Stagnáló autópiacra számít az idén a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete

2020. január 8. Gazdaság | Autóipar

Nem számít jelentős változásra 2019-hez képest az autók és kishaszongépjárművek piacán a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE), viszont a tisztán elektromos hajtású autók eladása alacsony darabszám mellett 40%-kal bővülhet idén – mondta a szervezet ügyvezető elnöke január 7-én, Budapesten.

Erdélyi Péter az MGE sajtórendezvényén 155 000-re becsülte az idén forgalomba álló új autók számát. A tisztán elektromos gépkocsik értékesítése ezen belül elérheti a 2500-at. Várakozása szerint a tavalyival csaknem azonos, 26 000 körüli  új kishaszongépjárművet adhatnak el az idén.       

A Datahouse múlt héten közölt adatai szerint Magyarországon tavaly csaknem 158 000 új autót és 16 000-nél kicsivel több kishaszongépjárművet regisztráltak. Mindkettő 15-16%-os bővülés 2018-hoz képest. A használt gépkocsik piacának bővülése ugyanakkor megállt, a nem egészen 156 500-as tavalyi darabszám éves összevetésben 2%-os visszaesést jelent.       

Az MGE elnöke üdvözölte, hogy az új autók piacát élénkíti az elektromos hajtású járművek, és különösen a nagycsaládosok autóvásárlását segítő állami támogatás. A vásárlók között a magasabb jövedelmeknek és a biztos munkahelyeknek köszönhetően bővül a magánszemélyek aránya, és fejlődnek az autózáshoz kapcsolódó szolgáltatások, utóbbiak hiányosságait azonban még mindig a feketepiac tölti be.

A használt autók belföldi piacán továbbra is jelentős gondnak nevezte, hogy az országba érkező gépkocsik átlagéletkora meghaladja a 12 évet, eredetük pedig sokszor bizonytalan, történetük nem ellenőrizhető. Új autót sokan nem engedhetnek meg maguknak, a használt autók kereskedelmében ugyanakkor a szociális szempontok mellett a környezetvédelmet is figyelembe kell venni. A szigorúbb állami szabályozással a jogkövető vállalkozások versenyhátránya is mérsékelődhetne.     

Az egyesület vezetője kiemelte, hogy a fenntarthatósághoz az autógyártók jelentős fejlesztésekkel járultak hozzá, és úgy vélte, a környezeti kilátások sokkal kedvezőbbek lehetnének, ha más iparágak is ugyanennyit tettek volna. A klímaváltozásért azért sem lehet elsősorban a gépjárműveket hibáztatni, mert a káros anyagok kibocsátásából az autók és a kishaszongépjárművek világszinten mindössze 6%-kal részesednek, az autógyárak ráadásul 14 millió embernek adnak munkát az EU-ban. Hozzátette, hogy bár sokan nem tudják, de a légi forgalom és a tengeri hajózás egyre inkább, az autózásnál nagyobb mértékben károsítja a környezetet, emellett a szilveszteri tűzijátékok és petárdák is sok ezer tonna szennyező anyagot juttatnak a levegőbe.     

Véleménye szerint ezért is értelmetlen azt követelni, hogy mindenki hagyjon fel az autózással, környezetvédelmi „divatprojektek” helyett inkább az eddigieknél jobban kellene kihasználni a különféle közlekedési megoldásokat. Erdélyi Péter azt javasolta, hogy a pazarlás mérséklése ne csak az autózásra, hanem a fogyasztás minden területére terjedjen ki, és ki-ki egyénileg, a saját környezetében találja meg erre a legjobb megoldásokat.       

A rendezvényen Dér Péter, az MGE elnökségi tagja ismertette a nagyhaszongépjárművek értékesítési kilátásait. Véleménye szerint a belföldi piac csekély mértékben ugyan, de visszaeshet idén. Tavaly a 3,5 tonnánál nehezebb járművekből több mint 5200-at regisztráltak, ami 2018-hoz képest 15,5%-os, de 2017-hez képest is majdnem 10%-os visszaesés. Dér Péter úgy látja, hogy enyhülhet a fuvarozással foglalkozó vállalkozók egyik legnagyobb gondját jelentő munkaerőhiány, mivel egyre nagyobb arányban térnek haza a külföldön dolgozó magyar sofőrök.     

Somogyi Gábor elnökségi tag úgy látja, hogy a kontinens más államaiban is kevés a sofőr, Németországban ráadásul több százezren mennek nyugdíjba a következő években. A munkaerőhiányt enyhítheti, hogy az autóipar lassulásával a fuvarozói megrendelések is visszaesnek, Magyarországon ugyanakkor 2020-ban is szinten tartják a piacot a nagyberuházások.

(MTI)