Archívum: A siker titka: gyors reagálás az új piaci igényekre

2014. július 24. | Logisztika | Egyéb szektorok

Az áruk tárolásával és szállításával kapcsolatos megbízói elvárások általánosságban is egyre szigorúbbak. A hűtött áru logisztika trendjeit bemutató cikkünkből pedig kiderül: e területen a kihívások az átlagosnál is nagyobbak a szezonalitás hatása, a jogszabályi előírások, valamint az alkalmazandó új technológiák miatt.

Herczeg Edina, a DHL Freight Magyarország Kft. hűtött áru szállítási specialistája– A különféle iparágban megjelenő szabályozások hullámai szinte mindig túllépnek az adott ágazat medrén és elérik a kapcsolódó területeket is. Ez a logisztikában azonnal érződik. Jó példa erre, hogy az élelmiszer- vagy gyógyszeripar szigorodó minőségi szabványainak való megfelelés következtében az e területen működő megbízók nagyobb figyelmet fordítanak a temperálást, hűtést igénylő áruk szállítására is. Míg korábban – akár néhány évvel ezelőtt is – a temperálást igénylő áruk szállításában ponyvás kamionok is részt vettek, addig már a forgalom áthelyeződött a hűtött rakterű fuvareszközökre. Mindez kétségtelenül fokozza az ellátás biztonságát, ugyanakkor a logisztikai szektor szolgáltatói számára feladja a leckét – mondta Herczeg Edina, a DHL Freight Magyarország Kft. hűtött áru szállítási specialistája. Az így megjelent kihívások közé tartozik a fuvarpiacon, a szezonális élelmiszertermékek esetében képződő kapacitáshiány, amely hirtelen árváltozásokat, árversenyt is indukál. – Mindemellett a hűtött áru területen dolgozó logisztikai szakemberek részéről egyre mélyebb szakmai ismeretekre van szükség a kiszolgált ágazatok, illetve a kezelt, szállított áruk tekintetében. Figyelni kell a szektorspecifikus követelmények betartására, egyrészt az áruk állagmegóvásának és biztonságának céljából, másrészt az ügyfelek elvárásaihoz való megfelelés okán. Új igényként jelent meg a piacon az egyéb biztonsági előírások mellett az áruk folyamatos, online hőmérséklet nyomon követése. Ez a gyógyszeripar egyik elengedhetetlen elvárása – jegyezte meg Herczeg Edina. Többek között e hatások miatt, a piaci trendekhez igazodva a DHL Freight Magyarország Kft. létrehozta hűtős osztályát annak érdekében, hogy ügyfeleit a legnagyobb mértékben ki tudja szolgálni. Ezzel párhuzamosan a cég folyamatosan képezi alkalmazottait, és új alvállalkozókat vonnak be a kiépített rendszerbe.

– Napjainkban az újonnan megjelenő ügyféligények kielégítése a fejlődés, valamint a piaci siker egyik kulcsa. Éppen ezért külön csapatot alakítottunk ki az olyan aktuális piaci elvárások kezelésére, mint a szállítás közbeni online hőmérsékletfelügyelet, illetve a biztonsági előírások betartásának figyelése. Esetleges eltérések előfordulásakor munkatársaink azonnal képesek beavatkozni a szállítás folyamatába, és párhuzamosan az ügyfelet is értesítik. Az ilyen és ehhez hasonló szolgáltatások mellett nagyon fontos a megfelelő járműpark, illetve korszerű számítástechnikai háttér megléte, képzett kollégák rendelkezésre állása, továbbá a minőségi előírások szigorú betartása és betartatása. Ez utóbbi esetben saját minősítési rendszerünket alkalmazzuk, belső auditjaink pedig sok esetben szigorúbbak, mint a külső megfelelőségi ellenőrzések, de elmondható, hogy mind az anyavállalati, mind pedig ügyfeleink minőségi elvárásai esetében 98%-os szint felett teljesítünk – számolt be vállalata eredményeiről a DHL Freight Magyarország Kft. hűtött áru szállítási szakembere. Hozzátette: az ügyfelek változó igényei nem csak a minőséggel kapcsolatban vagy az új, jellemzően jogi szabályozás következtében alkalmazandó technikai újdonságokban jelennek meg. Az elvárásokat a hűtött áruk területén természetesen az általános piaci, gazdasági folyamatok is alakítják. Ezekből következik többek között, hogy az ügyfelek többsége a részrakományokra és a gyűjtőforgalomban történő áruszállításra helyezi a hangsúlyt és ezzel egy időben nagyobb igény mutatkozik az osztott rakterű, valamint a dupla szintes hűtős fuvareszközökre a közúti szállításban.

– Bizonyos piaci szegmensekre helyezzük a hangsúlyt annak érdekében, hogy ügyfeleinknek valóban szektorspecifikus megoldásokat tudjunk nyújtani. Ennek részeként került fel szolgáltatási palettánkra a gyógyszeripar kiszolgálása is új technológiai eszközök és folyamatok alkalmazásával. Online hőmérséklet monitoringot és online követést, valamint cold chain gyógyszer-disztribúciót biztosítunk Európán belül – foglalta össze a fejlődési irányokat Herczeg Edina.

Fontos az ár, de a biztonság az első

Varga József, a K&V Kft. ügyvezetője– A hűtött áruk szállítása sokban különbözik a normál árufélék fuvarozásától, de egy valamiben biztosan nem: mind belföldi, mind nemzetközi viszonylatban az ár a legfontosabb szempont a megbízók számára. A szakmailag izgalmas részletek pedig ebből adódnak, ugyanis alacsonyabb szolgáltatási díjak mellett egyre professzionálisabb, nagy árubiztonságot szavatoló megoldásokat várnak el az ügyfelek. Például alapvető igény a GPS-alapú fuvar-, illetve szállítmánykövetés, és egyre inkább a folyamatos hőmérséklet-felügyeletet biztosító rendszerek megléte is, azonban ezen értéknövelt innovációink beruházásainak költségeit nem tudjuk érvényesíteni a kiélezett piaci versenyben – mondta Varga József, a 25 éves múltú, gyöngyösi központú, teljes körű logisztikai szolgáltatásokat nyújtó K&V Kft. ügyvezetője. A szakember beszámolt arról, hogy a fuvarozást és raktározást biztosító szolgáltatóknak a hűtési lánc maradéktalan fenntartása mellett az árubiztonságra is nagy hangsúlyt kell fektetniük. A technikai felkészültségen túl ezért a cégnél fontosnak tartják a gépkocsivezetők képzését, akik a hűtött áruk szállítása témakörében minden évben speciális oktatáson vesznek részt, hogy minden lehetséges helyzetre felkészülhessenek. – A technika gyors fejlődése közben talán sokan elfeledkeznek arról, hogy a hűtött áruk szállításának egyik legfontosabb eleme a képzett és felelősségteljes gépkocsivezető – hívta fel a figyelmet Varga József. Az ügyvezető uralkodó trendként említette, hogy „okos megoldásokkal” kell kiszolgálni a megbízók azon igényét, mely szerint egy szállítmányon belüli a különböző hűtést igénylő termékeket egymástól elkülönítve lehessen szállítani. Erre alkalmasak a szeparált rakterű hűtős pótkocsik, amelyeknél több eltérő hőmérsékleti zóna állítható be.

– Az, hogy egy fuvarozó vállalkozás mennyire „zöld”, azaz környezetbarát, már nem csak a nyugat-európai fejlett társadalmakban és gazdaságokban fontos kérdés. Ez szerencsére Európa-szerte, így Magyarországon is egyre hangsúlyosabb téma. Nemzetközi logisztikai szolgáltatóként természeti környezetünk iránt érzett felelősségvállalásunk is a legfontosabb szempontok között szerepel, így beruházásaink során igyekszünk a lehető legalacsonyabb károsanyag-kibocsátású gépkocsikat, illetve hűtős pótkocsik esetében a leginkább környezetkímélő dízel meghajtású folyadékhűtős eszközöket beszerezni. Minden szállítóeszközünket GPS nyomkövetéssel láttuk el, és fuvar-, illetve szállítmánykövetési (track & trace) rendszerünkhöz minden megbízónknak hozzáférést biztosítunk, így bármikor valós idejű információt kaphatnak árujuk tartózkodási helyéről – mondta Varga József.

Az ügyvezető kiemelte, hogy a biztonság kapcsán egyszerre kell gondolni a hűtött áruk minőségének biztosítására, valamint az általános árubiztonságra. Éppen ezért a hűtős pótkocsikat is ajtónyitás-érzékelővel, illetve pánikgombbal, továbbá több hőmérsékletmérő szenzorral szerelik fel. Ez utóbbi érzékelőket hitelesített mérőeszközökkel évente kalibráltatják a pontos adatok érdekében. A több szenzor alkalmazása különösen nagy előnyt jelent, amikor különböző típusú, eltérő hőigényű áru szállítása egyszerre történik a szeparált rakterű hűtős pótkocsikban. A monitoring rendszer automatikus riasztást képes küldeni a beállított hőmérséklet-értékek átlépésekor sms-ben, illetve e-mailben a megadott elérhetőségekre. Így a 24 órás felügyelet maximálisan biztosított. A megbízóknak azonban érdemes gondolniuk arra, hogy a riasztás ugyan komoly segítség, az igazi megoldás azonban csak az, ha a jelzett problémát záros határidőn belül valaki orvosolja is. – A magunk részéről ezt a kihívást egy Európa teljes területén működő szervizszolgáltatóval kialakított együttműködés keretében oldottuk meg. A fuvareszközeinkből érkező riasztásokat követően 1 órán belül intézkedni tudunk egy esetleges meghibásodás esetén – mondta Varga József.

A K&V Kft. ügyvezetője beszámolt arról is, hogy szolgáltatóként úgy látják, a jövőben a biztonság érdekében bevezetett fejlesztések trendje tovább erősödik majd. Így például az olyan eszközök alkalmazása, mint a GPS-adatokkal is működő pótkocsi-ajtózár, egyre elterjedtebb lesz. Egy ilyen – a K&V Kft.-nél már bevezetett – eszköz lehetőséget biztosít arra, hogy a pótkocsi ajtaját csak bizonyos, előre meghatározott GPS-koordináták közelében, vagy akár csak a megbízó engedélyével lehessen kinyitni. Ugyancsak küszöbön áll a hűtési lánc betartását igazoló dokumentumok elektronikus adatcseréjének, illetve rendelkezésre bocsátásának általánossá válása. Mindezt a hitelesített szenzorok, és a bevizsgált GPS-adatszolgáltatók révén lehet megteremteni. – Számunkra, szolgáltatók számára mindez értelemszerűen beruházásokkal jár majd, illetve növelni fogja a havi fixköltségeinket, azonban valamelyest csökkeni fog a környezetterhelés a papíralapú dokumentációról az elektronikus formára való váltásnak köszönhetően – összegzett Varga József.

Növekvő ügyféligények és meglepő tenderkiírások

Zsoldos Attila, a Dachser biatorbágyi Food Logistics kirendeltség-vezetőjeA végtelenségig semmi sem fokozható, a LIEGL & DACHSER Food Logistics élelmiszertermékek hűtött raktározása és szállítása területén szerzett tapasztalatai alapján azonban mégis úgy érezhetjük, a gyártók és kereskedők igényei folyamatosan növekednek. – Ez alapvetően nem baj, sőt jó, hiszen összességében így fokozódik az élelmiszerbiztonság, illetve a jól szervezett logisztikának, mint hatékonyságnövelő eszköznek az élelmiszerárak csillapításában is komoly szerepe lehet – fogalmazott Zsoldos Attila, a LIEGL & DACHSER biatorbágyi Food Logistics üzletágvezetője. A nemzetközi logisztikai szolgáltató ezen üzletága a fagyasztást nem igénylő, hőmérséklet-ellenőrzött hűtött áruk szállítása területén kínál megoldásokat. A LIEGL & DACHSER-nél – a hazai és nemzetközi piacok folyamatait is jól ismerve – úgy látják, a raktározás tekintetében az értékesítési láncban a kereskedők egyre felelősebb készletgazdálkodást folytatnak, ezáltal a raktározási mennyiségek folyamatosan csökkenő tendenciát mutatnak. Az eltarthatósági idők determináltsága miatt pedig egyre nagyobb az igény a rövidebb ideig történő tárolásra. Az egyes hipermarketek – függetlenül attól, hogy a termék szavatossági ideje még nem járt le –, az előző beszállítás tartalmának lejárati idejénél már csak „jobb”, vagyis számukra kedvezőbb eltarthatósági idejű árut fogadnak be. Egyértelműen kirajzolódó tendencia, hogy a raktározás során fontos szerepet kapnak az értéknövelő szolgáltatások, így például egyre több csomagolási, display-építési igény is jelentkezik.

– A piaci volumenek tekintetében egyre inkább növekszik a kisboltokba történő kiszállítások mennyisége. A hűtött áru logisztikai piacon pedig kifejezetten erős a verseny a szereplők között, és sok multinacionális cég tenderezteti logisztikáját. A szolgáltatói oldalon új szereplő nem jelent meg a piacon az elmúlt években, inkább a kisebb méretű cégek lemorzsolódása jellemző – mondta Zsoldos Attila. A szakember szerint a kisebb hazai termelő és gyártó cégek egyre inkább a külpiacokban látják a fejlődés további lehetőségét, ezért az exportra összpontosítnak. Számukra kiemelten fontos, hogy a logisztikai költség minél alacsonyabb legyen, ugyanakkor minőségi elvárásaik magasak. A LIEGL & DACHSER felismerte, hogy a minőség érdekében saját hálózaton belül kell tartani a szállításokat, ezért kezdeményezte az Európai Élelmiszer Hálózat (European Food Network) létrehozását. – Megkerestük az egyes országokban azokat a szolgáltatókat, akik a food terület specialistái, és jól ismerik a helyi viszonyokat. A logisztikai folyamatokat egységesítettük, így a hálózat egészében lehetőség nyílik a temperált (+2°C és +7°C közötti) szállítások igénybevételére, s mindez egy központilag meghatározott követelményrendszer felügyeletével valósul meg. A hálózat tagjai között Ausztria, Svájc, Olaszország, Csehország és Lengyelország, Hollandia, Németország, a Balti Államok, Dánia, Finnország, Nagy-Britannia, Norvégia, Svédország, Szlovákia is megtalálható – magyarázta az Európai Élelmiszer Hálózat működését az üzletágvezető.

Zsoldos Attila rámutatott arra is, hogy akár a hűtött, akár a temperált élelmiszerek esetében a teljes logisztikai folyamat során biztosítani kell az előírt hőmérsékleti követelmények betartását. A megbízók részéről egyre növekvő igény merül fel az áruk valós idejű hőmérséklet-követésére, amely a LIEGL & DACHSER Food Logistics-nél a raktári tárolás során egy számítógépes, online felügyelet segítségével már több éve biztosított, illetve rövidesen egy hasonló, ugyanazon a webes felületen elérhető rendszert vezetnek be a szállítójárművek esetében is. Ez egy GPS-alapú struktúrára épül, amellyel a szállítás bármely pillanatában megtekinthető a gépjármű rakterének hőmérséklete. Jelenleg a cég kiszállítást végző gépjárművei hőmérséklet-regisztráló készülékkel felszereltek, s ezek rögzítik a mért adatokat, amelyek minden nap kiolvasásra és értékelésre kerülnek. A GPS-alapú új rendszerrel viszont a kiszállítás minden időpillanatában láthatóvá válik majd az éppen aktuális gépjármű hőmérséklete. Az új megoldás tesztelése az elmúlt hónapokban zajlott, s ennek eredményei nagyon biztatóak.

– Ha csak egyetlen alapvető, és már régebb óta aktuális trendet kellene említeni, az biztosan az „információéhség” lenne. Ennek nem az emberi kíváncsiság, hanem a szabályozások vagy éppen a tervezhetőség az oka. A következő lépés pontos alakítása, vagy éppen az áru minősége, biztonsága miatt az ügyfelek szinte minden tudni akarnak historikusan és valós időben egyaránt. Ezekre az igényekre a szolgáltatóknak gyors, komfortos, hatékony megoldásokat kell kínálniuk. A „track & trace” rendszerek megléte gyakorlatilag már alapvetőnek számít, és hasonló „sorsa” jutnak majd a hőmérséklet-állapotot figyelő megoldások is. A nálunk elérhető Active Reporting alkalmazás használatával az ügyfelek például azonnal információt kapnak a küldeményekkel kapcsolatos differenciákról. A gépkocsivezetők egy úgynevezett Pen-Key segítségével szállítják ki a küldeményeket, amelyek használatával azonnal vissza tudnak jelezni, hogy rendben leadtak-e egy küldeményt, vagy adódott-e bármi probléma a szállítás során. Differencia esetén egy eseményjelentés készül, amely akár egy automatikus továbbítás révén az ügyfél e-mail postafiókjában megjelenik, azonnal értesítve így az eltérésről. Ezáltal azonnal reagálni tudnak, dönthetnek a termékek további sorsáról, ami a hűtött, esetleg rövid lejáratú termékek esetében elengedhetetlen. Ezen alkalmazás segítségével azonban nemcsak utólag, hanem proaktívan is képesek vagyunk reagálni az eseményekre: szervizosztályunk automatikus értesítést kap minden szállítást érintő akadályról, így még időben beavatkozhatunk, hogy elkerüljük az esetleges késedelmeket – mondta Zsoldos Attila. A LIEGL & DACHSER Food Logistics üzletágvezetője azonban nem csak a technikai trendekre hívta fel a figyelmet. Elmondta: az elmúlt időszakban olyan pályázati felhívásokat tettek közzé a szolgáltatók számára, amelyekre korábban nemigen volt példa a hazai logisztikai piacon. Egymással versenyben lévő multinacionális cégek közös tendert írtak ki logisztikai szolgáltatásokra, mert rájöttek arra, hogy a szinergiák kihasználásával csökkenthetik logisztikai költségeiket, így nem a raktárban vagy a szállítóeszközön, hanem az üzletek polcain versenyeznek. Ez pedig kétségtelenül jelentős változás a megbízói gondolkodásmódban.

Szabó Márton

Supply Chain Monitor
2014. július-augusztus