Kötelező lesz az eCall az autókban

2018. május 4. Egyéb | Autóipar

Minden autóba kötelező lesz beépíteni az eCall automata vészhívó rendszert, amely 2018 áprilisa után kap típus-jóváhagyást az Európai Unióban, függetlenül attól, hogy melyik cég gyártja, és mely típusról van szó – olvasható a Continental technológiai vállalat május 3-án megjelent közleményében.

– Az eCall számunkra azt jelenti, hogy óriási lépéssel közelebb kerülhetünk a Vision Zerohoz – a halálos balesetek és sérülések nélküli mobilitás jövőképhez –, hiszen baleset esetén a segítség automatikusan útnak indul. Ha a telematikai egységet más célra is használjuk, például valós idejű információszerzésre a közlekedés áramlásáról vagy a lehetséges veszélyhelyzetekről, a baleseteket aktívan elkerülhetjük, és a feltorlódás mértéke is csökkenhet – mondta Johann Hiebl, a Continental Info-szórakoztatás & Kapcsolódás üzletágának vezetője.

Az eCall lényege, hogy a járműveket olyan fedélzeti vészhívó rendszerrel szerelik fel, amely automatikus vészjelzést küld a legközelebbi, megfelelő felszereltséggel rendelkező közbiztonsági egységnek, megjelölve a jármű pontos helyzetét. A rendszer az európai standard vészhívó számot, a 112-t használja. Az Európai Bizottság úgy véli, hogy ezzel a reakcióidő városi környezetben akár 40%-kal, vidéken pedig 50%-kal csökkenhet.

Az Európai Bizottság szerint az eCall bevezetésével évente akár 10%-kal csökkenhet a halálesetek száma az EU-ban.

Az automata eCall rendszert a légzsák vezérlőegységének jelzése aktiválja, de manuálisan is indítható vészhívás, például ha a sofőr súlyos balesetet lát. Az európai szabvány értelmében minimális adatmennyiségnek el kell jutnia az adott közbiztonsági egység részére. Ez az adat 140 byte hosszú, és az adott vészhelyzettől függően az információk közül olyan releváns adatokat tartalmaz, mint a vészhívás ideje, az autó típusa és helyszíne, a meghajtás típusa, az utasok száma, a haladás iránya, az aktiválás módja és egyéb részletek.

(SCM)