Archívum: Automatizálás, biztonság

2020. március 10. | Logisztika | Egyéb szektorok

A hazai intralogisztikai beruházásokról és a piacon jelenleg tapasztalható trendekről kérdeztünk néhány szakembert.

Kovács Viktor– Az automatizáció évről évre egyre nagyobb teret hódít itthon is, és most már mondhatni, hogy ez természetes. Emellett vannak olyan beruházások, ahol a manuális rendszerek tervezésekor, a megrendelő/beruházó a folyamathatékonyság optimumára törekszik, így az beruházás egyszeri költsége tárolástechnológiai oldalon magasabb, azonban a raktár anyagáramlási összképét tekintve kedvezőbbek a költségek. Úgy tűnik, a végletek között történik a választás: vagy az automatizáció vagy a legegyszerűbb raklapos tárolás kerül megvalósításra. Pedig létszám- vagy területoptimalizáció más megoldásokkal is elérhető – nyilatkozta Kovács Viktor, a BITO-Raktártechnikai Kft. ügyvezető igazgatója a hazai intralogisztikai beruházási trendekről. Mint mondta: vannak élő szabályozások, szabványok, amelyek megosztják a piacot mind beszállítói, mind megrendelői oldalról. Ezek alkalmazása, vagy éppen mellőzése, komoly különbségeket generál egy pályázat során, így teremtve eltérő versenyfeltételeket. A szakember szerint fontos lenne egy mindenki által elfogadott szintről, szervezettől érkező félreérthetetlen állásfoglalás, amely szakmailag és jogilag is egyértelmű utat jelöl ki a piac szereplőinek.

A megrendelők oldaláról a BITO-Raktártechnika Kft. felé még mindig a legtöbb megkeresés a soros, statikus raklapos állványokra érkezik. Az ügyvezető szerint ez valahol a piacnak is egy lenyomata, bár van igény más megoldásokra is, de lényegesen kisebb számban. A raktártechnikai cég számára az FMCG-szektor mellett az autóipari ügyfelek is meghatározók, de értek el sikereket a kereskedelmi és disztribúciós raktári beruházások során is. A jövőbeni célkitűzés pedig az, hogy eredményeket érjenek el a dinamikusan fejlődő e-kereskedelemhez tartozó logisztikai területeken. – Azt gondolom, hogy a görgős átfolyó állványok vagy más dinamikus megoldások, illetve a galériás rendszerek alkalmazásával nagyobb potenciál rejlene a raktárakban, mint amit ma a raktárak akár kapacitás, akár erőforrás szempontjából elérnek – mondta Kovács Viktor.

A BITO-Raktártechnika Kft. kellően széles és jól átgondolt termékpalettával rendelkezik. A tárolástechnológia minden területén kínál megoldást a kisalkatrészek tárolásától a raklapos méretig. A BITO kiemelkedő minőségű műanyag tároló- és szállítódobozaihoz és ládáihoz olyan egyedi szolgáltatások tartoznak, mint az 5 év garancia, és egyedi színválaszték a piaci átlagnál kisebb mennyiségek esetén.

– Fontosnak tartjuk az e-kereskedelem által szabott igényeknek való megfelelést, ezért legújabb műanyag termékeink az ott megismert kihívásoknak próbálnak eleget tenni. Bizonyos dobozok esetén, adatrögzítő informatikai egységeket lehet a dobozokhoz rendelni, amelyekkel a szállítás és az anyagmozgatás körülményeit tudjuk rögzíteni, illetve ezzel a szállítás körülményeinek hiteles lenyomatát biztosítjuk. Mindamellett, hogy a szállítás paramétereit rögzítjük, legalább ugyanekkora hangsúlyt fektetünk a termékbiztonságra, amelyet a helytakarékosság figyelembevételével tervezett és gyártott elválasztókhoz használt anyagok körültekintő megválasztásával érünk el. Egyik legújabb (LEO Locative) termékünkkel valós alternatívát biztosítunk a dobozos anyagmozgatás területén. A megoldás legfőbb előnyeit a rendszerfüggetlenség és egyszerű vezérlés, ennek köszönhetően a gyors telepíthetőség, beüzemelés, illetve az eddig általánosságban elfogadott vagy az alatti megtérülési határértékek elérése jelenti. A közeljövő tervei között szerepel, hogy meghatározott termékek esetén az itthon megszokott szállítási határidőknél gyorsabb szállítási szolgáltatást vezetünk be – ismertette az újdonságokat az ügyvezető.

A jelenlegi piaci trendekről nyilatkozva pedig kifejtette: rövid távon a piac tendenciáiról beszélni nagyon bátor dolog lenne, hiszen a németországi piaci, illetve az egyre terjedő egészségügyi és ebből fakadó gazdasági helyzet beárnyékolja, beárnyékolhatja az itthoni teljesítményeket is. – Hosszabb távon, egészséges körülmények között a trend azt gondolom elég egyértelmű. Az pedig az automatizáció, pontosabban egy adott pillanatban akár a folyamatról, akár termékről legyen szó, minél több információ megszerzése, rögzítése, minél kevesebb emberi erőforrás bevonása és hibalehetőség mellett. Bár azt gondolom, hogy vannak esetek – olyan logisztikai elvárások, körülmények –, amelyeket automatizációval sem, vagy éppen nem automatizációval lehet megoldani. De ehhez megfelelő nyitottságra és szaktudásra van szükség mind a megrendelők, mind a megoldásszállítók részéről – fejtette ki Kovács Viktor.

Hangsúly az elektromos meghajtáson

Horváth ZoltánA vállalatok intralogisztikai beruházásait tekintve a nemzetközi gazdasági bizonytalanság érezhető a magyar piacon is. – Azt látjuk, hogy a 2018-as évhez képest csökkent az anyagmozgató gépek teljes piaca 2019-ben. A gazdasági helyzettől függetlenül az elmúlt évek trendjei jellemzőek továbbra is: energiahatékonyság, digitalizálás és automatizálás, valamint biztonság. A fenntarthatóság, a környezet kímélése egyre inkább elsődleges szempont a beruházások során – mondta Horváth Zoltán, a Jungheinrich Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette: a nemzetközi nagyvállalatoknál ezek a szempontok már az előző években is fontos szerepet játszottak, de egyre több hazai vállalat is nagy hangsúlyt fektet ezekre a beruházások során. Nő az igény a komplex szolgáltatások iránt, és a megbízók körében a döntéseknél már nemcsak a gép ára számít, hanem a hosszú távú megtérülése és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások elérhetősége, azok minősége is.

– Számunkra az ügyfél a legfontosabb, igyekszünk minden egyedi elvárásnak megfelelni. Az elektromobilitás, az elektromos megoldások elterjedése az intralogisztikában is érezhető. Olyan új technológiát tudunk biztosítani ügyfeleinknek e téren, ami modern, megbízható és fenntartható megoldást jelent. Ez a saját, házon belül fejlesztett lítiumion-technológia. Alkalmazásával valamennyi elektromos meghajtású gépünk hosszabb ideig, rövid- és köztes töltéssel bármikor tölthető, így sokkal rugalmasabb és gazdaságosabb üzemeltetést tesz lehetővé a felhasználók számára. Hiszünk benne, hogy a jövő az elektromos meghajtásé. A magyar piacon is jelentős a kereslet az új technológia iránt, az elektromos gépek közel egy negyede Li-ion akkumulátorral került értékesítésre. Az automatizálás a másik dinamikusan növekvő terület.

A nemzetközi nagyvállalatok mellett már több hazai vállalat is alkalmaz automata, önvezető targoncákat, amelyek szélesebb körű elterjedéséhez a növekvő bérköltségek, valamint a szakképzett munkaerő hiánya is hozzájárul. A termelés és a logisztika automatizálása manapság már nem luxusberuházás, és nemcsak a jelenlegi munkaerőpiaci kérdésekre ad választ, hanem olyan feladatok ellátására is megoldást jelenthet, amelyek kiszolgálása más technológiákkal már nem lehetséges vagy nem gazdaságos – nyilatkozta a piaci irányokat illetően az ügyvezető.

A Jungheinrich a lítiumion-technológia területén egyedülálló választékot kínál. A beépített lítiumion-akkumulátorokkal rendelkező Jungheinrich gépek nemcsak új dizájnnal rendelkeznek, hanem rendkívüli hatékonysággal gazdaságos üzemeltetést biztosítanak. Fontos megemlíteni, hogy lítiumion-akkumulátor celláiban a Jungheinrich lítium-vasfoszfátot használ és tudatosan lemond a kobalt alkalmazásáról, amely egy vitatott alapanyag. A hamburgi székhelyű gyártó energia és biztonság területén dolgozó értékesítői szakértő tanácsadást nyújtanak arra az esetre, ha az ügyfél bizonytalan a választást illetően. A Jungheinrich az automatizálás terén számos megvalósított, sikeresen működő projekttel büszkélkedhet Magyarországon is. Az automata megoldások esetén minden egyes eset egyedi megoldás, továbbá számos területet érint. Az intralogisztika-specialista cég felkészült partnerként a tervezéstől kezdve a teljes kivitelezésen keresztül egészen a működtetés támogatásáig segíti ügyfeleit. A biztonságos üzemeltetéshez számos asszisztensrendszert kínálnak, amelyekkel a kockázati tényezők csökkenthetők és hatékonyabb a rakodás. Ilyen például a jobb rálátást biztosító beépített villakamera vagy kanyarmenetben a menetsebesség automatikus csökkentése.

A szakember kiemelte: a Jungheinrich az elektromos meghajtásra helyezi a hangsúlyt, ez a jövő, és a német konszernnél a fejlesztések is ebbe az irányba mutatnak. Az idei év elején előzetesen bemutatásra került a szakmai közönségnek egy forradalmian új targonca. A P30i típus az első olyan lítiumionos targonca, amely egy belső égésű motorral hajtott targonca teljesítményét és menetkomfortját nyújtja, forradalmasítva a villástargoncák eddigi világát. A fejlesztések másik része a töltőkészülékekre irányul, hogy az anyagmozgatógép- gyártó cég az új technológiához az infrastruktúrát is biztosítsa egy kézből.

– A raktártechnikai gépek területén újabb típusokat vezetünk be a piacra beépített lítiumion-akkumulátorral. Kibővítettük komissiózó gépeink portfólióját, így már a legalacsonyabbtól a legmagasabb állványszintig tudunk egyedi megoldásokat kínálni. Automata, vezető nélküli targoncáink kínálatát is bővítjük a teherbírás terén. A hagyományos belső égésű motorral felszerelt villástargoncák esetében pedig új hidrosztatikus sorozatot vezetünk be ebben az évben – összegzett Horváth Zoltán.

Gyors megtérülés, nagyobb produktivitás

Emre YenalEgyre több vállalat fektet be automatizált intralogisztikai rendszerekbe, elsősorban a termelékenység növelése érdekében. Ez szinte minden iparágra igaz.

– A gyártók elsősorban a puffermodulok/raktárak és a gyártósorok közötti anyagáramlásra koncentrálnak. Az e-kereskedelmi, valamint a raktározó és nagykereskedelmi vállalatok az optimalizált tárolásra összpontosítanak, hogy minél kisebb alapterületen tároljanak, illetve a lehető legtöbb csomagot tudják összekészíteni, kézbesíteni. Másrészt számos olyan cég van, amelyek „nehéz árut”, például fémlemezeket vagy tekercseket kezelnek. Még ezeket a nagy és nehéz termékeket is lehetséges vertikális automatizált raktárrendszerekben tárolni. Összefoglalva: mindenki a befektetések gyors megtérülését és egyre nagyobb produktivitást várja el. A Kardex az egyes cégek igényei alapján ügyfélspecifikus automatizált rendszereket alakít ki – mondta Emre Yenal, a Kardex cégcsoport New Business Turkey, Hungary & Romania igazgatója.

A Kardex újdonsága az LR35 vertikális puffer megoldás, amelyet főként a nagykereskedelmi és e-ke- reskedelmi vállalatok számára terveztek. Ez egy innovatív termék, ahol a berendezés kis alapterületen helyezkedik el és óránként jóval több rendelési sort képes feldolgozni. Ott, ahol fontos a gyorsaság, az LR35 lehet a megfelelő megoldás. – Ügyfeleink egyre inkább rendszermegoldásokat keresnek, nem különálló raktári automatákat. A Kardex lehetővé teszi ügyfeleinek, hogy az intralogisztikai megoldásokat összekapcsolják meglévő rendszereikkel, az Ipar 4.0 elvárásainak megfelelően. Azok számára pedig, akik kisebb lépésekkel szeretnének nagymértékű javulást elérni, a Kardex vertikális lift rendszereit (Shuttle) ajánljuk. A szoftvermegoldásokkal kiegészített Kardex vertikális lift modulok elősegítik az ügyfelek számára az egyszerű tárolást, a tökéletes készletnyilvántartást, a gyors szedési megoldásokat (például a színkódokkal segített úgynevezett color picking megoldást) és a folyamatos riportálást. A Kardex páternoszteres raktári automatái (VCM) a legkisebb alapterületen is telepíthetők és a tárolt árukat rendkívül gyorsan az operátorok rendelkezésére bocsátják. A kis- és közepes méretű vállalkozások inkább a VCM-et részesítik előnyben az apró alkatrészek könnyebb kezelése érdekében. A Kardex hosszú, széles és nehéz áruk tárolására is kínál megoldást. 3 tonnás súlyig terjedő fémlapkötegek vagy akár 9 méter hosszú árucikkek tárolása automatizált rendszerekben ma már nem megoldhatatlan feladat. A Kardex mindig az anyagáramlás szempontjából legmegfelelőbb megoldást nyújtja – tette hozzá a szakember, aki kitért arra is, hogy Magyarország Európa része és számos iparágban továbbra is fejlődik.

Az autóipar, a gyógyszeripar és az elektronikai ipar vállalatainak specifikus igényekre alapuló, különféle raktártechnikai megoldásokra van szükségük. Ilyen például a Kardex által kínált klimatizálás, a páratartalom szabályozásának lehetősége és tisztatérben való működés. – Általános jelenség, hogy egy-egy ügyfelünk 3-4 különböző Kardex-megoldást használ egyszerre. 2020-ban a Kardex az e-kereskedelemben, a kis- és nagykereskedelemben, raktározásban tevékenykedő cégekre fókuszál, és ezen vállalatok igényeire kifejlesztett megoldásokat kívánja leginkább előtérbe helyezni. Számos magyar ügyfél érdeklődik a Kardex szoftvermegoldásai iránt is. A Kardex szoftverei egyebek mellett magyar nyelven is elérhetők, és a budaörsi iroda látja el az ügyféltámogatást annak érdekében, hogy a lehető legrövidebb időn belül válaszolhassunk ügyfeleink megkeresésére és minőségi szolgáltatást tudjunk nyújtani az értékesítés után, a rendszerek működtetése során is – mutatta be a jövő irányait Emre Yenal.

Formálni a jövő intralogisztikáját

Kardos PéterKardos Péter, az SSI Schäfer Systems International Kft. ügyvezető igazgatója a vállalatok intralogisztikai beruházásainak tendenciáiról úgy nyilatkozott: az általános munkaerőhiány operátor szinten minden szektorban érezteti hatását, a vállalkozások nem, vagy csak alig találnak raktári dolgozókat. E probléma már nem a nehezebb raktári körülményekre vezethető vissza, nemcsak a hűtőházakat, a speciális kiszolgálású raktárakat érinti, hanem valamennyi céget. Magyarországon a cégek jellemzően elsődleges megoldásként az automatizációt és ennek különböző szintjeit tekintik. Ennek meghatározója természetesen a cég költségkerete, illetve az elvárt, alacsony, közepes vagy magas automatizálási fok elérése. Még mindig jellemző a belső hatékonyság fejlesztésére irányuló törekvés, amely a fentiekkel együtt nagyobb léptékű beruházásokat eredményez.

– Jelenleg a megrendelők oldaláról az igények főként az automatizált anyagmozgató gépek, az önvezető, intelligens, folyamatszabályzott rendszerek (például AGV) és ennek különböző típusai, szállítópályák, komissiózó rendszerek, illetve minden olyan megoldás iránt mutatkoznak, amellyel a jelenlegi operátori állomány napi munkáját könnyebbé tudják tenni, esetleg a további állománybővítést meg tudják előzni (munkahely-kiváltás). Ebbe tartozik az Ipar 4.0-ként emlegetett teljes körű folyamatszabályozás, amely a különböző rendszerek közötti kommunikációból fakadó hatékonyságnövekedést jelent – mondta Palasik Márton, a cég automatizációs vezető tanácsadója. Az SSI SCHÄFER piacvezető a vállalati belső anyagáramlást biztosító raktártechnikai termékek és rendszerek fejlesztésében és gyártásában, és világszerte megközelítően 70 leányvállalattal, valamint 10 gyárral olyan innovatív raktári koncepciókat és megoldásokat fejleszt, melyek teljes mértékben megfelelnek az ügyfelek iparági raktártechnikai igényeinek, követelményeinek.

Palasik Márton– Vállalatunk rugalmas és bővíthető raktározási, valamint komissiózási megoldásokat kínál a fashion, retail&wholesale, illetve az e-commerce, industry, food retail, food&beverage és healthcare&cosmetics szektorok számára – az első ötlettől egészen a kulcsrakész, teljes rendszerig mindent egy kézből szállítunk. Rendszerelemeinket saját magunk gyártjuk, a vezérlést is beleértve, így biztosítva a projekt teljes életciklusa alatti felügyeletet – tervezés, gyártás, telepítés, felügyelet, garancia, alkatrész biztosítás, átalakítás – mondta Kardos Péter. A jelenlegi, hazai intralogisztikai projektekre vonatkozóan kifejtette: beruházásoldalról továbbra is célzottan zajlik a logisztikai épületek bérbeadása, az új csarnokok többségét az ügyfelek igényei szerint építik/építtetik a bérbeadó vállalatok. Technológiai oldalról a folyamatos, egyre gyorsabb fejlődés – avagy Ipar 4.0 mint hívószó – továbbra is az intralogisztikai projektek fő mozgatója.

– A rendszerek közötti teljes kommunikáció, legyen az egy gyártáskiszolgáló milk-run rendszerű belső logisztika szervezése, amely a WMS (Warehouse Management System) rendszerben forgalmaz adatokat (valós idejű készletkövetés egy csarnokon belül) és optimalizálja a szállítási útvonalakat, vagy a karbantartással kieső időt csökkentő intelligens zsírzópatron, amely pontos mennyiségi adatot szolgáltat a karbantartástervező rendszer számára, mind olyan jövőbe mutató IT-technológia, amelyre a hazai vállalkozások is egyre nyitottabbak, és ezért készek a nagyobb önrészt és tudást igénylő rendszerintegráció irányába (például WMS – WCS – MFC kapcsolódások) elmozdulni – tette hozzá Palasik Márton.

Újabb és újabb kihívások

Brasnyó Péter, a Toyota Anyagmozgatás Magyarország Kft. értékesítési és marketingigazgatója szerint a piaci trendekben jól érzékelhető az utóbbi évek során, hogy a vállalatok a gépvásárlások helyett az anyagmozgatási folyamatok újszerű megoldásait keresik. Ezek közé tartozik a szokványos anyagmozgatási egységek összekapcsolása mellett a fél- és teljesen automatizált rendszerek kiépítése is.

Brasnyó Péter– Ügyfeleink egyre nagyobb arányban kezdték alkalmazni saját logisztikai rendszereikben is a digitális technológiát, így nyilvánvaló, hogy a tervezésben kiemelt szerepet kell kapjon a racionalitásra helyezett stratégia. Cégünknél az elmúlt években nagyarányú befektetéseket eszközöltünk a különféle új technológiákba. A Toyota vállalatcsoportot már régóta a racionalizált gondolkodásmód éllovasának tekintik, amely a japán zero muda filozófia jegyében minimálisra igyekszik csökkenteni a szükségtelen folyamatokat és a keletkező hulladékot, és ezt a stratégiát hívjuk mi Lean 4.0-nak. Munkánk minden területét ennek a gondolkodásmódnak vetjük alá. Ami a gépeket illeti, a Toyota portfóliójában megtalálhatók az önműködő rendszerek, amelyek közül több is az adott feladatnak megfelelően került kialakításra és saját, optimalizált módszereit, valamint speciális kamerarendszert alkalmaz a munka elvégzéséhez. A Toyota automata targoncái a logisztikai feladatokat az egyszerűséget és a zökkenőmentes integrációt előtérbe helyezve hajtják végre. Abban hiszünk, hogy a humán erőforrásokat a lehető leghatékonyabb módon szabad csak felhasználni úgy, hogy abból a cég és maguk az emberek egyformán profitálhassanak, és ennek a legkézenfekvőbb, illetve vállalkozási szempontból legelőnyösebb formája az automatizálás – mondta az értékesítési és marketingigazgató. Hozzátette: a Toyota a meglévő, megbízható termékskálájára fejlesztette a logisztikai megoldásokat, ezért is működnek olyan megbízhatóan a már felépített rendszerek. A szakmában a Toyota volt az első, amely az elektromos meghajtású raktári targoncákat alapfelszereltségként ellátta telematikai rendszerekkel.

Ez a rendszer jó alapot biztosít azon jövőbeni vevői elvárások teljesítéséhez, amelyek között mindenképpen kiemelendő a prediktív és kibővített szerviz, illetve az, hogy a flottamanagement felügyeleti rendszerek által támogatott telematikai adatok birtokában miképpen lehet a károkat megelőzni, valamint javítani a targoncák kihasználtságán. Ez azért fontos, mert a logisztikában ez a két terület az, ahol a legnagyobb arányban keletkezik hulladék, illetve ahol a legtöbb szükségtelen műveletet hajtják végre.

– A világ változik, és az anyagmozgatásban is új kihívások jönnek. A nemzetközi trendekkel párhuzamosan, vagyis az e-kereskedelem és a digitalizáció fokozatos térnyerésének megfelelően az anyagmozgatási szektor is gyorsan változik és alkalmazkodik. Az ügyfelek azt várják, hogy a termékeket vagy csomagokat a lehető leggyorsabban megkapják, ezért az ezt kiszolgáló logisztika üzletmenete a lehető leghatékonyabb kell, hogy legyen. És ezt az üzletmenetet a lean szemlélet kell, hogy vezérelje: zökkenőmentes logisztika és a pazarlás teljes felszámolása. A lean szemléletű logisztika és a folyamatos munkamenet ma is kihívás, és a jövőben még inkább azzá fog válni. Radikális optimalizálás vár az anyagmozgatási folyamatokra az elkövetkező évtized folyamán. Mi erre a legjobb megoldás? A targoncákat a mesterséges intelligencia segítségével össze kell kapcsolni, hogy minden apró munkafolyamatról azonnal tudomást szerezzenek. Így optimalizálják a feladatok megfelelő elosztását, a veszteségek minimumra való csökkentését, idő- és energiahatékonyságot. A további fejlődés az emberi közreműködés nélküli, automatizált rendszereknél várható, amelyek teljesen automatikus üzemmódban működnek, illetve online vezetéssel ellátottak – nyilatkozta a jövőbeni intralogisztikai trendekről Brasnyó Péter. 

Jaubert

Supply Chain Monitor
2020. február-március