Archívum: Mozgósítani minden erőforrást

2021. március 18. | Beruházás | Autóipar

A szlovén kikötő operatív folyamatait és az ott kezelt mennyiségeket az elmúlt 12 hónapban a vírushelyzet nagyban befolyásolta, attól kezdődően, hogy a veszélyhelyzetet hivatalosan is bejelentették Szlovéniában.

Az autóiparban és más iparágakban felhasznált acélipari termékek iránti kereslet tavaly a járvány miatt alacsonyabb volt, mint azt megelőzően csakúgy, mint a vasérc és a szén, illetve az előállításukhoz szükséges alapanyagok esetében. A szénrakományok volumenének visszaesése azzal is magyarázható, hogy a kontinens országainak környezetpolitikája a villamosenergia-termelésben való felhasználásának csökkentését tűzte ki célul. A közúti személygépkocsi-forgalom és különösen a légi utasforgalom látványos visszaesése miatt csökkent az üzemanyagok – dízel, benzin és kerozin – átrakodási igénye.

A konténerforgalom a Koperi Kikötő konténerterminálján 2020 folyamán ingadozott, összhangban a pandémia világgazdaságra és a fogyasztási cikkek forgalmára gyakorolt változó hatásával, de az év végére kielégítő eredménnyel zárt, csupán 1,5%-kal maradt el az előző évhez képest. Az idei év pedig nagyon jól kezdődött, + 5%-os növekedéssel a bázisévhez képest.

A Luka Koper Car and Ro-Ro terminálján kezelt kész járművek volumene csökkent a tavalyi évben, egyrészt a járványhelyzet, másrészt az autógyárak ideiglenes leállásának, valamint a kontinens országaiban és a tengerentúli piacokon egyaránt elkönyvelt csökkenő autóeladási tendenciának köszönhetően. Ilyen körülmények között a forgalom volumene jónak értékelhető, különösen azokhoz a mediterrán kikötőkhöz képest, ahol kész autókat kezelnek.

A beruházások tovább folytatódnak

Folytatódnak a beruházások a kikötőben: a konténerterminál rakpartjának 700 m-re történő meghosszabbítása az év első felében fejeződik be, a meghosszabbított mólón további tárolóhelyek kialakítása pedig a következő év folyamán zárul le, így a terminál névleges éves kapacitása 1,5 millió TEU volumenre bővül. Emellett a Koperi Kikötő 2 új Super Post-Panamax hajórakodó konténerdarut szerzett be, amelyek a jövő év során állnak szolgálatba. A konténerterminál vagonkezelési területén nemrégiben egy negyedik bakdaru is üzembe állt, növelve ezzel az eddigi kapacitást, így ma már napi 32 vonat rakodását képesek végezni a kikötőben. Jelenleg épül a 6000 jármű befogadóképességű új garázs, amely a Car and Ro-Ro terminál számára jelent majd többlet tárolókapacitást. A következő hetekben nyílik meg a kikötő új, harmadik bejárati kapuja a konténerszállító teherautók számára, amelyek a kikötőn áthaladó éves forgalom több mint felét teszik ki. Az új kapu, amely csak nappal, munkaidő alatt lesz nyitva, gyorsan és könnyen megközelíthető a Ljubljana–Koper autópályáról; a kamionok két bejövő, illetve két kimenő útsávon haladhatnak, továbbá a sofőrök számára kialakítottak egy moduláris létesítményt pihenőhellyel, WC-vel és zuhanyzóval, valamint egy 12 000 m2-es parkoló is rendelkezésre áll 49 teherautó számára.

Az új Koper Divača vasúti pálya építése két híd és egy alagút építésével folytatódik a nagyon meredek Glinščica-kanyon felett. A fő építési munkákra kiírt pályázatot a közelmúltban nyerte el egy piacvezető szlovén és két török építőipari vállalat konzorciuma, amely májusban kezdi meg az építkezés előkészítési munkálatait.

Kihívásokkal teli környezet

A globális tengeri szállítmányozási piacon kialakult jelenlegi helyzet – megnövekedett kereslet, üres konténerek hiánya, szűkös hajókapacitás, illetve a számos kikötőben tapasztalható torlódás – miatt a távol-keleti kikötőkből nagy késéssel érkező konténerszállító hajók Koper számára is kihívást jelentenek. A Kopert és a kontinentális célpiacokat összekötő intermodális vonatokra olyan menetrendet dolgoztak ki, amely lehetővé teszi a nyilvános vasúti infrastruktúra használatát. A konténerterminál vasúti sínpályáinak elérésére érkezési és indulási időablakokat is kijelöltek az anyahajók érkezéséhez igazítottan annak érdekében, hogy garantálni tudják a rakományok gyors bejutását a kikötőbe, illetve gyors kijutását a kikötőből. Most a hajók kiszámíthatatlan érkezése felborította a kijelölt kikötési időablakok mentén, tervezetten zajló cargoforgalmat, gondot okozva így az ellátási lánc valamennyi résztvevője számára.

A koperi terminál minden erőforrását mozgósítja ennek a példátlan helyzetnek a kezelésére, illetve működőképességének fenntartására. A szigorú, COVID-19 vírus elleni védekezésre bevezetett intézkedések, például a fizikai kapcsolatok kerülése a műszakváltások során, valamint a munkahelyek és a használatban lévő berendezések állandó fertőtlenítése szintén hozzájárul ahhoz a kihívásokkal teli környezethez, amelyben a terminál jelenleg működik. 

Jaubert

Supply Chain Monitor
2021. március