Igyekszik csökkenteni a kieséseket a Rába

2020. május 28. Gazdaság | Egyéb szektorok

Rugalmas gyártással és a globális piaci lehetőségek kiaknázásával igyekszik csökkenteni az új típusú koronavírus-járvány okozta kieséseket a Rába Járműipari Holding Nyrt., úgy, hogy közben a munkahelyek maximális megtartására is törekednek – mondta a győri székhelyű vállalat elnök-vezérigazgatója május 27-én.

Pintér István kifejtette, hogy viszonylag felkészülten érte a vállalatot a járvány miatti általános keresletcsökkenés, mert a globális kulcspiacaikon már a tavalyi év második felétől csökkenő aktivitás volt megfigyelhető. A járműipar közel két hónapos leállása azonban váratlan volt, de úgy hidalták át, hogy a kéthetes nyári leállást előre hozták. – Nem lehet látni, hogy keresleti oldalon mit hoz a jövő – fogalmazott Pintér István, majd hozzátette: az a vállalat szerencséje, hogy nemcsak Európában, hanem az Amerikai Egyesület Államokban, Oroszországban és Japánban is jelen vannak, ami egyfajta védettséget ad, emellett termékportfóliójuk sem egy szegmensre koncentrál, hiszen értékesítenek a személygépkocsi, az országúti nehézteherautó-piacon, a nehéz építőgép és a mezőgazdasági gépgyártó piacon is. Úgy látják, hogy e szegmensekben a vállalatoknak és beszállítóiknak várhatóan eltérő mértékű visszaeséssel kell szembenézniük, de ennek mértékét ma még nehéz megjósolni.

Kifejtette, hogy a gyártást rugalmasan, a vevők rövid távú lehívásaihoz igazítják, a cél a munkahelyek maximális megtartása. Ennek érdekében – a vezetőket is ideértve – minden munkavállalóval megállapodtak a munkaidő rugalmas kezelésében és az ehhez tartozó bérfeltételekben. A hosszabb távú prognózisok elkészülte után, amennyiben szükséges, finomítanak a rendszeren. Működési költségeiket a kritikus elemekre korlátozták, itt az a cél, hogy a válság kapcsán várhatóan átrendeződő globális ellátási láncok lehetőségeit kiaknázzák, azaz javaslatot tesznek vevőiknek a nehéz helyzetben lévő, vagy távoli cégek kapacitásaik kiváltására.

Pintér István szerint a legnagyobb keresletcsökkenés a személygépkocsi-iparban lesz, a legkevésbé pedig a mezőgazdasági szegmens lesz érintett. A többi piacuk valahol a két szélsőérték közé prognosztizálható. A vállalat stratégiája arra épül, hogy ezekben a helyzetekben lehet piacot szerezni. Folytatják a fejlesztéseket, hogy az ellátási láncok újragondolásakor a következő évtized nyertesei közé tartozzanak. A jelenlegi kisebb terhelés mellett lehetőség van arra, hogy a gyártási rendszereken „élesben” végrehajtandó Ipar 4.0 teszteket előre hozzák. A 2016-ban elindított, 10,5 milliárd forint keretösszegű beruházási programjuk gyakorlatilag befejeződött, a vevőket már az új gyártósorról szolgálják ki, azonban a vírushelyzet okozta utazási korlátozások miatt elhalasztott garanciális finomhangolások itt még hátra vannak.

A Rába konszolidált árbevétele 19,5%-kal 11,8 milliárd forintra csökkent az idén az első három hónapban, és 119,6 millió forint veszteséget termelt a cég. Csak a futómű üzletág realizált forgalomnövekedést az első három hónapban, ennek mértéke 1,3% volt, így 6,5 milliárd forint lett az árbevétel. Az alkatrész üzletág 3,7 milliárd forint árbevételt ért el, 19,4%-kal kevesebbet 2019 első három hónapjához képest. A jármű üzletág árbevétele csökkent a legnagyobb mértékben, 57,1%-kal, 1,7 milliárd forintra.

Pintér István a jármű üzletág árbevételének nagymértékű csökkenését azzal indokolta, hogy a honvédségijármű-értékesítések elmaradtak. Az ezzel kapcsolatos erőforrásokat leépítették, és egy egyszeri – terven felüli, egyébként cash-flow-t nem befolyásoló –, a katonaijármű- kapacitást érintő leírás okozta a veszteséget. A cél az, hogy a jármű üzletág nyereségességét a katonaijármű-értékesítések nélkül még idén helyreállítsák, az ehhez szükséges átalakítások már folynak.

Pintér István beszélt arról is, hogy Rába értékesíti Városrét elnevezésű ingatlanának 43 000 négyzetméternyi területét Győr belvárosában. Jelenleg a tervezési, engedélyeztetési fázisban tart a projekt, amely a tervek szerint legkorábban őszre kerülhet olyan állapotba, hogy ütemezhető legyen a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. által működtetett Elektronikus aukciós rendszeren keresztül történő árverése. Az elnök-vezérigazgató szerint a járvány miatti globális leállások és újraindítások a szinkronizálás hiánya miatt komoly működési problémákat okoznak a mai napig a piacokon. Ezt tetézi az is, hogy még nem lehet megbecsülni, milyen minőségi és mennyiségi változásokon megy keresztül a kereslet. – Úgy vélem, hogy a neheze még hátravan, és a biztonsági öveket célszerű bekapcsolva tartani – mondta.

(MTI)