Archívum: Nagyberuházás az ALDI Magyarországnál

2021. július 29. | Beruházás | FMCG

Az ALDI Magyarország egy új, 8800 négyzetméter alapterületű hűtőraktárral bővítette kapacitását Biatorbágyon, melynek révén több mint 50 új munkahelyet hozott létre. Ennek köszönhetően újabb magyar élelmiszerekkel gazdagodik az ALDI üzleteinek kínálata.

Supply Chain Monitor: Az ALDI 2008 óta van jelen hazánkban. Hallhatnánk a Hofer csoporthoz tartozó üzletlánc magyarországi fejlődési mérföldköveiről?
Bernhard Haider, az ALDI Magyarország országos ügyvezető igazgatója: Első öt magyarországi üzletünket 2008 áprilisában nyitottuk meg. Ezt egy kétéves munka előzte meg, amikor is felépítettük Biatorbágyon a jelenlegi logisztikai központunkat és központi irodaházunkat, kiválasztottuk munkatársainkat, akik jellemzően az osztrák Hofer lánc üzleteiben végezték a betanulást. És természetesen megkerestük azokat a magyar beszállítókat, amelyek a hazai vásárlók által keresett és igényelt termékeket – elsősorban frissárut – biztosítani tudták számunkra. Biatorbágyi központunk impozáns méretekkel rendelkezik, hiszen egy 255 000 négyzetméteres telken található, és az átadásakor az 53 000 négyzetméteres raktárunk volt Magyarország egyik legnagyobb egylégterű raktárépülete. A mai napig ide érkeznek be a beszállítóinktól a termékek, és innen kerülnek kiszállításra immár 150 üzletünkbe. Az új hűtőraktárunkkal 61 800 négyzetméterre bővült logisztikai központunkban több mint 560 főt foglalkoztatunk. Üzlethálózatunk az első években dinamikusan bővült, hiszen az indulás után három évvel, 2011-ben már a 75. üzletünket adtuk át – akkor éppen Szolnokon. A századik üzletünket egy patinás épületben, Budapesten, a Kossuth Lajos utca 13. szám alatti, egykori Úttörő Áruház helyén alakítottuk ki 2014-ben, míg hét évvel később, idén júliusban adtuk át a 150. áruházunkat Pécsett. Ugyancsak ebben a hónapban nyitotta meg kapuit a Magyarországon legnagyobb alapterületű, 1500 négyzetméteres ALDI-egység Szegeden, így jó néhány városban – például Veszprémben, Győrött, Nyíregyházán és Pécsett – négy üzlettel állunk a vásárlók rendelkezésére, Debrecenben öt, a fővárosban pedig 41 áruházban várjuk vásárlóinkat.

Balról: Kulcsár Dénes, az ALDI Magyarország ügyvezető igazgatója és Bernhard Haider, az ALDI Magyarország országos ügyvezető igazgatójaMiért vált szükségessé az idei év januárjában üzembe állított hűtött raktári beruházás Biatorbágyon?
Kulcsár Dénes, az ALDI Magyarország ügyvezető igazgatója: Új hűtőraktárunk már tavaly elkészült és 2021 januárjában kaptuk meg az engedélyt a próbaüzemre. Folyamatosan figyeljük a vásárlói igényeket, amelyeket szeretnénk kiváló minőségű és ha lehet, magyar termékekkel kiszolgálni. Az utóbbi időben egyre nő a kereslet a kényelmi termékek iránt, legyen szó friss, hűtött vagy mélyhűtött termékekről, továbbá a vásárlók a korábbinál is jobban keresik a magyar termékeket. Ez a két szempont vezérelt minket, amikor a hűtőraktár-beruházásunkról döntöttünk. A vásárlók több termékkel találkoznak majd az üzleteink polcain, a magyar beszállítóknak pedig újabb értékesítési piacot hoztunk létre, még több vásárlóhoz juthatnak el a termékeikkel. A beruházás révén mintegy 4%-kal bővítjük szortimentünket: több mint 70 különböző tejtermékkel, felvágottal, hűtött kényelmi termékkel, hústermékekkel, pékáruval és zöldséggel, illetve gyümölccsel gazdagodik termékkínálatunk, a termékek fele pedig magyar beszállítóktól érkezik hozzánk. De itt nem áll meg a beruházás, hiszen ahhoz, hogy ezeket a termékeket megfelelő módon tudjuk vásárlóinknak kínálni, további fejlesztések szükségesek az üzletekben: 4 milliárd forintból bővítjük áruházaink hűtőkapacitását, és látványpékségeink is nagyobb, modernebb bútorokat kapnak, amelyek önzáró ajtók révén még higiénikusabb megoldást jelentenek a vásárlók számára.

Milyen alapkoncepció mentén alakították ki az új hűtött raktári területeket és hogyan zajlott a tervezés fázisa? Az automatizálás is tervbe került opcióként? Ha igen, akkor miért, ha most nem, akkor miért?
Bernhard Haider: A tervezés során fontos szempont volt, hogy az új hűtött és fagyasztott raktárunkat úgy építsük meg, hogy abból az elkövetkezendő 10-15 évben el tudjuk látni a bolthálózatunkat. Egy osztrák tervezőiroda segítségével véglegesítettük a felosztást, gondosan ügyelve arra, hogy az épület és a benne lévő berendezések megfeleljenek a modern logisztika követelményeinek. A raktár megnyitásakor a fagyasztott területen félautomata, úgynevezett shuttle rendszeres polcokat építettünk be, amelyek a későbbiekben egy teljesen automatizált rendszerbe integrálhatók lesznek. Új hűtőraktárunkat több mint 6 milliárd forintos beruházással hoztuk létre. A 8800 négyzetméter alapterületű új egységben egy -23 Celsius-fokos mélyhűtő és egy 0 Celsius-fokos hűtőraktár mellett egy 9 rámpával rendelkező előhűtő is helyet kapott. Az L-alakú új épület egyik oldala 120, másik oldala 140 méter hosszúságú, illetve 40 méter szélességű, legnagyobb magassága pedig eléri majd a 16 métert. A bővítéssel együtt 23 rámpán tudjuk fogadni és kiadni az árut. A fagyasztott területen 5500, a hűtött területen pedig 6500 palettányi árut lehet maximálisan tárolni. Rendkívül nagy raktáron tartható cikkelemszámmal dolgozunk: a fagyasztott területen a maximális kapacitásunk 330, míg a 0 fokos zónában 700 termék. A hűtőházban jelenleg 140 főt foglalkoztatunk, és teljes üzemben akár 80 targonca, illetve komissiózógép is mozoghat egyszerre. Vegyesen dolgozunk pushback/pallet flow állványrendszerrel, illetve egy félautomata shuttle rendszerrel.

Milyen hűtési technológia került kiválasztásra?
Kulcsár Dénes: A hűtési technológia területén az ammóniás rendszert választottuk. A meglévő temperált zónákat is ugyanezen hűtőközeggel üzemeltetjük, így fontos volt számunkra, hogy az új épületben is egy megbízható és a környezetre kevésbe káros anyaggal dolgozzunk.

Hogyan zajlanak a raktári folyamatok az új hűtött raktárban?
Kulcsár Dénes: Az új területnek köszönhetően egy átfolyós raktárt tudtunk létrehozni, ezzel egyszerűsítve a folyamatainkat és a forgalmat. A torlódásokat szinte nullára redukáltuk, és sokkal rugalmasabban szervezzük a mindennapos munkamenetet. Az áru átvételét és minőségi ellenőrzését követően a raklapokat betároljuk az állványrendszerbe, ahonnan munkatársaink a bolti megrendeléseknek megfelelően pick-by-voice komissiózási technológia segítségével összekészítik a raklapokat. A rendelés leadásától a kiszállításig maximum 24 óra telik el. Bizonyos friss termékeink akár 12 órával a beérkezés után már a boltok polcain találhatóak, ezzel fogyasztóink mindig biztosak lehetnek abban, hogy friss termékekhez jutnak.

A belföldi disztribúciót hogyan szervezik?
Kulcsár Dénes: Az ALDI Magyarország több logisztikai partnerrel dolgozik együtt, ezek közül számos céggel már a magyarországi indulás óta együttműködünk. Ezek a vállalkozások kifejezetten az ALDI által meghatározott specifikációjú raktérrel rendelkező járművekkel szállítanak ki üzleteinkbe. Az ALDI-disztribúcióra dedikált kamionok raktere 3 különböző hőmérsékleti zónával rendelkezik, így egy bolt teljes rendelését ki tudják szállítani egyetlen fuvar alkalmával, ezzel is csökkentve a működésünk karbonlábnyomát. Napi szinten 170-250 tehergépjármű is megfordul a biatorbágyi telephelyünkön.

Mi a jövő útja az ALDI Magyarország logisztikai folyamatokat érintő fejlesztései kapcsán?
Bernhard Haider: Osztrák és német kollégáink támogatásával a folyamataink optimalizálásán dolgozunk, és keressük a megoldásokat arra, hogy miként tudjuk a magyarországi hálózatunk ellátását a legmodernebb eszközök segítségével a legtökéletesebbre fejleszteni, mind az újítások, mind az automatizálás terén. 

JS

Supply Chain Monitor
2021. július-augusztus

Fotók: ALDI Magyarország