Archívum: Teljes megújulás innovatív technológiákkal

2021. március 18. | Logisztika | Egyéb szektorok

A villamossági termékek kis- és nagykereskedelmével foglalkozó Daniella Kereskedelmi Kft. 2021. január elsején vette birtokba új logisztikai központját. Az ott alkalmazott intelligens robotmegoldások hatalmas technológiai előrelépést jelentenek a cég számára. Erről beszélgettünk Hadnagy Ernő ügyvezetővel.

Supply Chain Monitor: Mikor jelent meg a cég az „elektromos világ” hazai piacán? 

                Hadnagy Ernő, a Daniella Kereskedelmi Kft. ügyvezetőjeHadnagy Ernő: A Daniella Kft. 1992-ben alakult és a kezdetben 4 fős vállalkozásból mára több mint 350 főt foglalkoztató, közel 20 milliárd forint árbevételű céggé nőtte ki magát. Fő profilunk a villamossági anyagok kis- és nagykereskedelme, 31 telephelyről, ahol a szaküzleteink működnek, valamint mind a B2B, mind a B2C szegmens kiszolgálására létrehozott webáruházunkból az ország egész területét lefedjük. A tavalyi évben megvalósult, 3,6 milliárd forintos tőkebevonásnak köszönhetően a közelmúltban több nagy volumenű fejlesztésünk megvalósítása is felgyorsulhatott, amelyek között a legjelentősebb a mintegy 2 milliárd forintból, zöldmezős beruházással felépült nagytarcsai logisztikai központ. Ezzel, a hazai villamossági piacon egyedülálló beruházással a raktári kapacitásunk a duplájára nőtt, így a korábbi, 6000 m2 raktár helyett ma már 12 000 mszolgáljuk ki vásárlóink igényeit. 

Miért vált szükségessé egy új raktár?

A közel 30 éves működése alatt vállalatunk többször is kinőtte logisztikai kapacitásait és lehetőségeit. A most megvalósított beruházással egy olyan, a 21. századi követelményeknek mindenben megfelelő raktárat vehettünk birtokba az idei év elején, amely már január első heteiben bizonyította az elvárt versenyelőnyöket, illetve az ügyfélkiszolgálás terén realizálódó pozitív hatásait. A logisztikai beruházás egy hosszú távú fejlesztési stratégia részeként valósult meg, mely utóbbi kapcsán elmondható, hogy ezáltal hazai viszonylatban is nagy lépéseket tett vállalatunk a digitális transzformáció útján, illetve sikerült a logisztikai kapacitásunkat is megduplázni, olyan IT jellegű és robotizációs megoldásokkal kiegészítve, amely a saját piaci szegmensünkben mondhatni egyedülálló.

Milyen szempontok mentén alakították ki az új raktári koncepciót?

A logisztikai központ tervezése és megvalósítása során az egyik legfontosabb szempont az anyagáramlás hatékonyságának biztosítása volt. Az áruátvétel, a megfelelő bevételezési és ellenőrzési pontokkal, manipulációs térrel együtt került kialakításra. A beérkező áru tárolására az áru típusától függően választja meg a megfelelő pontot a tavaly nyáron szolgálatba állított raktári anyagkezelő szoftverünk, amely a termék méret- és súlybéli paramétereit, korábbi készletinformációival, tárolási lokációt illető információival is kalkulál a betárolásnál. Ennek megfelelően kerülhet az apróanyagok tárolására szolgáló kézipolcsorok, a nagyobb termékek számára biztosított raklapos állványrendszer, a kábelállvány, vagy az automatizált állványrendszer valamely tárhelyére a beérkezett áru. A rendszerbe befutó megrendelések alapján a kiszedés során az árukikészítés számára biztosított manipulációs térben az anyagáram átfut az összekészítő, komissiózó pontokon, eljutva a rakodási végponthoz. Az anyagáram tervezésekor a folyamatba a bevételezési és kiadási oldalon is revizionálási állomásokat helyeztünk el, biztosítva a partnereink hibamentes kiszolgálását, és a pontos raktári készletet.

Miért döntöttek az automatizálás mellett?

A Daniella egy családi vállalkozásból nőtte ki magát, és vált a hazai villamossági piac meghatározó szereplőjévé. Az évek során elért piaci pozíciónk megőrzéséhez elengedhetetlen a folyamatos fejlődés és a tudatos fejlesztés. Az eddig felhalmozott tudásunkat, tapasztalatainkat igyekeztünk kamatoztatni a raktári beruházás tervezése és megvalósítása során, és tudtuk, hogy a hatékonyságnövelés egyik kulcsa az automatizálás. Ezt leginkább az apróanyagok kezelésében, bevételezésében és kiadásában tudtuk alkalmazni.

A raktári koncepció kidolgozása során milyen megoldások jöttek szóba?

Számos logisztikai megoldás szóba került, hiszen a beruházással nem csupán a tárolási kapacitás bővítése volt a célunk, hanem a folyamataink optimalizálása és a hatékonyság növelése, valamint az ezekhez elengedhetetlen technológiai fejlődés megteremtése. A jól átgondolt folyamatszervezés, a megfelelő szoftveres háttér megválasztása, az IT támogatás, a logisztikában dolgozó kollégák, külsős tanácsadók bevonása és a benchmarkok során látott jó példák, ötletek beépítésével úgy gondolom, sikerült egy előremutató fejlesztést végrehajtanunk. A projekt megvalósításában a tervezési folyamat során felhalmozott tudás és tapasztalat, a referenciák, a munkatársaink meglátásai, illetve költséghatékonysági szempontok szerint választottuk ki a beszállítókat, törekedve a hosszú távú, kölcsönös bizalomra épülő együttműködésekre. A beruházással párhuzamosan a logisztikai eszközparkunkat is megújítottuk, ezzel is támogatva a hatékonyságnövelést. Összességében a logisztikai terület teljes „ráncfelvarráson” esett át, amely folyamatnak minden fázisához sikerült megtalálnunk a legkiválóbb partnereket, emellett a logisztikában dolgozó munkatársaink számát is 40%-kal tudtuk bővíteni. De az átfogó fejlesztés igencsak hosszú folyamat, amely még ma is tart. Jobban mondva talán véget sem érő feladat, hiszen folyamatosan alkalmazkodnunk kell a piaci igényekhez, de célunk az, hogy ne csupán lekövetni tudjuk a piaci változásokat, hanem azokat előrelátóan és felkészülten tudjuk várni, sőt alakítani is képesek legyünk. A beruházás előkészítési folyamata, ezen belül az automata rendszer tervezése is több mint egy évet ölelt fel. A raktár építése 2020 márciusában indult, így nagyjából 9 hónapot vett igénybe a csarnok felépítése. A logisztikai központunk tehát már elkészült és működik, azonban a benne kialakított robotizált raktárrendszer építése, tesztelése még jelenleg is zajlik, ez a folyamat előre láthatólag 2021 májusáig tart. A tervezés és a megvalósítás években mérhető – a folyamatos optimalizálás és fejlődés pedig állandó. A most átadott beruházással olyan nagy teljesítményű, komplex raktári automatizációt sikerült megvalósítani, ami a betárolástól a tároláson keresztül a komissiózásig, a komissiózástól a csomagoláson át a szortírozásig lehetővé teszi a folyamataink automatizálását.

Bemutatná nekünk az automatizált raktárat?

Az automata raktár közel 20 000 láda befogadóképességű, az ott kezelt termékekhez igazított ládamagasságokkal optimalizálva. Egymás felett összesen 46 tárolószint került kialakításra. A 6 felrakógépes rendszer óránként legalább 720 ládát tud megmozgatni, így több ezer termék komissiózását végzi el teljesen vezérelt módon, mindamellett a forgási sebesség alapján folyamatosan optimalizálja a tárolótérben tárolt termékek lokációját. Ezt a kimagasló teljesítményt úgy értük el, hogy egyedi kétszintes megoldással használtuk ki a 12 méteres hasznos belmagasságot úgy, hogy 3-3 felrakógép egymás felett dolgozik. Több mint 250 méternyi hajtott, vezérelt szállítópálya felel az egyes munkafolyamatok közötti automatizált anyagmozgatásért, és teszi lehetővé az automata raktári, illetve a hagyományos munkafolyamatok közötti megbízható anyagáramlási kapcsolatot. Összesen 430 négyzetméter alapterületen került felépítésre az automatizált raktárrész, de biztosítottunk területet a jövőbeni bővítéshez. 

Hogyan értékeli a megvalósított beruházást és mik a jövőbeni tervek?

Ezzel a megoldással növeltük a logisztikánk komissiózási teljesítményét, optimalizáltuk a helykihasználtságot, valós időben nyomon követhetővé és ellenőrizhetővé tettük a folyamatainkat a legmagasabb színvonalú kiszolgálás érdekében. Az automata raktárhoz kapcsolódó munkaállomásokon dolgozó kollégák ergonomikusan kialakított munkakörnyezetben ipari PDA-kon kapják meg és igazolják vissza az egyes munkafolyamatokat, utasításokat, valamint minden végrehajtott munkafolyamatot a beavatkozást követően automatikusan, tömeg alapján ellenőrzünk, ezzel is növelve a pontosságot. A raktári automatizáció megvalósításával, az egyes munkafolyamatok implementációjával, átgondolásával, a teljes logisztikai folyamatunkat újra gondoltuk, ellenőriztük, optimalizáltuk, így pozitív hatással van a csarnok hagyományos raklapos, lemezpolcos, galériás tárolására és ott zajló folyamatokra is. Hatalmas mérföldkő cégünk életében az új logisztikai központ, azonban tudjuk, hogy lépést kell tartani a piaccal. A mostani logisztikai bővítés és fejlesztés egyben kereskedelmi, beszerzési és készletezési stratégiánk számára is új távlatokat nyit. Jövőbeni terveink között továbbra is a tudatos és folyamatos fejlődés szerepel.

Jaubert Szilvia

Supply Chain Monitor
2021. március