Archívum: Válságálló üzletág

2020. november 18. | Logisztika | Egyéb szektorok

A konténerforgalomban nincs megtorpanás, gőzerővel fejlesztik tovább a Koperi Kikötő konténerterminálját.

Gordan Ban vette át a Luka Koper konténertermináljának irányítását budapesti kikötőképviseleti megbízatását követően. A sokéves tapasztalattal rendelkező vezetőnek jól sikerült a vírus elleni felkészülés, a terminál dolgozói közül senki nem fertőződött meg. A komplex tengerikonténer-logisztika számos útvonalra és áruféleségre terjed ki, így ma már egy-egy iparág vagy fogyasztási cikk kereskedelmének átmeneti megtorpanása sincs kritikus hatással a forgalom volumenére – így a terminálok „mondhatni” válságállók.

Supply Chain Monitor: Hogyan gondol vissza a magyarországi évekre?

Gordan Ban, a Luka Koper d.d konténertermináljának vezetője: Négy éven át dolgoztam és éltem Budapesten, mint a Koperi Kikötő képviselője. Ebből az időszakból csak jó emlékeim vannak. 2011 szeptemberében, nagyon kedvező gazdasági környezetben vettem át a képviseletet, és szívesen együttműködtek velünk a partnereink, valamint a forgalmainkat is tudtuk bővíteni. Magyar ügyfeleink mindig is igényesek voltak, és abszolút korrekt módon tudtunk együttműködni velük. Nagyra értékelem ezt a fajta magas szintű üzleti szemléletet. A Budapesten töltött évek alatt számos barátom is lett a szakmai berkekből, és bizony hiányoznak a gyakoribb találkozások, a velük folytatott kötetlen beszélgetések.

Milyen feladatkört lát el most az új pozíciójában?

A Koperi Kikötő (Luka Koper) magyarországi és ausztriai megbízatásom leteltével felajánlotta nekem a koperi konténerterminál vezetői pozícióját, amit boldogan elfogadtam. A kinevezésem 4 évre szól és jelenleg a felénél tartok. Ez a feladatkör számomra nem teljesen ismeretlen, hiszen Koperben és Triesztben is vezettem már konténerterminált – az észak olasz kikötőben akkor, amikor az ottani terminál üzemeltetője a Luka Koper d.d volt. Úgy gondolom, az új megbízás az eddig végzett munkám elismerése volt a terminálokon és képviselőként is, egyben kiváló lehetőség arra, hogy a koperi kikötői fejlesztéseinél kamatoztassam mindazt a tudást, amit tanulmányaim során és korábbi pozícióimban megszereztem.

Hogyan befolyásolta a járványhelyzet a koperi konténerterminál működését?

A koronavírus-vészhelyzet nem indukált kifejezetten negatív hatást a konténerterminál életében, bár a januártól májusig eltelt 5 hónap számai idén kevéssel a bázisév alatti volumeneket mutatják, és ez a kialakult nagyon nehéz gazdasági környezet ellenére hatalmas sikerként könyvelhető el. Április például kifejezetten erős volt, de még a májusi volumeneink is meglepően magasak voltak.

Mi jelentette a legnagyobb kihívást az Önök számára ebben a helyzetben?

A járványhelyzet fokozódása ellenére sem csökkentek jelentősen a forgalmaink, így emiatt nem kellett igazán aggódnunk. Sokkal inkább a dolgozóink egészségének megóvása jelentett kiemelt feladatot. Ezért áttekintettük a folyamatainkat, és igyekeztünk azokat úgy alakítani, hogy meg tudjuk előzni a járványgócok kialakulását, illetve megakadályozni a járvány terjedését a terminálon belül – miközben nálunk sem áll le az élet, sőt, a szokásos volumeneket kezeljük. A bevezetett intézkedések sokkal nagyobb odafigyelést és fegyelmet követeltek a teljes termináli csapattól, illetve a működésünket támogató partnerek, irodák, szervezetek oldaláról egyaránt. Minden érintett eredményesen megbirkózott ezzel a feladattal, így nem volt egyetlen koronavírusos megbetegedés sem a kollégáink között. A konténerforgalmunkban tehát nem volt fennakadás a Szlovéniában kihirdetett veszélyhelyzet alatt sem.

Hallhatnánk a Koperi Kikötő tervezett fejlesztéseiről, beruházásairól?

A fejlesztési terveink elkészülte után megkezdtük a végrehajtást, tehát ezek kivitelezési fázisba kerültek. Jelenleg a legfontosabb beruházásunk a konténerterminál mólójának a jelenlegi 600 méteresről 700 méteresre történő meghosszabbítása. Ezzel párhuzamosan zajlik a konténertárolási kapacitás bővítése 25 000 négyzetméterrel a terminál déli oldalán, amelynek átadása 2022 elejére várható. A mólón folyó munkálatok nagyon jó tempóban haladnak, így remélhetőleg a jövő év márciusában használatba vehetjük majd az új területet. Emellett a rakodógépek számát is növeltük új eszközök beszerzésével. Júniusban 2 további Super Post Panamax méretű hajórakodó darut (STS) rendeltünk meg, valamint egy negyedik bakdaru a konténerek vasúti rakodását segíti már ősztől. Ezekkel a beruházásokkal a terminál versenyképessége tovább növekszik, hiszen ennek köszönhetően javítani tudjuk az operatív munkavégzés hatékonyságát.

Az alacsony olajár és az autó-, illetve nehézipar nehézségei milyen mértékben voltak érzékelhetőek Önöknél?

Számos áruféleség rakodására van lehetőség a koperi kikötőben, ezen belül jelentős volumenben kezelünk autó- és nehézipari termékeket, így nyersanyagokat (szén, vasérc és alumínium), feldolgozott termékeket (öntvények, tekercsek, bugák), valamint késztermékeket (gépkocsik). A járványhelyzetben leginkább a személygépkocsikat rakodó terminálon volt érzékelhető a krízis. Nyersanyagok, alkatrészek és más komponensek konténeres beszállítása az autógyárakba szintén csökkent a gyárleállások miatt, de ez a konténerterminálon nem okozott jelentősebb visszaesést.

Milyen várakozásokkal tekint az év hátralévő részére?

A jelenlegi forgalmi trendekre alapozva, de figyelembe véve a veszélyhelyzet okozta instabil piaci helyzetet, és nem utolsó sorban az erős piaci versenyt a szomszédos, illetve észak-európai kikötőkkel, azt kell mondanom, hogy nagy eredmény lenne, ha a tavalyi szintet el tudnánk érni az év végéig. 

JS

Supply Chain Monitor
2020. november