Archívum: Ezért van ennyi kamion az utakon

2017. december 20. | Egyéb | Egyéb szektorok

Társaival hosszú sorokban araszol az autópályán, átlagosan 68 kilométer per óra sebességgel halad, havonta huszonegyszer teszi meg a Budapest–Debrecen–Budapest távolságot, és 27 liter üzemanyagot fogyaszt 100 kilométeren. Ezek egy átlagos, áruszállításban részt vevő magyar kamion paraméterei – derül ki a legnagyobb európai lefedettséggel rendelkező WebEye 1100 partneren végzett telematikai kutatásából.

A telematikai rendszerek alapja egy műholdas navigációs rendszer, amelynek segítségével a fuvarozó cégek azonnali és rendszeres visszajelzéseket kaphatnak járművük vagy flottájuk helyzetéről, fogyasztásáról, illetve kondíciójáról. A NiT Hungary (Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete) adatai alapján 12 000 bel- és külföldi áruszállítást végző vállalkozás tevékenykedik itthon, több mint 70 000 járművel. A WebEye becslései szerint a magyar kamionok 90%-ában található beépített járműkövető rendszer, a cég belföldi végpontjainak száma meghaladja a tízezret.

A WebEye véletlenszerű mintavétellel kiválasztott partneradataiból kiderül, hogy belföldi fuvarozásban egy hónap alatt 9528 kilométert fut átlagosan egy magyar kamion. Ez annyit jelent, mint huszonegyszer megtenni a Budapest–Debrecen távolságot oda-vissza. Éves szinten pedig ez több mint 114 000 kilométert jelent egy áruszállítóra vetítve. A vizsgált járművek közül a rekorder kamion 250 000 kilométert futott egy év alatt, így akár hatszor is megkerülhette volna a Földet az Egyenlítő mentén. A belföldi közúti szabályozás értelmében a sofőrök napi vezetési ideje nem haladhatja meg a 9 órát, amit hetente két alkalommal meghosszabbíthatnak 10 órára. Egy héten pedig maximum 6 napi vezetési időszak lehet. A WebEye-egységgel felszerelt autók átlagban napi 6,3 órát közlekedtek a vizsgált időszakban (2016. június–2017. június). A csúcstartó jármű 77 órát futott hetente, szemben az átlagos 44 órával. A vezetési időkre vonatkozó szabályból kiindulva elmondható, hogy a magyar kamionokon nincs maximálisan kihasználva a vezetési idő, és ennek oka lehet a szakmában is tapasztalt, állandósult sofőrhiány.

Az összefüggések bemutatása mögött fontos piaci előnyt is hordozhatnak a telematikai rendszerek; például lehetőséget adnak arra is, hogy a partnerek nyomon kövessék és kontrollálják járműveik üzemanyag- fogyasztását. A havi adatokat átlagolva a vizsgált tehergépjárművek 100 kilométeren 27 liter üzemanyagot fogyasztottak. Az üzemanyagmérési rendszerek alkalmazásával megszüntethető a nem megfelelő járműhasználat, de arra is van mód, hogy a partner feltérképezze és rögzítse az adott útvonalon található megbízható töltőállomásokat, így elkerülheti a bizonytalan minőségű üzemanyagot árusító kutakat.

– A szállítmányozó és fuvarozó cégek összes költségeinek közel felét az üzemanyag teszi ki, ezért a telematikai eszközökkel elérhető néhány százalékos fogyasztáscsökkenés is milliós megtakarítást jelenthet havonta egy fuvarozónak – mondta Deszpot Károly, a WebEye magyarországi divíziójának ügyvezetője. A kiegészítő telematikai szolgáltatások lehetőséget adnak továbbá a járművezetők vezetői stílusának elemzéséhez, hűtős pótkocsik esetében pedig a hőmérsékletfigyelés és raktérajtó-nyitás figyeléséhez is az árubiztonság érdekében.

Supply Chain Monitor
2017. december