Újabb kétszámjegyű növekedést ért el a Praktiker

2019. június 7. Gazdaság | FMCG

A magyar piacon több mint 20 éve jelenlévő Praktiker barkácsáruház 2018-ban 57,1 milliárd forintos nettó árbevételt ért el az előző évi 47,8 milliárd forinttal szemben, ami mintegy 20%-os növekedést jelent. – A fizető vevők számát 15%-kal, több mint 6 millióra sikerült növelni. Tavaly egy főre átlagosan 9200 forintnyi kosártartalom jutott – mondta a Praktiker június 6-án megtartott évértékelő sajtótájékoztatóján, Karl-Heinz Keth ügyvezető igazgató.

A 20 áruházat működtető lánc tavalyi eredményességében nagy szerepet játszott a mintegy 1500 fős alkalmazotti állomány, amelynek 25%-a több mint 10 éve dolgozik a cégnél. Emellett a Praktiker az elmúlt évben jelentős összeget költött egyes áruházak modernizációjára – melynek keretében 6 kisebb áruházat átépítettek –, valamint új polcrendszerek, árukínálati struktúrák kialakítására. Eközben a szortiment jelentős részét is megújították. Az első tapasztalatok visszaigazolták a várakozásokat: ahol megtörtént a modernizáció, nőtt az áruházak forgalma is. 
– Egyértelműen érzékelhető, hogy a barkácsáruházak klasszikus kínálata mellett nőtt a kereslet a lakásdekoráció és az otthonszépítés termékei iránt is, és egyre többen keresik a közép- és magasabb árfekvésű, minőségi termékeket is – hangsúlyozta Szita Mária, a Praktiker beszerzési igazgatója. Tavaly leginkább hideg- és melegburkolatból, bútorból, világítástechnikai és szanitertermékekből nőttek az eladások. A legújabb divatirányzatnak megfelelően idén a dzsungel mintái és a trópusi hangulat köszön vissza a különféle kiegészítőkön.  

A sajtótájékoztatón Karl-Heinz Keth ügyvezető igazgató arról is beszámolt, hogy számukra is gondot okoz a munkaerőhiány, hiszen mostanában mindenki „a televízióban szeretne dolgozni vagy influencer szeretne lenni, míg bolti eladónak kevesen jelentkeznek”. A Praktiker azért lehet mégis eredményes a dolgozói megtartásában, mert felismerte: ma nemcsak pénzkérdés egy munkavállaló megtartása, hanem alapvetően a személyes kötődés, a továbbképzés, valamint a szociális kompetenciák fejlesztése a kulcstényezők a sikerhez vezető úton.

A vásárlási szokások megváltozásával a barkácslánc életében egyre fontosabb szerepet játszik a 10-12 éve működő webshop, amelynek forgalma tavaly meghaladta a 3 milliárd forintot, és a kasszán átmenő forgalom 7%-át tette ki. Ez újra két számjegyű emelkedést jelent 2017-hez képest. A Praktiker a klasszikus áruházi értékesítés mellett jelentősen szeretné növelni az internetes és a nagyvásárlói programból származó bevételeit, ennek megfelelően folytatja a webshop optimalizálását, illetve a munkatársak továbbképzését. Az internetes felületen 24 000 termék érhető el képpel, a webshopban egyébként több mint 30 000 féle árucikk található. Mint az ügyvezető igazgató hozzátette, a nagyvásárlói program során személyesen keresik meg partnereiket, és 2018-ban már több mint 2 milliárd forintnyi bevétel származott ebből. 

Ami a jövőbeni terveket illeti, a Praktiker szívesen terjeszkedne Magyarországon, és továbbra is céljuk 2-3 újabb üzlet nyitása, ám a jelenlegi jogszabályok ezt egyelőre nem teszik lehetővé. Ugyanakkor elképzelhető, hogy a határon kívül, a környező országokban terjeszkednek. A Praktiker idehaza 2023-ig az összes üzletét szeretné felújítani, hogy minél hatékonyabban működjenek az üzletegységek, s valódi élményt jelentsen a vásárlás az egyre igényesebb hazai fogyasztóknak. Ez összesen mintegy 130 000 négyzetméternyi értékesítési területet jelent. Az idei év első három hónapja a tavalyi évhez hasonló eredményeket hozott, így 20%-os növekedési ütemet tapasztaltak az áruházak forgalmában. Az év egészére 15%-os növekedés elérését tűzték ki célul, és bíznak abban, hogy töretlenül folytatódik a vásárlók számának növekedése.

A Praktiker Kft. többségi tulajdonosa 2016 óta a magyar Wallis Csoport, a lánc jelenleg mintegy 300 beszállítóval dolgozik, a hazai vállalkozások aránya elérte a 80%-ot. A 160 milliárd forintra becsült barkácsszektorban a Praktiker a második legnagyobb áruházlánc. 

(SCM)