Archívum: Lendületvesztés, de óvatos optimizmus

2023. április 19. | Logisztika | Egyéb szektorok

A gazdasági bizonytalanságok okán nehéz prognosztizálni az árufuvarozási szegmens várható alakulását, azonban a jelenlegi piaci tendenciák alapján jól látható a volumencsökkenés és ennek hatása a teljes ellátási láncra.

Az aktuális szállítmányozási piacot a közúti szegmensben 2022 utolsó negyedéve óta a kibocsátások csökkenése és kapacitás-túlkínálat jellemzi. 
Nyirő Richárd– Ennek megfelelően a fuvarminőség színvonala emelkedett, és ebben cégünk is élen jár, hiszen szolgáltatási színvonalunk mérőszáma szinte soha nem volt ilyen magas. Az idei év előreláthatólag a tenderek éve lesz. Az első negyedévben kiírt tenderek száma messze meghaladta az előző évek számait. Az ügyfelek keresik a jobb ár-érték arányban elérhető megoldásokat. Sok esetben azt tapasztatuk, hogy akár a szerződéses időszak alatt is írnak ki tendereket az olcsóbb megoldás reményében. Ezzel összefüggésben csökkentek az „ad hoc” jellegű megrendelések, és nőtt a konszolidációs elvárás. A forgalom földrajzi megoszlásáról elmondható, hogy Németország továbbra is az európai közúti fuvarozás motorja, mind az import-, mind pedig az exportforgalom jelentős része ide irányul. Üzleti portfóliónkban jelentős változás nem történt az Európai Uniós tagországok forgalma tekintetében. Ellentétben a kelet felé irányuló megbízásokkal, amelyek száma drasztikusan csökkent, köszönhetően az orosz-ukrán háború okán bevezetett szankcióknak – vélekedett a piaci trendekről Nyirő Richárd, a DSV Hungária Kft. értékesítési vezetője. Elmondta: a tavalyi évben összességében a forgalomnövekedés volt jellemző, iparágaktól függetlenül, a szállítmányozási díjakra pedig 2022 őszéig a spot árak növekedése volt megfigyelhető, amely november tájékán megtorpant, majd csökkenni kezdett. A szerződött díjaknál ez a változás mérsékeltebben zajlott le, melynek trendfordulója 2023 első negyedévére tehető. A fuvardíjak mérséklődését az üzemanyagár és a szállítandó rakományok mennyiségének csökkenése hozta magával.
– A tenderek alapján elmondható, hogy erőteljes költségcsökkentési elvárás jelent meg a megbízók részéről, ami hosszú távon nem fenntartható, hiszen a fundamentális problémák továbbra sem oldódtak meg, úgymint a magas működési költségek és a humánerőforrás hiánya. Átmenetileg a kereslet-kínálat súlypontjának változása ugyan eltakarja a problémát. Már látható a közúti fuvarozók által megkezdett kapacitáscsökkentés, a nem gazdaságosan üzemeltethető fuvareszközök folyamatosan kivonásra kerülnek az operációból – mondta az értékesítési vezető hozzátéve, hogy folyamatosan változnak az ügyfelek igényei – fontos számukra az átláthatóság normál rakományok esetén is, szemben a korábbi gyakorlattal, amely főleg az érzékeny áruk esetén volt jellemző. Nő a kereslet az intermodális szolgáltatások iránt, és ennek hátterében a környezetvédelem, a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének igénye és a fenntarthatóság áll. 
– Cégünk egyértelműen elkötelezett a fenntarthatóság mellett. Rövid távú céljaink között szerepel, hogy 2030-ig a közvetlen CO2-kibocsátást 50%-kal, a termelésből származó közvetett kibocsátást 30%-kal, illetve a közvetett CO2-kibocsátást is 30%-kal csökkentsük. Hosszú távon pedig kötelezettséget vállaltunk arra, hogy 2050-ig teljes működésünkben elérjük a nettó nulla szén-dioxid-kibocsátást – mondta Nyirő Richárd, aki az idei éve első negyedévének eredményei alapján bizakodó a közeljövőt illetően, bár tanulva az elmúlt évek hirtelen, váratlan változásaiból nem kíván elhamarkodott véleményt megfogalmazni erre vonatkozóan. 
– Terveink között kiemelt helyen szerepel a fenntartható növekedés, illetve követjük a kitűzött stratégiánkat és minden váratlan eseményre rugalmasan, hatékonyan reagálunk. Továbbra is nagy hangsúlyt fektetünk a gyűjtőhálózatunk fejlesztésére és a szolgáltatás minőségének további növelésére, ezért Európában létrehoztuk a szuper HUB rendszerünket, amelynek segítségével képesek vagyunk a tranzitidők és költségek optimalizálására. Vállalati filozófiánk, hogy mindig legyünk tettre készek, és minden szituációban többet tegyünk, mint amennyit kell. Változó világunkban az ellátási láncok folyamatosságának fenntartása érdekében másképpen kell gondolkodni, és mindig az optimalizálásra törekedni – jelentette ki Nyirő Richárd. 

Tovább erősíteni az intermodalitást
Kovács Ákos– A közúti szállítmányozási szegmensben egyértelműen érzékelhető a volumenek csökkenése, kiváltképp Nyugat-Európa vonatkozásában. Az európai gazdaság lassulása fokozódni látszik, és emiatt a fuvaroztatók erőteljes nyomást helyeznek a szolgáltatókra a fuvardíjak csökkentését célozva. Sajnos az is tapasztaljuk, hogy több versenytársunk rövid távon gondolkodva csökkenti a díjakat, holott a költségek az iparágban nem mérséklődtek. Sőt, az év elején cégünk – és tudomásunk szerint legtöbben a szektorban – munkabéremelést hajtottak végre, így a költségek növekedésről kell beszélni. A fuvardíjak csökkentésével mi nem tudunk azonosulni és nem támogatjuk, főként nem olyan tenderek esetében, amelyek több évre előre rögzítik az árakat, és csupán az üzemanyag-költség követési lehetőség kerül beépítésre a feltételek közé – vélekedett Kovács Ákos, az EKOL Logistics Kft. ügyvezető igazgatója. Rámutatott arra is, hogy az intermodális szolgáltatás ismét előtérbe került a nyugat-európai relációban, még ha a közúti díjak sajnos csökkenni is látszanak a megbízói nyomás hatására. Ennek hátterében az áll, hogy ugyan nincs jelentős költségkülönbség, viszont az indirekt megtakarításokkal kiszámíthatóbb a költségszint, a jelenleg prognosztizált elektromos áram árszintjének stagnálása mellett. 
A szakember a fuvardíjak alakulása kapcsán azt is hozzátette, hogy a tavalyi évben lényegében minden költségnem emelkedett, némelyek nagymértékben és folyamatosan, emiatt a szerződött díjtételekhez is hozzá kellett nyúlni a közúti fuvarozási szegmensben. A megbízók is érzékelték ezt, a kapcsolódó kapacitáshiánnyal egyidőben, emiatt kénytelenek voltak követni az árak emelkedését. Már a tavalyi év őszén érződött, hogy az energiaárak elszabadulása lassuláshoz, akár válsághoz is vezethet, de akkor még a díjszintek nem csökkentek, viszont az idei év elején megindult a korábban már említett folyamat. 
A tranzitidőkre vonatkozóan az ügyvezető elmondta: a legtöbb fuvarfeladat a magyarországi bilaterális forgalmat figyelembe véve, nagyobb régiókban gondolkodva Nyugat-Európával bonyolódik, így ebben a relációban a világpolitikai események a tranzidőkre nincsenek befolyással. Ugyanakkor a belső-ázsiai desztinációk jó ideje csak Törökországon keresztül szolgálhatók ki, amely a teljes menetidőt tekintve növekedést eredményezett a nagyobb távolság, határátkelő és tengeri átkelést okán, különösen a zord téli időszakban. 
– Az ügyféligények szempontjából nem látunk olyan új tendenciát, amely ne lett volna jelen a korábbi években vagy jelentősen erősebben fogalmazódna meg a megbízók oldaláról. A napi jelentések, nagyobb megbízók saját rendszerében történő adatrögzítés, adatfrissítés, nagyon rövid időn belül prezentált szállítólevél, gyors reakció a felmerülő igényekre, státuszolások már évek óta szinte alapelvárásnak tekinthetők. Azt látjuk, hogy a fuvarozók – beleértve az EKOL Logistics Kft.-t is – elfogadták azt, hogy akármilyen is a fuvarpiaci helyzet, a minden iparágban jellemző kiélezett verseny, illetve kiemelt biztonsági szempontok miatt ezeknek meg kell tudni felelni – hangsúlyozta Kovács Ákos. 
Az idei év célkitűzéseiről nyilatkozva kiemelte, hogy továbbra is a lassabb ütemű, de stabil növekedés a cél, amelyet évek óta sikeresen teljesít a cég. 
– Ugyanakkor figyeljük a gazdasági, illetve iparági, piaci trendeket, emiatt több akciótervet is kidolgoztunk jelentősebb csökkenés esetére, így mondhatni, hogy számításba vesszük az árbevétel és eredmény csökkenését is, mint reális 2023. évi történést. Az első negyedév egyelőre jól alakult, mert sikerült két nagyobb projektet is elnyernünk, és abban bízunk, hogy ezek az év egészében kompenzálni tudják majd az egyéb területek, üzletek esetében bekövetkező visszaesést. Az a feladatunk, hogy hasonló megbízásokat kapjunk, így az értékesítés erősítése kiemelt feladat az idei évben. Emellett egy kiszámítható és környezetbarát nyugat-európai intermodális megoldást is ki szeretnénk építeni – helyesebben visszaépíteni –, melynek tesztelését májusban kezdjük. Ennek eredménye remélhetőleg pozitív lesz, és ezzel tovább tudunk erősíteni a cégcsoport számára oly fontos területen – vázolta a közeljövőt az ügyvezető.

Csökkenő volumenek, de óvatos optimizmus
Szolga Attila– A gyártó vállalatoknál és a kereskedelemmel foglalkozó cégeknél az év első két hónapjában jelentős felhalmozott raktárkészletek maradtak, ezáltal a szállítmányozási tevékenységek volumene csökkenő tendenciát mutat. A magas infláció, a fogyasztói szektorban szintén a kereslet csökkenését idézte elő, és ez további szállítási volumenkiesést jelent a teljes piac számára. Az elmúlt két évben a nyugat-európai klasszikus közúti relációk esetében folyamatosan emelkedő volumeneket lehetett tapasztalni, ez a tendencia 2023 első negyedévében megtört, és ugyanez a folyamat figyelhető meg a légi és a tengeri forgalmak esetén is. Példaként említeném, hogy Kína és Európa kikötői között a szállítási költség mintegy 70-80%-os visszaesést mutat a 2021/22 évekhez viszonyítva, ez pedig nagyon jól szemlélteti a jelenlegi keresletcsökkenést – válaszolta Szolga Attila, a Fiege Kft. üzletfejlesztési és nemzetközi szállítmányozási vezetője arra a kérdésünkre, hogy milyen tendenciák jellemzik az aktuális szállítmányozási piacot. Azt is elmondta, hogy a pandémia alatt a Fiege Kft. a legnagyobb forgalomnövekedés az e-kereskedelemmel foglalkozó, illetve az FMCG-termékeket forgalmazó ügyfelekkel tudta realizálni. 
– Mindazonáltal 2023-ban a magas infláció felemészti az emberek szabadon elkölthető jövedelmének egy részét, emiatt jelenleg óvatosabban tervezik a kiadásaikat. Mindez visszafogja a drágább fogyasztási cikkek vásárlását, illetve lassító hatást eredményez az e-kereskedelem területén, így cégünk esetében ezen a területen tapasztalunk nagyobb visszaesést – mondta a szakember. 
A fuvardíjakkal kapcsolatban kifejtette: a tavalyi évben a közúti fuvardíjak jelentően emelkedtek, leginkább az év első felében tapasztalt nagymértékű üzemanyagár-növekedés, valamint az utolsó negyedévben végbement inflációs hatások és a folyamatos munkaerő-problémák miatt. Idén ez a tendencia, a piaci kereslet és az üzemanyagárak jelenlegi csökkenésével, a fuvardíjak tekintetében ellentétes változást mutat. A légi és a tengeri szállítási díjak a tavalyi év során már szintén a kereslet csökkenésével párhuzamosan esést mutattak, ezen tendencia folytatódni látszik az idei év első negyedévében is. 
– A megbízói oldal elvárásai az elmúlt időszakhoz képest nem változtak jelentősen, továbbra is a megbízhatóság, a kiszámíthatóság, illetve a jó ár/érték arány kerül fókuszba. Emellett az automatizált és digitalizált folyamatok kialakítására is folyamatos igény mutatkozik. Mivel az idei évben a teljes rakományok száma visszaesést mutat, így felértékelődnek a részrakós, illetve a gyűjtőrendszeri szolgáltatások. Összességében úgy gondoljuk, hogy a jelenlegi raktárkészletek leépítése és a vásárlói kedv visszaesése még egy ideig biztosan kitart. Várhatóan még 2023 második negyedéve sem hoz igazi javulást. Mivel ezek a tendenciák már a tavalyi év végén megfigyelhetőek voltak, így az ügyfeleinkkel közösen igyekeztünk ebben a szemléletben megtervezni az idei évet, így óvatosan, de optimistán tekintünk az előttünk álló kihívások elé. A kérdés az, hogy az év végére milyen gazdasági változások történnek – fejtette ki Szolga Attila.

Jó eredmények a romoló körülmények ellenére
Varga Bálint– Forgalmunk az áremelések és a magas üzemanyagárak miatt szárnyal, 24,8 milliárd forintról 28,3 milliárd forintra emelkedett az elmúlt évben. A szállított küldemények száma viszont 1,63 millióról 1,45 millióra csökkent, és mindenki érzi, hogy nyár óta egyre gyengébb a piac. Az utóbbi hónapokban a forgalomban már 20%-os általános visszaesést tapasztalunk, azonban a negatív értelemben vett zászlóshajó egyértelműen a házhozszállítási szegmens, ahol 25% környéke ez az érték – nyilatkozta Varga Bálint, a Gebrüder Weiss Kft. ügyvezetője, aki kiemelte: egyértelműen látszik, hogy a növekedés csupán a megemelkedett költségek ügyfelekre való átterheléséből fakad, a valós teljesítmény érezhetően csökken. A szakember szerint a legtöbb piaci szereplőre igaz ez a tendencia, ezért a visszaesés ellenére sincs pánik, érdemi leépítések. 
– Új világ érkezett, ami kiszámíthatóbb és biztonságosabb egészen biztosan nem lesz. Az Ukrajnával és Oroszországgal fennálló kereskedelmi forgalom leállása mennyiségkiesést jelent, de ennél sajnos sokkal többről van szó. A két ország szervesen beépült az ellátási láncolatokba, a hirtelen leállás az áremelkedések mellett nagyon komoly energia-, alapanyag- és alkatrészbeszerzési problémát jelentett. Szerencsére az elmúlt hónapokban tapasztalható enyhülés. Partnereink joggal idegesek, kapkodnak, képtelenek tervezni – ez a probléma áttételesen azon vállalkozásoknál is megjelenik, amelyeknek nem volt aktív kapcsolatuk ezekkel az országokkal. Közhely, de a koronavírushoz köthető fogyasztói változások számtalan iparágban okoztak előre nem tervezett igénynövekedést, ezáltal ellátási problémákat és magas inflációt generálva. A háború sajnos tovább rontott ezen a kellemetlen világgazdasági állapoton. Az irreális szintekre emelkedett árakat a lakosság képtelen megfizetni, és ez a keresletcsökkenés áll az Európa-szerte tapasztalható küldeményszámcsökkenés mögött – mutatott rá Varga Bálint. A jövőről nyilatkozva elmondta, hogy automatizált aprócikkraktár projektbe kezdenek. Az AutoStore által szállított megoldás egy automatikus tárolórendszer, amely nem polcokat használ az áruk raktáron belüli tárolására, hanem műanyag ládák jelentik a tárhelyeket, és ezeket egy alumínium vázrendszerben egymáson, közlekedőfolyosók nélkül kezel. A rendszert a Gebrüder Weiss Kft. két ügyfele számára veti be értékes helyet felszabadítva, így bővítési igényeket költözés nélkül elégíthetnek ki. Fontos kihangsúlyozni, hogy a GW az első olyan logisztikai szolgáltatók között van, ahol ilyen rendszer üzemel majd! 
– Az egyre romoló körülmények ellenére jó eredményeink vannak, továbbra is hosszú távra tervezünk, és minden tervezett beruházást folytatunk: 20 saját elektromos furgon, dunaharaszti építkezés, győri telekvásárlás, hogy csak néhányat említsek – fejtette ki a jövőre vonatkozó terveket az ügyvezető.

A zöldebb jövő felé
Gyulai Krisztina– Lendületvesztés tapasztalható a piacon. Csökken a konténerkereslet, zsugorodó volumenek jellemzőek valamennyi szállítási mód tekintetében. Mindez a gazdasági növekedés világszintű megtorpanásával magyarázható. Munkánkat nehezíti a tengeri szállítmányozásnál az európai kikötők túlterheltsége, a vasúti felújítások miatt a raktérfoglalásokra 1-2 hetes várakozási idővel kell számolni – mondta Gyulai Krisztina, az INCON-Logistic Kft. alapító-ügyvezetője. Hozzátette: „az infláció tekintetében talán túl vagyunk a csúcson, de a fuvarozók már így is nehéz helyzetbe kerültek. Vélhetően nem fogják tudni érvényesíteni a többletköltségeiket a díjakban, mert a kereslet és kínálat törvénye erősebb, mint a fuvarozói társadalom összefogása. Ezzel együtt a nyomás fokozatos csökkenésére számítunk, de elmozdulás csak a 3. és 4. negyedévben lesz. Akkortól nagyobb kiszámíthatóság és tervezhetőség vár a termelő vállalatokra még úgy is, hogy a globális kockázatok egy jó része velünk marad”.
Precíziós szállítmányozóként az INCON-Logistic Kft. forgalmának nagy részét a gyógyszer-, élelmiszer-, autóipar és az elektronika üzletágak teszik ki. – Ezeken a területeken szignifikáns visszaesés nem volt tapasztalható. Európa alternatív beszerzéssel, gyorsan reagálva tudott alkalmazkodni az ukrajnai háború miatt kialakult helyzethez. Így összvolumenben nem volt érezhető csökkenés. A luxuslogisztika területén szerzett tapasztalatainkkal arra számítunk, hogy a luxustermékek piaca továbbra is virágozni fog. Emellett az energiaárak további számottevő növekedésére nem számítunk, a gazdasági migráció hatásaira viszont igen. Csak az Ukrajnából menekülők 10 milliós létszámából hozzávetőlegesen 2-3 millió az aktív dolgozó. Ők mindent megragadnak, hogy munkához jussanak, ennek pedig bérköltségvisszafogó hatása lehet – nyilatkozta az ügyvezető, aki elmondta azt is: örömmel tapasztalják az egyre növekvő igényt, hogy a szállítmányozás karbonlábnyom-csökkentése a teljes ellátási láncon végigfusson. Az EU-s szabályozások miatt a nagyvállalatoknak már most is fenntarthatósági jelentést kell készíteniük, de az elvárás helyét egyre inkább a belső igény veszi át. Ez a trend már Magyarországon is érzékelhető: a hazai cégek is egyre gyakrabban úgy választják ki beszállítóikat, alvállalkozóikat, hogy a zöld szempontokat figyelembe veszik. A last mile delivery-nél is egyre fontosabb, hogy az utolsó kilométereket minél zöldebb járművel tegyék meg. Ehhez kapcsolódik a csomagpontok kialakítása, ami nem feltétlenül a B2B-, de a B2C-szektorban egyre nagyobb teret nyer. Ennek karbonlábnyom hatása is mindenképpen pozitív. 
– Smart logistic szolgáltatóként feladatunknak tartjuk, hogy a jelenlegi infrastruktúrákat kombinálva, köztük szinergiákat képezve fejlesszük a létező szolgáltatási módozatokat: az intermodális szállítmányozás, az áruk vasútra terelése, a csomagolás racionalizálása egy zöldebb jövő felé visz bennünket. Hiszünk abban, hogy intelligens logisztikával magas beruházási költségek nélkül is tudunk karbonlábnyomot csökkenteni. A logisztikai szolgáltató szerepe a globális hálózatokban ma már nem az erő, hanem az ész. Megnőtt az ügyféligény a digitalizáció iránt, az adatok fontossága pedig tovább fog nőni – mondta Gyulai Krisztina. 

Továbbra is sok a bizonytalansági tényező
Körös Norbert– A vasút számára rendkívüli nehéz gazdasági körülményeket és hektikus piaci folyamatokat követően továbbra is sok a bizonytalansági tényező a hazai és nemzetközi vasúti árufuvarozás területén egyaránt. Ugyanakkor néhány termékcsoport fuvarozása esetében az idei prognózis a tavalyinál kedvezőbb képet mutat. Ezek közé sorolhatók többek között az acélipari és a cukorrépafuvarok, valamint a kínai forgalmak. A pozitívabb gazdasági előrejelzések szerint az év első felében még stagnálás várható, a második felében azonban már némi emelkedésre is van kilátás. Pozitív hatással lehetnek továbbá az idei fuvarvolumenekre a mérséklődő energiaárak – nyilatkozta az aktuális tendenciákról Körös Norbert, a Rail Cargo Hungaria Igazgatóságának tagja, vezérigazgató. Kiemelte: a magyar ellátási lánc működésében nagy szerepet játszik az a 700 hazai nagy- és középvállalkozás, amelyekhez a vasúti egyes kocsi szolgáltatásnak köszönhetően jut el a nyersanyag és kerül rendeltetési helyére a késztermék. A Rail Cargo Hungaria országos lefedettséggel biztosítja az ócskavas, a rönkfa, a papír, a műtrágya, a vegyi és veszélyes áruk továbbítását a célállomásokra. Emellett a társaság évente 16 ezer vasúti kocsival 100 különböző rendeltetési helyre fuvaroz robbanásveszélyes, mérgező vagy a környezetre káros anyagokat, többek között savakat, lúgokat, szén-dioxidot, ammóniát, ásványolaj- és vegyipari alapanyagokat. A magyar kormány tavalyelőtt elfogadott egy öt évre szóló, évi 6,4 milliárd forintos támogatási programot, amelyre az ezt a szolgáltatást nyújtó vasutak pályázhattak. Számítunk arra, hogy ez a pályázati lehetőség idén is megnyílik. 
Emellett vállalatunk támogatja a HUNGRAIL javaslatát, amelynek értelmében a hálózathozzáférési díjhoz jelenleg kötődő felár elengedése javítana a vasút versenyképességén – emelte ki a vezérigazgató.
Az ukrán áruk fuvarozását illetően a szakember elmondta: a záhonyi átrakó körzeten keresztül vasúton bonyolított magyar–ukrán áruforgalom volumene a háború kitörése óta megsokszorozódott. A belépő áruk fele vasérc, szén, a második legnagyobb tétel a gabona és az olajos magvak. Az RCH több mint 1,4 millió tonna ukrán gabonát fuvarozott a háború kitörése óta. 
– Az ukrajnai áruforgalom intenzitása 2023 első negyedévében tovább növekedett. A Rail Cargo Hungaria Záhonyon és Eperjeskén keresztül összesen közel 1,1 millió tonna árut továbbított Ukrajnából, amely a megelőző év azonos időszakának több, mint 132%-a. A beérkező áru jelentős része a március elején indult vasércszállítás (320 ezer tonna), valamint a dunaújvárosi kohónak szánt szén (45 ezer tonna) volt, másik része főleg élelmiszeripari termékekből, szójából, kukoricából és búzából állt. Ez utóbbi termékeknek a mennyisége ebben az időszakban meghaladta a 400 ezer tonnát.  Az Ukrajnába irányuló forgalom 34 ezer tonna volt, amely mintegy 20%-kal haladta meg az 2022. első negyedévi értéket – összegzett Körös Norbert.

Jaubert Szilvia
Supply Chain Monitor 2023. április