Archívum: Ipari szabóság

2014. december 19. | Gyártás | Egyéb szektorok

Kiskunhalas menő hely. Az ott készülő csipke világhírű, de nem csak textília remekművek készítésében kiválóak a helyiek. A városban működő Ganzair Kompresszortechnika Kft. mérnökei olyan speciális gépeket és berendezéseket fejlesztenek, amelyekre jelentős a kereslet a nemzetközi piacon.

Csapó Tibor, a Ganzair Kft. vezető tervezőjeA manapság inkább mezőgazdasági centrumnak számító dél-alföldi város iparában valamikor több mint kétezren dolgoztak. Az egyik legnagyobb munkáltató az állami Ganz-MÁVAG vállalat volt, amely kezdetben fém vázszerkezeteket, majd áramfejlesztőket, a 60-as évek végétől pedig már kompresszorokat is gyártott. Ez utóbbiak eleinte nyugat-német licenc alapján készültek, de a gyár később saját típusfejlesztésbe kezdett. A Kiskunhalason készülő kompresszorok tízezrei, illetve komplexebb berendezések a világ számos szegletébe eljutottak, az észak-afrikai országokban és a volt KGST-tagországokban pedig kifejezetten piacvezető termékeknek számítottak. A gyárat 1989-ben a cég helyi menedzsmentje és dolgozói kivásárolták, a társaság pedig Ganzair Kompresszortechnika Kft. (Ganzair Kft.) néven folytatta tevékenységét. A mai napig 100%-os magyar tulajdonban lévő üzem azon kevesek közé tartozik, amely nemcsak, hogy túlélte a rendszerváltást és a 90-es évek első felét, hanem hosszú évek kemény munkájának köszönhetően új utakat is talált a belföldi és a nemzetközi piacon egyaránt.

Terveznek, gyártanak, kereskednek

A Ganzair Kft. termékei között kiemelt fontosságúak az ipar infrastruktúrájához tartozó kompresszorokA Ganzair Kft. fő termékcsoportjait a kompresszorok, gázkompresszorok, áramfejlesztő aggregátorok, valamint a komplex energiahatékonyságot szolgáló rendszerek jelentik. A kompresszorok között kiemelt helyen szerepelnek az ipar infrastruktúrájához tartozó kompresszorok és a sűrítettlevegő-kezelő berendezések. Jelentős üzletág a kötöttpályás járművekbe, így például azok fékrendszereihez, rezgéscsillapításukhoz vagy szintezésükhöz, ülések állításához, illetve egyéb célokra alkalmazott kompresszorok gyártása és forgalmazása. Speciális alkalmazásra épített fékkompresszoraival ma is piacvezető a kiskunhalasi gyár. Külön üzletág szolgálja a gáz- és olajipar igényeit. E területen a nagy teljesítményű gázkompresszorokra van szükség és kereslet – itt egy neves amerikai és európai gyártók kompresszoraira épülnek a Ganzair által szállított rendszerek és megoldások.

– Szakmai tapasztalatunk lehetővé teszi, hogy egyedi igények alapján is gyárthassunk kompresszorokat, és a nagy projektek elől sem szaladunk el. Elmondhatjuk például, hogy Európa egyik legnagyobb gázkompresszor-telepének, a Szőregi Stratégiai Gáztározónak a meghatározó beszállítói voltunk, de globális értelemben véve is kuriózumnak számító mobil, azaz járművel vontatható, valamint telepített „konténeres” távvezetéki átfejtő kompresszoregységeket is tervezünk, illetve gyártunk. Ezeket az Arab-öböl menti államoktól, Csehországon és Szlovákián át az orosz Szibériáig számos helyre értékesítjük. Alkalmazásukkal a gáz távvezetékek egyetlen jelentősebb karbantartása során egy kis-közepes város éves fogyasztását tudják „megfogni”, ugyanis a korábbi technológiáknál a karbantartásra szoruló 10-40 km-es szakaszokból az értékes földgáz jelentős részét egyszerűen szélnek eresztették – számolt be a fejlesztésekről Csapó Tibor, a Ganzair Kft. vezető tervezője.

A kiskunhalasai gyártó emellett a meglévő berendezések energiahatékonyságának növelése érdekében utólag beépíthető villamosenergia-felhasználást optimalizáló, valamint hővisszanyerő rendszerek építésével is foglalkozik, továbbá termálvíz-kitermelés kísérőgázainak hasznosításához is kínálnak korszerű megoldásokat.

A 3D egértől a csavarhúzóig

 – Vállalatunknál közel 70 fő dolgozik, a konstruktőri csapat ennek mintegy 10%-át teszi ki. Négyen vagyunk gépész tervezők, két kollégánk pedig villamos tervezéssel foglalkozik. Szakmai területünk a légtechnika, ugyanakkor az általunk kiszolgált ágazatok, így a járműgyártás, a műanyagipar, csomagolóanyag-gyártás, vegyipar, gyógyszeripar, a papíripar, a gáz- és olajipar igényeit és sajátosságait is alaposan ismernünk kell. Emellett nem ritka, hogy míg egyik héten a fűtött irodában a tervezőszoftverrel dolgozunk és a 3D egeret görgetjük, a következő héten már afrikai forróságban vagy szibériai mínuszokban csavart húzunk egy általunk szállított berendezés üzembe helyezése közben. Már csak ezért is igyekszünk nagyon pontosnak lenni a tervezés során, mert hamar szembesülhetnénk saját hibáinkkal – mutatta be a mérnökcsapat tevékenységét a Ganzair Kft. vezető tervezője.

Határidők szorításában

 – A tervezők között biztosan nem mi vagyunk az egyetlenek, akik határidők szorításában dolgoznak, azonban szakterületünk sajátosságai miatt egy kicsit mostohább a sorsunk. Többszereplős projekteknél a nem megfelelő megközelítés miatt sokszor a sor végére kerülünk, így már adott helyre kell tervezni és beépíteni a kompresszort. Erről az adott helyről pedig gyakran kiderül, hogy az optimálisnál jóval szűkebb, valamint extrém hőmérséklettel vagy óriási porterheléssel kell számolni. Emellett ott vannak az alapvető kérdések, hogy milyen gyakran induljon a kompresszor, és természetesen az sem mindegy, hogy 45°C-os dél-európai vagy afrikai melegben, vagy mínusz 40°C-os szibériai hidegben üzemel egy adott jármű vagy berendezés, ráadásul egyes piacokon a megelőző karbantartás még nem igazán jött divatba. Különleges megbízásokból sincs hiány, így például volt olyan kutatási projekt, amelynél egy cső- és tömlőpróbázó berendezés beszállítói voltunk, és 2000 bar nyomást kellett előállítani. Megbízásaink jelentős része tehát meglehetősen egyedi, ezért büszkén ipari szabóságnak is nevezhetnénk magunkat – mondta Csapó Tibor.

Üzleteket hozott a „rendszerváltás”

Ganzair távvezetéki átfejtő kompresszoregység SzibériábanA klasszikusnak mondható konstruktőri kihívásokat a Ganzair Kft. tervezői a 1990-es évek végén és a 2000-es évek elején még egy korábbi generációs 3D szoftverével is jól tudták kezelni, de az ezredfordulót követően egyértelmű vált, hogy az addig használt megoldás képességei kezdenek „elfogyni”. – 2004-ben egy lényegesen több lehetőséget kínáló tervezői szoftvert vezettünk be. Az elhatározásnak több indítéka is volt. Növekvő igény mutatkozott arra, hogy a partnereknek .sat vagy éppen .iges fájlokat tudjunk átadni az általunk tervezett egységek modelljeinek nagyobb összeállításokba való beépítéséhez, másrészt egyre többször jelezték az ügyfelek, hogy szerencsés lenne, ha a nem műszaki végzettségű menedzsmentnek is mutatnánk valami meggyőzőt. A 3D látványtervek, kiváltképpen rendszerbe illesztve, esetleg működést szemléltetve pedig nagyon meggyőzőek. Olyannyira, hogy miután élni kezdtünk ezzel a lehetőséggel, az üzlet kézzel foghatóan fellendült. Közben ráébredtünk arra is, hogy mennyivel egyszerűbbé vált egy robbantott ábra, egy szerelési ábra, vagy éppen egy teljes gépkönyv elkészítése. Használni kezdtük az olyan szoftverváltozatokat is, amelyek kifejezetten a gépészeti vagy a villamos tervezést segítik, valamint a csőhálózat-tervezést, a vázszerkezet-készítést támogató modulokat (Frame Generator), továbbá a végeselemes analízis (szimulációs) megoldást, és alkalmanként más alkalmazásokat is. Ugyanakkor a nyomvonalterveket, épületgépészeti rajzokat továbbra is a korábbi 3D rendszerrel készítjük, mert arra ma is kiválóan alkalmas – vázolta az újgenerációs szoftver bevezetésnek folyamatát a vezető tervező.

Tapasztalatok

 – Otthonunk, Kiskunhalas nagyobb projektek kivitelezése idején gyakran csak köztes állomás számunkra Afrika és Szibéria, vagy az Arab-öböl és Dél-Európa között, ezért mobil munkaállomásokon dolgozunk, amelyek meglehetősen „izmos” gépek, így memóriaproblémáink nem igazán vannak. Ennek ellenére a tervezői szoftver kiválasztásakor figyeltünk arra, hogy a rendszerben legyen gépkapacitás-mérő, illetve a nagyobb összeállítások megnyitásakor beállíthassuk, hogy mely részek töltődjenek a memóriába. Márpedig egy-egy általunk tervezett rendszer megközelítheti egy teljes jármű összetettségét, ami az alkatrészek számát illeti, tehát a gyorsaság nem mellékes tényező. Éppen ezért a Tartalomközpontban (Content Center) elérhető szabványelemtár is végtelenül nagy segítség például akkor, amikor korábbi modellek módosítására van szükség. Ez már csak azért is remek dolog, mert munkánk intenzitása az év során változik. Van érezhető csúcsszezon, és vannak csendesebb időszakok. A korábbi modellek egyszerű átalakításának lehetőségével nagyobb leterheltség mellett is képesek vagyunk gyorsan reagálni az ügyféligényekre, így néhány nap alatt már előzetes rajzot tudunk küldeni, és akkor sem ijedünk meg, ha partnerünk azt kéri, több lehetséges utat is vázoljunk fel, és ezekről is kér elő-, illetve látványterveket – mutatott rá a fejlett tervezői rendszer bevezetéséből származó alapvető előnyökre Csapi István, a Ganzair Kft. tervezője.

Szabó Márton

Kép: Ganzair Kft.

Supply Chain Monitor
2014. december - 2015. január