Ezért van ennyi kamion az utakon

Társaival hosszú sorokban araszol az autópályán, átlagosan 68 kilométer per óra sebességgel halad, havonta huszonegyszer teszi meg a Budapest–Debrecen–Budapest távolságot, és 27 liter üzemanyagot fogyaszt 100 kilométeren. Ezek egy átlagos, áruszállításban részt vevő magyar kamion paraméterei – derül ki a legnagyobb európai lefedettséggel rendelkező WebEye 1100 partneren végzett telematikai kutatásából.

A telematikai rendszerek alapja egy műholdas navigációs rendszer, amelynek segítségével a fuvarozó cégek azonnali és rendszeres visszajelzéseket kaphatnak járművük vagy flottájuk helyzetéről, fogyasztásáról, illetve kondíciójáról. A NiT Hungary (Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete) adatai alapján 12 000 bel- és külföldi áruszállítást végző vállalkozás tevékenykedik itthon, több mint 70 000 járművel. A WebEye becslései szerint a magyar kamionok 90%-ában található beépített járműkövető rendszer, a cég belföldi végpontjainak száma meghaladja a tízezret.

A WebEye véletlenszerű mintavétellel kiválasztott partneradataiból kiderül, hogy belföldi fuvarozásban egy hónap alatt 9528 kilométert fut átlagosan egy magyar kamion. Ez annyit jelent, mint huszonegyszer megtenni a Budapest–Debrecen távolságot oda-vissza. Éves szinten pedig ez több mint 114 000 kilométert jelent egy áruszállítóra vetítve. A vizsgált járművek közül a rekorder kamion 250 000 kilométert futott egy év alatt, így akár hatszor is megkerülhette volna a Földet az Egyenlítő mentén. A belföldi közúti szabályozás értelmében a sofőrök napi vezetési ideje nem haladhatja meg a 9 órát, amit hetente két alkalommal meghosszabbíthatnak 10 órára. Egy héten pedig maximum 6 napi vezetési időszak lehet. A WebEye-egységgel felszerelt autók átlagban napi 6,3 órát közlekedtek a vizsgált időszakban (2016. június–2017. június). A csúcstartó jármű 77 órát futott hetente, szemben az átlagos 44 órával. A vezetési időkre vonatkozó szabályból kiindulva elmondható, hogy a magyar kamionokon nincs maximálisan kihasználva a vezetési idő, és ennek oka lehet a szakmában is tapasztalt, állandósult sofőrhiány.

Az összefüggések bemutatása mögött fontos piaci előnyt is hordozhatnak a telematikai rendszerek; például lehetőséget adnak arra is, hogy a partnerek nyomon kövessék és kontrollálják járműveik üzemanyag- fogyasztását. A havi adatokat átlagolva a vizsgált tehergépjárművek 100 kilométeren 27 liter üzemanyagot fogyasztottak. Az üzemanyagmérési rendszerek alkalmazásával megszüntethető a nem megfelelő járműhasználat, de arra is van mód, hogy a partner feltérképezze és rögzítse az adott útvonalon található megbízható töltőállomásokat, így elkerülheti a bizonytalan minőségű üzemanyagot árusító kutakat.

– A szállítmányozó és fuvarozó cégek összes költségeinek közel felét az üzemanyag teszi ki, ezért a telematikai eszközökkel elérhető néhány százalékos fogyasztáscsökkenés is milliós megtakarítást jelenthet havonta egy fuvarozónak – mondta Deszpot Károly, a WebEye magyarországi divíziójának ügyvezetője. A kiegészítő telematikai szolgáltatások lehetőséget adnak továbbá a járművezetők vezetői stílusának elemzéséhez, hűtős pótkocsik esetében pedig a hőmérsékletfigyelés és raktérajtó-nyitás figyeléséhez is az árubiztonság érdekében.

Keresés
Fókuszban
Ezért van ennyi kamion az utakon
Társaival hosszú sorokban araszol az autópályán, átlagosan 68 kilométer per óra sebességgel halad, havonta huszonegyszer teszi meg a Budapest–Debrecen– Budapest távolságot, és 27 liter üzemanyagot fogyaszt 100 kilométeren.
Tovább »
DACHSER DIY-Logistics
Logisztikai szakértelem az építőipari, do-it-yourself, barkács- és kertészeti áruházakhoz.
Tovább »
Kövessen minket facebookon