Archívum: Ezt csak jól lehet csinálni

2015. november 19. | Logisztika | Autóipar

A Schenker Kft. győri telephelye az autóipari vállalatok szállítmányozási igényeinek kiszolgálásában is jelentős szolgáltatóvá vált. Arról, hogy ez a gyakorlatban mit jelent, Bochdalovszky Lászlóval, a HBPO Automotive Hungária Kft. cégvezetőjével, és Juhászné Varga Zsuzsannával, a győri DB Schenker-fiókiroda vezetőjével beszélgettünk.

Supply Chain Monitor: Milyen tevékenységet végez a HBPO?

Bochdalovszky László, a HBPO Automotive Hungária Kft. cégvezetőjeBochdalovszky László: A 2004-ben alapított, németországi központú HBPO cégcsoport jogelődje révén már 1992-ben megkezdte a személygépjárművek úgynevezett front-end moduljainak gyártását és Just in Sequence (JIS) rendszerű beszállítását az autógyárakba. A front-end modul alapja egy fröccsöntött műanyag elem, amelyre valamennyi egyéb komponenst – köztük a fényszórókat, a hűtőrendszer alkotóelemeinek egy részét, az alumínium lökhárítót, a hangkürtöket és különféle szenzorokat – csatlakoztatnak. A HBPO a front-end modulokat készre szerelve szállítja be az autógyárakba, ahol rögzítik azokat a karosszériára és csatlakoztatják az elektromos vezetékeket, illetve a hűtőrendszer csöveit. A HBPO csoport 100%-os tulajdonában lévő, 2012-ben alapított HBPO Automotive Hungária Kft.-nél is ilyen termékeket állítunk elő a győri Audi autógyár számára. JIS beszállításról lévén szó, telephelyünk Győrben, az autógyár tőszomszédságában található. Teljes munkavállalói létszámunk 67 fő, s ezzel a csapattal éves szinten közel 160 000 front-end modult gyártunk az Audi számára, de kisebb volumenben díszléccel szerelt hátsó-oldalsó ablakmodulokat is szállítunk a győri autógyárnak, valamint egy indiai és egy brazíliai megbízónknak. Az idei évi forgalmunk várhatóan eléri a 28 milliárd forintot.

Hogyan épül fel a beszállítási folyamat?

Bochdalovszky László: Első körös beszállítóként közvetlenül a szerelősorra juttatjuk el termékeinket az Audi műszakrendjét követve, a gyári 2 perces takt-időhöz igazodva. Ahhoz, hogy a beépítendő komponens mindig időben érkezzen a szerelősorra, egy finomra hangolt rendszert működtetünk, amely a saját üzemünkön belüli termelési folyamatra, az Audi-gyárba történő pontosan ütemezett beszállításra, és a gyáron belüli precíz gyártáskiszolgálásra épül. A JIS rendszerű beszállítás kifinomult tervezést igényel, hiszen ebben az esetben nemcsak az idő és a darabszám, hanem a sorrendiség is számít. Az autógyár 4 órával a front-end modulok szerelésének időpontját megelőzően, elektronikus úton jelzi a pontos igényt, azaz az adott gépjárműre vonatkozó egyedi – típustól, vásárlói igénytől függő – konfigurációt. Amint a termelési rendszerünkben megjelenik a konkrét igény, megkezdődhet a modulok gyártása. A gyártási területünk anyagigénye elektronikus úton kerül továbbításra a raktári kollégáknak, akik a prioritási sorrendnek megfelelően, perceken belül a szerelőállásainkra szállítják a szükséges komponenseket. A komplett modulokat – minden esetben 24 autó szereléséhez – menetrend szerinti fuvarokkal 48 percenként szállítjuk az Audi-gyárba.

A JIS folyamatok szempontjából mennyire kritikus az alapanyag-beszállítás logisztikája?

Bochdalovszky László: Aki nem ismeri „testközelből” a JIS beszállítási rendszer mindennapjait, könnyen juthat arra a következtetésre, hogy ugyan feszített tempójú munkáról van szó, de megfelelő volumenű alapanyagkészlettel a háttérben nincs miért aggódni. Sajnos ez nem ennyire egyszerű, hiszen ezt a tevékenységet is csak optimális költségszint mellett lehet nyereségesen végezni, tehát a pénzügyi racionalitás és az infrastrukturális korlátok miatt sem lehet gigantikus raktárkészleteket felhalmozni. Arról nem is beszélve, hogy valószínűleg az alkatrész-beszállítók számára sem lenne kedvező egy csúcsokból és hullámvölgyekből álló éves termelési ciklus kialakítása. Ezért a JIS beszállítási rendszerben a kifinomult tervezés a legfontosabb, és ez a beszerzésre, illetve a termékkomponensek telephelyünkre történő beszállítására is vonatkozik. A gyártáshoz szükséges alapanyagoknak mindig a megfelelő ütemben kell beérkezniük, mert csak így tudjuk tartani a tervezett folyamatidőket optimális készletszint mellett. Ha a háttérlogisztikában olyan probléma adódna, amely miatt az autógyár ellátása sérülne, és esetleg ott a gyártás leállna, az számunkra nagyon súlyos következményekkel járna. A JIS beszállítást és annak logisztikai kiszolgálását tehát csak egyféleképpen lehet csinálni: jól!

Hogyan kerültek kapcsolatba a Schenker Kft.-vel?

Bochdalovszky László: Az alkatrész-beszállítás területén a kockázatok minimalizálása érdekében többszolgáltatós modellt működtetünk. Az elmúlt esztendőben egyik szállítmányozó partnerünk nem tudott megfelelni a szigorú követelményeknek, és ez számunkra nem volt elfogadható. Többek között azért sem, mert az autógyárral kötött megállapodásunk értelmében a front-end modulok gyártásához szükséges komponensek beszállítási logisztikája a mi hatáskörünk és felelősségünk. A nem megfelelően teljesítő szállítmányozó által korábban lefedett relációkra tehát egy másik szolgáltatót kerestünk. Logisztikus kollégáim javasolták, hogy igényünkkel keressük meg a Schenker Kft. győri fiókirodáját, s ezt idén márciusban meg is tettük. Mostanra bebizonyosodott, hogy jól döntöttünk.

A leendő szolgáltató felé milyen igényeket fogalmaztak meg?

Bochdalovszky László: A feladat egy konkrét relációra, egészen pontosan 3 lengyelországi beszerzési pontra vonatkozott. Az egyeztetések során egyértelművé tettük, hogy számunkra a minőség az elsődleges szempont: pontos kiállás és árufelvétel a felrakóhelyeken, valamint időablakra történő szállítás a győri telephely esetében. Ugyanakkor jeleztük azt is, hogy a díjak optimális szinten tartása is lényeges. Harmadik igényként a kommunikációt jelöltük meg. Ennek fontossága elsősorban az előre nem kalkulálható helyzetekben mutatkozik meg. Pontosan tudjuk, hogy a szállítmányozás folyamatában rendkívül sok olyan tényező van, amelyre a szolgáltatónak nincs ráhatása, vagy csak mérsékelt a befolyásolási lehetősége. A tervezett menetrendet bármikor felboríthatja egy kedvezőtlen időjárási helyzet, egy forgalmat akadályozó baleset vagy egy műszaki hiba. Ilyen esetekben az információ az első, amire szükségünk van. A tények ismeretében meg tudjuk tenni a szükséges intézkedéseket, illetve áthidaló megoldásokat találhatunk. A kockázat kizárását olyannyira fontosnak tartjuk, hogy logisztikai szolgáltató partnereinktől az ajánlat mellé csatolt vészhelyzeti tervet is kérünk. Magyarán kíváncsiak vagyunk arra, hogy ha probléma adódik a szállítás során, képesek-e azt reális időn belül elhárítani. Mindemellett fontos számunkra, hogy a leendő szolgáltató makulátlan múltú, stabil pénzügyi hátterű cég legyen, megfelelő referenciáikkal. A Schenker Kft. minden elvárásunknak megfelelt, de meggyőző volt az általuk tanúsított gyorsaság, illetve rugalmasság is, így megbíztuk a céget a lengyelországi reláció kiszolgálásával, néhány hónappal később pedig meghívást kaptak az idén nyáron meghirdetett éves tenderünkre. Ez a kiírás összességében 55 beszállítási pontra, vagyis felrakási helyre vonatkozott, ebből a Schenker Kft. tízet nyert el.

Ezekre az igényekre milyen megoldást dolgozott ki a Schenker Kft.?

Juhászné Varga Zsuzsanna, a győri DB Schenker-fiókiroda vezetőjeJuhászné Varga Zsuzsanna: A HBPO az igény specifikálásakor jelezte, hogy egyfajta „belépő” feladatról van szó, és ennek megfelelően 6 hónapos időszakra tervezi a megbízást, de megfelelő teljesítés esetén akár hosszabb távú együttműködésben is érdekelt. A komplex megoldás kidolgozására csupán néhány hét állt rendelkezésünkre, ezért rendkívül gyors tervezésre volt szükség. Az előkészítő munka során partnerünk segítségével felmértük a győri HBPO logisztikai folyamatait és igényeit, valamint a szállítások ütemezését a megbízásban szereplő alkatrész-beszállítóktól. Ebben nagy segítségünkre volt a HBPO, mert valamennyi reláció minden részletére, így például a göngyölegek visszaszállításának menetrendjére is kiterjedő, jól értelmezhető adattáblázatot adott át nekünk. Azonnal felvettük a kapcsolatot a budapesti központunkkal, illetve a külföldi Schenker-házakkal, valamint alvállalkozóinkkal, hogy megvizsgáljuk, milyen, már működő szolgáltatásokhoz, így például komplett rakományos szállítási szolgáltatásainkba, gyűjtő- vagy részrakomány forgalmakba illeszthetjük be a HBPO importszállítmányait, és a többutas göngyölegek visszaszállítását a beszállítókhoz. A rendelkezésre álló lehetőségeket beépítettük a folyamatba, de új kapacitásokat is be kellett állítanunk. A feladat nehézségét az adta, hogy megoldásainkat egy kialakult ellátási lánchoz kellett igazítani, vagyis az átlagosnál szűkösebb volt a mozgásterünk. Összesen 5 különböző rendszermodellt dolgoztunk ki, s megbízónk ezekből választhatta ki a számára optimális változatot, amelyet azután a gyakorlatban is sikeresen felépítettünk, illetve üzemeltettünk. Ennek köszönhetően meghívást kaptunk az idén nyáron kiírt tenderre, amelyen eredményesen szerepeltünk. A 10 reláció export és import irányú kiszolgálására ismét több megoldási lehetőséget ajánlottunk. Nagyobb volumenű feladat lévén az előkészítő munka összetettebb, a szakmai mozgástér azonban nagyobb volt. Végül olyan megoldást dolgoztunk ki, amelyben teljes (FTL) és részrakomány (LTL) szállítása, továbbá gyűjtőszállítás is szerepelt. Egyes relációkban fix körfuvarok szervezésére is lehetőség nyílt.

A szolgáltatás kialakítása során mire kellett kiemelt figyelmet fordítani? 

Juhászné Varga Zsuzsanna: A HBPO már a tender kiírásakor jelezte, hogy az autóipar sajátosságainak megfelelően – így például a vásárlói igények akár egészen gyors változása miatt – negatív és pozitív irányú volumeningadozások lehetségesek, ezért a kialakított logisztikai rendszernek rugalmasnak kell lennie. Ezt figyelembe véve a folyamatok számos pontján elegendő „teret” terveztünk be a változások esetére. Az elmúlt hónapok gyakorlata visszaigazolta ennek szükségességét, ugyanis volt olyan beszállító, amelytől a HBPO az eredetileg tervezett volumen négyszeresét szerezte be, de ez sem okozott problémát. Az eltérésekre adott megfelelő reakciók kidolgozása a speditőri tevékenység része, és vállalatunk globális, európai, illetve belföldi hálózata olyan szerteágazó, hogy az ilyen kihívásokat is sikeresen meg tudja oldani. Egyébként a győri HBPO a teljesítendő feladatok aktualizált listáját a tárgyidőszak előtti hét második felében, azaz az első fuvar indítása előtt csak 3 naptári nappal adja meg. Időközben előfordul módosítás, de az előrejelzés pontossága jellemzően 90%-os vagy afölötti.

Hogyan történik az információáramlás a szolgáltatóval?

Bochdalovszky László: Megrendelőink, beszállítóink, szállítmányozó partnereink fejlett informatikai rendszerekkel rendelkeznek, és az elektronikus adatcsere ezen a szinten alapvetőnek számít, hiszen a JIS rendszer megköveteli azt a gyorsaság és a pontosság miatt. Az Audi-gyárból elektronikus úton érkeznek a megrendelések, illetve beszállítóink fuvarindítási jelentéseit, fuvardokumentumait is a vállalatirányítási rendszerünkön keresztül fogadjuk. Az automatizált adatcserére adott a lehetőség a Schenker Kft.-vel is, azonban ennek nem láttuk szükségét, mert stabil, gyakorlatilag önműködő szisztémát alakítottunk ki. A szükséges kommunikációt heti néhány e-mailváltással, telefonbeszélgetéssel megoldjuk. A Schenker a valós idejű szállítmánykövetéshez való hozzáférést is biztosítja számunkra, de ritkán, talán inkább csak kíváncsiságból pillantunk rá olykor a szállítmányok helyzetére. Egész egyszerűen azért, mert a folyamatok gördülékenyen, rendben működnek.

Az ilyen gördülékenyen működő folyamatok mögött hogyan zajlik a szállítmányozó munkája?

Juhászné Varga Zsuzsanna: A szállítmányozás bizonyos szempontból olyan, mint autóval közlekedni a forgalomban. Aki rutinból vezet, azt előbb vagy utóbb baleset éri, mert a forgalom soha nem statikus, hanem dinamikusan változó, sőt az sem ritka, hogy a forgalmi rend megváltozik. A speditőrnek tehát figyelni kell a trendeket, az új, hatékony és a költségek szempontjából is optimális fuvarozási, logisztikai megoldásokat, hogy ezeket a kellő időben, a megfelelő kombinációban komplett rendszermegoldásként kínálhassa fel ügyfeleinek. Ahogy mondani szokták, egy valami állandó: a változás. Ezzel pedig nemcsak együtt kell élni, hanem proaktívan kell gondolkodni. Úgy vélem, a DB Schenker csoport, és annak részeként a magyarországi leányvállalat, illetve a győri fiókiroda egyaránt előremutató megoldásokat „szállít” az ügyfelek részére, s ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a folyamatos növekedés. Fiókunk specialitásai közé tartozik az autóipari és gépipari vállalatok szállítmányozási feladatainak ellátása. Az Audi győri gyárainak nemcsak közvetetten, hanem közvetlenül is beszállítói vagyunk a sürgősségi fuvarok szervezése területén. A gyárból naponta több tíz ajánlatkérést kapunk, amelyekre 20-25 percen belül választ kell adnunk. Mivel nem rendelkezünk saját fuvareszközökkel, ezért olyan rendszert alakítottunk ki, amelyben alvállalkozó fuvarozó partnereinktől e rövid időintervallumon belül be tudjuk kérni az ajánlati paramétereket, és a legjobbat kiválasztva fel tudjuk kínálni azt az autógyár számára. Sikerült kiépíteni a megfelelő csatornákat és folyamatokat, így sikerrel nyerünk el Audi-megbízásokat.

Az Audi-gyár mellett milyen autóipari referenciákkal rendelkeznek még?

Juhászné Varga Zsuzsanna: Autóipari kompetenciánk egy másik eklatáns példája egy veszprémi székhelyű, járműipari komponenseket gyártó vállalat számára nyújtott szolgáltatásunk. Esetükben a nemzetközi DB Schenker-hálózattal közösen egy olyan koncepciót dolgoztunk ki, amely felváltotta az addig működő logisztikai rendszert. Korábban különböző kapacitású fuvareszközökkel naponta indítottak útnak küldeményeket Nyugat-Európába, elsősorban Németországba. Ezt a forgalmat mi előzetesen konszolidáljuk, majd az áruk összességét napi járattal egy németországi gyűjtőpontba szállítjuk, ahonnan a küldeményeket másnap eljuttatjuk a németországi címzettekhez. Ezzel a megoldással a tranzitidő ugyan valamelyest növekedett, de a napi FTL szállítás és a Németországon belüli disztribúciós megoldás jelentős költségmegtakarítást eredményezett gyártó partnerünknél, illetve csökkent a veszprémi telephelyen megforduló fuvareszközök száma, valamint a logisztikai operációs igény is. Ugyan nem az autóiparhoz kapcsolódik, de kiemelt ügyfelünk a világ egyik vezető gépipari konszernjének magyarországi leányvállalata, amely két gyártóegységének áruforgalmát komplett kamionokkal és gyűjtőjáratokkal szolgáljuk ki. A közelmúltban egy közös folyamatfejlesztési projekt során a szállítási rendszerbe úgynevezett double-decker, azaz dupla magasan rakodható pótkocsis szerelvényeket állítottunk be.

Milyen képességekkel kell rendelkezniük ahhoz, hogy a legkisebb és a legnagyobb, az egyszerű és a komplex feladatokat egyaránt elvállalhassák?

Juhászné Varga Zsuzsanna: A győri fiókirodában idén ünnepeltük alapításunk 20. évfordulóját. Személyesen a kezdetektől fogva, mint az iroda vezetője élhettem meg a fejlődés állomásait, de számos olyan kollégám van, aki a nagyon korai időszakban kapcsolódott be a munkába, és a legtöbben közel egy évtizede erősítik csapatunkat. A munkatársak értik és szeretik a szakmájukat, egy-egy speciális területen többlettudással rendelkeznek, nyelveket beszélnek, s nem utolsó sorban ügyfélközpontú gondolkodásúak. Ezt azért is említem meg, mert meggyőződésem, hogy egy logisztikai vállalat akkor képes hosszú távon, megbízhatóan, a különböző iparágakban működő cégek egyedi igényeihez igazodó, teljes körű szolgáltatásokat nyújtani, ha „házon belül” minden rendben van. A DB Schenkert és a győri csapatot ez jellemzi. Ez tehát az egyik képességünk. Emellett az elmúlt két évtized során hol tudatosan, hol külső igényektől vezérelve – és a DB Schenker-hálózattól kapott szakmai támogatással – folyamatosan fejlesztettük kompetenciáinkat. A 90-es évek közepén elsőként jelentünk meg a nyugat-dunántúli piacon az export, majd az import gyűjtőszállítmányozás lehetőségével. A térségi kereskedő cégek és iparvállalatok számára akkor ez a tranzitidő jelentős csökkentését és a logisztikai költségek mérséklését jelentette, ezért nem csoda, hogy ezzel jelentős lépéselőnyre tettünk szert. Piaci pozíciónkat az évek során tovább erősítettük a nemzetközi közúti komplett rakományos, valamint a gyűjtőforgalom felkínálásával, majd a teljes körű, gyors vámügyintézés biztosításával. A fejlődés következő mérföldkövét az jelentette, amikor egy telekommunikációs eszközöket gyártó nagyvállalat teljes export-import szállítási, valamint logisztikai tevékenységét kiszervezte, és irodánk nyerte meg a nemzetközi szállításokat. Többek között egy komplett gyár valamennyi egységének szállítmányozási feladatait koordináló fővállalkozóként gyakorlatot szereztünk, és mostanra több éves tapasztalattal rendelkezünk a túlméretes szállítás és a projektlogisztika területén is. E szegmensben olyannyira megerősödtünk, hogy a győri ipari parkban egy 8500 m2-es, túlméretes áruk fogadására és tárolására alkalmas raktárt üzemeltetünk.

Az elmúlt 20 évben milyen tevékenységekkel bővült még a győri fiókiroda szolgáltatásportfóliója?

Juhászné Varga Zsuzsanna: Az elmúlt két évtized során a nagy értékű áruk, így például fogyasztói-elektronikai eszközök szállítmányozásában is kialakítottuk megoldásainkat, amelyek az átlagosnál magasabb értékre kötött biztosítás, a szigorú követelmények szerint kiválasztott fuvarozók és sofőrök, a biztonságos parkolóhelyek használata, valamint a korszerű fuvarkövetés által a napjainkban elérhető maximális biztonságot garantálják az árutulajdonosok számára. Mindezen túl a DB Schenker-hálózat révén disztribúciós és intermodális szállítási lehetőségeket is kínálunk. Utóbbira jó példa testvércégünkkel, a szintén győri telephelyű, az autóipari logisztika területén is aktív DB Schenker Rail Hungária Kft.-vel és más vasúti operátorokkal való együttműködés a kombinált fuvarozás, illetve igény szerint a vámárufogadás és -továbbítás, valamint a vámügyintézés esetében. Győri irodánk rendelkezik azokkal a szükséges vámügyi jogosításokkal, így például AEO-engedéllyel, valamint azokkal a minőségügyi tanúsítványokkal, amelyeket a nemzetközi beszállítói hálózatokban megkövetelnek a logisztikai szolgáltatóktól. Abból adódóan, hogy megbízóink között nagyvállalatok, illetve nagy áruvolument fogadó cégek is vannak, kiemeltügyfél-menedzseri rendszert alakítottunk ki, így a nagyobb projektek esetében lehetőség van az egycsatornás üzleti-operatív kapcsolattartásra.            

Szabó Márton

Supply Chain Monitor
2015. november