Merre vezet az Opel útja?

2017. március 4. Gyártás | Autóipar

Március 4-én megszületett a megállapodás arról, hogy az Opel autógyártó vállalat az amerikai General Motors-tól (GM) a francia PSA Peugeot Citroën tulajdonába kerül.

A PSA, három francia márka (Peugeot, Citroën, DS) gyártójának menedzsmentje március 3-án adott szabad utat a General Motors európai érdekeltségének felvásárlásához. Az AFP francia hírügynökség meg nem nevezett forrása szerint a PSA igazgatótanácsában született megállapodás „nagy lelkesedést és elégedettséget váltott ki” valamennyi fél részéről. A tranzakciót végül március 6-án jelentették be hivatalosan. A felek jelentős eredménynek tekintik, hogy az Opel dolgozóinak nyugdíjara vonatkozó 7 és 10 milliárd euró közé tehető kötelezettségvállalásról is sikerült megegyezni. Mint ismeretes, emiatt futott zátonyra a GM első értékesítési kísérlete 2009-ben. Akkor a kanadai Magna vállalat lett volna a vevő. A GM hosszabb ideje tárgyal a PSA-val európai érdekeltségének eladásáról, de csak idén február közepén szivárogtak ki az első hírek a tervezett ügyletről. Az eddigi bejelentések szerint a PSA az Opel új tulajdonosaként érvényesnek tekinti a GM által a németországi munkahelyek megőrzésére, az üzemek fenntartására és a beruházások, fejlesztések folytatására vállalt garanciát. A PSA március 6-i közleménye szerint az Opel valamennyi üzemére, így a szentgotthárdi motorgyárra is vonatkozik, hogy az új tulajdonos tiszteletben tartja az érvényes szerződéseket és megállapodásokat. Az Opel szentgotthárdi üzeme a társaság legnagyobb európai motorgyára, modern üzem, további sorsáról azonban túl korai lenne bármiféle kijelentést tenni azon kívül, hogy a PSA francia konszern tiszteletben tartja az amerikai General Motors (GM) idején kötött megállapodásokat és szerződéseket. Ez azonban nemcsak Szentgotthárdra, hanem az összes többi üzemre is vonatkozik, mint ahogy az is, hogy egyelőre nem tudni, miként alakulhat a gyárak sorsa középtávon, három-öt éves távlatban, bár ezt akkor sem lehetett volna tudni, ha nem történik tulajdonosváltás a társaságnál – mondták az Opel rüsselsheimi központjának kommunikációs osztályán március 6-án az MTI-nek. Az viszont bizonyos, hogy a második legnagyobb európai autógyártó vállalkozás jön létre azzal, hogy az Opel és a brit testvérmárka, a Vauxhall átkerül a Peugeot-t, a Citroent és a prémiumkategóriás DS modellcsaládot gyártó PSA-csoporthoz, és az is biztos, hogy az Opel továbbra is arra törekszik, hogy nyereséget termeljen – jegyezte meg az Opel kommunikációs osztálya.

Az 1862-ben alapított Opelnek hét európai országban vannak gyárai, kutatás-fejlesztési, illetve tesztközpontjai. A nyugat-magyarországi Szentgotthárdon működő üzemében mintegy 1200 embert foglalkoztat. A több mint 35 ezer munkatárssal dolgozó autógyártó társaság 1931 óta áll a GM 100%-os tulajdonában, és 1999 óta veszteséges.

A tulajdonosváltás a tervek szerint az év végéig lezárul. Az ügylethez versenyhatósági engedélyek is szükségesek. A GM 2,2 milliárd euróért (2,33 milliárd dollárért) adja el európai érdekeltségét a PSA-nak. Az új vállalat a Renault-Nissan szövetség mintájára jön létre, amelyet Carlos Tavares, a PSA elnöke jól ismer, hiszen karrierjét a Renault-nál alapozta meg.

– Alapvető, hogy az Opel német márka maradjon – hangsúlyozta az elmúlt tíz napban Tavares a francia sajtóban.

A PSA az Opellel kötött szövetséggel 3,1 millióról 4,3 millióra, azaz 40 százalékkal növelheti az évente eladott gépkocsik számát Európában. A cég eredményeinek bemutatásakor Tavares 5 milliós járműértékesítési célt jelölt meg 2020-ra. A francia szakszerzetek ugyanakkor attól tartanak, hogy az új vállalat 19 európai gyárával racionalizálni fogja a gyártást, és emiatt éppen Franciaországban veszhetnek el munkahelyeket, mert a PSA elnöke szavatolta Angela Merkel német kancellárnak és Theresa May brit miniszterelnöknek is a munkahelyek és a befektetések megőrzését.  

MTI