Archívum: Az élelmiszer-kereskedelem jövője

2020. szeptember 15. | Logisztika | FMCG

Trendek az élelmiszer-kereskedelem területén.

Fotó: BITO-Raktártechnika Kft.Az elmúlt években a fokozódó digitalizálás és az Ipar 4.0 az üzleti modellek változásához, valamint az online élelmiszer-kereskedelem és a házhozszállítási szolgáltatás kialakulásához vezetett. Ezek a modellek a nagykereskedelmet és a kiskereskedelmet, valamint az élelmiszer-logisztikát is folyamatosan változtatják. A McKinsey & Company „Retail 4.0 – az élelmiszer-kiskereskedelem jövője a digitális világban” (2017) c. tanulmánya a Retail 3.0 és a Retail 4.0 közötti átmenetet mutatja be. A McKinsey véleménye szerint a Kiskereskedelem 3.0-t az e-kereskedelem 1995 óta tartó felemelkedése – köszönhetően először Jeff Bezos Amazon vállalatának, majd végül az olyan vállalatoknak, mint az eBay és a Zappos – határozta meg. Az online élelmiszer-kereskedelem kezdetben nehezen boldogult a piacon. Ma a sikeres vállalatok többnyire a hagyományos kiskereskedelem és az online kereskedés keverékét űzik, mint például a Rewe és az Edeka (Bringmeister.de). 2017-ben Bezos is sikeresen bevezette az AmazonFresh szolgáltatását a német nagyvárosokban. A Kiskereskedelem 4.0 esetében új trendek és üzleti modellek jelennek meg az élelmiszeripar területén, a piacon. Jellemzőek a csatornákat átfogó többcsatornás és omnicsatornás modellek.

Jövőbeli trendek

A McKinsey által készített tanulmány alapján az Élelmiszer- kiskereskedelem 4.0 esetében új trendek figyelhetők meg:

  1. Online élelmiszer-kereskedelmi platformokat kínáló új, innovatív vállalatok jelennek meg folyamatosan a piacon. A teljes üzleti modellt szegmensek szerint szét kell bontani és modernizálni kell, hogy például házhoz szállítással, „click-and-collect” (áruházi átvétel) vagy jövőbeni drive-through áruházakkal (drive-through store) profitot lehessen termelni. Tévedés azt hinni, hogy az élelmiszerek online értékesítése mindig szűk piaci szegmens marad, vagy hogy az „utolsó mérföld” túl drága.
  2. A hagyományos kiskereskedő kreatívvá válik és kiegészítő vásárlási lehetőségeket kínál online. Összemosódik az online és az offline értékesítés. Az ügyfél azt szeretné, hogy támogassák. Így például az ügyfelek leadhatják online a rendelést, majd drive-through rendszerben az üzletből vihetik el az árut. Virtuális üzleteket integrálnak a létező szupermarketbe. Ezenkívül egyre több „mikroüzlet” jön létre az adott vállalat kiszállítási csomópontjaként, valamint azért, hogy az ügyfelek a termékeket fizikai valójukban megtekinthessék az online vásárlás előtt. 
  3. Tovább növekszik a jelentősége a digitális marketingnek, a közösségi médiának és a helyfüggő szolgáltatásoknak. Ez jobb kommunikációt tesz lehetővé az ügyfelekkel és az ő ötleteik is figyelembe vehetők.
  4. Az ügyfelek megszólítása, az ügyfelek igényeinek megfelelő módosítás és az ügyfélkapcsolatok kezelése kifinomultabbá válik. Ennek oka az óriási méretű adathalmazok elemzésében, az alkalmazásokban, a kifinomult vásárlói hűségprogramokban, a „közösségi vásárlásban” és a helyi szolgáltatásokban rejlik.
  5. Előrelépések a szupermarketek önkiszolgáló pénztárai és a „digitális pénztárca” esetében. A kis hatótávolságú kommunikáció (NFC) lehetővé teszi az okostelefonok használatát a fizetéshez (Scan & Go alkalmazás).

A világjárvány felgyorsítja a váltást

A Covid-19 vírus által kiváltott járványhelyzet jelenleg rendkívüli mértékben kihat az emberek fogyasztói magatartására, mivel szinte minden üzletet bezártak, és ezek csak fokozatosan nyithattak ki újból. Az embereket felszólították, hogy maradjanak otthon, ezért rendkívüli mértékben megváltozott a fogyasztói magatartás. Az emberek kerülik most a polcoknál a tömegeket, és felfedezik az e-kereskedelem előnyeit. Ezt mind a helyhez kötött kiskereskedők, mind az online kereskedők egyértelműen megérzik a forgalomcsökkenés révén. A Detail Online e-kereskedelmi ellenőrzővállalat által a németországi, franciaországi és nagy-britanniai piacokra vonatkozóan elkészíttetett új tanulmány azonban azt jósolja, hogy hosszú távon ebből profitálhat az online kereskedelem. A Kantar piackutató intézet által készített tanulmány szerint a koronavírus-járvány a vártnál gyorsabban felerősíti a helyhez kötött kiskereskedelemről az online csatornára való váltást: ahelyett, hogy három-négy éven belül zajlana le, valószínűleg már néhány hónapon belül erősebben az online kereskedelem irányába mozog a vásárlási magatartás. A Rewe, Németország legnagyobb friss élelmiszerekkel foglalkozó e-kereskedelmi vállalata óriási növekedést tapasztal a rendelések intenzitását illetően. Azonban a várakozási idők is hosszabbak. A következő kiszállításhoz gyakran csak egy héttel később áll rendelkezésre időablak. Sok szolgáltató kiegészítő logisztikai kapacitással tart lépést és módosítja a kínált szolgáltatást, hogy ne bosszantsa fel az ügyfeleket, és tehermentesítse az infrastruktúrát.

A tökéletesen előkészített megoldás

Léteznek megoldások, amelyekkel az élelmiszer-kiszállítás kompakt és hatékony formában megoldható a kiszállítás legvégső szakaszában, a hőmérsékletingadozásra érzékenyebb termékek esetén is, a frissesség megtartása mellett. A BITO MB Food & Delivery sorozat egy olyan teljes szállító rendszer, amellyel megoldható a különböző típusú élelmiszerek helytakarékos szállítása. Eltérő hőmérsékleti zónák lehetségesek egyazon szállítóegységen belül, így a szállítás és kézbesítés nem befolyásolja minőséget. Az üres ládák egymásba rakhatók a helytakarékosság és a kezelési hatékonyság érdekében. A palackok állítva biztonságosan szállíthatók. Az elválasztók biztosítják, hogy semmi ne csússzon el, ne boruljon fel és ne szivárogjon ki.

A moduláris thermobetétekkel különféle hőmérsékleti zónák alakíthatók ki a tejtermékek és a fagyasztott termékek biztonságos szállítása érdekében. További hűtőegységekkel a rendelkezésre álló hely még tovább osztható. A kényelmes kezelés érdekében a hosszú oldalak felső széle bevásárlótáska-tartó bevágásokkal rendelkezik. A biztonsági plomba és a fedél még további védelmet kínálhatnak szállítás közben. A BITO MB Food & Delivery doboz az élelmiszeriparban elfogadott, újrahasznosítható műanyagból készült. Erős kialakításával, nagy teherbíró képességével és kopásállóságával tökéletesen használható zárt láncú ellátásban.

Irodalom:
Desai Parag, Potia Ali, Salsberg Brian, Retail 4.0 – The future of retail grocery in a digital world (2017), McKinsey & Company, New York; Nitsche Benjamin, Anna Figiel, Zukunfttrends der Lebensmittellogistik–Herausforderungen und Lösungsimpulse, kiadó: Straube Frank, Universitätsverlag der TU Berlin, 2016, http://verlag.tu-berlin.de; Kantar-tanulmány, E Commerce-Prüfungsgesellschaft Detail Online, 2020. április, Stockholm (ots);
Forrás: BITO -Raktártechnika Kft.

Supply Chain Monitor
2020. augusztus-szeptember