Archívum: Van új a „nap” alatt

2016. július 22. | Logisztika | Egyéb szektorok

A Waberer’s International Nyrt., Európa egyik legnagyobb fuvarozási vállalatának kijelölt vezérigazgatójával, Lajkó Ferenccel, és Barna Zsolttal, a Waberer’s-Szemerey Logisztika Kft. ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.

Supply Chain Monitor: Egész Európát ma a BREXIT foglalkoztatja. Ön hogyan látja ennek hatását a fuvarozási szektort illetően?

Lajkó Ferenc: Minket is meglepett a britek döntése, mert nem számítottunk arra, hogy a kilépésre szavaznak. Makrogazdasági szinten ez az egész európai közösséget, és számos iparágat érint. Úgy vélem azonban, hogy a transzport- és a logisztikai szektorra mérsékelten lesz hatással. Ma még nem tudható, hogy a vámhatárok, illetve az ehhez kapcsolódó adminisztratív folyamatok visszaállításra kerülnek-e, s ha igen, akkor a fizikai ellenőrzések hogyan fogják lassítani a forgalmat, például a Calais-i kikötőben, ahol a migránshelyzet miatt amúgy is jelentős késésekkel kell számolni. Emellett szintén kérdésként merül fel, hogy az Angliában aktívan jelen lévő vállalatok közül hány cég és melyek döntenek úgy, hogy a továbbiakban nem kívánnak gyártókapacitást fenntartani a szigetországban. A szavazás eredményének bejelentése után már hallhattunk erre utaló nyilatkozatokat, s ennek komoly hatása lehet az amúgy is korlátozott visszáru-fuvarozási lehetőségek szempontjából. A fuvarozás jövőjét Anglia irányába azonban ezen tényezők egyike sem veszélyezteti.

Hogyan készül fel a Waberer’s csoport a Nagy-Britannia tényleges kilépése utáni helyzetre?

Lajkó Ferenc: Addig is, amíg a kilépés feltételeiről uniós szinten tárgyalnak, mi már forgatókönyveket készítünk a lehetséges esetekre, és pontosan tudjuk, hogy azokat hogyan fogjuk kezelni. A Waberer’s cégcsoport erőssége éppen abban rejlik, hogy nagyon gyorsan reagál a piaci változásokra, így a BREXIT kapcsán is minden eshetőségre kész megoldásokkal rendelkezünk. Egyébként Anglia a harmadik legnagyobb piacunk, hiszen jelentős áruvolumen irányul oda a kontinensről, s ez a kilépés után sem fog megváltozni, csupán az előbb említett hatásokat kell majd kompenzálni.

A fuvarozás kapcsán nem kerülhető ki a sofőrhiány kérdése. Ön hogyan vélekedik erről?

Lajkó Ferenc, a Waberer's International Nyrt. kijelölt vezérigazgatójaLajkó Ferenc: Ez jelenleg a fuvarozói szakma legnagyobb problémája, s nem csak itthon, hanem összeurópai szinten is. Ennek hátterében több tényező áll. Egyrészt Európa legtöbb országában ma már nincs lehetőség ingyenesen „hivatásos” tehergépjármű-vezetői engedélyt szerezni, mint arra korábban, a sorkatonai szolgálat keretében mód nyílt. Másrészt az életszínvonal emelkedésével ez a szakma egyre kevésbé vonzó. Harmadrészt az európai uniós csatlakozás révén az újonnan belépő országok számára ugyan új piacok nyíltak meg, de ezzel párhuzamosan a nyugati cégeknek is elérhetővé vált a kelet-európai munkaerőpiac, és jobb vagy hasonló feltételekkel hatalmas tömegekben vonzzák el a sofőröket. Ez a forrás azonban kimerülőben van, mivel a nyugdíjba vonuló gépkocsivezetők helyére nincs megfelelő utánpótlás. A helyzetet még az is nehezíti, hogy a kontinensen a szállítási igény mérsékelten ugyan, de folyamatosan növekszik. Az európai fuvarozás jövője tehát azon múlik, hogy a sofőrhiány enyhítésére milyen megoldást találnak összeurópai szinten. Magyarországon a kormány a fuvarozói érdekképviseletekkel közösen egy 5 milliárd forintos kormányzati támogatásból megvalósuló képzési programot indított a krónikus hazai sofőrhiány megoldására, s ez a kezdeményezés Európában egyedülálló. A Waberer’s cégcsoport is aktívan részt vesz az OFA gépjárművezető-képzési programban, és örülünk, hogy a sofőrutánpótlás kérdésében előrelépés történt, de ennek még több év az átfutási ideje, ezért rövid távon saját magunknak kell megoldani a problémákat.

Hogyan?

Lajkó Ferenc: Jelenleg 4900 kamionsofőr dolgozik a Waberer’s cégcsoportnál, és számos intézkedést hoztunk annak érdekében, hogy a vállalatunk növekedéséhez, illetve működéséhez szükséges sofőrlétszámot biztosítani tudjuk. Évről évre egyre attraktívabb kompenzációs csomagot ajánlunk munkavállalóinknak, s ebben a bér csupán az egyik motivációs tényező. Gépkocsivezetőink számára speciális dolgozói kedvezményeket biztosítunk, egyre korszerűbb, biztonságosabb és kényelmesebb járműveket állítunk forgalomba, valamint a munkakörülmények javítására is nagy hangsúlyt fektetünk. A sofőrök külföldön töltött munkaidejét úgy igyekszünk beosztani, hogy minél több időt tölthessenek a családjukkal. Emellett 98 szobás vállalati nyaralót működtetünk Balatonvilágoson, amelyet munkáltatói támogatással, a piaci ár kevesebb, mint 10 százalékáért vehetnek igénybe elsősorban a gépjárművezetők és hozzátartozóik. Ettől vonzóbb a mi cégünk, mint a versenytársaink, és így sikerül megtartani a munkavállalóinkat. Emellett diverzifikáljuk a munkaerőpiaci forrásainkat, és sofőröket a környező országokban is toborzunk, hiszen nincs más lehetőségünk, így ma már a multikulturális vállalati környezet jellemző a cégcsoporton belül. Mindez azonban többletköltséget jelent, s ezt hatékonyságnöveléssel, valamint áremeléssel ellensúlyozzuk.

Melyek a hatékonyságnövelést célzó stratégiai irányvonalak?

Lajkó Ferenc: A nemzetközi fuvarozás sokszereplős piacán olyan innovatív megoldásokkal tehetünk szert versenyelőnyre, amelyek a kamionflottánk mozgásának nagyfokú optimalizálására irányulnak. Jelenleg egy egyedülálló hub-koncepción dolgozunk, amely lehetővé teszi az önköltségek jelentős csökkentését, illetve az eszközeink és a gépkocsivezetőink termelékenységének növelését. A koncepció keretében olyan telephelyeket tervezünk kialakítani Európában, ahol a járművek megállhatnak, és ott történik majd a gépkocsivezetők váltása, illetve a pótkocsik átakasztása. Ennek révén a járművek folyamatos mozgását tudjuk biztosítani, és a szállítási átfutási időket lerövidíteni. Természetesen ehhez is 20-30%-kal bővíteni szükséges a jelenlegi gépjárművezetői állományunkat. Terveink szerint a jövőben a sofőröket, a kamionokat és a pótkocsikat külön erőforrásként kezeljük, s ezt egy jelenleg fejlesztés alatt álló, speciális szoftver segítségével fogjuk optimalizálni. A telephelyek kialakítását már elkezdtük. Első saját bázisunkat idén nyáron, Belgiumban hozzuk létre.

A belföldi piacon mi jelenti a legnagyobb kihívást?

Barna Zsolt, a Waberer's-Szemerey Logisztika Kft. ügyvezető igazgatójaBarna Zsolt: A Waberer’s-Szemerey Logisztika Kft. számára az idei év egyik legjelentősebb kihívása a július 1-jétől bevezetett új Közúti Árufuvarozási Szabályzat (KÁSZ), amely minden eddiginél szigorúbban szabályozza a várakozási időket a lerakópontokon. Ez kettős védelmet jelent: egyrészt megbízhatóságot a megbízóink számára, hiszen rögzíti az időpontra történő érkezés szabályait, másrészt a gépjárművezetők vezetési idejének jobb betarthatóságát szolgálja. Belföldön, az elmúlt években jelentős gépjárműflotta rekonstrukció zajlott a fuvarozói szektorban, és az adatrögzítő kártyákkal felszerelt járművek kerültek túlsúlyba. Nem történt meg azonban az a technológiaváltás, amely a sofőrök túlvezetését, túlterhelését is megoldotta volna. A KÁSZ most lehetőséget teremt a lerakodási pontokon a várakozási idők pontos nyomon követésére és szabályozására. Ez egy jelentős előrelépés, és szeretnénk ezt az ügyfeleinkkel közösen továbbfejleszteni, hogy a jövőben, a gépjárművezetők körében belföldön is mind szigorúbban lehessen betartatni a nemzetközi ÁETR előírásokat. A KÁSZ emellett a korábbinál sokkal szigorúbban szabályozza a raklapcsere, illetve a raklapátadás folyamatát, s ezzel a raklapkezelési problémákra is megoldást jelent. Ez nagyon pozitív fejlemény, mivel nekünk is az a célunk, hogy a belföldi fuvarozás során dokumentálhatóvá váljon, milyen raklapot adunk át és veszünk vissza, hiszen ezzel a raklapkezelés révén keletkező veszteségek minimalizálhatók a megbízóknál.

A szolgáltatási portfólió tekintetében milyen új irányok körvonalazódnak a cégnél?

Barna Zsolt: Megbízóink részéről jelentkező igény, hogy ne csak Magyarország területén végezzünk logisztikai szolgáltatást, így a környező országokban – például Szlovákiában, Csehországban, illetve a balti államokban – már elkezdtük a disztribúciós tevékenységünk kiépítését. Ennek keretében a Waberer’s-Szemerey Logisztika Kft. tevékenységéhez hasonló szolgáltatási portfólióval rendelkező cégek akvizíciójára készülünk a régióban, s az erre irányuló tárgyalások már folyamatban vannak. Ebben az évben autóipari in-house szolgáltatással is megjelenünk a hazai piacon, illetve az elektronikai iparban szintén meg szeretnénk vetni a lábunkat, ezáltal a tevékenységünk meghatározó részét képező FMCG-szektor szezonális ingadozásait ki tudjuk egyenlíteni.

Melyek a közeljövő célkitűzései?

Barna Zsolt: Folytatva az elmúlt évek fejlődési ütemét, az idei évre is kétszámjegyű növekedést várunk. Ennek érdekében az idén 100 darab fuvareszközzel bővítjük a jelenlegi, 700 kamionból álló belföldi flottánkat. Emellett ebben az évben 2500 m2-rel növeltük a hűtött raktározási kapacitásunkat, s az ősz folyamán ezt még további 3500 m2-rel bővítjük. A szárazáruraktárunkat is 20 000 m2-rel növeljük a BILK területén kívül, s ezzel egy második budapesti disztribúciós központot kívánunk létrehozni. Az infrastruktúra fejlesztése mellett a humánerőforrás tekintetében szintén jelentős előrelépést kell tennünk, hogy a Waberer’s-Szemerey Logisztika Kft. a gépjárművezetők és a raktári operátorok számára vonzó munkahelyet jelentsen. Jelenleg 800 fő sofőrként, több mint 600 fő pedig raktári alkalmazottként dolgozik nálunk, s ez utóbbi létszám jövőre 900 fölé fog emelkedni. Ebben az évben, közösen a Waberer’s International Nyrt.-vel, Magyarország legjobb munkahelye szeretnénk lenni. Ennek érdekében olyan közös projekteket indítottunk el, amelyek garanciát jelentenek arra, hogy elkötelezett munkatársakkal alapozzuk meg a cégcsoport további fejlődését.

Lajkó Ferenc: A Waberer’s csoporton belül stratégiai irányvonal a logisztikai üzletág súlyának növelése, s ehhez – mint már elhangzott – akvizíciókat hajtunk végre a régióban. Közös célkitűzésünk, hogy a nemzetközi fuvarozási és a logisztikai üzletágban rejlő szinergiákat mind jobban kiaknázzuk.

Jaubert Szilvia

Supply Chain Monitor
2016. július-augusztus