Archívum: Fenntarthatóbb és költséghatékonyabb

2023. április 19. | Beruházás | FMCG

A PENNY kibővített karcagi logisztikai központja – melynek tárolási kapacitása a beruházásnak köszönhetően a duplájára növekedett – a keleti régióban már 78 üzletet képes kiszolgálni. A fejlesztésről Reis Viktort, a PENNY magyarországi logisztikai vezetőjét kérdeztük.

 

Supply Chain Monitor: Bemutatná röviden a PENNY cégcsoportot és a magyarországi hálózatot?
Reis Viktor, a PENNY magyarországi logisztikai vezetőjeReis Viktor, a PENNY magyarországi logisztikai vezetője: A REWE Csoport Németországban közel 6000 kereskedelmi egységet, nemzetközileg pedig mintegy 3500 szupermarketet és üzletet üzemeltet. Ezek közé tartoznak például a PENNY és a BILLA diszkont áruházláncok is. A PENNY Market Kft. – a német REWE csoport tagjaként – 1996 óta működik Magyarországon és jelenleg 228 üzletet, valamint 3 logisztikai központot üzemeltet és összesen közel 5000 munkatársat foglalkoztat országszerte. A logisztikai központjaink Alsónémediben, Karcagon és Veszprémben találhatók.
 
 

Miért döntöttek a karcagi elosztó központ bővítése mellett? 
A karcagi logisztikai központunk bővítésére vállalatunk hosszabb távú fenntarthatósági tervei és törekvései mellett azért volt szükség, mert az elmúlt évek során a vásárlói igények nyomán szortimentünkben megduplázódott a cikkelemszám, az üzleteinkben megnövekedett forgalom pedig nemes egyszerűséggel megkövetelte, hogy még több termékkel tudjuk ellátni a kelet-magyarországi egységeinket is. A PENNY Karcagon és környékén az egyik legnagyobb munkáltatónak számít, a bővítéssel pedig közel 100 új munkahelyet hoztunk létre. Ez a létesítmény egyébként európai szinten is kiemelkedő szolgáltatást nyújt, hiszen anyacégünk, a REWE raktárai közül jelenleg ez a leghatékonyabb. A komissiózási mérőszám és a boltok elégedettsége is itt a legmagasabb.

Hallhatnánk a beruházásról, a nagyságrendekről? 
A 2019-ben kezdődött, mintegy 7 milliárd forint értékű beruházásnak köszönhetően a karcagi logisztikai központunk külterülete 30 000, az épület maga pedig 10 000 négyzetméterrel bővült, ezzel közel a duplájára növekedett a tárolási kapacitás. Jelenleg közel 24 000 raklapnyi tárolókapacitással rendelkezünk, amely azt jelenti, hogy évente 500 000 raklapnyi áru kerül a kiszolgált üzletekbe. Érdekes adat még, hogy a becslések szerint a kamionoknak így közel 250 000 kilométerrel kevesebb utat kell megtenniük és károsanyag-kibocsátásuk mintegy 220 000 kilogrammal csökken évente. Ráadásul a korszerűsítésnek köszönhetően fenntarthatóbbá, ezzel együtt költséghatékonyabbá és környezettudatosabbá is vált a létesítmény működése. A hivatalos átadóünnepséget 2022. november 25-én tartottuk.
 
Bemutatná a raktár működését?  
A karcagi raktár átfolyó rendszerű, ami azt jelenti, hogy az épület egyik hosszanti oldala az átvételi terület, a középső rész a tárolási, vagy áruösszekészítési terület, a túloldala pedig az árukiadási rész. A raktárak napi 24 órában üzemelnek, a különböző munkafolyamatok pedig egymásra épülve követik egymást napi ciklusokban, amelynek végén természetesen az áru a tervezett időpontban érkezik meg az üzletekbe. Fontos kihangsúlyozni, hogy valamennyi elosztó központunkban képesek vagyunk a teljes szortimentünket kezelni és megfelelő hőmérsékleti követelmények szerint tárolni. A mennyiségi és minőségi áruátvételt megfelelően képzett szakemberek végzik annak érdekében, hogy a vevőknek a legjobb minőséget tudjuk garantálni. Az áruátvételt követően a termékek a szakosított tárolási szabályoknak megfelelően készletre kerülnek. Fontos szempontnak bizonyult az is, hogy megfelelő készleteink legyenek, ami garantálja a folyamatos elérhetőséget a vásárlóink számára. Hatékonysági szempontok szerint döntjük el, hogy az adott termékeket magas állványrendszerben, gravitációs állványban, vagy egyszerűen tömbös formában tároljuk. A raktári dolgozók pedig az áruösszekészítési területen komissiózzák a boltok által megrendelt termékeket. Raktárainkat a bolti polctükörnek megfelelően rendeztük be, ezzel is garantálva, hogy a kiszállított árut a boltokban dolgozó kollégák a lehető leghatékonyabban tudják a polcokra kihelyezni. A komissiózó munkatársak által összekészített raklapokat a járatterv szerint meghatározott sorrendben a kiadási kapukra készítjük elő. A kiadási területről az áru a kamionokra kerül, a kiszállítást végző járművek pedig megfelelő hőmérsékleten szállítják a megrendelt készleteket a boltokba. A teljes folyamatot integrált raktárirányítási rend-szerrel követjük, ellenőrizzük és adminisztráljuk.
 
Milyen eszközöket használnak a komissiózáshoz, illetve anyagmozgatáshoz? 
A raktárban a jelenleg elérhető legmodernebb, az iparági sztenderdeknek megfelelő eszközöket használunk, legyen az csuklóra vagy targoncára rögzített eszköz. A raktár és a dolgozók teljesítményét pedig digitális eszközökkel mérjük és folyamatosan kommunikáljuk. A kollégák ennek köszönhetően mindig tisztában vannak a napi szinten elért teljesítményükkel, ami fontos eleme a raktár hatékony irányításának. Az árumozgatásra többféle emelőgépet használunk, minden folyamathoz a lehető leghatékonyabb eszközt választjuk. A gépek kiválasztásánál pedig természetesen figyelembe vesszük a kollégák, azaz a végfelhasználók véleményét is. Általánosságban elmondható még, hogy folyamatosan vizsgáljuk az új technológiákat és azok bevezetését a jövőben – legyen szó modern akkumulátorról, okos-töltőrendszerekről, vagy éppen önvezető targoncákról.
 
Hogyan érvényesül a megújult logisztikai központ fenntartható és környezettudatos működtetése? 
Már az elosztóközpontjaink elhelyezkedését eleve úgy határozzuk meg, hogy a lehető legrövidebb szállítási távolságot kelljen bejárni a boltok ellátásához. A három elosztóközpontunk közül – nyugatról keletre haladva – a veszprémi Nyugat-Magyarországot, Alsónémedi a középső országrészt, Karcag pedig a keleti területeket látja el. Infrastruktúra szempontjából pedig a raktárainkat úgy alakítjuk ki, illetve szükség szerint modernizáljuk, hogy a világítás, a hűtés és a fűtés a lehető legkevesebb energiát igényelje. Ehhez minden esetben a lehető legmodernebb eszközöket választjuk, legyen az automatizált ledes világítás, vagy éppen komoly épületgépészetet irányító, háztechnikai rendszer. Mindemellett fontos és hozzánk, diszkont áruházlánchoz nagyon közel álló gondolat a folyamatos költséghatékonyság, valamint a racionalizálás.

Kifejtené ezt bővebben?
Ez a megközelítés azzal kezdődik, hogy mekkora és milyen épületeket építünk és egészen odáig tart, hogy a napi folyamatainkat hogyan fejlesztjük – akár a legapróbb részleteket is megvizsgálva. A raktárak mélyhűtött területeinek hőmérsékletét például egy komoly, minden szakterületet igénybe vevő projektben határoztuk meg. Természetesen kiemelt szempont a termékek minőségének garantálása, de éppúgy fontos az is, hogy milyen eszközöket használunk és nagy hangsúlyt fektetünk valamennyi felesleges folyamatelem kiiktatására. Az áruszállítás tekintetében fenntarthatóságnak pedig két fontos pillére van: egyrészt professzionális járat- és útvonaltervezéssel garantáljuk, hogy a vásárlók igényeinek leginkább megfelelő, változó mennyiségű árut a lehető legkevesebb kilométerfutással juttassuk el az üzletek polcaira. Másrészről pedig szintén fontos, hogy a fuvarozást végző szolgáltató partnereink folyamatosan frissítik eszközparkjukat, és ez szintén segít a károsanyag-kibocsátás csökkentésében. A sikerre egyébként a PENNY csapatában dolgozó kollégák jelentik a garanciát, legyen az minőségbiztosítási vagy éppen műszaki szakember.

Hogyan zajlik a disztribúció a karcagi köz-pontból és mely régiókat szolgálja ki? 
A Magyarországon működő 228 boltunk mindegyike méretük és forgalmuk szerint meg-határozott ütemben adja le rendelését, ezeket a logisztika feldolgozza, majd legvégül kiszállítja. Általánosságban elmondható, hogy egy-egy boltba 11 kiszállítás érkezik heti szinten, maga a karcagi elosztó központunk pedig jelen pillanatban 78 kelet-magyarországi üzletet lát el áruval nap mint nap.
 
Hogyan tervezik a jövőt?
A logisztikai központjaink infrastruktúráját minden esetben a magyarországi üzlethálózatunk bővülésének megfelelően fejlesztjük majd.  

Rapi-Jaubert Szilvia
Supply Chain Monitor 2023. április