Stabilizálódik a globális autóipar, de lassú lesz a fellendülés

2020. szeptember 8. Gazdaság | Autóipar

Stabilra javította az eddigi negatívról a globális autóiparra érvényben tartott kilátását szeptember 8-án a Moody's Investors Service, azzal a véleményével indokolva a lépést, hogy az ágazat lassan magához tér a koronavírus-járvány okozta súlyos értékesítési sokkból és a kereslet jövőre várhatóan meredeken emelkedik, bár minden bizonnyal évekbe telik a korábbi értékesítési számok újbóli elérése.

A nemzetközi hitelminősítő Londonban ismertetett átfogó szektorelemzésében közölte: várakozása szerint a gyártók által kiszállított autók száma 2020 egészében 19%-kal 73 millióra csökken, 2021-ben azonban 80 millióra nő. A Moody's adatai alapján az idei év első felében az autógyárak által világszerte kiszállított járművek száma 27%-kal zuhant éves összevetésben, de a cég szerint a visszaesés már elérte mélypontját. A hitelminősítő hangsúlyozza, hogy a 2007-2009 közötti világgazdasági pénzügyi válság idején a globális autóeladások ennél jóval kisebb mértékben, 11%-kal csökkentek és már 2010-ben rekordszintre lendültek vissza, vagyis a koronavírus-járvány sokkal súlyosabb válságot okozott az autóiparban, mint a több mint egy évtizeddel ezelőtti recesszió.

A Moody's szerint ráadásul a szektor fellendülésének üteme ezúttal elmarad az akkori válság utáni kilábalásétól: a ház azzal számol, hogy a 2021-re várt erős fellendülés után 2023-ig lassul az értékesítések növekedése, és valószínűtlen, hogy a 2018-2019-es eladási számokat – vagyis az évi 95 millió körüli globális járműértékesítést – 2025 előtt ismét el lehetne érni. A hitelminősítő szeptember 8-i előrejelzése szerint Kína, a világ legnagyobb autópiaca szenvedi meg a legkevésbé az autóipari visszaesést: a Moody's a kínai autóértékesítés 7%-os csökkenését valószínűsíti 2020 egészére.

A cég Észak-Amerikában ugyanakkor az autóeladások 25%-os idei zuhanására számít, és azt jósolja, hogy ezen a piacon 5 évbe vagy akár ennél is hosszabb időbe telik majd, mire az éves értékesítés visszatér a járvány okozta visszaesés előtti szintekre. A Moody's Európában is 25%-os autóeladási visszaesést vár 2020 egészére, figyelembe véve, hogy az év első felében 38%-kal zuhant az Európában forgalomba helyezett új autók száma, és azóta mutatkozik valamelyes fellendülés. A hitelminősítő várakozása szerint az európai piacon legalább három évig eltart a tavalyi értékesítési mennyiség újbóli elérése.

A Moody's előrejelzése szerint az európai piacok közül Spanyolországban, Franciaországban és Nagy-Britanniában esik vissza a legmeredekebben az idei autóértékesítés. A hitelminősítő kiemeli, hogy a nagy-britanniai helyzetet súlyosbítja a brit EU-tagság megszűnését (Brexit) kísérő bizonytalanság is. A brit autópiacon kialakult különösen súlyos helyzetre szakmai szervezetek is felhívták a figyelmet.

A brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) adatai szerint áprilisban, a nagy-britanniai koronavírus-járvány tetőzésének idején mindössze 197 személygépkocsi készült Nagy-Britanniában, 99,7%-kal kevesebb, mint a tavalyi azonos hónapban. Az SMMT azzal számol, hogy az idén 400 000-rel kevesebb autó készül Nagy-Britanniában a januári alapeseti előrejelzésben valószínűsített 1,27 milliónál, és ez a termelői árak szintjén 12,5 milliárd font (ötezermilliárd forint) bevételkiesést okoz 2020-ban a brit autóiparnak.

(MTI)