Archívum: Élenjárók

2013. december 20. | Logisztika | Egyéb szektorok

A Szemerey Transport Kft. és a Waberer’s Logisztika Kft. tavaly novemberben létrejött fúziójával nemcsak a legnagyobb, hanem a legkomplexebb logisztikai szolgáltatásokat nyújtó magyar vállalat alakult meg. Erről beszélgettünk Szemerey Lóránd és Barna Zsolt ügyvezető igazgatókkal.

Miért döntöttek a cégtulajdonosok a vállalatok egyesítése mellett?

Szemerey Lóránd: A két cégcsoport közötti együttműködés nem új keletű. Ugyan tavaly novemberben történt a hivatalos fúzió, de cégeink átfogó, számos területet érintő szoros együttműködése ezt jóval megelőzte. A két vállalat már az elmúlt években is több közös beszerzésben vett részt, illetve a Szemerey Transport a Waberer’s cégcsoporthoz tartozó BILK-ben jelentős raktárterületet bérel 2006 óta.

Barna Zsolt: A fentiek mellett kialakult egy nagyon jó emberi és szakmai kapcsolat is Lóránddal, melynek során közösen mindig azt vizsgáltuk, hogy a szakmai alapokra helyezett együttműködés keretében milyen kölcsönös előnyökre tud szert tenni a két cég.

Mely területeken mutatkoztak ezek a kölcsönös előnyök?

Szemerey Lóránd: Egyrészt a fuvarozási együttműködésben, másrészt a különböző feladatmegosztásokban. A hűtött fuvarozási üzletágban például a Waberer’s Logisztika Kft. a Szemerey Transport Kft. szakértelmét vette igénybe, illetve az egyirányú fuvarszervezésben az árualapokat megosztottuk egymás között, így tehát egymás alvállalkozói is voltunk.

Barna Zsolt: Már a tavalyi évben láttuk, hogy ezeket a lehetőségeket kimerítettük, s a két vállalat együttműködéséből származó előnyök további erősítése érdekében egy ennél jóval szorosabb kapcsolat kialakítása szükséges. Valójában ez volt a legfontosabb célkitűzés, amely a két cég mostani összeolvadásához vezetett.

Mikor jött először szóba a lehetséges fúzió a két cég között?

Barna Zsolt (balra), Szemerey Lóránd (jobbra)Szemerey Lóránd: Körülbelül 10 éve, amikor első alkalommal leültünk Wáberer Györggyel, hogy egy hasonló fúzióról beszélgessünk, hiszen már akkor láttuk cégeink egyesítésének jelentőségét és előnyeit. Végül is akkor nem került sor a fúzióra, de az évek során ez a lehetőség folyamatosan napirenden volt közöttünk, míg végül a tavalyi év novemberében érett meg rá a helyzet. A két cég fúzióra lépésének pillanatát nemcsak mi, a tulajdonosok láttuk elérkezettnek a múlt év végén, hanem a gazdasági környezet adta piaci helyzet is alátámasztotta döntésünket. A fuvarozás és a logisztika a jelenlegi gazdasági helyzetben sajnos nem a legprosperálóbb ágazatok közé tartozik, így amikor ismételten átszámoltuk, milyen eredménynövelő hatása lenne cégeink egyesítésének, elérkezettnek láttuk az időt erre a lépésre.

Barna Zsolt: Az elmúlt egy év, illetve az elmúlt időszak gazdasági eseményei – s itt főként az idén bevezetett útdíjra gondolok, amely döntően hozzájárult a kisebb fuvarozási vállalkozások megszűnéséhez – minket igazoltak. A hazai piacon kialakult fuvarozási kapacitáshiány tovább erősíti azt a tendenciát, hogy csak a nagyméretű fuvarozó vállalatok érhetik el azt a méretgazdaságosságot a kapacitások és a szolgáltatások tekintetében, amellyel képesek rugalmasan és hatékonyan kiszolgálni az egyre növekvő megbízói igényeket.

Milyen célkitűzéseket fogalmaztak meg a jövőre vonatkozóan?

Szemerey Lóránd: Zsolttal mind a ketten úgy gondoljuk, hogy a fuvarozási-logisztikai piacon az a vállalkozás fog hosszú távon érvényesülni, és a jelenlegi nehéz gazdasági helyzetben túlélni, amely a legnagyobb árualappal rendelkezik, így természetesen célunk a piaci részarányunk növelése. Stratégiai terveink között szerepel, hogy 5 éven belül a jelenlegi 24 milliárdos árbevételt minimum 30 milliárdra növeljük, ami egy elég intenzív fejlődést, fejlesztést jelent. Nyugodtan nézünk a jövő elé, mert hisszük, hogy meg tudjuk valósítani a kitűzött célokat. Ezzel a vállalati mérettel egyrészt megalapoztuk a hosszú távú, biztonságos működést, másrészt az együttes infrastrukturális, eszköz- és humánerőforrás-háttérrel a logisztikai piacon helyünk van a vezető szolgáltatók élvonalában.

Milyen infrastrukturális és eszközháttérrel rendelkezik a Waberer’s – Szemerey?

Szemerey Lóránd: Országos szinten összesen több mint 140 000 m²-es raktárterülettel rendelkezünk, melynek központja a BILK-ben található, ahol a Waberer’s – Szemerey több mint 70 000 m²-en folytatja tevékenységét. Saját tehergépjármű-flottánkban jelenleg 700 jármű található.

Barna Zsolt: A fúzió eredményeként könyvelhetjük el azt is, hogy összességében 200 darab nyergesvontató cseréjén és beállításán vagyunk túl ebben az évben, s ez egy hatalmas, közel 5 milliárd forintos beruházást jelentett a közös vállalat életében.

Szemerey Lóránd: A tervezett intenzív növekedéshez a flotta megújítására és bővítésére szükség is van, hogy ezzel még megbízhatóbb és minőségileg még magasabb színvonalú gépjárműparkkal álljunk a megbízói kör rendelkezésére.

Hogyan tervezik a piaci növekedést?

Barna Zsolt: Azt lehet mondani, hogy a két cég árbevétele vállalatonként folyamatosan évi 8-10%-os növekedést mutat – az idén bevezetett útdíj hatásától függetlenül –, s ezt a növekedést szeretnénk közösen sokkal dinamikusabbá tenni új piacok megszerzése, illetve új üzletágak indítása révén. Ez utóbbit tekintve például a klasszikus száraz- és hűtöttáru-disztribúció, valamint FTL fuvarozás mellett másfél éve indítottuk el a konténerfuvarozást, s ebben a szegmensben ma már Magyarország egyik piacvezető vállalata vagyunk. De jelentős az egyéb addicionális szolgáltatásaink köre is, például az üzemanyag-értékesítés, amellyel az alvállalkozóinknak kedvezőbb beszerzési feltételeket biztosítunk, emellett jövő év januárjában egy modern gépkocsimosó is üzembe áll a BILK területén.

Szemerey Lóránd: Fontos még kiemelni a nemzetközi hűtöttáru-fuvarozást, amely területen folyamatos fejlődés jellemzi a céget. Stratégiai terveinknek megfelelően komoly lépéseket tettünk arra, hogy a nemzeti határokat átlépve, a cég tevékenysége egy közép-európai jelenlétre összpontosuljon, s a környező országokban is elérhetővé váljanak a hűtött- és szárazáru-disztribúciós, illetve raktárlogisztikai szolgáltatásaink. Erre vonatkozóan már vannak konkrét megbízásaink, s mintegy 100 autónk végez hűtött és konténeres fuvarozást nemzetközi viszonylatban.

Barna Zsolt: Azzal, hogy a Szemerey Transport Kft. a Waberer’s cégcsoport részévé vált, a cégcsoporton belüli szinergiák mind jobb kihasználása biztosított.

Hány főt foglalkoztat a közös cég?

Barna Zsolt: A jövő év elejétől önálló társaságként működő, kettős ügyvezetéssel irányított vállalat létszáma mintegy 1200 fő, amelynek nagy része saját gépjárműflottánkból adódóan a gépkocsivezetők, míg a raktári állomány a teljes foglalkoztatotti létszám körülbelül 50%-át teszi ki, így egy nagyon hatékony szervezettel dolgozunk.

Szemerey Lóránd: Az elmúlt időszakban a különböző szakterületeken végrehajtott összevonások eredményeképpen egy új felépítésű szervezetet sikerült felállítanunk, ahol minden területnek megvan a saját vezetője, s mára már tulajdonképpen kialakult a cég új operációs irányítása is.

Melyek az új kialakítású szervezet operatív területei?

Barna Zsolt: Három önálló operatív igazgatóság működik a vállalaton belül. Az úgynevezett FTL igazgatósághoz – amely havonta több mint 10 000 fuvarfeladatot végez – a belföldi és a nemzetközi hűtöttáru-, valamint konténerfuvarozás, a kiskereskedelmi disztribúció (retail kiszolgálás), illetve a belföldi száraz- és hűtött áru FTL fuvarozás tartozik. Második üzletágunk, az LTL igazgatóság 2 szegmensre osztott, a száraz- és a hűtöttáru-disztribúcióra, s mindkettő – a saját területén – Magyarország legnagyobb rendszerét foglalja magában. A szárazáruszegmensben havonta 50 000 raklap, a hűtött áruban pedig 5000 tonna élelmiszer kerül kiszállításra. A harmadik operációs terület a raktárlogisztika. A már említett 140 000 m²-es raktárkapacitás 80%-át a szárazáru tárolása fedi le a hozzá kapcsolódó logisztikai szolgáltatásokkal, a fennmaradó 20%-ban pedig hűtött áru, valamint kisebb volumenben fagyasztott áru tárolása történik. Klasszikusan az élelmiszeriparban nagy a versenyelőnyünk, hiszen megbízói körünk közel kétharmada az FMCG-szektorban működő vállalat, de a telekommunikáció és az autóipar is egyre hangsúlyosabb a raktárlogisztikai üzletágban.

Hogyan tud versenyelőnyt biztosítani megbízóinak a Waberer’s – Szemerey?

Szemerey Lóránd: Egyrészt a fuvardíjainkon keresztül, amely a cégcsoportban rejlő szinergiákból fakadó árelőnyből adódik, másrészt azzal a minőségi szolgáltatással, amely egyre fontosabb minden iparágban, de főként az FMCG-szektorban. Megbízóink követelményrendszeréhez igazodóan folyamatosan mérjük szolgáltatásainkat, és nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a havi KPI-átlagunk 99,68%, amely számot tekintve országos szinten élenjárók vagyunk.

Barna Zsolt: Van egy nagyon erős ügyfélszolgálati rendszerünk is, viszonylag tehát gyors visszacsatolást kapunk a vállalat működéséről.

Mi különbözteti meg a Waberer’s – Szemerey vállalkozást a többi szolgáltatótól?

Szemerey Lóránd: A visszajelzések alapján elmondható, hogy megbízóink nagyra értékelik azt, hogy nem csak szolgáltatók, hanem együttműködő partnerek vagyunk. Ez nagyon fontos, hiszen ez különböztet meg minket a többi szolgáltató cégtől. Állandóan keressük azokat az optimalizációs lehetőségeket, amelyekkel megbízóink tovább javíthatják saját folyamataikat – s erre javaslatot is teszünk –, de természetesen a döntés a megbízóé, hogy mi az, amit ebből elfogad.

Barna Zsolt: Véleményem szerint a megbízók felé egy tudástárház is vagyunk, hiszen rengeteg ügyféllel állunk kapcsolatban. Jelenleg több mint 500 élő logisztikai szerződésünk van. Mint logisztikai szolgáltató, mélyen beágyazódunk megbízóink rendszerébe, s ezáltal nagyon sok operatív tapasztalatra teszünk szert, amit aztán egy másik ügyfélnél kamatoztatni tudunk. A jelenlegi logisztikai piacon gyakorlatilag senki nem foglalkozik ennyiféle területtel, mint mi. Nemcsak logisztikai szolgáltatók, hanem szállítmányozók, illetve fuvarosok is vagyunk, ezen belül pedig nemcsak nemzetközi hűtött fuvarral, hanem belföldi disztribúcióval és konténerfuvarozással is foglalkozunk, s emellett még üzemanyagot értékesítünk, folyamatosan fejlesztjük szervizszolgáltatásainkat, és logisztikai tanácsadást is vállalunk. Tevékenységünk tehát nagyon sokrétű, s ez nagy előny, hiszen voltak olyan ügyfelek a logisztikai üzletágban, akik eddig más szolgáltatóknál vették igénybe akár a hűtött-, akár a szárazáru-disztribúciót, most azonban lehetőségük van rá, hogy mindent egy kézből kapjanak meg.

Mikor jelenik meg a piacon a két cég egy jogi identitás alatt?

Barna Zsolt: 2014. január 1-től Waberer’s – Szemerey Logisztika Kft. néven folytatjuk tovább tevékenységünket, s többek között akkor indítjuk el egységes ügyfélkapurendszerünket is, amely a két cég jogi különállásából fakadóan eddig akadályba ütközött.

Szemerey Lóránd: Megtörtént a szervezeti egységek, a vállalatvezetés és az ügyfélportfólió egységesítése, így a jövő év első napjától kezdődően teljesen egységes működési rendszerekkel állunk megbízóink rendelkezésére.

Rapi-Jaubert Szilvia

Supply Chain Monitor
2013. december