Archívum: Régiből új

2019. december 18. | Logisztika | Egyéb szektorok

A Jungheinrich egy új gyárat épített a világ egyik vezető anyacsavargyártója számára a legújabb logisztikai megoldással, intelligens automatizálással.

Hat darab automata, vezető nélküli tagonca köti össze a raktárt és a gyártástMinőség, pontosság, energiahatékonyság és a források kímélése: a HEWI G. Winkler GmbH ezt tűzte ki hosszútávú célként 2025-ös vállalati terveiben. A cél elérése érdekében a Jungheinrich egy új gyárat épített a világ egyik vezető anyacsavargyártója számára a legújabb logisztikai megoldással, intelligens automatizálással és számos potenciális továbbfejlesztési lehetőséggel. Általában észrevétlen, visszahúzódik a háttérben és sokszor szerényen a díszlécek és burkolatok mögött bújik meg. Mégis nagyon fontos szerepet játszik a megbízható és abszolút stabil kapcsolatok létrehozásában. A rögzítő anyacsavarról van szó. Első pillantásra egy átlagos tárgy. Második pillantásra érdemes a Baden-Württemberg szívében található Spaichingenbe benézni, ahol az ipari vállalatok „rejtőző bajnokokká” válnak és termékeikkel világhírt érnek el. A Tuttlingen környéki 13 000 lakosú kisvárosban található az 1955 óta működő HEWI G. Winker GmbH & Co. KG székhelye. A vállalat piacvezető az innovatív biztonsági és rögzítőelemek, valamint a hidegen fröccsöntött elemek nagysorozatú gyártása terén. – Naponta közel 7 millió anyacsavart és hidegen fröccsöntött elemet szállít ki a HEWI csoport, amelyeket számos nemzetközi járműgyártó épít be biztonsági csatlakozásokba – mondta Dr. Günther Meßner, a HEWI GmbH műszaki ügyvezető igazgatója. A spaichingeni gyár végül nem tudta tartani a lépést a HEWI növekedésével. Mind a gyártási és raktározási részleg, mind pedig a nagyrészt manuálisan működtetett raktárak logisztikai folyamatai elérték teljesítőképességük határait. – Egy teljesen új, automata megoldást akartunk, amely a gyártást és logisztikát is felkészíti a jövőbeni kihívásokra és a további növekedésre. És mindezt lehetőleg egy kézből – folytatta Dr. Günther Meßner.

Egy új dolog megalkotása közösen

Az automata magasraktár magassága meghaladja a 25 métert. Kiszolgálását automata felrakógépek végzikEkkor lépett színre a Jungheinrich. Thomas Gruber, a Jungheinrich logisztikai rendszerekért felelős projektvezetője az új gyár közös fejlesztését – amely 2016 júliusában kezdődött – egy „izgalmas és mindkét fél számára jövedelmező folyamatként” élte meg. Egy új logisztikai koncepció kialakítása olyan, mint egy kirakójáték, melynek során közös ötletek merülnek fel, különböző funkciókra szánt területek kerülnek meghatározásra és végül az összeillő folyamatok kiadják az első layoutot. – A HEWI különlegessége abban rejlik, hogy a vállalat a telephelyén saját maga végzi a gyártást és a gyártáslogisztikát úgy kellett kialakítani, hogy az árubevételt, valamint az új automatizált magasraktárt vezető nélküli targoncák (AGV -k) kössék össze a gyártási és árukiszállítási területekkel – magyarázta Dr. Günther Gruber. Nem gyakori az ipari berendezések esetén, hogy az AGV-knek ennyire sokrétű feladatot kell elvégezniük. Az új üzem területe 36 114 négyzetméter és további 23 588 négyzetméterrel bővíthető. A beruházás nagysága eléri a 18,5 millió eurót. Az épület jelenlegi hasznos területe 15 518 négyzetméter. A beruházás kiemelt része egy automata 3 folyosós Silo magasraktár 9888 raklaphellyel, galériás tárolókkal, valamint a hozzá tartozó szállítópályákkal. A duplamély önhordó állványszerkezet egyben az épület tetejét és oldalfalait is tartja. Mindez 57,5 méter hosszú, több mint 22 méter széles és 25 méternél is magasabb. A HEWI-nél megvalósított Jungheinrich megoldás célja a saját, taiwani gyárban készült nyersanyagok, félkész- és készáru automatikus raktározása tárolóládákban, valamint az üres raklapok rakodása. A gyártótartályokhoz nemcsak egyutas és EUR raklapokat kell szállítani, hanem akár 650 kilogramm tömegű görgős fémraklapokat is. A berendezés teljesítménye óránként körülbelül 93 dupla munkaciklus.

Az árubeérkezést, a magasraktárt, a gyártást és az árukiadást 6 darab ERC 215a típusú vezető nélküli targonca köti össze. A Jungheinrich biztosította mindehhez az összes komponenst: az állványépítést, a magasraktári felrakógépeket, a szállítópályát, a vezérléstechnikát, az anyagáramlás-számlálót és a raktárirányítási (WMS) rendszert. Mindezt egy kézből. Emellett manuális ERC típusú targoncák és egy új targoncairányítási rendszer segítik a raktárban a mobilitást.

Moduláris felépítés a maximális rugalmasság érdekében

Az AGV-k a saját vállalatirányítási rendszerhez a logisztikai interfész segítségével kommunikálnakAz automata magasraktár a HEWI termékeinek egy köztes raktározási lehetőséget biztosít azzal a céllal, hogy valóban csak annyi anyag legyen raktáron, amennyi a saját gyártáshoz szükséges. Az üzemen belüli logisztika szerkezetében és folyamataiban ez azt jelenti, hogy az árubeérkezést követően a termékeket először a magasraktárba betárolják, onnan szállítják mosásra és utána ismét betárolják azokat a magasraktárba. A raktárból aztán a gyártásba viszik az árut, majd ismét betárolják és végül kiszállításra kerül. – Ebben a moduláris rendszerben minden folyamat jól elkülönül annak érdekében, hogy minden gyártási egység bármikor elvégezhesse a saját feladatait. Ez azt jelenti, hogy igény esetén a termékeket az árubeérkezéstől közvetlenül a gyártáshoz is irányíthatjuk vagy a gyártásból az árukiszállításhoz szállíthatjuk. Így maximális rugalmasságot biztosít a rendszer – fejtette ki Thomas Gruber, a Jungheinrich szakértője. – A Jungheinrich kifejezetten folyamatokban gondolkodott a legkülönbözőbb gyártási és logisztikai területek között, így a feladatot egészében meg tudta oldani és ez számunkra rendkívül meggyőző volt – emelte ki Dr. Günther Meßner. Az automatizálás mindemellett nem öncélúan valósult meg, hanem inkább arra szolgált, hogy a folyamatokat tovább optimalizálják, illetve jobban meg tudják szervezni az anyagáramlást. A HEWI ügyfélköre elsősorban autóipari beszállítókból áll, ezért folyamatosan megbízhatóan kell közvetlenül a gyártásba beszállítani a termékeit. – Az automata magasraktár és a vezető nélküli, automata targoncák alkalmazásával teljesíteni tudjuk az autóipar által elvárt mindennapos, 24 órás rendelkezésre állást. A szállítási lánc folyamán még pár órás kihagyást sem engedhetünk meg magunknak – hangsúlyozta az ügyvezető.

Átköltözés folyamatos üzemeltetés mellett

Az AGV-k különböző méretű és típusú raklapokat kezelnekA HEWI gyárbővítésének legnagyobb kihívása a kivitelezés. – A költözést folyamatos üzemeltetés mellett kell lebonyolítanunk – jelentette ki Karsten Link, a HEWI projektvezető mérnöke, aki az átalakítást és az automata rendszerre történő átállást a gyártás során előkészítette és végigkísérte. Ezt azért sikerült sikeresen végrehajtani többek között, mert a HEWI már az 1-es üzemnél pozitív tapasztalatot szerzett a Jungheinrich raktárirányítási (WMS) rendszerrel, ami az automata magasraktárt és a logisztika interfésszel felszerelt AGV-t vezérli. – A saját vállalatirányítási rendszerhez történő kapcsolódást a Jungheinrich IT szakembereinek segítségével oldottuk meg, ők adtak ötleteket a magasraktár használatához és bővítési lehetőségeihez is, valamint az eszközök és az AGV-k gyakorlati alkalmazásához.  Ezért a tervek szerint gyorsan optimalizálni tudtuk a folyamatokat és a teljes üzemben rövid útvonalakat hoztunk létre, valamint a manuális és automata üzemeltetés vezeték nélküli összeköttetését is könnyen megoldottuk. A dolgozók és a gépek nálunk kéz a kézben működnek együtt – tette hozzá Karsten Link.

A HEWI munkatársai a spaichingeni üzemben a kezdeti szkepticizmus után most már élvezik az automata magasraktár és vezető nélküli targoncák nyújtotta könnyebb munkavégzést. – A 6 darab AGV több helyen veszi le az árut: az állványokról, a talajról vagy a szállítópályáról. A dolgozók rövid időn belül szívükbe zárták az AGV-ket és el is nevezték azokat: Dori, Berta, Eve, Fanny, Chantal, Annabel – mondta elégedetten Karsten Link. A HEWI vezetősége az új gyár üzembe helyezésével és a jövőbe mutató automatizálással több stratégiai célt is elért.

– A berendezés moduláris felépítésének köszönhetően minden modulhoz tudunk biztonsági mentést végezni. Ily módon a részterületek esetleges kiesése esetén is tudunk gyártani, illetve szállítani. Amennyiben nagyobb kapacitásra van szükségünk, terv szerint lehetőségünk van arra, hogy két további magasraktári állványsort és az ezekhez megfelelő szállítópályát, valamint egy második kitárolási pontot hozzunk létre – ez a berendezés redundanciáját tovább növeli. Így maximálisan felkészültünk a további növekedésre és a jövőbeni kihívásokra. A Spaichingenben készülő anyacsavarokból és hidegen fröccsöntött elemekből nem lesz hiány a jövőben – összegzett Dr. Günther Meßner.

Röviden

A HEWI G. Winker GmbH & Co. 2018-ban 560 munkáltatót foglalkoztatott és 140 millió euró forgalmat realizált. Naponta közel 7 millió anyacsavar és hidegen fröccsöntött elem kerül gyártásra a németországi Spaichingenben. A HEWI további két gyárral rendelkezik Taiwanban és Kínában. A vállalat termékeinek 60%-át belföldre, 40%-át külföldre értékesíti, melyből 16% az Európai Unión belül kerül értékesítésre.

Supply Chain Monitor
2019. december