Archívum: Biztonságos működés pandémiahelyzetben is

2020. november 18. | Logisztika | Egyéb szektorok

A METRANS csoport Csepelen, 2017 elején nyitotta meg saját intermodális terminálját, ahol éves szinten ma már több mint 170 000 TEU mennyiséget kezelnek. A terminálüzemeltető METRANS Konténer Kft. vezetőit arról kérdeztük, hogy az év elején kialakult járványhelyzet hogyan alakította a terminál működését.

Hogyan befolyásolta a METRANS csepeli termináljának forgalmát a koronavírus-járvány?

Zahalka Attila, a METRANS Konténer Kft. kereskedelmi igazgatójaZahalka Attila, a METRANS Konténer Kft. kereskedelmi igazgatója: A METRANS csepeli termináljának forgalmát tekintve az év eleje óta pozitív tendencia volt látható, bár a járványhelyzet miatt márciusban elrendelt határzár minket is markánsan érintett, ahogy az összes szállítmányozó céget Magyarországon. Ez szinte megbénította a közúti árufuvarozást a határokon, és nagyon megnehezítette a METRANS tevékenységét is, hiszen a hazai piacot több terminálról – Budapestről, Dunaszerdahelyről és Kassáról – fedjük le. Ezért olyan megoldásokat ajánlottunk ügyfeleinknek, amelyek lehetővé tették, hogy a korábban más METRANS-terminálról érkező konténerek közvetlenül Csepelről kerüljenek kiszállításra.  Ez gyakorlatilag azt is eredményezte, hogy a budapesti terminál tevékenységében nem volt fennakadás, és a forgalmunk nem csökkent. Áprilistól pedig visszaállt a magyar piac kiszolgálása Dunaszerdahelyről és Kassáról is, de ennek ellenére nem csökkent a csepeli terminál forgalma, sőt dinamikus növekedést produkáltunk. Bízunk benne, hogy ez a pozitív tendencia az év végéig meghatározza a tevékenységünket.

Melyek voltak a legnagyobb kihívást jelentő feladatok a METRANS számára március óta?

Nagy Ladislav, a METRANS Konténer Kft. ügyvezető igazgatójaNagy Ladislav, a METRANS Konténer Kft. ügyvezető igazgatója: A járvány mindenki számára váratlan helyzetet idézett elő. Nálunk is szükséges volt különféle intézkedések, eljárások bevezetése a termináli dolgozók és a hozzánk érkező gépkocsivezetők egészségének megóvása érdekében. Mindenhol kézfertőtlenítőket helyeztünk ki, munkatársainknak maszkokat osztottunk, és kötelezővé tettük a használatát ott, ahol külső környezetből érkező személyekkel találkoznak dolgozóink, például a közúti fuvarokmányok kezelésénél, vagy a konténerek ellenőrzésénél. Ezek voltak azok a „gócpontok”, ahol a lehetséges fertőzésveszély a legmagasabb. Konténertermináli tevékenységünkből fakadóan viszont nálunk viszonylag kevesebb olyan munkakör van, ahol a home office alkalmazható, de ahol lehetett, bevezettük. Az otthonról dolgozó munkatársaknak laptopokat bocsátottunk a rendelkezésükre, valamint távolsági elérést biztosítottunk a vállalati rendszerhez. Kint a terminálon azonban ez nem lehetséges, hiszen ott fizikai munkakörben dolgoznak a munkatársak és nekik a helyszínen kell lenni, amikor a konténereket átveszik, ellenőrzik, javítják, illetve a tehergépjárműveket kiszolgálják. De természetesen számukra is nagyon szigorú higiéniai feltételeket vezettünk be márciusban, amit kötelezően be kell tartani azóta is. A vámrészlegünknél szintén nem megoldható home office rendszerben az ügyintézés, számukra olyan munkahelyeket alakítottunk ki, ahol üvegfal mögött tudnak dolgozni, így leszűkítve a közvetlen személyes érintkezést azért, hogy az egy légtérben való ügyintézést ki tudjuk kerülni. Ma már tehát ablakos rendszerben történik a dokumentumok átadása és kezelése. Amennyiben mégis szükséges a vámügyintézéshez az irodába való belépés, akkor kötelező a kézfertőtlenítés, illetve maszkot kell hordani, amely a szájat és az orrot is eltakarja. Mindezek az intézkedések azt a célt szolgálják, hogy a METRANS-terminál biztonságosan működhessen bárhogy is alakul a pandémiahelyzet, mert ha nem tudnánk kiszállítani a konténereket a gazdasági szereplők számára, az komoly problémákat és fennakadásokat eredményezne.

Az áruszállítás folyamatosságának fenntartása tehát elsődleges járványhelyzetben is. Hogyan látják a METRANS szerepét ebben?

Zahalka Attila: A hatósági kormányzati intézkedések nagyban befolyásolják a gazdasági helyzetet, hiszen egy gazdaságot leállítani vagy „félgőzzel” fenntartani, aztán újból felívelő pályára helyezni, sokkal nehezebb és költségigényesebb, mint valamilyen szinten a működést biztosítani. A METRANS, mint logisztikai szolgáltató feladata az, hogy a nemzetközi külkereskedelmi, gazdasági folyamatok logisztikai kiszolgálójaként a lehető leghatékonyabban és leggyorsabban elvégezzük a ránk bízott áruszállítási feladatokat. A piaci folyamatok alakulására azonban nincs ráhatásunk, és természetesen bízunk abban, hogy a gazdaság nem fog megtorpanni. Természetesen a gazdasági kutatóintézetek által prognosztizált előrejelzéseket mind magyar, mind nemzetközi viszonylatban folyamatosan figyeljük, elemezzük, de nincs olyan iránymutatás, amely meg tudná jósolni a jövőben bekövetkező eseményeket. Márciustól májusig a tűzoltás időszaka volt – ahogy minden piaci szereplő számára –, de azóta, illetve az előző év hasonló időszakához képest is a forgalmunk erősödött, és ez biztató tendencia ebben a nem egyszerű helyzetben. De hogy mit hoz a jövő, azt nem lehet előre látni. A járvány második hulláma igen intenzíven kezdődött, és a szakemberek szerint ez hosszabb lesz, mint amin már túl vagyunk, és nem tudni, hogy a globális gazdasági folyamtokban ez mekkora kárt fog okozni. Mi minden esetre most is az új irányokat, lehetőségek keressük a METRANS számára, és egyértelműen a jövőben, a fejlődésben gondolkodunk.

Melyek a lehetséges új irányok? Említene egy példát?

Zahalka Attila: A határzárak miatti fennakadások kapcsán például az intermodális szállítási mód létjogosultsága tisztán látható volt. Különösképpen a 45 lábas, paletta széles konténerekben történő fuvarozás, ami gyakorlatilag kiváltja a közúti járműveket. Ez egy olyan szállítási alternatíva, amelynek szélesebb körben való elterjedését – véleményünk szerint – előtérbe kellene helyezni, és ennek érdekében a szakmai szövetségeknek, döntéshozóknak további lépéseket kellene tenniük. Itt arra gondolok, hogy olyan támogatási rendszer kidolgozása lenne szükséges – természetesen a közúti szállítmányozásban részt vevő piaci szereplők, illetve a vasúti operátorok és terminálok bevonásával –, amely arra ösztönözné az árutulajdonosokat, hogy ezt a módozatot részesítsék előnyben. A COVID-19 miatti határzárak bevezetése ennek minden előnyét világosan megmutatta. Ez egy határokon átívelő fuvarozási megoldás, ami a félpótkocsis, csereszekrényes szállításoknál hatékonyabb: az intermodális terminálokra érkező paletta széles konténerek vasúti járműveken kerülnek kiszállításra egy adott terminálra, ahonnan közúton jutnak el a célállomásra. A 45 lábas konténerek további nagy előnye, hogy halmozhatóak, így sokkal gazdaságosabb a termináli elhelyezésük, ugyanakkor a szállításukhoz szükséges vasúti szerelvények is rendelkezésre állnak, hiszen konténerszállító vagonokból nincs hiány. A METRANS-nál ebben nagyon nagy lehetőségeket látunk, de nyilvánvalóan ennek a fuvarozási módnak az elterjedéséhez érdekeltté kell tenni az összes piaci szereplőt.

Jaubert Szilvia

Supply Chain Monitor
2020. november