Archívum: Jövőbe vezető megoldások

2021. március 18. | Logisztika | Egyéb szektorok

Az intralogisztikai beruházások terén a tavalyi évben dinamikus növekedés volt tapasztalható a robotizáció és az automatizált megoldások iránti keresletben.

Horváth Zoltán– Az elmúlt év nagy részében a pandémiás helyzethez kellett alkalmazkodni az összes piaci szereplőnek, így természetesen vállalatunknak is. Az intralogisztika és azon belül a raktározás szerepe jelentősen felértékelődött, melynek hatására átalakult a raktározási piac. A gyártó üzemeknek, de a kereskedelemnek is újra kellett értékelni a just in time rendszert, és ismét szükségessé vált a háttérkészletek biztosítása. Az e-kereskedelem dinamikus fejlődésének köszönhetően kisebb szállítási egységeket kell kezelni, ezáltal megnőtt a komissiózás szerepe – jellemezte a jelenlegi irányvonalat Horváth Zoltán, a Jungheinrich Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette: ezek a változások kedveztek a logisztikai ágazatnak, melynek szerepe jelentősen felértékelődött. Azok a vállalkozások, amelyek már korábban felkészültek és e szerint alakították át folyamataikat most még jelentősebb előnyre tehettek szert. – Úgy gondolom, a főbb trendek hosszú távon nem változnak. A növekvő raktári beruházások során még nagyobb szerephez jut az automatizálás és a digitalizáció, valamint az energiahatékonyság. Emellett egyre fontosabbá válik a fenntarthatóság és a klímavédelem. Szükséges megemlíteni még egy nagyon fontos emberi tényezőt, ez pedig a bizalom. Amely partnercégekre a nehéz időkben is lehet számítani, azokban a vállalatokban jobban megbíznak az ügyfelek – hangsúlyozta az ügyvezető, aki a szolgáltatásokkal kapcsolatban kiemelte, hogy az elmúlt időben a pandémiával kapcsolatos intézkedéseiket mások mellett az alábbi két fő irányelv mentén kellett meghozniuk: a munkatársak és üzleti partnerek egészségének védelme, illetve megóvása, mint legfontosabb szempont, valamint az üzletmenet és szolgáltatás zökkenőmentes fenntartása.

– Mindkettő elengedhetetlen az ellátási láncban betöltött szerepünk, nem utolsó sorban társadalmi felelősségvállalásunk okán. Büszkék vagyunk arra, hogy az egész év folyamán – a nehezített körülmények ellenére – folyamatos és magas színvonalú szolgáltatásokat tudtunk biztosítani partnereink számára, úgy a szerviz, illetve az alkatrészellátás, mint a bérleti szolgáltatások területén. Ez utóbbiak iránt az elmúlt év első felében erősen megnövekedett az igény, majd a második félévtől az új és használt gépek iránti élénk érdeklődés is visszatért. Vállalatunk az elektromos targoncák területén úttörő szerepet vállalva 2017-ben elsőként vezette be a magyar piacon a lítiumion-technológiát. Ezáltal olyan előnyökhöz juthatnak ügyfeleink, melyek biztosítják számukra a gazdaságos, valamint kellően rugalmas üzemeltetés lehetőségét és nem utolsó sorban a hozzájárulást egy fenntarthatóbb jövőhöz. Ezen technológia fejlesztését és gyártását a Jungheinrich tudatosan, házon belül végzi, mellyel a legmagasabb minőség mellett a rendszerelemek teljes integritását is biztosítani tudja. A fejlesztés során kiemelt szerepet kap a biztonság, melynek maximalizálása érdekében cégünk a litium-vas-foszfát (LFP) cellatechnológia mellett kötelezte el magát. A bevezetés óta eltelt időszak pozitív vevői visszajelzései és a folyamatosan növekvő piaci kereslet egyértelműen visszaigazolja törekvéseink helyességét és egyben kijelöli az elektromos targoncák akkumulátorainak jövőjét, mely nem más, mint a lítiumion-technológia. Mára ez a technológia a közhiedelemmel ellentétben már minden piaci szereplő számára elérhető, megfizethető árazású megoldás, nemcsak nemzetközi nagyvállalatok, hanem a hazai kis- és középvállalatok számára is. Egyre több partnerünk teszi le a voksát új targoncák beszerzésekor, illetve flottacserék alkalmával a lítiumion-technológia mellett – mondta Horváth Zoltán. Kiemelte: a logisztikai és raktározási szektorban extra jelentőséget kap az, hogyan lehet még jobban digitalizálni a feladatokat. Itt az ideje a smart working folyamatok megvalósításának, és az új megoldások kipróbálásának. Még inkább napirendre kerül az anyagmozgatás függetlenítése az egyes kezelőktől, az automatizálás és a vezető nélküli targoncák terjedése. A Jungheinrich folytatja automatizált portfóliójának bővítését – különösen a vezető nélküli szállítórendszerek, az automatizált raktár, szoftver és robotika terén. 

A hamburgi székhelyű cégcsoportnál prioritást élvez a „digitális raktár” következetes továbbfejlesztése, többek között a mesterséges intelligencia és a Big Data igénybevételével. A Jungheinrich tovább növeli digitális termékeinek választékát a raktár-, flottaés akkumulátor-menedzsment rendszerek, valamint a biztonsági és asszisztensrendszerek terén. Kiemelendő, hogy a gépgyártói szektorban a Jungheinrich vállalatcsoport már ma is a leginkább fenntartható vállalatok 2%-a közé tartozik. A közelmúltban nyilvánosságra hozott 2025+ Stratégia részeként a fenntarthatóságot a vállalat alapvető értékeként határozta meg és ambiciózus célokat tűzött ki. Energiahatékony targoncáival és intelligens, automatizálási megoldásaival csökkenti az intralogisztikában a CO2-kibocsátást, sőt hosszú távú célként a vállalatcsoport jelentősen nagyobb CO2-semlegességének elérése is megfogalmazásra került.

Az adat a jövő valutája

Kiss AnnaA Linde Magyarország Anyagmozgatási Kft. szakembere szerint évek óta tartó tendencia – mely erősen hat a vállalatok költséghatékonyságára – az emberi munkaerő magas költsége, vagy egyes szektorokban a szakképzett munkaerő hiánya, például a targoncavezetők esetében. – Az egy éve fennálló pandémiás helyzet felerősítette ezeket a problémákat, és egyértelműen előtérbe helyezte az önvezető gépek, targoncák iránti keresletet. Az autonóm járművek bizonyíthatóan megoldják a hiányzó munkaerő, és az emiatti esetleges leállás okozta többletköltségek elkerülését – mondta Kiss Anna marketingspecialista. További tendenciaként említette, hogy megfigyelhető a különböző „zöld” energiák iránti igény, alternatív üzemanyagok használata, amelyre a Lindenek évek óta van válasza, többek között az üzemanyagcellás targoncák piacra vezetésével. Amellett, hogy ez környezetbarát technológia, alkalmazása biztonságos, helytakarékos és alacsonyabb működési költségeket eredményez hosszabb élettartam mellett. Kutatások bizonyítják, hogy minden második vállalatnál történnek üzemi balesetek. Ezért a munkavédelmi szakemberek – és évek óta a Linde is - a „Zero Accident” filozófiát vallják. Ennek alapján a Linde az anyagmozgató gépekhez folyamatosan műszaki innovációkat és intelligens támogatórendszereket, átfogó oktatási programokat és tanácsadási szolgáltatásokat fejleszt. – Targoncáink és raktártechnikai gépeink már számos, az aktív és passzív raktári biztonságot növelő – és ezáltal a targoncabalesetek elkerülését segítő – gyárilag beépített felszereléssel rendelkeznek. Felgyorsult digitális világunkban az adat a jövő valutája, legalábbis a korszerű vállalatok anyagáramában. Ez az oka annak, hogy targoncáink többségénél minden teljesítményadat szoftverrel elemezhető.

A Linde ennek érdekében az egyik legbiztonságosabb felhő-infrastruktúrát alkalmazza. A szériatartozéknak számító adatátviteli egységnek köszönhetően az ilyen targoncák egyszerűen integrálhatók a „Linde connect” és más flottakezelő rendszerekbe. Ez hatékonyabbá teszi a használat módját, valamint a kihasználtságot, pontosabbá a karbantartás-tervezést és megbízhatóbbá a költségszámítást – mondta Kiss Anna. Hozzátette: a pandémiás helyzet minden folyamatot átrajzol: sok vállalat a túlélésért küzd, mások előremenekülnek és olyan megoldásokat keresnek, amelyekkel versenyelőnyre tehetnek szert. Számos cég a komplex intralogisztikai feladataihoz egy kézből kíván megoldást kapni. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a Linde is „megoldás-szállító”: raktári állványokon és szoftvereken keresztül a legspeciálisabb, akár szűkfolyosós vagy automata targoncákkal ellátott végeredményt tud szállítani. A korábban említett robotikai megoldások megfelelő felkészültség és háttér mellett ma már a cégek egyre nagyobb hányada számára elérhető. A robotika tehát már nem a jövő, hanem a jelen.

Új eszközök fejlesztése

Ivony Csaba– Tapasztalataink szerint a raktározás „úgymond szükséges rossz”. Partnereink sokkal inkább telepítenek gyártósorokat, mint fejlesztenek raktárterületet, ezért főként ezt a feladatot próbálják kiszervezni. A raktártechnikai tárolási megoldások elvben, az utóbbi időben nem változtak jelentősen. A korszerű megoldások helyett ma is a kevésbé korszerű, több helyet igénylő állványrendszereket telepítjük. Ennek mindössze gazdasági okai vannak. Például egy szűkfolyosós rakodólapos állványrendszer telepítése fajlagosan nem kerül többe, mint egy normál folyosós rendszer, viszont az azt kiszolgáló gép és az ahhoz szükséges vezetősín már többletköltséget jelent. Homlokvillás targoncák pedig – amelyekkel a normál folyosós rendszerek kiszolgálhatók – általában rendelkezésre állnak a felhasználóknál. Magyarországon sajnos az a tapasztalat, hogy hiába van több oldalas műszaki leírás egy  dott rendszerről, sajnos mindenki az utolsó oldalon csak az árat nézi. Ezért fordulhat elő az, hogy ma már kínai, olasz, spanyol polcrendszerek futnak „Salgó polc” néven – nyilatkozta Ivony Csaba, a Maxi-Szer Kft. ügyvezetője a jelenleg látható piaci tendenciákra vonatkozóan. Mint mondta: érdekes súlyponti eltolódást tapasztaltak a saját szegmensükben.

– Még ma is raktártechnikai vállalkozásnak tekintjük magunkat, de ha megnézzük az év végi adatokat, akkor jól kirajzolódik az a tendencia, hogy ma már inkább a belső anyagmozgatás területén szerepelünk erőteljesebben. Ettől függetlenül a raktártechnikai rendszerek tervezése, kiegészítő elemek gyártása, a helyszíni kivitelezés továbbra is szívügyünk. Ezzel szemben a vontatmányaink tervezése, fejlesztése irodánkban, gyártása saját üzemünkben történik, így van lehetőségünk a piac igényeinek gyors lereagálására, a teljes folyamat kézben tartására – fejtette ki Ivony Csaba, aki a raktártechnikai területen nagy változásra nem számít az elkövetkezendő időszakban. Úgy véli, azokra a korszerű raktározási és tárolási megoldásokra – automata raktárak stb. –, amelyek a piacon most is elérhetők, ebben a válsággal sújtott időben nem igazán van pénzügyi keret. – Ahogy most tapasztaljuk, nemcsak az alapanyagárak változnak, hanem lassan alapanyag hiány is lesz a piacon. Ezért feltöltöttük raktárkészleteinket, így sztenderd polcos és rakodólapos állványrendszerekből gyakorlatilag egyik hétről a másikra tudunk szállítani a versenytársainknál tapasztalható 6-10 héttel szemben. A gyártáskiszolgálás területén – ahogy mi látjuk – egyre több helyen jelennek meg az AGV-k, az automata vontatóberendezések, amelyek részben még kísérleti programban futnak. A jelenlegi feladatunk az, hogy a partnereinknek korábban szállított intralogisztikai vontatmányokat (raklapszállító vagy polcos eszközök) ezekhez a vontatókhoz adaptáljuk. A nagy mennyiségű árukiszállítás partnereinknél még sok esetben hagyományos vontatóval történik. Ügyfeleink azonos alapterületen egyre több gyártósort szeretnének telepíteni, ezért feladataink közé tartozik a meglévő vontatmányok nyomkövető eszközökké történő átalakítása. Az új eszközeinket jellemzően már ezzel a műszaki megoldással kérik és kapják meg partnereink. A legnagyobb kihívás számunkra továbbra is az új eszközök fejlesztése. Sok esetben a meglévő „katalógus” vontatmányok nem alkalmasak maradéktalanul az adott feladatra – így sok időt fordítunk a prototípusok tervezésére és gyártására – vázolta a jövőbeni trendeket a szakember.

Töretlen tendencia látható

Horváth BélaA Nagoya Kft. ügyvezetője szerint 2018 óta folyamatosan növekszik az automata intralogisztikai megoldások iránti igény, és ez a tendencia 2021-ben is töretlen maradt. – Mivel egy automatizálási projekt megvalósítási időtartama az igény megfogalmazásától a rendszer bevezetéséig közel 24 hónap, ezért ez egy költséges folyamat, amit kis- és középvállalkozások még nem mindig engedhetnek meg maguknak. Elsősorban a hosszabb megtérülési idő miatt. A folyamatos munkaerőhiány és a növekvő munkabérek (a Statisztikai Hivatal iparági általános bérek, szállítás, raktározás sor adatai szerint 2020-ban 10,1%-os volt a bérnövekedés) miatt ez az időtartam folyamatosan rövidül, a projekt nagyságának függvényében jelenleg 36-60 hónap. De megfigyelhető, hogy növekszik a környezettudatos beruházások száma. Egyre több árajánlatkérést kapunk lítiumion-akkumulátorral szerelt targoncák beszerzésére. A beruházásnak gyakran a meglévő energetikai hálózat kis kapacitása szab határt – mondta Horváth Béla. Hozzátette: a cégnél az anyagmozgató berendezések értékesítése során a full szerviz szerződés keretében bérbeadott gépek száma már meghaladja a teljes volumen 60%-át. Az ügyfelek részéről a kiszámíthatóság, tervezhetőség és a flexibilitás iránti igény folyamatosan növekszik. A teljes géppark üzemeltetése során havonta egy számla képződik, ami könnyen ellenőrizhetővé, átláthatóvá teszi az üzemeltetési költségeket. Az elkövetkezendő időszakot tekintve a szakember úgy véli: az intralogisztikai projektek megvalósulása nagymértékben függ a VINOP-1.2.1-21 (Mikro-, kis és középvállalkozások modern üzleti és termelési kihívásokhoz való alkalmazkodását segítő fejlesztések támogatása) pályázat megjelenésének időpontjától. 

– Partnereink többsége pályázati támogatás igénybevételével szeretné beruházását megvalósítani. A márciusra tervezett pályázati kiírások várhatóan több hónapos csúszással fognak megjelenni, ami a beruházások megvalósítását, megkezdését is az év végére, de inkább a következő év elejére tolja – mondta Horváth Béla. A Nagoya Kft. portfóliójában 2021-ben jelenik meg és kerül forgalomba a teljesen megújult TCM PTP/PTR elektromos raklapszállító modell sorozat, nagyobb kapacitással, hatékonyabb motorokkal, robusztusabb kialakítással. – Bár a raklapszállítás nem egy bonyolult feladat, mégis lényeges része a teljes intralogisztikai folyamatnak, hatékonyabbá tételével jelentős költségmegtakarítás érhető el a felhasználók számára – nyilatkozta a szakember.

A specializáció meghatározóvá vált

Sülle MiklósAz intralogisztikában a nagy forgalmú gyártók szegmensében a specializáció meghatározóvá vált. A sokszor ismétlődő, nagy anyagáramú feladatok jó táptalajt adnak az egyedi megoldásoknak – véli az S&S Group Hungária Kft. ügyvezetője. – A nagy bonyolultságú műveletek igen gazdaságosan oldhatók meg egy-egy speciális rendszerrel. Mivel Magyarországon egyre több termékelőállító nagyvállalat működik ezért ezen a terület dinamikus fejlődésére lehet számítani. Az általános hasznosítású anyagmozgató eszközök
valamivel lassabban fejlődnek, több területen látszik a vadhajtások visszavágása (a túlbonyolított megoldásokat visszafejlesztik). Az anyagmozgató gépek spekulációs gyártása a „majd eladjuk” gondolatmenet mentén megszűnőben van – mondta a piaci tendenciákat elemezve Sülle Miklós gépészmérnök.

Az S&S Group Hungária Kft. alapvetően a beruházások egyedi anyagmozgatási igényeit szolgálja ki, főleg a beruházások építési szakaszában. A nagy értékű anyagmozgató berendezéseket szakképzett kezelőkkel, felelősségvállalásra alkalmas vállalkozásokkal keresik a megrendelők, de az emelőgépkezelő képzés hiánya napról napra egyre nehezebb helyzetet idéz elő. – Az intralogisztika, anyagmozgatás a gazdaság más területeihez hasonlóan a robotizáció, digitalizáció felé halad. A nagy mennyiségben termelt termékek költséghatékonyabban gyárthatók, olcsóbban és biztonságosabban szállíthatók, a sokszor ismétlődő lépések kiszámíthatóan automatizálhatók. Az európai munkahely- létesítés alapvetése a fizikai-pszichológiai terhelés kiváltása, és ez tartós fejlesztési területet biztosít a jövőben is – vélekedett a szakember a jövő kilátásait illetően. 

Jaubert Szilvia

Supply Chain Monitor
2021. március