Archívum: Tökéletes megoldás

2019. november 21. | Logisztika | Egyéb szektorok

A Koperi Kikötő üzemelteti Európa egyik, illetve a Földközi-tenger legnagyobb gépjármű- és Ro-Ro terminálját.

A Koperi Kikötő konténerterminálja jól ismert a magyar árutulajdonosok, szállítmányozók és logisztikai szolgáltatók körében, hiszen ezen keresztül zajlik a magyarországi tengerentúli export-import konténerforgalom nagy része. Az azonban már kevésbé ismert, hogy a szlovén kikötő üzemelteti Európa egyik, illetve a Földközi-tenger legnagyobb gépjármű- és Ro-Ro terminálját.

A Ro-Ro szállítási mód ideális megoldás a szállítmányozók számára, hiszen a rakomány könnyen rakodható be, illetve ki speciális kialakítású, úszó garázsnak is nevezett hajókba azáltal, hogy a rakomány „saját lábán” hajt fel, illetve le egy rámpán keresztül a szállítótérbe. A Ro-Ro szállítási mód a legkülönbözőbb járművek – autók, teherautók, buszok, speciális járművek (tűzoltóautók, mentőautók, úttisztító vagy mezőgazdasági járművek), építőipari gépek, valamint az összes, a speciális utánfutókra felrakott és vontató jármű által húzott teher – esetén tökéletes megoldás. Különösen a túlméretes rakományok szállításakor jelent nagy segítséget.

A Koperi Kikötő Ro-Ro terminálja tavaly 754 000 különböző, saját kerekein guruló rakományt kezelt, döntő többségük eladásra kész személygépkocsi volt, köztük jól ismert premium márkákkal. Az import szállítmányok legfőképpen Japánból, Dél-Koreából és Törökországból származnak, míg az export a közép- és kelet-európai régióban, valamint Németországban gyártott autókból áll, amelyeket földközi-tengeri és közel-keleti piacokra szállítanak a Ro-Ro terminálok és autószállítók alkotta hatalmas tengeri szállítási hálózaton keresztül. Néhány gyártó prémium személygépkocsijait távol-keleti célállomásokra is eljuttatják.

A heti rendszerességgel induló Ro-Ro/járműszállító szolgáltatás közvetlen kapcsolatot biztosít a Koperi Kikötő, valamint Szingapúr, a kínai Hongkong, Xinhua, Shanghai, Tianjin/Xingang, valamint a japán Toyohashi és Hitachi kikötői között. Szingapúri átrakással más dél-kelet-ázsiai és óceániai kikötő is elérhető. Magyarországról is számos speciális járművet szállítottak már távol-keleti célállomásokra azóta, hogy három évvel ezelőtt létrejött ez a fajta szállítási lehetőség. 

A Koper terminál, amely a kikötő 12 cargotermináljának egyike, 75 hektáron mintegy 44 000 autó tárolására dedikált, nyitott parkolóhellyel bővül. Az ötemeletes garázsépületben pedig 6000 gépjármű fedett tárolása biztosított. Minden tárolóterület burkolt, kerítéssel elkülönített és megvilágított. Emellett a terület egészén kiépített videórendszer a legmagasabb szintű védettséget biztosítja a nap 24 órájában. A terminálon az összes operáció teljeskörűen számítógépvezérelt. Az új, személyre szabott ACAR IT rendszer a mobilterminálok és a rendszer fő adatbázisának online csatlakoztatásával optimalizálja a munkafolyamatokat. Az autók és egyéb gördülő rakományok hajón, teherautókon és vonatokon történő kezelése mellett a terminál autók és egyéb járművek konténerekbe történő be- és kirakodását is kínálja.

A terminálon elérhető kiegészítő szolgáltatások közé tartozik az autók mosása – ezen belül is viaszbevonatolása/viaszmentesítése –, a mechanika és a karosszériák javítása, felszerelések utólagos beépítése a gépjárművekbe, valamint az ügyfelek által igényelt egyéb szolgáltatások. Ebben az évben megkezdődött a 3-as medencében az új Ro-Ro kikötő építése, amely lehetővé teszi a különböző rakodásirámpa pozíciókkal rendelkező gépjárműszállító hajók kikötését. Emellett a négy új, 700 méter hosszúságú vasúti vágány – amelyeket a jövő évben adnak át a forgalomnak – javítja majd a 3-as medencénél az autó- és a Ro-Ro terminál anyagmozgatási folyamatait, illetve belső logisztikáját. A tervek szerint egy 100 000 négyzetméteres új, nyitott parkolóterület bővíti a terminál tárolókapacitását. A meglévő garázs jelenlegi bővítése pedig 5000 további fedett parkolóhelyet fog biztosítani. 

HP

Supply Chain Monitor
2019. november