Archívum: A jövő lehetőségei a Párkányi Ipari Parkban és kikötőben

2022. február 16. | Logisztika | Egyéb szektorok

A Párkányi Ipari Park földrajzi elhelyezkedés, energiaellátás és logisztikai infrastruktúra szempontjából ragyogó feltételekkel rendelkezik, és számos befektetési, logisztikai lehetőséget kínál. Erről beszélgettünk Gáspár Erikával, a Priemyselny Park Sturovo a.s. üzletfejlesztési vezetőjével.

Supply Chain Monitor: A Párkányi Ipari Park és kikötő számos adottsággal rendelkezik. Hallhatnánk erről részletesebben?

Gáspár Erika, a Priemyselny Park Sturovo a.s. üzletfejlesztési vezetőjeGáspár Erika: A 100%-os magántulajdonban lévő, 170 hektáros Párkányi Ipari Park területén 35 kilométer iparvágány-hálózat, valamint egy kikötő is található, ahol az ömlesztett áruk, acéltermékek, faszállítmányok rakodását egy 10 tonnás daruval oldjuk meg, de ha szükséges, más anyagmozgató eszközöket is biztosítunk, például a konténerek kezeléséhez. Vasúti konténerrakodást is végzünk, sőt rendelkezünk szabad területtel a kikötő mellett, ahol a modern logisztikai követelményeknek megfelelő konténerterminál kialakítható. Ezzel a Kínából Közép-Kelet-Európába irányuló forgalom, a New Silk Road logisztikai láncszemévé válhatna a Párkányi Ipari Park.

Milyen szolgáltatásokat nyújtanak a parkban eddig letelepedett cégek számára?

A parkba betelepült cégek – többek között csomagolóanyag- gyár, öntöde, fóliagyár, de vagonok és mozdonyok javításával foglalkozó vállalkozás is működik a területünkön – számára a gyártáshoz szükséges energiát, így a villamos áramot, a gázt és az ipari vizet biztosítjuk saját forrásból. Emellett trimodális logisztikai adottságokkal rendelkezik a park, ahol közúti, vasúti, vízi forgalom bonyolítható. A várost elkerülő úthálózat közvetlenül a park mellett halad el, illetve ott működik egy kompkikötő is, amelynek köszönhetően a kamionok közvetlenül át tudnak jutni Magyarországra. Ez azért előnyös, mert a legközelebbi híd, amelyen kamionforgalom zajlik, Komáromban van, de szó van arról, hogy Esztergom és Párkány között is megépítésre kerül egy híd, illetve egy autóút, amely elkerüli a településeket. Addig is amíg ezek a tervek megvalósításra kerülnek, komppal bonyolítható a kamionforgalom, amely hajnaltól késő éjszakáig közlekedik, és egyszerre 25 teherautót képes szállítani. Ez azért lényeges, mert ezzel a modalitással egy Szlovákiából indított kamionnal könnyen elérhető a magyarországi M1-es autópálya és azon keresztül Ausztria. A 600 méter partfallal rendelkező dunai kikötőnkből pedig Rotterdamba és Konstancába lehet eljutni direkt vonalon a Dunán. Itt egy álláson tudjuk a teherszállító hajókat fogadni – de van lehetőség még két kikötőállás létesítésére, sőt korábban egy kőolaj termék lefejtő is működött itt, amit újra lehet indítani – amelyhez iparvágány is kapcsolódik, így a vasútról hajóra, illetve hajóról vasútra átrakodás biztosított. Tehát minden adottság megvan irányvonatok rakodására. A saját iparvágányunkhoz tartozik egy vasúti mérleg, amellyel az üres és rakott vagonok mérlegelését is el tudjuk végezni. Saját forgalmi irodával, saját mozdonnyal és saját személyzettel rendelkezünk, így a párkányi vasútállomásról saját eszközeinkkel be tudjuk hozni a vonatokat az ipari park területére. Négy darab 800 méter hosszú átadóvágányunk van a párkányi vasútállomáson, amelyből 3 villamosított. Azt érdemes tudni, hogy Pozsony után Párkány a legforgalmasabb vasútállomás, amely kapcsolódik a V4. korridorhoz.

Milyen cégek számára ideális választás a Párkányi Ipari Park?

Olyan gyártók számára, amelyek jelentős mennyiségű villamos áramot vagy ipari vizet használnak fel a működésükhöz, például nehézipari cégek, akkumulátorgyárak, de a Magyarországon működő autóipari és elektronikai ipari cégek, valamint beszállítóik is megtalálnak itt minden feltételt, ha telephelybővítésben, vagy Szlovákia területén terjeszkedésben gondolkodnak. A terveinkben szerepel több megawattos szerverpark, mely green cooling technológiával megvalósítható, jelenleg befektetőt keresünk. Olyan partnert, amely az adott lehetőségeket kihasználva beruházna ebbe a projektbe. A napelemmel megtermelt energiát be tudjuk táplálni a saját rendszerünkbe, mivel a háttérinfrastruktúra már kiépítésre került: jelenleg a 2 darab 110 kV-os transzformátor állomáson érkezik az elektromos áram a park területére, amit mi átalakítunk az itt működő vállalatok szükségleteinek megfelelően. Ehhez, a már meglévő rendszerhez könnyen illeszthető lenne a napelempark által előállított energia. Emellett üzleti partnert keresünk egy konténerterminál megépítésére is a kikötőben, amelyhez megfelelő területet tudunk biztosítani. De a jelenlegi, 2 szintes, 10 000 négyzetméteres régi raktárépület – ahol most ömlesztett árukat tárolunk – újra hasznosításához is várunk beruházót, amely projekt keretében a mai kor követelményeinek megfelelő gabona- vagy műtrágyatároló kerülhetne kialakításra. Valamint a kikötő melletti szabad területen silók épülnének, amely projekthez már rendelkezünk tervvel és engedéllyel is. Ennek köszönhetően a kikötő forgalma szintén jelentősen bővülhetne. De kiváló adottságokkal rendelkezik a Párkányi Ipari Park az e-kereskedelmet kiszolgáló logisztikai szolgáltatók számára is, hiszen itt egy elosztó központ viszonylag gyorsan kialakítható és minden más feltétel adott, hogy országos szintű, vagy régiós disztribúciót lehessen működtetni Párkányból. De meg kell említenem azt a tervbe vett projektünket is, amely egy hidrogén- és LNG-terminál kialakítását célozza, ami hozzájárul az ipar és a logisztika „zöldítéséhez”. Ezek a megújuló energiák a közeljövőben egyre nagyobb teret nyernek majd, és nálunk adott minden feltétel egy ilyen specifikus terminál létrehozására, sőt erre uniós források is rendelkezésre állnak.

Röviden megfogalmazva: mit kínál a Párkányi Ipari Park?

Összegezve elmondható, hogy a Párkányi Ipari Park ideális befektetési lehetőségeket kínál: 40 hektár szabad területtel rendelkezünk, ahol előremutató logisztikai beruházások megvalósítására van lehetőség. Főként olyan iparágban működő cégek számára kiváló választás, ahol az energiafelhasználás jelentős, illetve a már említett e-kereskedelmet kiszolgáló regionális elosztó központok működtetésére is tökéletesen alkalmas lehet. A magyar autóipari és elektronikai gyártók szintén kiváló feltételeket találnak nálunk, ha telephelybővítést terveznek, de akár olyan magyar kis-, közép- és nagyvállalkozások számára is megfelelő választás a Párkányi Ipari Park, amelyek a szlovák piacon terjeszkedésben gondolkodnak. 

JS

Supply Chain Monitor 2022. február