Archívum: Lépést tartani

2019. november 21. | Logisztika | Egyéb szektorok

A Hamburgi Kikötő Európa 3., és a világ 19. legnagyobb tengeri – és egyben folyami –kikötője. Ahhoz, hogy ezt a pozícióját a jövőben is megtarthassa, állandó kihívásoknak kell eleget tennie.

A kihívások között hajózási, környezetvédelmi és logisztikai-üzleti kérdések egyaránt találhatók. Ami a hajózást illeti, évtizedek óta növekszik a tengeri konténerszállító hajók mérete és kapacitása, azaz a hajóstársaságok „diktálják” az ütemet a kikötők kiépítéséhez, modernizálásához.

Kovács Krisztina, a Hamburgi Kikötő Marketing Egyesület magyarországi kereskedelmi képviseletének vezetője– 2019. július 23-án végre megindulhatott közel 20 évnyi huzavona után a Hamburgi Kikötő számára létfontosságú projekt: az Elba folyó hajózási medrének kiigazítása. Még 2002-ben indította el Hamburg városa ezt a messze előrelátó tervet, amely az Elba folyó szabályozására irányul a kikötőtől a tenger felé – mondta Kovács Krisztina, a Hamburgi Kikötő Marketing Egyesület magyarországi kereskedelmi képviseletének vezetője. Németország köztudottan export és logisztikai világbajnok is egyben, és ezt a pozíciót a jövőben is szeretné megtartani. Ezért fontos, hogy a Hamburgi Kikötő infrastruktúrája is megfeleljen az erősen megváltozott követelményeknek és lépést tudjon tartani azzal az elvárással is, hogy a folyó biztonságosan hajózható vízi út maradjon a legnagyobb hajók számára is, melyekből már most is évente több mint 1000 érkezik. A terv megvalósítása után évente akár 2800 ultra nagyméretű hajó fogadása válik lehetővé, függetlenül az árapálytól.

– Ez a terv több részből áll. Egyrészt a folyó medrének kiszélesítéséből Wedelnél, egy úgynevezett találkozási box kialakítása 8 km hosszban annak érdekében, hogy a 92 méter együttes szélességet meghaladó hajók is el tudjanak haladni egymás mellett. Ez eddig nem volt megoldható, vagy a torkolatnál várakoztak, vagy a kikötőben kellett megvárni az ellenforgalomban közlekedő hajókat. Másrészt a hajózási meder kiszélesítése 300 méterről 320 méterre, valamint mélyítése árapálytól függően 15,6 méterre, ami lehetővé teszi az ultra nagyméretű konténerhajók biztonságos bejutását a kikötőbe – ismertette a részleteket Kovács Krisztina, hozzátéve, hogy ezzel még messze nincs vége a kikötő átalakításának. Az úgynevezett nyugati bővítés az Eurokai Terminálon azért kezdődik, hogy még két ultra nagyméretű hajó fogadására képes rakpartot alakítsanak ki a jövőben. A Waltershof kikötőrész előtti vízi bejáratot 480 méterről 600 méterre kell kiszélesíteni, hogy a 400 méter vagy annál hosszabb hajók is meg tudjanak fordulni a folyón a kikötő elhagyásához. Ezek mind hosszú távú stratégiai bővítések annak érdekében, hogy az ultra nagyméretű hajók időveszteség nélkül beérjenek a kikötőbe, valamint a kapacitásbővítés lehetőséget teremtsen még több áru átrakására a jövőben, és nem utolsó sorban csak ezekkel az intézkedésekkel biztosítható a jövő a kikötő számára. A kikötő több mint 156 000 embernek biztosít munkát és évente 21,8 milliárd euróval járul hozzá Németország költségvetéséhez.

A kikötő központi elhelyezkedése, vagyis az, hogy a város szívében található, nemcsak hajózási, hanem környezetvédelmi kérdéseket is felvet. Ez év októberében a szenátus döntött a partról történő áramellátás átfogó kiterjesztéséről a hamburgi kikötőben. Ez megteremti a feltételeket a dízelüzemű energiaellátásról az ökológiai villamosenergia-üzemre való áttéréshez a kikötőben tartózkodó hajók számára. Hamburg úttörő szerepet vállal az alternatív energiaellátás területén is.

2022-től kezdve Hamburg lesz az első kikötő Európában, amely parti áramellátást kínál mind a tengerjáró személyszállítóhajók, mind a nagy konténerszállító hajók számára. A szárazföldi villamos energia összesen 8 csatlakozási ponton lesz elérhető a különböző terminálokon. Ezenkívül a parti villamosenergia-kínálatot kiterjesztik az összes meglévő személyhajózási terminálra is. Egy-egy parti erőmű épül a HafenCity (CC1) és a Steinwerder (CC3) cruise terminálokon. 2016 óta az Altona (CC2) terminál rendelkezik az elsőként ilyen villamosenergiaellátó-rendszerrel a tengerjáró személyhajók számára Európában. A kikötő parti erőműveinek kibővítése jelentős és konkrét lépés a klíma- és környezetvédelem felé Hamburg városában. A megújuló villamosenergia felhasználásával teljes mértékben elkerülhető a hajók korábbi szén-dioxid- és szennyezőanyag-kibocsátása a kikötőben való tartózkodásuk alatt. Ez azért is fontos, mivel a kikötő a városon belül helyezkedik el. Minden parti erőmű csatlakozik az általános villamosenergia- hálózathoz, és ellátja a hajókat megújuló energiával, amelyet egy létesítményben központilag alakítanak át a hajók által használt 6,6 kV feszültségre és 60 Hz frekvenciára. A szárazföldi villamosenergia- ellátás a kikötőben nemcsak a klímavédelemről szól, hanem arról, hogy ez valóban el is érhető. A vízen áthaladó kereskedelmi útvonalak mára a leggazdaságosabb és leginkább környezetbarát szállítási módok a világon. Hamburg ezzel a projekttel példamutatóként és úttörőként szolgál más európai kikötők számára is, hogy a tengeri logisztika még inkább környezetbaráttá váljon. A parti energia felhasználása jelentősen hozzájárul a hajózási ágazat klímavédelmi céljainak eléréséhez. Körülbelül 76 millió eurót fordítanak erre a célra. A parti villamosenergia-rendszerek befejezését 2022-re tervezik, a rendszeres üzemeltetést pedig 2023-tól.

Idén nyáron a Hamburgi Kikötő megkapta immáron negyedik nemzetközi elismerését: az ázsiai árufuvarozási, logisztikai és ellátási lánc díját, a „Best Global Seaport” elismerést, amelyet az Asia Cargo News olvasói ítéltek oda. – Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy a kikötő ilyen nagy nemzetközi megbecsülésnek örvend – mondta Kovács Krisztina. 

HP

Fotó: Kovács Krisztina

Supply Chain Monitor
2019. november