Archívum: Minőségbe vetett bizalom

2016. április 18. | Gyártás | Gyógyszeripar

A Béres Gyógyszergyár Zrt. bővíti szolnoki gyártóüzemét és fejleszti annak logisztikai funkcióit. A beruházás részleteiről Kellner Máriával, a Béres Gyógyszergyár Zrt. beszerzési és logisztikai igazgatójával és Kónya Gyulával, a Kardex Hungaria Kft. üzletfejlesztési igazgatójával beszélgettünk.

Supply Chain Monitor: A közelmúltban jelentős infrastrukturális és technológiai beruházásokat indítottak el szolnoki gyárukban. Mi indokolta a fejlesztéseket?

Kellner Mária, a Béres Gyógyszergyár Zrt. beszerzési és logisztikai igazgatójaKellner Mária: A Béres-termékek iránti növekvő hazai és exportkereslet kielégítése érdekében szükségessé vált a termelési kapacitásunk fejlesztése, több technológiai fázisban. A bővülő gyártási igények növelték a gyártási folyamatok anyagszükségletét, s ezt zavartalanul, az anyagok forgási sebességének számottevő változása nélkül sikerült teljesíteni. A filmtabletták forgalmának növekedése jelentős tárolási kapacitásnövekedést eredményezett a kiindulási anyagoknál, de továbbra is mindent elkövettünk, hogy termékeink időben, megfelelő minőségben és optimális költségráfordítással jussanak el partnereinkhez. A termékeink iránti nagymértékű keresletnövekedés óriási kihívást jelentett az ellátási lánc számára. Az elmúlt évben bővítettük a 2012-ben bevezetett integrált vállalatirányítási rendszerünket is egy új, a tervezést rugalmasabbá tévő termeléstervező programmal, ezzel az anyagfelhasználás online kezelése is lehetővé vált a vállalatirányítási rendszerünkben. Annak érdekében, hogy a folyamatosan növekvő és változó piaci igényeket a lehető legmagasabb szinten ki tudjuk elégíteni, a gyártási kapacitások bővítése mellett átalakítottuk a tervezési folyamatainkat is. A minősített beszállítóktól érkező anyagok fogadását, illetve az anyagok sajátosságainak megfelelő körülmények közötti tárolását az informatikai rendszerünk támogatja, és ez olyan fejlett megoldásnak számít, ami komoly segítséget jelent számunkra a mindennapi munka során. Ugyanakkor „gyengeségként” értékeltük azt, hogy a raktározásra rendelkezésünkre álló épületek sajátosságaiból, belmagasságából adódóan csak statikus tárolási módokat tudtunk alkalmazni. Csomagolóanyagaink nagy részét tömbös tárolásban, alapanyagaink többségét pedig statikus polcos állványokon tudtuk elhelyezni. Ezen a kevéssé rugalmas struktúrán változtatni kívántunk.

Milyen megoldást láttak kézenfekvőnek és megvalósíthatónak?

Kellner Mária: Az iparági sajátosságokból eredően viszonylag magas az egységnyi tárolási terület kialakítási önköltsége, s ez a raktár tervezése során arra ösztönzött bennünket, hogy a rendelkezésre álló tárolóterületeket a lehető legnagyobb mértékben és a leghatékonyabb módon használjuk ki. Ezért egy automatikus tárolási mód megvalósítását tűztük ki célul. Elhatározásunkat megszilárdították azok a tapasztalatok, amelyek az automatikus tárolás gyógyszeripari alkalmazásának sikerességéről és hatékonyságáról tanúskodtak. A személyesen is megismert referenciák felgyorsították, illetve megkönnyítették vállalatunk döntéshozóinak feladatát.

Döntésüket milyen konkrét lépések követték?

Kellner Mária: Egy beruházás megvalósítása során, a döntéselőkészítés fázisában rengeteg ötletet, lehetőséget kell megvizsgálni és elemezni. Ez nagy figyelmet igénylő, összetett feladat, mert a tervezés minden pillanatában azt kell szem előtt tartani, hogy a jelentős beruházással megvalósuló rendszer valóban a jövőbeli működés, versenyképesség egyik meghatározó elemévé váljon. Minden érdemi javaslatot alapos elemzésnek kell alávetni, amelyek során a szakmai szempontból megfogalmazható előnyök és hátrányok vizsgálatán túlmenően a gazdasági szempontokról sem szabad megfeledkezni. A beruházás tervezése során mi is az előbbiekben megfogalmazottak szerint jártunk el. Különféle raktártechnikai megoldásokat elemeztünk, és részletesen megvizsgáltuk, összehasonlítottuk ezek előnyeit, hátrányait. Számos lehetőség közül végül egy kombinált megoldást választottunk: a raktárban egyesítettük a hagyományos raklapállványos tárolást az automatikus raktározási rendszerrel. Ezzel sikerült elérnünk, hogy további beruházások nélkül a rendelkezésre álló raktári területen a jövőbeli tárolási igényeinket is teljesíteni tudjuk. A technológia kiválasztását és az automatizáltsági szint meghatározását követően került sor a beszállító partner kiválasztására. A tendereztetés során a különböző ajánlatokban szereplő technikai specifikációk összehasonlításán túlmenően jelentős szerepet kapott az árak összehasonlítása is. Emellett olyan lényeges szempontok is előtérbe kerültek, mint például a működtetési és karbantartási költség. A döntéstámogató elemzések és összehasonlítások alapján, 2015 őszén az automatikus tárolási megoldások területén a választásunk a Kardex Hungaria Kft. liftrendszerű raktári automatájára esett.

A 8,5 m2 alapterületen elhelyezett 7,8 méter magas tárolórendszer 60 darab tálcával 127 m2-nyi tárolóhelyet biztosítMikor került kapcsolatba a két vállalat?

Kellner Mária: A Béres Gyógyszergyár Zrt. szolnoki telephelyének fejlesztésére a 2004-2005 közötti időszakban elkészült egy hosszú távú fejlesztési terv, amely az üzem épületének bővítésén túl a raktárak fejlesztését is tartalmazta. A fejlesztési terv első ütemeként, 2006-ban került átadásra a jelenleg is működő késztermék-disztribúciós központ. Sajnálatos módon a gazdasági válság következtében a további fejlesztési elképzelések megvalósítására több évet kellett várni, azonban a jobb helykihasználtságot biztosító, modern raktározási technológiák keresése ebben az időszakban is töretlenül folytatódott. Így 2009-ben elkészült egy raktárfejlesztési tervezet, amelyben megvizsgáltuk annak lehetőségét, hogy az akkor rendelkezésre álló raktári épületekben miként lehetne jelentős mértékben növelni a tárolási kapacitást. Ezt megelőzően egy szakmai rendezvényen, 2008-ban konzultáltunk első alkalommal személyesen a Kardex Hungaria Kft.-vel. Akkor és ott „találkozott” a modern raktározási technológiák iránti keresletünk a Kardex kínálatával és megoldásjavaslataival, amelyeket az említett raktárfejlesztési tervezetbe is beépítettünk. A megvalósítással azonban egészen a tavalyi évig várnunk kellett, ugyanis a gazdasági válságot követő időszakban óvatosabban döntöttünk új beruházásokról. Kivártuk azt az időszakot, amikor a javuló gazdasági eredményeink már tartósnak mutatkoztak. Ekkor kerülhetett ismét napirendre a szolnoki telephely fejlesztése, annak részeként pedig a raktárfejlesztési terv végrehajtása.

Kónya Gyula: Partnerünk számára 2015-ben szállítottuk le korszerű raktári liftünket, ugyanakkor a Béres Gyógyszergyárra már évek óta „régi ügyfélként” tekintettünk, hiszen a vállalat logisztikai menedzsmentjével jóval korábban kialakult a szakmai kapcsolat. Ahogy körvonalazódtak a beruházási terveik, úgy időről időre megkeresték csapatunkat a fejlesztéssel kapcsolatos kérdéseikkel. Ezekre a felvetésekre mi a legjobb tudásunk szerint adtunk szakmai válaszokat, prioritásként kezelve a gyógyszergyár érdekeit, céljait. Nem az lebegett tehát a szemünk előtt, hogy feltétlenül egy Kardex-technológiát magában foglaló rendszer kiépítését javasoljuk, hanem sokkal inkább az, hogy olyan rendszert vázoljunk fel, amely a gyógyszeripari folyamatoknak maximálisan megfelelő, magas fokon automatizált megoldásként funkcionáljon. Természetesen bíztunk abban, hogy amennyiben a Béres Gyógyszergyár Zrt. raktári automaták beszerzése mellett dönt, akkor választása a mi rendszerünkre esik.

Mi volt a konkrét igény, és végül milyen műszaki megoldás valósult meg?

Kellner Mária: Az új csomagolóanyag-raktárunkban egy kombinált raktározási technológia kiépítését tűztük ki célul, s ennek egyik meghatározó eleme az aprócikkek tárolására alkalmazható automata tárolási rendszer, melynek megvalósításával a tenderen kiválasztott Kardex Hungaria Kft.-t bíztuk meg.

Kónya Gyula, a Kardex Hungaria Kft. üzletfejlesztési igazgatójaKónya Gyula: A kiválasztási folyamatot megelőzően a Béres Gyógyszergyár Zrt. az általunk korábban kidolgozott ajánlatban megadott készülékparamétereket felhasználva készítette elő a telepítés helyét. Partnerünk választása a Shuttle XP 500 típusú, függőleges liftrendszerű, nagy sebességű komissiózásra alkalmas raktári automatára esett. A telepítés során kihívást jelentett a rendelkezésre álló hely. A raktári automatát egy három fal által határolt területen kellett elhelyezni, ezért munkatársaink a tervezés során különösen körültekintő és alapos felmérést végeztek. Helyszíni bejárások, személyes egyeztetések segítették technikusainak munkáját, s végül centiméteres pontossággal került a helyére a készülék, és a telepítés során maximálisan figyelembe vettük a Béres Gyógyszergyár Zrt. elvárásait. Továbbá a szigorú szervizkövetelmények vonatkozásában megbízónkkal közösen kerestük tovább az optimális megoldást: a készülék jobb oldali falának megbontásával egy zárható szervizajtót alakítottunk ki, amely ezáltal oldalról is biztosítja a hozzáférhetőséget a készülékhez. A projekt eredményeként, a moduláris felépítésnek köszönhetően a rendelkezésre álló hely, illetve a teljesítményigényeknek megfelelő magasságú és kialakítású raktári automatát telepítettünk. A 8,5 m2 alapterületen elhelyezett 7,8 méter magas tárolórendszer 60 darab tálcával 127 m2-nyi tárolóhelyet biztosít. A Shuttle XP 500 raktári automata a felhasználó igényeinek megfelelően rendezi el a betárolt árut, minimalizálja a gépi futásidőket, ezáltal megsokszorozza a komissiózási sebességet. Egy tálca elérési ideje átlagosan 40 másodperc. Shuttle XP raktári automatánk egy olyan, önmagában zárt rendszer, amely a tálcákat a készülék első és hátsó harmadában vertikális elrendezéssel tárolja. A középső szegmensben közlekedik a lift, amely a kért árut tároló tálcát egy gombnyomásra automatikusan a kiszolgálónyílásba szállítja. A készülék az Optiflex technológia alkalmazásával minden tálcán megméri a rakatmagasságot, és 25 mm-es lépésekben megkeresi a tárolási lokációt, ezáltal a termékek a rendelkezésre álló, lehető legkisebb helyen tárolhatók, ez pedig optimális kapacitáskihasználtságot eredményez.

A rendszerszállító szemszögéből hogyan értékeli a kooperációt?

Kónya Gyula: Partnerünk a kiírt tender során érzékeltette, hogy a régebb óta fennálló szakmai kapcsolatból adódóan nincsenek „előjogaink”, vagyis kizárólag akkor nyerhetünk, ha a többi pályázóval azonos módon megmérettetünk, és az általunk kínált műszaki megoldás bizonyul a legjobbnak. Büszkék vagyunk arra, hogy ez végül így alakult, és egy újabb gyógyszergyár döntése igazolta azt, hogy raktári automatáink tökéletesen helyt tudnak állni ebben az ágazatban is, ahol valószínűleg minden más iparágét meghaladó elvárásoknak, szigorú követelményeknek kell megfelelni. A siker persze mindig közös. Ez a megállapítás kiváltképpen igaz a szolnoki Béres-üzemre, ahol a természetes „gyógyszergyári szigor” mellett magas szintű szakmaiságot és példaként állítható segítő szellemiséget is tapasztaltunk.

A fejlesztési projektben részt vett Budainé Nagy Erzsébet, a Béres Gyógyszergyár Zrt. szolnoki telephelyének áruforgalmi osztályvezetője és Mausch Gergely, a Kardex Hungaria Kft. anyagmozgatási értékesítési menedzser munkatársa.

Milyen eredményeket értek el a fejlesztés révén, illetve milyen üzemeltetői tapasztalatokról számolhatnak be a Kardex raktári lift kapcsán?

Kellner Mária: Az automata rendszernek köszönhetően a raktárunk tárolási kapacitását úgy tudtuk növelni, hogy a raktár alapterületén és a tárolás magasságán sem kellett változtatnunk. Az új csomagolóanyag raktár átadására 2015 novemberében került sor, ezért hosszú távú üzemeltetési tapasztalaton alapuló következtetésekről még nem tudunk beszámolni. Az azonban egyértelműen kijelenthető, hogy az eddigi visszajelzések alapján az üzemeltetési tapasztalatok biztatóak. Műszaki meghibásodás nem történt az általunk félautomata üzemmódban használt készülék működése közben. A beüzemelés során a munkatársaink a készülék kezelésére vonatkozó alapképzést kaptak. A Kardex szakemberei minden alkalommal készségesen segítségünkre voltak a felhasználói hibák megelőzésében, kiküszöbölésében és elhárításában. Aprócikkek, kis mennyiségű alap-, és csomagolóanyagok tárolására kiválóan bevált a tárolóautomata, a dolgozók pedig könnyen megszokták a kezelését.

Tovább haladnak a raktári automatizálás útján?

Kellner Mária: Vállalatunk fejlődésében olyan időszakhoz érkeztünk el, amikor a termékeink iránti növekvő piaci igényeket csak egy újabb gyárépület, illetve raktár felépítésével tudjuk kielégíteni. Ezért indítottuk el 2015-ben azt a 3,2 milliárd forint értékű beruházást a szolnoki telephelyen, melynek keretében egy új gyárépületet, annak részeként pedig egy új alapanyagraktárat építünk fel. Az új raktár tárolási technológiájának kidolgozása során a csomagolóanyag-raktárnál alkalmazott szempontokból indultunk ki, és továbbra is kiemelt célunk a tárolótér maximális kihasználását biztosító megoldások alkalmazása, vagyis reális forgatókönyv, hogy az automata liftrendszerek a jövőben szintén fontos szerepet kapnak majd szolnoki gyárunkban. A tervezett fejlesztések kapcsán természetesen számítunk a Kardex Hungaria Kft. megoldási javaslataira, mert együttműködésünket a kezdetektől gördülékenység jellemezte, az árajánlat bekérésétől egészen a berendezés telepítéséig, és beszállító partnerünk részéről azóta is szakszerű, megbízható támogatást kapunk.

Szabó Márton

Supply Chain Monitor
2016. április