Archívum: Különleges tengerjáró hajó

2020. november 18. | Logisztika | Egyéb szektorok

A CMA CGM Csoport CMA CGM JACQUES SAADE névre keresztelt hajója a világ első LNG-hajtású konténerhajója, amely 23 000 konténer szállítására képes, és ezzel világcsúcsot állított fel az egyetlen hajón szállított konténerek számát illetően – jelentette be a hajótársaság októberben.

A CMA CGM JACQUES SAADE fejlesztése során alkalmazott számos újítással a CMA CGM Csoport ismét hitet tett a korszerű energiafelhasználás hajóiparban való elterjesztése mellett. Az LNG a jelenleg elérhető legjobb technológia, amely segít a levegőminőség megőrzésében, és egyben nagyszerű választ ad az éghajlatváltozás kezelésének kihívásaira is.

A CMA CGM JACQUES SAADE szeptember 22-én csatlakozott a cégcsoport flottájához, és októberben kezdte meg első útját a CMA CGM csoport ikonikus Franciaország–Ázsia útvonalán, az úgynevezett FAL 1-en, amely Ázsiát köti össze Európával. A 84 napos út során heti egy, azaz összesen 13 rakodást hajt végre a hajó. A CMA CGM JACQUES SAADE hajóban alkalmazott innovatív technológiának köszönhetően már örökre beírta magát a történelemkönyvekbe, rekordot döntött, és mindezzel a CMA CGM Csoport operatív, kereskedelmi és környezeti kiválóságát bizonyítja. Ez a rekord a cégcsoport zászlóshajójának fantasztikus kialakításával magyarázható.

– Ahhoz, hogy ilyen hatalmas mennyiségű konténer szállítására legyünk képesek, 10 vagy 11 konténert kell egymásra rakodnunk. Ez csak abban az esetben lehetséges, ha szigorúan betartjuk a raktérre, illetve a hajótestre, valamint a konténerek rakodására vonatkozó szabályokat. A hajótest olyan jól megtervezett, hogy akár 10 darab 10 tonnás, egymásra rakott konténer terhelését is elbírja, vagyis kiemelkedő a teherbírása – magyarázta Marc Olazabal, az E&W lines operációs vezetője, aki a cégcsoport, köztük a FAL 1 tevékenységét is irányítja.

Csapatmunka

A berakodás folyamatában résztvevő csapatoknak a lehető legpontosabban kell együttműködniük. A rakományt előkészítő csapatnak a hajó megérkezése előtt a rakparton fordított sorrendben kell előkészíteni a konténereket a berakodáshoz. Ennek során a kikötői csapat összehangolt működése szükséges a hajó rakodását irányító teammel, különös tekintettel a daruk használatára, azaz hogy összesen hány daru és éppen mikor dolgozik a berakodásnál.

– A szingapúri berakodás során üzembe állított 9 daru összesen 4000 be- és kirakodó operációt végzett. A rakodásban résztvevő daruknak pontosan ugyanannyi mozgást kell végezniük ahhoz, hogy a műveleteket egyszerre lehessen befejezni, és elkerülhető legyen a termelékenység csökkenése – tette hozzá Marc Olazabal. A CMA CGM JACQUES SAADE kiemelkedik a hasonló, azaz rendkívül nagy méretű konténerszállító hajók (ULCS) sorából, mint például a 20 600 konténer szállítására alkalmas CMA CGM Antoine de Saint-Exupéry, mert ezekhez képest eggyel több konténersort lehet elhelyezni a hajótestben.

– Talán nem tűnik különösebben soknak ez a pluszhely, azt azonban tudni kell, hogy vannak kikötők, ahol a rendelkezésre álló daruk képtelenek elérni az utolsó konténersort. Ez egyben azt is jelenti, hogy a rakodást tervező szakembereknek figyelembe kell venni ezt a sajátosságot. Vagyis a legapróbb részletekbe menő rakodási tervet kell kialakítani. Vagyis elmondható, hogy a legapróbb részletek is számítanak egy olyan hajó esetében, amely képes egyetlen úton 220 000 tonnányi rakomány szállítására – emelte ki a lényeget az operációs vezető.

JSZ–HP

Supply Chain Monitor
2020. november