Archívum: Új utakon

2021. március 18. | Logisztika | Egyéb szektorok

A biztonsági termékeket gyártó Uvex önvezető targoncákkal tette rugalmasabbá logisztikáját. A kiválasztásnál a szoftver játszotta a főszerepet.

Ahol veszély fenyeget, gyakran találkozunk az Uvex Csoport termékeivel. Saválló munkavédelmi kesztyű vegyi üzemekben, füldugó a hangos, zajos nyomdákban vagy bukósisak a sportolóknak – a vállalatcsoport olyan termékeket állít elő, melyek védelmet nyújtanak az embereknek. Az Uvex Safety Group üzletág különösen a munkavédelmi eszközökre, például védőmaszkokra, munkavédelmi sisakokra és cipőkre szakosodott.

Az Uvex Safety Logistics GmbH a Nürnberg közeli Schwabachban található központjából szállítja ki a világ minden részére az Uvex Safety Group termékeit. A vállalat raktárában már pár éve önvezető szállító eszközöket alkalmazott, melyek indukciós megvezetéssel működtek és görgőasztallal voltak felszerelve, de egyre kevésbé tudták a növekvő igényeket kiszolgálni.

– Két vezető nélküli szállító járművünk volt, amelyekhez két-két görgőasztal is tartozott. Ezek hátránya a pontosan meghatározott útvonalakban rejlett, amelyeket csak nagy ráfordítással tudtunk volna megváltoztatni. Ettől eltekintve két végponttal rendelkeztünk. Ilyen paraméterekkel – mivel a szállítási volumenünk folyamatosan növekszik – hamarosan saját határainkba ütköztünk volna – fejtette ki a problémát Dieter Kalb, az Uvex Safety Logistics GmbH ügyvezető igazgatója.

A lézernavigáció előnye 

Az eddig használt görgős szállítójárművekkel ellentétben a Jungheinrichtől vásárolt ERC 215a típusú gépeket villákkal szerelték fel. Így azok képesek a szállítópályáról és a talajról is felemelni és különböző magasságokban elhelyezni a raklapokat. – Ráadásul a korábban használt vezető nélküli járművekkel ellentétben ezek az önvezető targoncák induktív irányítás helyett lézernavigációval működnek. Ezáltal lehetségessé válik integrálásuk a meglévő infrastruktúrába anélkül, hogy a talajon változtatásokat kellene végezni. Olyan előny ez, amely további feladási, levételi pontok beillesztését és az útvonalak egyszerűbb és gyorsabb létrehozását segíti – emelte ki Dieter Kalb. Az új megoldás legfőbb előnye tehát a sokkal nagyobb rugalmasságban rejlik.

Különböző átadási pontok

Az AGV a raklapokat 18 darab, talajon található helyre teszi le, amelyeket a szűkfolyosós raktár homlokrészén alakítottak kiA biztonsági termékekkel megrakodott raklapokat az önvezető targoncáknak a szűkfolyosós magasraktárból, illetve néha közvetlenül az árubeérkezéstől kell átvenniük. Az automata vonalkódolvasó leolvassa az adott rakományhordozón elhelyezett vonalkódot, az adatokat pedig továbbítja a szállítással megbízott AGV logisztikai interfészének. A logisztikai interfész a Jungheinrich által kifejlesztett úgynevezett middleware, azaz egy köztes szoftver. A köztes szoftver lefordítja a kicserélendő információkat és ezzel megkönnyíti a targoncák integrálását a meglévő vagy új rendszerkörnyezetbe. A fölérendelt rendszerben a funkcióknál nem szükséges változtatásokat végrehajtani. Az Uvex Safety Logistics esetében a logisztikai interfész lekérdezi a célállomást az üzemeltető raktárirányítási rendszerétől, amely az önvezető targoncának elküldi a célhely koordinátáit. A szállítás után a targonca visszaigazolja a feladat végrehajtását.

Az önvezető targoncák pár éve kezdték meg a munkát Schwabachban. Mindkét menetirányban személyvédelmi rendszerrel és – a raklaptörések észleléséhez – villacsúcs-érzékelőkkel szerelték fel őket. A targoncák összesen mintegy 150 méter hosszú szállítási útvonalon látják el rakománnyal a feladási pontokat. A megadott céltól függően közvetlenül a kiszállításhoz vagy a szűkfolyosós raktárhoz mennek, ahol az Uvex Safety Logistics az áru köztes tárolását végzi. Az átadóhelyeket halszálkaszerűen rendezték el talajszinten.

– Innen vesszük át a feltöltési mennyiségeket a kétlépcsős komissiózáshoz. Ez lehet részleges vagy teljes kigyűjtés. Az önvezető targoncák az adott céllal megjelölt raklapokat a 10 hely egyikére helyezik le – mondta Dieter Kalb hozzátéve, hogy a talajon 6, egymás mögött egysorosan kialakított pályát helyeztek el, amelyek a kiszállítandó egész raklapok számára vannak fenntartva. Egy másik alternatíva az, hogy az ERC 215a típusú targonca a rakományhordozókat a 18 darab, talajon található helynek adja át, amelyeket a szűkfolyosós raktár homlokrészén alakítottak ki. A targoncák a raklapokat átmenetileg egy szállítópályán is tárolhatják, melyet a raktárba történő betárolás pufferszakaszaként használnak. Alapvetően mindegy, melyik célt határozzák meg a targoncák számára. A lézernavigáció és a falakra, polcokra szerelt reflektorpanelek segítségével az ERC215a típusú targoncák a megbízásokat rendkívül precízen hajtják végre, a rakományhordozókat milliméterre pontosan teszik le.

Változó nagyságú megbízások

Mindkét önvezető targonca önállóan, szabadon közlekedik a raktárban és a központi rendszerből érkező megbízásokat teljesítiA mindennapok kihívásaihoz tartozik, hogy a legapróbb alkatrészektől kezdve a 200 köbmétert is kitevő exportáruig kell árut kiküldeni. Naponta 2500 és 3000 között mozog az egyes küldemények száma, amelyek között kis mennyiségek és teljes raklapok is megtalálhatók. A fenti számok ellenére és azzal együtt, hogy az üzemeltető éjjel-nappal dolgozik, csak két műszakban van szükség az önvezető targoncákra. A két ERC 215a számára parkoló- és töltőállomást alakítottak ki. – Mi az automatikus töltés és a hagyományos savas ólomakkumulátorok mellett döntöttünk – közölte a szakember. Mivel a félórás ebédszünetben nincsenek sürgős szállítások, ezt az idősávot használják az automatikus kényszertöltésre. Így biztosítja a vállalat a vezető nélküli targoncák folyamatos rendelkezésre állását a teljes munkaidő alatt. Ezen felül más töltési időszakokat is meg lehet határozni. Ilyenkor az egyik ERC 215a típusú jármű tovább végzi a munkát, a másik pedig a töltőállomást célozza meg.

Az AGV-k kiválasztásánál lényeges kritérium volt, hogy az automatizálás és vezérlés elemeinek egy kézből kell származnia. Az ERC 215a típusú targonca a biztonsági csomagjának köszönhetően vegyesen működtethető, azaz kézi vezérlésű anyagmozgató járművekkel és gyalogosokkal is bevethető. Az önvezető targoncák – melyek a Jungheinrich ERC típusú, jól bevált gyalogkíséretű magasemelésű targoncáin alapulnak – mellett szólt azok kompakt kialakítása is. Ráadásul ez az előny megkönnyíti a szűk kanyarok bevételét a halszálkaszerű elrendezésű talajon. Az ERC 215a targonca pozitívumaihoz tartozik az is, hogy a raklapokat a második állványszinten a homlokoldalon, a szűkfolyosós raktár előtti átadási pontokon is le tudja helyezni. Ilyen lerakóhelyeket akart létrehozni az Uvex is 2,20 méter magasságban, hogy megspórolja a szállítópályát és a kapcsolódó műveleteket. A vezető nélküli szállítójárművek műszaki alternatíváit nem vették figyelembe, főleg azért, mert kézi üzemeltetés esetén naponta 3-4 további alkalmazottra lett volna szükség. Becslések szerint az amortizációs idő másfél év.

– A Jungheinrich maximálisan megfelelt az elvárásainknak. A rendszer zökkenőmentesen működik, leállás nincs, mivel az ERC 215a szinte 100%-os rendelkezésre állást garantál. Ez azért is van, mert az esetleges üzemzavart gyakran szerviz nélkül el lehet hárítani. Ehhez társul, hogy a targoncák teljesítménykapacitása akkor is elegendőnek bizonyul, ha teljes terheléssel működnek. Ennél magasabb teljesítmény esetén torlódásokat okoznának az utánuk következő területeken. Mindazonáltal azt tervezzük, hogy további szállítási feladatokhoz egy másik önvezető targoncába is befektetünk – összegzett Dieter Kalb.

Fotók: Jungheinrich

Uvex

Az Uvex Winter Holding GmbH & Co. KG, röviden Uvex Csoport székhelye Fürthben található és három, nemzetközi téren is aktív vállalatot egyesít egy fedél alatt: az Uvex Safety Group-ot, az Uvex Sports Group-ot és a Filtral Group-ot. Szemüvegeket, valamint biztonsági termékeket gyártanak munkabiztonsági, sport és szabadidős használatra. Többek között biztonsági cipőket, védőmaszkokat, kerékpáros bukósisakokat és síszemüvegeket. Az Uvex Csoport 22 országban 49 képviselettel van jelen, gyártási tevékenységet elsősorban Németországban végez. Közel 2900 munkavállalót foglalkoztat és éves forgalma megközelítette a 480 millió eurót. Az Uvex Safety Logistics GmbH leányvállalat világ minden tájára Schwabachból szállítja ki az Uvex Safety Group munkavédelmi termékeit.

Supply Chain Monitor
2021. március