Archívum: Vasúti innovációkkal a versenyfeltételek javításáért

2021. december 20. | Logisztika | Egyéb szektorok

Fotó: Paha Bálint

A Rail Cargo Hungaria folyamatainak fejlesztésével és digitalizációjával javítja versenyhelyzetét a közúti fuvarozással szemben. Kovács Imrével, a Rail Cargo Austria Igazgatóságának tagjával, a Rail Cargo Hungaria Igazgatóságának elnökével beszélgettünk.

Supply Chain Monitor: Az ágazat a klímacélok teljesítése és a vasúti fuvarozás versenyképességének növelése szempontjából egyaránt üdvözölte a vasúti egyes kocsi teherfuvarozás állami támogatásának bevezetését. Mekkora problémára jelent megoldást a kormányzati szerepvállalás?
Kovács Imre, a Rail Cargo Austria Igazgatóságának tagja, a Rail Cargo Hungaria Igazgatóságának elnökeKovács Imre: Az egyes kocsi fuvarozás nemzetgazdasági szempontból nélkülözhetetlen, támogatási rendszerének bevezetését alapvető fontosságúnak tartom az ellátási lánc folytonosságának biztosítása szempontjából is. Ez a szolgáltatás egy rendkívül összetett vasútlogisztikai tevékenység, amely egyébként országosan mintegy 2000 vasutasnak ad munkát. Az egy-két kocsis küldemények begyűjtése az iparvágányokról és rakodóállomásokról, majd többszöri tolatással vonatba rendezése, végül a célállomáson ismételt kisorolása magas vasútüzemi költséggel jár. Ezt az árutulajdonosok nem tudják teljes egészében megfizetni, ezért a támogatás nélkül nem lett volna fenntartható a továbbiakban. A központi szubvenció által nyújtott lehetőséggel élve viszont továbbra is biztosítani tudjuk 700 magyar vállalat, köztük stratégai nagyüzemek alapanyagellátását és termékeiknek piacra juttatását. A tényleges költségekhez megpályázható központi forrás hozzájárul ahhoz is, hogy továbbra is vasúton – ellenőrzött és biztonságos körülmények között – fuvarozzunk évente 2,3 millió tonna veszélyes árut. A Rail Cargo Hungaria (RCH) hagyományosan országos lefedettséggel nyújtja az egyes kocsi fuvarozási szolgáltatást. Európában ma már négy ország – Ausztria, Németország, Belgium és Magyarország – kormánya támogatja ezt az árutovábbítási módot, Szlovéniában pedig folyamatban van a támogatás megadása.

A klímacélok teljesítéséhez mindez hogyan járul hozzá?
Az Európai Unióban a CO2-kibocsátás 24%-a köthető a közlekedéshez, ebből fakad a felelősségünk. A támogatás bevezetése esélyt ad arra, hogy Magyarországon is elérjük az Európai Unió által kitűzött klímacélokat, miszerint a 300 km-nél nagyobb távolságra történő árutovábbítás esetén a vasúti fuvarozás részaránya 2030-ig elérje a 30, 2050-ig pedig az 50%-ot. Jelenleg a fuvarozási módok között a vasút az Európai Unióban átlagosan 18%-os részarányt képvisel. Hasonló a vasút részesedése az árufuvarozásban Magyarországon is, miközben például Ausztriában és Svájcban már nagyon közel, 28-30% körül járnak a célok megvalósításához. Az egyes kocsi fuvarozás támogatása nélkül évi több százezer teherautó forgalma zúdulhatott volna a magyar közutakra. A nemzetközi példák azt mutatják, hogy az állami hozzájárulás hatására a szegmens működése stabilizálódik és kiszámíthatóvá válik. Egyes kalkulációk szerint középtávon 2-4%-kal növelheti a vasúti forgalmat, hozzájárulva a távolsági közúti teherszállítás egy részének vasútra tereléséhez. A versenyhelyzet további javítása érdekében azonban más intézkedésekre is szükség lenne, hogy a vasút szerepe tovább növekedjen az ellátási lánc működtetésében. Ide tartozik többek között a pályahasználati díjak csökkentése, valamint az intermodális és az irányvonati forgalom vasúti megoldásainak ösztönzése.

Mi tesz a Rail Cargo Group a közúttal szembeni versenyhelyzetének javításáért?
Amit egy vasútvállalat képes a saját erejéből megtenni, azt mi igyekszünk megvalósítani. Számunkra nyilvánvaló, hogy az áruforgalmak gyors átterelése közútról vasútra csak a vasúti technológiák átfogó modernizációján keresztül lehetséges. Vállalatcsoportunk euró milliókat fordít a vasúti árufuvarozás digitalizációjára és innovációjára. Így például 2019-ben SmartCargo elnevezéssel egy olyan projektet indítottunk el, amelynek keretében GPS-alapú készülékekkel és szenzorokkal szereljük fel vasúti kocsijainkat. Az RCH-nál már forgalomba állítottunk 550 telematikai berendezéssel ellátott kocsit, 2022 végéig pedig vállalatunk „okos” kocsiflottája 1800 járműből áll majd. Az anyavállalatunk, a Rail Cargo Austria kocsiparkjának már 10 500 teherkocsija rendelkezik SmartCargo készülékkel. A berendezések felszerelésével párhuzamosan folyamatosan vizsgáljuk a további technológiai újítások bevezetésének lehetőségét.

Miért hasznos ez a fejlesztés az ellátási lánc szereplői számára?
A beépített eszközök rendszeres időközönként adatokat továbbítanak a vagon – és persze a benne szállított áru – aktuális helyzetéről, amely lehetővé teszi, hogy előre jelezzük a rakomány pontos érkezését például a termelőüzem vagy a logisztikai partner számára. Emellett számunkra is fontos adatokat kapunk például a tolatási munkák közben esetlegesen előforduló gyors lassulásról, azaz a kíméletlen tolatásról, ami a kocsi meghibásodásához és a rakomány elmozdulásához, sérüléséhez vezethet. Az információknak a felhasználásával nagymértékben tudjuk javítani a vagongazdálkodás hatékonyságát, amely esetünkben sok százmillió forintos megtakarítást hozhat.

A vasúti fuvarozás egyik lényeges költségeleme a vonatképzés. Ezt tenné biztonságosabbá és egyszerűbbé a digitális automata központi ütköző. Milyen fázisban jár jelenleg ennek a technológiának a fejlesztése?
Ez a technológia egyedülálló lehetőség az európai vasúti árufuvarozás forradalmasítására, és kulcsfontosságú szerepet tölt majd be a vasúttársaságok üzemeltetésének átalakításában. A digitális automata központi ütköző (DAC) az új technológiák és innovációk segítségével többletkapacitást biztosít a forgalmak vasútra történő áttereléséhez és ezáltal megteremti a klímavédelem alapjait. Ez év szeptemberében fontos döntés született a DAC ütközőfejének kialakításáról, a megoldás tesztelése ősszel kezdődött. A Rail Cargo Group tagja a digitális automata központi ütköző fejlesztésére alakult európai konzorciumnak.

Miként tesz eleget az RCH a vagonok zajterhelésének csökkentésével kapcsolatos előírásoknak?
Az Európai Unió 2024 végétől tiltja a hagyományos technológiájú fékberendezések használatát a közösség fő vasúti korridorjain. Mivel a mi forgalmaink 80%-a nemzetközi fuvar, számunkra kiemelten fontos a megfelelés az új előírásoknak. Svájc és Németország azonban már most sem engedi be vasúthálózatára a hagyományos fékekkel felszerelt, nagy zajterhelést okozó tehervagonokat. A Rail Cargo Hungaria felkészült a technológiaváltásra, amelynek eredményeként jelenleg a két országhoz kötődő fuvarfeladatokat úgynevezett csendes fékekkel, azaz az LL és K tuskós típusú kompozit fékbetétekkel ellátott kocsikkal teljesítjük. Jelenleg a flottában 2500 ilyen fékkel felszerelt vasúti kocsi fut.

Milyen irányban fejleszti a Rail Cargo Hungaria a mozdonyflottáját?
Folyamatosan bővítjük önálló vontatási képességünket, és Európa egyik legkorszerűbb mozdonyparkjával rendelkezünk: Taurus és VECTRON típusú villanymozdonyokkal, AKIEM TRA XX dízelmozdonyokkal, 2068-as dízel tolatómozdonyokkal. Hamarosan szolgálatba állnak azok a világ legnagyobb vasúti járműgyártója, a kínai CRRC Zhuzhou Locomotive által fejlesztett villany-hibrid gépek is, amelyek Európában elsőként képesek lesznek felsővezeték nélkül is tolatást és rendezést végezni az iparvágányokon, illetve azokon a pályaszakaszokon, ahol áramkimaradás miatt eddig csak dízelmozdonyokkal lehetett közlekedni. A mozdonyok a tervek szerint 2022 második felében már a Rail Cargo Group megbízásait teljesítik Magyarországon. A Rail Cargo Austria célul tűzte ki, hogy 2030-ra lehetőség szerint megszűnteti a dízel üzemű mozdonyflottát, és ennek megvalósítása érdekében hibrid gépek beszerzését tervezi. A vállalatcsoporthoz tartozó Rail Cargo Carrier Ausztrián és Magyarországon kívül 9 országban végez vasútvállalati tevékenységet több áramnemű mozdonyokkal. A flottán belül jelenleg már 500 olyan mozdonyt üzemeltet, amelyek több ország eltérő feltételei között is képesek szolgáltatást nyújtani.

CsD

Supply Chain Monitor 2021. december-2022. január