Archívum: Outsourcing megoldásban

2020. december 16. | Logisztika | Egyéb szektorok

A török EKOL csoport leányvállalata, az EKOL Logistics Kft. hét éve kezdte meg működését Magyarországon, ebben az évben pedig már gyártás jellegű tevékenységgel bővítette szolgáltatási portfólióját. Kovács Ákos ügyvezetővel beszélgettünk.

Supply Chain Monitor: Hallhatnánk röviden az elmúlt hét évről?

Kovács Ákos, az EKOL Logistics Kft. ügyvezető igazgatója: Az EKOL magyar leányvállalata 2013. október elsején indult, de akkoriban török cégként megjelenni a piacon igazi kihívást jelentett, mivel nem volt igazán kedvező a török fuvarozókról kialakult vélemény a megbízhatóságot illetően. Hat fővel indultunk, és már a kezdetekkor azt a célt tűztük ki, hogy ne csak a török vonalon pozícionáljuk a céget, hanem mint széles tevékenységportfólióval rendelkező komplex logisztikai szolgáltatót. Ehhez a működést a nulláról kellett felépíteni. Az induláskor nem voltak az anyavállalat által Magyarországra delegált megbízásaink, hanem új szereplőként alakítottuk ki szolgáltatásainkat, és indítottuk el az üzletfejlesztést. Az EKOL cégcsoportnál egyébként egy új leányvállalat nyitásakor két alapvető kritériumnak kell megfelelni: egyrészt szükséges a vámtevékenység biztosítása, másrészt egy cross-dock raktár üzemeltetése a török áruk kezeléséhez, mert kezdetben ez adja az újonnan induló vállalat működésének alapját. Így mi is a török forgalommal indítottunk, azonban a későbbiekben azt, hogy milyen üzleti modell, illetve milyen szolgáltatások kerülnek kialakításra, mindig a helyi piaci feltételekhez kell igazítani, és ebben a helyi menedzsment dönt. Ez Magyarországon sem volt másképp, és mi a kezdetektől a komplexitásra törekedtünk. A piaci bizalmat akkor alapoztuk meg, amikor 2014 elején elkezdtük kialakítani a saját gépjárműflottánkat, és megbízható fuvarozási szolgáltatásokat nyújtottunk akkori ügyfeleinknek, majd lépésről lépésre bővítettük a portfóliónkat. 2014 második felében már láttuk, hogy érdemes a raktárlogisztikai szolgáltatásokba is invesztálni az anyacég részéről, és mindezt spekulatív alapon, mert akkor még nem voltak fix szerződéseink. 

Megkezdtük tehát saját igényeink alapján kialakítani a jelenleg is működő raktárunkat a BSZL területén, ahol a raktárlogisztikai tevékenységet 2015 októberében indítottuk el 3500 négyzetméteren, és ma már egy 12 000 négyzetméteres raktárból szolgáljuk ki megbízóink igényeit. Emellett 2015-ben más tevékenységgel is bővítettünk, nevezetesen a MOL speciális logisztikai igényeire szabott szolgáltatással, amelyhez darukat, trailereket szereztünk be. Az évek során a gyógyszerlogisztikát, valamint a légi, tengeri szállítást is integráltuk a tevékenységi körünkbe. Ma már jelen vagyunk a reptéren, a Cargo Cityben, ahol ez év áprilisa óta 1500 négyzetméteren kezeljük a ránk bízott légi áruszállítmányokat. Tavaly pedig már egy stabil ügyfélkörrel dolgoztunk, így a hatékonyságra nagyobb hangsúlyt tudtunk helyezni. Racionalizáltuk a tevékenységeinket a minden szempontból eredményes üzleteket előtérbe helyezve. De azt is meg kell említenem, hogy a szállítmányozásban két területen is úttörők voltunk. Egyrészt az EKOL Logistics Kft. szervezte az első áruszállító vonatot Kínából közvetlenül Budapestre 2017 áprilisában, másrészt ugyanabban az évben honosítottunk meg Magyarországon a pótkocsik intermodális fuvarozását zsebeskocsis megoldással.

Az intermodális fuvarozás a jövőben is kiemelt helyen szerepel vállalatunknál, hiszen az Európai Uniós irányelvekhez igazodva a közúti szállítás arányának csökkentése minden piaci szereplő számára kötelező érvényű lesz, ami jelentős kihívás elé állítja a szállítmányozókat, fuvarozókat Európa-szerte. Az EKOL csoporton belül erre tudatosan már most készülünk a vasúti intermodalitási megoldások fejlesztésével. Emellett az egész vállalat szívén viseli környezetünk védelmét, és fontos számunkra, hogy olyan megoldásokat kínáljunk ügyfeleinknek, amelyek nemcsak professzionálisak és innovatívak, hanem a környezettudatosságot is előtérbe helyezik. A kialakult járványhelyzet ellenére idén is tovább bővítettük szolgáltatásainkat olyan hozzáadott érték tevékenységgel, amely nem tipikus egy logisztikai szolgáltató portófiójában.

Mely tevékenységről van szó?

Olyan gyártás jellegű tevékenységről – úgynevezett rework –, amelynek eredményeként a termék funkcionalitásában változás áll be – például szoftverfrissítést végzünk, illetve nyomtatott áramköri lapokról alkatrészt kiveszünk vagy cserélünk stb. Ez azt jelenti, hogy a megbízóink – két nagy multinacionális vállalat – egy alapterméket nagyszériában legyártanak, és a kisszériában szükséges, akár piaci, akár felhasználói igényekhez igazított termékek „testre szabását” outsourcing keretében ránk bízzák. Egyébként a török anyacég is foglalkozik hasonló tevékenységgel, de az európai leányvállalatok közül a magyar az első, amelyik ezt a szolgáltatást integrálta a portfóliójába.

Milyen beruházást tett szükségessé a gyártás jellegű szolgáltatás integrálása?

Ezt a gyártás jellegű tevékenységet elektronikai ipari megbízók számára végezzük – amelyek egyébként a raktárlogisztikai feladatokat is ránk bízták –, így ESD védelemmel ellátott, antisztatikus környezetben folyik a gyártás jellegű tevékenység a raktárcsarnokon belül egy erre dedikált, 100 négyzetméteres területen. Ott a munkafázisoknak megfelelő sorrendben munkaállomásokat alakítottunk ki, speciális munkaeszközökkel és berendezésekkel. Továbbá bővíteni kellett kollégáink körét is képzett mérnökökkel, akik gyártócégeknél dolgoztak előtte, hiszen a munkafolyamatok kialakítása, a gyártás működtetése, illetve az ehhez szükséges munkaerő – technikusok, betanított munkások – kiválasztása olyan szakértelmet igényel, amellyel egy logisztikai szolgáltató nem rendelkezik. A gyártás jellegű tevékenység a megbízóinkkal közösen került kialakításra, auditálásra, és a termékeket egy általuk megadott gyártási program alapján állítjuk elő, teszteljük, minőségügyileg ellenőrizzük, majd a folyamat végén ellátjuk a gyártópartnerünk előírásai szerinti azonosítókkal és raktározzuk a kiszállításig.

A tevékenység felfuttatását hogyan ütemezték?

Fokozatosan futtatjuk fel a tevékenységet, mivel a megbízóink szakaszosan telepítik át hozzánk a kiszervezett munkafázisokat. A jelenlegi szerződéseinkben foglalt mennyiségi igények alapján közel 50 főre tudjuk majd bővíteni az alkalmazotti létszámot, a termelési területet pedig 1200 négyzetméterre.

Mit hoz a jövő a pandémia árnyékában?

Nagyon nehéz megjósolni, hogy mi várható az elkövetkezendő hónapokban, de az biztos, hogy mi a fejlődésben, a bővülésben látjuk a jövőt. Januárban például a terveinknek megfelelően 30 kamionnal bővítjük a flottánkat, de óvatosak vagyunk. Az őszi felfutás után nincsenek arra utaló jelek, hogy ez a lendület a jövő év első hónapjaiban is kitartana. Megfontoltan, de azért a lehetőségekhez képest fejlesztésekben gondolkodunk, és a gyártás jellegű tevékenység erősítése továbbra is a fókuszban marad. 

JS

Supply Chain Monitor
2020. december