Archívum: Értékteremtés a logisztikában

2021. december 20. | Logisztika | Egyéb szektorok

A FIEGE Kft. szeptemberben indította el Szigetszentmiklóson a speciálisan az e-commerce kiszolgálására kialakított új raktárbázisát. Erről beszélgettünk a cég vezetőivel.

Az automatizált raktárterületen a több kilométer hosszú szállítópálya végén 24 rakodóállomás került kialakításra

Balról: Szolga Attila, Vincze István, Kertész Zoltán, Gulyás Péter és Hepp GergelySupply Chain Monitor: Mikor lépett piacra a FIEGE Magyarországon?
Hepp Gergely, Közép-Kelet-Európáért felelős ügyvezető igazgató: A FIEGE csoport egy majdnem 150 éves, ötödik generációs családi tulajdonban lévő vállalkozás. Magyarországon vállalatfelvásárlás révén 1989-ben jelent meg a cég, és 20 ezer négyzetméteren kezdtük a működést 3 ügyféllel, amelyek számára alapvetően belföldi disztribúciót végeztünk, jellemzően a B2B szegmensben. Az évek során bővült a magyar leányvállalat tevékenységi köre és telephelyeinek száma. Budapest mellett Hegyeshalmon nyitottunk kirendeltséget 2010-ben, idén pedig szoros együttműködésben a cégcsoport németországi, központi omnichannel retail üzletágával Szigetszentmiklóson, zöldmezős beruházással hoztuk létre legújabb telephelyünket.

Gulyás Péter, operatív igazgató: A FIEGE ezzel összességében több mint 100 ezer négyzetméter raktárterületet működtet országszerte, és komplex logisztikai szolgáltatásokat nyújt ügyfelei számára. Ehhez kapcsolódik egy jelentős belföldi szállítást végző gépjárműflotta és disztribúciós hálózat, amely Magyarországon nagyon magas színvonalat képvisel. Emellett a nemzetközi szállítmányozás – közúti, légi, tengeri – szintén hangsúlyos a portfóliónkban, valamint saját vámrészleget is működtetünk.

Milyen tevékenységet folytatnak az új logisztikai központban?
Hepp Gergely: A 40 ezer négyzetméteres új csarnok kifejezetten a B2C szegmens igényeihez illeszkedően került kialakításra, ahonnan egy kisállateledelt és felszerelést forgalmazó online áruházat üzemeltető ügyfelet szolgálunk ki, amelynek ez az egyik európai elosztó központja a délkelet-európai piacok ellátására. Jelenleg manuális logisztikai szolgáltatást biztosítunk 25 ezer négyzetméteren, ahol szeptember 13-án indult az operáció, de ezzel párhuzamosan zajlik egy automatizációs fejlesztés. Az építkezés második üteme 2022 március végén kerül átadásra.

Vincze István, regionális projektmenedzser: Szigetszentmiklóson létrehozunk egy olyan kiszolgáló bázist, amely első körben heti 60 ezer dobozos, majd a fokozatos felfuttatás révén 180 ezer dobozos kapacitással szolgálja ki az ügyfelünk igényeit, heti 7 napos operációval.

A kiszedés hosszú villás komissiózó géppel történik, amelyhez egy speciális, kétszintes, görgősoros szedőkocsi kapcsolódikMilyen stratégia mentén fejlesztették az e-commerce üzleti vonalat?
Hepp Gergely: Cégünk életét egy három-négy évente megújuló stratégiai átgondolás jellemzi. Ennek mentén az e-commerce szolgáltatásokban a cégcsoport jelentős potenciált látott, és néhány évvel ezelőtt Hegyeshalmon alakítottunk ki egy webshop-értékesítést kiszolgáló regionális központot. Azt látjuk, hogy meglévő ügyfeleink is nyitnak az online kereskedelem felé, így ebben szintén nagy potenciált látunk. Az e-kereskedelmet kiszolgáló projektjeinket a német központi üzleti egységgel közösen értékesítjük és valósítjuk meg. Ennek eredményeként Kelet-Európában minden FIEGE leányvállalat számos e-commerce ügyfél számára biztosít komplex logisztikai szolgáltatásokat. Ez az egyik leggyorsabban fejlődő tevékenységi kör a cégcsoport portfóliójában, amire a múlt évben a COVID-járvány is ráerősített.

Szolga Attila, üzletfejlesztési és nemzetközi szállítmányozási vezető: A B2C szegmens kiszolgálása azonban teljesen más típusú gondolkodást, folyamatszemléletet igényel, hiszen az ellátási lánc végén a fogyasztó, aki csupán egy csomag terméket rendelt, elvárja, hogy az 100%-ban tökéletes legyen. Tehát itt sokkal bonyolultabb KPI-mutatókkal dolgozunk.

Automata gépsorokkal a termékek méretére hajtogatják a dobozokatPéldaként említene néhányat?
Vincze István: A beszállítási folyamatnál kiemelt jelentőségű, hogy egy szállítmány mennyi idő alatt kerül minősítésre és azt követően készletre. Nagyon fontos, hogy a lehető leghamarabb, tehát már a beszállítási területen kiderüljön, ha gond van egy szállítmánnyal, mert nem kerülhet olyan termék raktárra, ami később nem lesz eladható a webshopban. Jelenleg 4 óra alatt tudjuk betárolni a beérkező árucikkeket, és onnantól kezdve a megrendelő számára is látható a rendelkezésre álló készlet. A készletpontosság mellett a kiszállítási terület mérőszámai kiemelten fontosak. Kevesebb mint négy óránk van arra, hogy a rendszerükben megjelenő rendeléseket kikomissiózzuk, csomagoljuk és kamionokra rakodjuk. A komissiózott csomagokat pedig gerincjáratokkal juttatjuk el a hub-okba, ahonnan csomagküldő cégek szállítják ki a végfelhasználónak. Ügyfelünk a napi produktivitásunkat is méri. Mindez kiegészül még a belső folyamataink minőségének folyamatos monitorozásával.

Milyen információs technológiai háttér támogatja ezt a tevékenységet?
Hepp Gergely: A cégcsoport saját fejlesztésű, modulárisan felépített, kifejezetten az e-commerce logisztikára szabott, komplex számítástechnikai rendszerével vezéreljük a folyamatainkat az új raktárban. Emellett a nagyfokú automatizáció az, amellyel értéket teremtünk a megbízónk számára, és letudjuk kezelni azt az óriási volument, amellyel Szigetszentmiklóson dolgozunk. A beruházással egyébként több mint 500 új munkahelyet is teremtünk.

A cégcsoport saját mérnökcsapata által tervezett szedőkocsikHallhatnánk részletesebben az operációs folyamatokról?
Kertész Zoltán, a szigetszentmiklósi telephely vezetője: A kiszedés manuálisan történik, hosszú villás komissiózó géppel, amelyhez egy speciális, a saját igényeinkre gyártott, kétszintes, görgősoros szedőkocsi kapcsolódik. Ez utóbbi kifejezetten úgy került megtervezésre a cégcsoport saját mérnökcsapata által, hogy a fizikai terhelést a lehető legnagyobb mértékben csökkentse a kiszedő munkatársak számára. Első lépésként automata gépsorokkal a termékek méretére hajtogatjuk a dobozokat, amelyekbe a munkatársak a rendeléseket kiszedik, és azokat a szedőkocsikra már úgy rakják fel, hogy az automatizált operációs terület 2 feladópontján kézzel csak át kelljen görgetni a megfelelő szállítópályára. A dobozokról a mérlegelést követően fotót készít a rendszer, majd 2 gépsoron a dobozok fedele a benne lévő termék méretének megfelelően kerül hajtogatásra. Címkézés és pántolás után automatikusan, konvejor-pályán továbbítódnak a kész dobozok a rakódóállomásokhoz. Az automatizált raktárterületen a több kilométer hosszú szállítópálya végén 24 rakodóállomás került kialakításra, ahonnan a kész csomagok teleszkópos rakodóberendezés segítségével kerülnek a félpótkocsikba, ahol egy raktári munkatárs elrendezi azokat.

Hepp Gergely: A kiszállítási egységek, tehát a dobozok optimális méretezésével, és ezáltal az autókra rakodhatóság optimalizálásával valódi zöld logisztikát valósítunk meg, hiszen a szállítás ökológiai lábnyoma sokkal kisebb, mint azoknál a webshop-kiszállításoknál, ahol kevés dobozmérettel és sok kitöltőanyaggal dolgoznak. Az ilyen jellegű megoldások alkalmazása egyébként kifejezett kívánalom volt az ügyfél részéről, de a FIEGE cégcsoportnál mi is tudatosan keressük a logisztikához kapcsolódó innovatív eljárásokat.

Hogyan történik a tevékenység felfuttatása?
Kertész Zoltán: Idén szeptemberben 23 kollégával kezdtük az operációt, ma már az alkalmazotti létszám meghaladja a 190 főt. Meg kell találnunk a megfelelő munkaerőt, illetve biztosítani a folyamatos képzésüket, és ez nagy feladatot jelent az operációban. A folyamatokat az olasz leányvállalattól vettük át, ahol ugyanezen ügyfél számára végeznek logisztikai szolgáltatást, viszont a folyamatokat a magyar operációra kellett szabni, illetve kidolgozni a kontrollfolyamatokat.

Gulyás Péter: A projekt sikere a FIEGE Kft. különböző részlegei közötti szoros kooperáció mellett annak a nemzetközi együttműködésnek köszönhető, amelyet az olasz, a cseh és a német kollégáktól kaptunk IT- és operatív területen, illetve mérnöki támogatás formájában, valamint a tendereztetések és a beszerzések kapcsán.

A kész csomagok teleszkópos rakodóberendezés segítségével kerülnek a félpótkocsikbaMilyen kihívásokkal kell szembenézni az új telephely indítása kapcsán?
Hepp Gergely: Elsőként az idővetületet emelném ki. Viszonylag rövid idő alatt kellett elindítani a manuális operációt, és ezzel párhuzamosan a most zajló automatizált rendszer kialakítását. Mindezt a COVID-járvány idején, amikor is az országok közötti utazások igen korlátozottak, miközben nemzetközi szinten zajlik a projekt megvalósítása. Másodikként a munkaerő-problémát említeném. Kevés a megfelelően képzett, dolgozni akaró és magas szinten teljesíteni képes fizikai munkát vállalók köre, amire a nagyfokú automatizáció részben megoldás. Emellett a fehérgalléros munkakörök kapcsán is nagy kihívást jelentett a hozzáértő, megfelelő tapasztalattal rendelkező munkatársak megtalálása. A nálunk már régebb óta dolgozó kollégáknak természetesen lehetőséget biztosítottunk, hogy az új telephelyen, számukra új szakmai területen bizonyíthassanak. A jövőben számunkra az lesz a legnagyobb kihívás, hogy a két e-commerce szegmenst kiszolgáló telephelyeink – Hegyeshalom és Szigetszentmiklós – közötti szinergiákat a lehető legjobban kiaknázzuk.

Melyek a jövőbeni irányvonalak a FIEGE Kft.-nél?
Hepp Gergely: A jövő zöld és innovatív, illetve arról szól, hogy a kollégáinkat hogyan tudjuk motiválni, megtartani és képességeiket, szakmai tudásukat fejleszteni. Olyan munkakörnyezetet kívánunk teremteni, ahol számukra előre lépési lehetőségek vannak ahhoz, hogy még sok-sok évig motiváltan dolgozzanak a FIEGE Kft.-nél. A jövő év első felében elindítjuk az automatizált folyamatokat, és ezzel párhuzamosan több országban is a kiszolgálást. 

JS

Supply Chain Monitor 2021. december-2022. január