Archívum: Emissziómentes kézbesítés

2023. november 23. | Logisztika | Egyéb szektorok

A Gebrüder Weiss Kft. idén állította forgalomba elektromos hajtású közúti flottáját. A közel egymilliárd forintos beruházással a logisztikai szolgáltató Budapesten és négy magyar nagyvárosban károsanyag-kibocsátás nélkül kézbesít küldeményeket magánszemélyek részére. Erről beszélgettünk a cég vezetőivel.

Balról: Csiszár Zsolt, Veres Viktor, Varga BálintSupply Chain Monitor: Mi motiválta ezt a jelentős nagyságrendű beruházást?
Varga Bálint ügyvezető: A logisztikai szegmensben nagy mértékű az ökológiai lábnyom és a GW cégcsoport elkötelezett ennek csökkentésében. Lehetőségeink viszont korlátozottak, hiszen szolgáltatóként nem fejlesztünk járműveket vagy anyagmozgató eszközöket. Átfogó tesztelés után, a piacon az elsők között alkalmazzuk a ma elérhető legfejlettebb technológiákat. Ezért is vagyunk büszkék arra, hogy Magyarországon elsőként – a házhoz szállítási nagycsomagos szegmens meghatározó szereplőjeként – állítottuk üzembe azt az elektromos autókból álló flottát, amellyel a rövid távú, agglomeráción belüli kiszállítások válnak zöldebbé. Ezt a szolgáltatást piaci áron – tehát támogatás, illetve pályázati források nélkül – tesszük elérhetővé. Néhány ügyfelünk, többek között egy lakberendezési szakáruházlánc részéről is komoly törekvés van arra, hogy a kiszállításoknál mind szélesebb körben alkalmazzanak elektromos járműveket, és a Gebrüder Weiss szolgáltatóként ebben partner. Most jött el az ideje annak, hogy olyan járműveket tudtunk beszerezni, amelyeknek a teljesítménye ugyanazt tudja nyújtani belvárosi környezetben, mint a dízel meghajtásúaké. Ez mind a rakodási súly, mind az üzemidő és a hatótáv vonatkozásában igaz, és azt a 20 alternatív hajtású teherjárművet, amelyet forgalomba helyeztünk, a mindennapi üzemelésben – néhány kiemelt szempontot figyelembe véve – ugyanúgy tudjuk alkalmazni, mint a korábbi flottát. Így ma már Budapesten a lakossági nagycsomagos küldemények 85%-át elektromos járművel továbbítjuk a címzettekhez. 

Az elektromos technológia alkalmazása még sok kérdést vet fel. Hogyan látja ezt?
Varga Bálint: Kiemelném, hogy az új flottát piaci alapon működtetjük úgy, hogy az elektromos technológia köztudottan drágább. Számos cégnek van elektromos járműve Magyarországon, illetve Európában, de sok probléma merül fel abból adódóan, hogy azok nem töltődnek fel kellően, a hatótávolságuk limitált, vagy műszakilag nem kiforrottak, így a működés érdemi részét nem ezekre az eszközökre alapozzák. Ezzel szemben, mint már említettem, mi a nagycsomagos kiszállítások 85%-át ezekkel a járművekkel biztosítjuk Budapesten, természetesen átfogó tesztelést követően. Értelemszerűen ez komoly kockázatot is jelent számunkra, így nem meglepő, hogy más szolgáltatók ezt a technológiát még nem integrálták szélesebb körben a mindennapi tevékenységükbe, éppen az elektromos autók rendelkezésre állási ideje és műszaki paraméterei miatt. Büszkék vagyunk arra, hogy a GW cégcsoporton belül is ez a projekt egyedülálló, hiszen nálunk, a magyar leányvállalatnál elsőként, a tesztelésen túlmutatóan ezek a járművek már a mindennapokban szolgálatot teljesítenek. 
Csiszár Zsolt értékesítési részlegvezető: Minőségi ígéretünk részeként folyamatosan olyan intelligens megoldásokat keresünk, amelyek fenntarthatóvá teszik vállalati stratégiánkat – ökológiailag, gazdaságilag és társadalmilag. Vállalatcsoport szinten célkitűzésünk, hogy saját logisztikai létesítményeinket 2030-ra klímasemlegessé tegyük. Folyamatosan elemezzük CO2-kibocsátásunkat, és olyan erőforrástakarékos megoldásokat alkalmazunk, amelyek például az épületek üzemeltetésében, a dolgozói mobilitás vagy a vasúti szállítás terén is megjelennek, hogy csak néhányat említsek. A közúti szállításban az elérhető technológiákat telepítjük és használjuk, mint a hidrogénes és elektromos hajtású teherautók, hogy elérjük a kitűzött célt.

Mióta foglalkoznak az elektromos járművek bevezetésének gondolatával?
A júniustól szeptemberig terjedő, három hónapos tesztidőszak alatt az emissziómentes járművek Budapesten a fővárosi házhoz szállítási (B2C) fuvarfeladatok 85%-át teljesítették, novemberben pedig ez az arány elérte a 90%-otVarga Bálint: Az elektromos autók üzembe állítását 2-3 éves előkészítő munka után sikerült megvalósítani. 2020 körül már látszott, hogy a gyártók piacra hoznak olyan járműveket, amelyek belvárosi környezetben képesek lesznek a dízel hajtású járművek kiváltására. Ettől kezdődően kezdtünk el komolyan foglalkozni a projekttel. Kidolgoztuk, hogy milyen legyen a működési modell, milyen részarányban alkalmazzuk az elektromos technológiát, illetve mely túrákat lehet ezekkel kiszolgálni, és milyen költséggel tudjuk majd üzemeltetni a flottát. Emellett elemeztük, hogy hogyan lehet ezt a beszerzést finanszírozni, valamint az ügyfelek részvételét motiválni a projektben. Amikor az első 10 e-furgon idén júniusban megérkezett, addigra egy nagyon részletesen kidolgozott koncepciónk volt. A júniustól szeptemberig terjedő, három hónapos tesztidőszak alatt emissziómentes járműveink Budapesten a fővárosi házhoz szállítási (B2C) fuvarfeladataink 85%-át teljesítették. Az e-furgonok a hét minden napján dolgoztak, Budapest sűrűn lakott kerületeiben havonta 24 000 kilométert tettek meg, és a napi futást egyetlen töltéssel teljesítették. A próbaidőszak során több mint 15 tonna üvegházhatású gáz kibocsátását takarítottuk meg. A tesztidőszak pozitív tapasztalatai alapján döntöttünk az elektromos meghajtású fuvarozási technológia alkalmazásának kiszélesítéséről. Októberben további 10 elektromos járművet vettünk birtokba, amelyekkel a Budapest környéki zónákat fogjuk kiszolgálni, illetve néhányat Győrben, Zalaegerszegen, Pécsen és Szegeden is forgalomba helyezzük. Kiemelném, hogy novemberben, immár 6 hónapos üzemeltetés után az eredmények 90%-os budapesti lefedettséget jeleznek.
 
Az ügyfelek mennyire köteleződnek el a zöldebb logisztika irányába?
Csiszár Zsolt: Ügyféloldalról is megfogalmazódik az igény a zöldebb szállításra, de korántsem olyan hangsúlyosan, mint gondolnánk. Ezek a célkitűzések főként a nagy nemzetközi cégeknél kerülnek középpontba, ahol külön részleg foglalkozik a fenntarthatósággal. Magyarországon egyelőre még kisebb lépésekkel haladnak előre a vállalatok ebben a témában, és sokszor marketing szempontok miatt teszik le a voksukat az alternatív meghajtás mellett. A szolgáltatók többsége pedig egy-egy elektromos járművet üzemeltet az ügyfelek igényeinek kiszolgálására, de ezek legtöbb esetben nem piaci alapon működnek. Kezdenek megjelenni azok a megkeresések, amelyek az alternatív hajtást opcióként tartalmazzák, viszont a költségek néha ezen opció elvetésére kényszerítik az ügyfeleket. Szolgáltatói oldalról nehéz erre az útra lépni, mert sok a rizikó, hiszen vagy nem elérhető a technológia, vagy nagyon drága, vagy nincsenek megfelelő működtetési tapasztalatok, hogy a korábbi flottát ki lehessen váltani elektromos flottára stb. Mi ezt az utat mertük vállalni a házhoz szállítási szegmensben, és az elektromos flottát csupán néhány százalékos felárral tesszük elérhetővé. Kiemelném, hogy a GW a piacon olyan szolgáltatóként kíván megjelenni, amely kihangsúlyozza a zöldebb szállítások fontosságát a környezet védelme érdekében mind a megbízók – webáruházak és kereskedelmi láncok –, mind a lakossági címzettek felé.

Az elektromos flotta üzemeltetését hogyan optimalizálják?
Veres Viktor Home Delivery csoportvezető: A hagyományos dízel és az elektromos autós túrák szervezésénél egyaránt figyelembe vesszük a fenntarthatósági szempontokat. Egy vidéki túránál a sofőr minden reggel a fuvarszervezővel együtt címekre összerakja a kiszállítási pontok sorrendjét, és az algoritmus megadja a címre érkezési időpontokat. Ezzel optimalizálható a flotta működtetése a karbonlábnyomunk csökkentése érdekében a Gebrüder Weiss alvállalkozókkal dolgozik, és az elektromos flotta üzembe állítása a velük kialakított kooperációban valósult meg. Ők vállalják, hogy a meglévő dízel autóikat lecserélik elektromos járművekre, amelyeket a Gebrüder Weiss biztosít a számukra. Tehát ez a projekt mindkét fél részéről egy vállalást jelent. Természetesen az éles üzemet a már említett tesztperiódus előzte meg, és az első 10 autó bevezetése komoly kihívást jelentett mind fuvarszervezői oldalról, mind az együttműködő vállalkozók szempontjából. Egyelőre csak pozitív visszajelzéseket kaptunk a gépkocsivezetők és a fuvarozók oldaláról egyaránt. A túrák esetében a fuvarszervezőink már átálltak az új szempontok alapján történő szervezésre, hiszen az elektromos járművek hatótávolsága véges és az időjárás befolyásolja. A járművek beszerzésénél az elvárásunk az volt, hogy minimum 150 km-t tudjanak teljesíteni köztes töltés nélkül télen, nyáron. Ezért az elektromos flottát azoknál a túráknál alkalmazzuk, ahol ezt a távot probléma nélkül meg lehet tenni. Több hónapos üzemeltetési tapasztalataink alapján akár 180-190 km távot is képesek futni ezek az autók, sőt 2 túrát is teljesíteni egy adott napon, ezzel növelve az elektromos kocsik kihasználtságát és a vásárlói élmény növelését.

Mi a következő lépés?
Varga Bálint: A fejlesztési terveinkben a következő lépés a legalább 250-300 km hatótávú elektromos járművek beszerzése lesz, amelyekkel Miskolc, Debrecen, Nyíregyháza és a távolabbi vidék is kiszolgálhatóvá válik.    

Jaubert Szilvia
Supply Chain Monitor 2023. november