Archívum: Válaszok a kihívásokra

2020. december 16. | Logisztika | Egyéb szektorok

A Rail Cargo Hungaria új gazdasági körülményekhez igazított üzleti stratégiája iránt érdeklődött a legtöbb résztvevő a vállalat novemberi partnertalálkozóján.

Az eseményt a járványhelyzet miatt az online térben rendezték meg, ami lehetőséget adott több mint 150 ügyfél, speditőr, vasúti partner és beszállító számára arra, hogy a tájékoztatás mellett interaktív virtuális eszmecserébe is bekapcsolódhassanak. Az előadók – dr. Kovács Imre, a RCG Igazgatóságának tagja, az RCH Igazgatóságának elnöke, Kotiers Román, az RCH Igazgatóságának tagja, CFO, valamint Körös Norbert, az RCH Igazgatóságának tagja, CEO – beszámolójuk mellett a beküldött kérdésekre is reagáltak.

Állami támogatási rendszerek

Dr. Kovács Imre a Rail Cargo Group idei működésével kapcsolatban egyebek között elmondta, hogy a pandémia előreláthatóan 30-40%-kal csökkenti a vállalatcsoport 2020. évi üzemi eredményét. – A társaság – a volumenek visszaesése és az üzemeltetési költségek növekedése mellett – a járvány ellenére is biztosítja működésének zavartalanságát, és teljesíti a nemzetgazdaság ellátásával összefüggő fuvarozási igényeket. Ezen szolgáltatások fenntartásához és fejlesztéséhez azonban állami támogatások igénybevétele szükséges – hangsúlyozta. Emlékeztetett arra, hogy Magyarországon és Ausztriában is döntés született az egyes kocsi fuvarozás állami támogatásáról, amelynek brüsszeli engedélyezési folyamata már megkezdődött. Az RCH ezen felül napirenden tartja a kombinált fuvarozás központi támogatásának, a vasúti infrastruktúra-költségek kompenzációjának, a képzési rendszer átalakításának és a digitális fejlesztésekhez történő állami hozzájárulás kérdéseit is.

Digitalizációs fejlesztések

– Versenyképességének és hatékonyságának növelése érdekében a Rail Cargo Hungaria átfogó digitális fejlesztési programot valósít meg, amelynek első eredményei az idei évben már a gyakorlatban is megmutatkoztak – mutatott rá Kotiers Román. A vonatkezelési tevékenységet és a kocsivizsgálati folyamatot digitálisan támogató MOTIS projekt, valamint az e-számlázás fejlesztése az év végére befejeződik, míg a digitális vonattervezés és üzemeltetés egységes, nemzetközi informatikai megoldása, a RailCube alkalmazás munkálatai várhatóan 2021 első negyedévében zárulnak le. A Rail Cargo Hungaria továbbá a vasúti teherkocsik GPS technológiával
történő felszerelését, valamint egy, a Rail Cargo Group tagvállalatai és ügyfelei közötti információcserét lehetővé tevő program kifejlesztését tervezi. Kitért arra, hogy az RCG részt vesz egy kutatási konzorciumban, amely a digitális automata központi ütköző technológiájának megvalósításán dolgozik.

Intézkedések a költségek csökkentésére

Körös Norbert vezérigazgató elmondta, hogy idén az infrastruktúra-költségek számottevően növekedtek: a pályahasználati díjak 2020-ban 3,2%-kal, a vontatási villamos energia árak 3%-kal, a vontatási díjak 15%-kal lettek magasabbak, mint egy évvel korábban. A kiadásokat tovább növelik a vágányzárak miatti kerülőutak, a RID-es előírások változása, valamint a koronavírus-járvány miatt bevezetett biztonsági intézkedések. Ezek részbeni ellensúlyozására az RCH tovább optimalizálta működését, takarékossági intézkedéseket vezetett be és jelentős technológiai változásokat hajtott végre. Emellett folytatódik a vontatási kapacitások bővítésének programja: 2020 harmadik negyedévében a társaság a fuvarfeladatok 70%-át saját vontatással teljesítette. A határtechnológiákban jelentős változások léptek érvénybe, amelynek értelmében a vállalat a kölcsönösség alapján partnervasutakkal oldja meg a határátlépéssel kapcsolatos feladatokat. Ennek köszönhetően az RCH munkatársai több relációban – az osztrák, a szlovén és a szlovák útvonalakon – már nem mennek át a határváltó állomásokra, amely jelentős költségmegtakarítást eredményez.

Új fuvarozási tarifák

Körös Norbert végezetül bejelentette, hogy az RCH az ésszerű gazdálkodás feltételeinek megőrzése érdekében a költségek növekedésének mértékéhez igazítja szolgáltatásainak tarifáit, és ezek alapján módosítja a 2021. évre vonatkozó díjszabását. Az elsősorban a kocsirakományú küldemények, az intermodális fuvarozás, a védő- és közvetítőkocsi, valamint az üres magánkocsi díjak tarifáit érintő tárgyalások az ügyfelekkel megkezdődtek.

Supply Chain Monitor
2020. december