Annick Girardin francia tengerügyi miniszter fővédnökségével történt. – Örömmel értesültem az MSC Cruises és a TotalEnergies közötti megállapodásról. Ez az erős elkötelezettség a környezetvédelem iránt, azt mutatja, hogy amikor a főbb gazdasági szereplők elkötelezik magukat az ökológiai változások mellett, akkor új lendületet kapnak a gazdasági fejlődéshez. Ez a megállapodás is azt mutatja, hogy Franciaország teljes mértékben versenyképes, elkötelezett az új technológiák iránt. A fontenoyi tengeri fórummal összhangban azt kívánom, hogy a hajótulajdonosok, az energiavállalatok, a kikötők és a hajógyárak közötti kapcsolatok a fenntartható fejlesztési célokkal kapcsolatban tovább fejlődjenek – jelentette ki a miniszter.

A tengeri üzemanyagként használt LNG jelentősen csökkenti a hajók károsanyag-kibocsátását, ami a levegő minőségének jelentős javulását eredményezi, különösen a partmenti területeken és a kikötővárosokban élő közösségek esetében. Ez a megállapodás tehát pozitív hatással van nemcsak az LNG tankolási lehetőséget biztosító Marseille-re, hanem az összes olyan kikötőre is, ahol a Földközi-tengeren hajózó tengerjáró hajók megfordulnak. Az MSC Cruises LNG-meghajtású hajói a világ legfejlettebb hajói közé tartoznak és számos környezetvédelmi újdonságot biztosítanak a piacnak. A legfontosabb ezek közül egy 50 kilowattos, LNG-meghajtású szilárd oxid üzemanyagcellás meghajtás, amely lehetőséget nyújt az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának jelentős csökkentésére a hagyományos LNG-meghajtású motorokhoz képest. A TotalEnergies az MSC Cruises LNG-meghajtású tengerjáró megfelel a legmagasabb műszaki és környezetvédelmi előírásoknak. Maga a hajó az LNG-t használja meghajtó üzemanyagként, valamint integrálja is a forrásban lévő gáz cseppfolyósítására. 2022-ig a TotalEnergies két 18 600 m3-es LNG hajót fog üzemeltetni Rotterdamban és Marseille-ben, mindamellett, hogy osztozik egy harmadik szingapúri bunkerhajó használatában is. A vállalat 2021 februárjában a Szingapúri Tengerészeti és Kikötői Hatóságtól (MPA) is engedélyt kapott arra, hogy 2022-től LNG-t szállítson a szingapúri kikötőben. Az LNG, mint tengeri üzemanyag jelenléte pozitív irányba mozdult el, amikor a globális hajózási ipar alkalmazkodni kívánt a szigorúbb kibocsátási normákhoz.

Tengeri üzemanyagként használva az LNG segít csökkenteni:

  • A kénkibocsátást 99%-kal,
  • A finom részecskekibocsátást 99%-kal,
  • Nitrogén-oxid-kibocsátást akár 85%-kal,
  • Az üvegházhatású gázok kibocsátását körülbelül 20%-kal.

Az LNG egy elérhető és versenyképes megoldás, amely hozzájárul a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) hosszú távú stratégiájához, melynek célja a hajók üvegházhatású gáz-kibocsátásának csökkentése. Az LNG tartályozási infrastruktúra fejlesztésének vonzereje következésképpen kibővült számos vezető kikötővel és az LNG beszállítóval egyaránt, melyek kulcsfontosságú kezdeményezéseket hoztak létre és jelentős előrelépéseket tettek e fejlesztések támogatásában. Az LNG, mint tengeri üzemanyag megalapozza a zöldebb, bioLNG jövőbeni bevezetését is.

(SCM)