Archívum: A javulás továbbra is igen lassú

2020. november 18. | Logisztika | Egyéb szektorok

A Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) szeptember 29-én jelentette be, hogy a Covid-19 járvány okozta forgalomkiesés miatt rontja a 2020-ra vonatkozó forgalmi előrejelzését.

A bejelentésre a vártnál gyengébb fellendülés miatt került sor, amit jól mutat az északi féltekén rosszul végződő nyári utazási szezon. Az első becslés ugyan még arról szólt, hogy az idei évben 63%-kal csökken a forgalom, most viszont már arra számít az IATA, hogy az idei év teljesítménye 66%-kal marad el a tavalyitól.

Az augusztusi utaskereslet továbbra is rendkívül alacsony volt a normál szinthez képest, az utaskilométerekre számított árbevétel (RPKs) 75,3%-kal csökkent 2019 augusztusához képest. Az ugyanezen időszakra vonatkozó kapacitás (férőhelykilométer vagy ASKs) 63,8%-kal csökkent az egy évvel ezelőttihez képest, a kihasználtsági mutató pedig 27,2 ponttal a valaha volt legalacsonyabb szintre, 58,5%-ra zuhant. A repülési adatok azt mutatják, a személyszállítási szolgáltatás fellendülését augusztus közepén számos kulcsfontosságú piacon derékba törték a Covid-19 betegség kiújulása miatt bevezetett kormányzati intézkedések. A negyedik negyedévre vonatkozó előrejelzések szerint az áprilisi mélypont óta tartó fellendülés ebben az időszakban is csak nagyon lassan folytatódik majd. Bár korábban arra lehetett számítani, hogy decemberre az RKP az egy évvel korábbi szinthez képest csak 55%-kal mérséklődik, a mostani kilátások szerint a kilábalás sokkal lassabb lesz, és az idei év utolsó hónapjának teljesítménye 68%-kal marad alatta a 2019 évi szintnek.

– A nemzetközi kereslet helyreállására szinte egyáltalán nem lehet számítani, Ausztráliában és Japánban pedig visszaesés következett be az új járványkitörések és az elrendelt korlátozások miatt. Néhány hónappal ezelőtt azt gondoltuk, a kereslet 63%-os visszaesése a lehető legrosszabb forgatókönyv. A kiábrándító nyári utazási szezon ismeretében azonban tovább kellett rontanunk várakozásunkat, egészen 66%-os visszaesésig – mondta Alexandre de Juniac, az IATA főigazgatója.

Cargo-kilátások

Az IATA nyilvánosságra hozta a légi áruszállítás augusztusi adatait is, amelyek azt mutatják, a javulás továbbra is igen lassú, tekintettel az elégtelen kapacitásra. A kereslet ugyan hónapról-hónapra emelkedett valamelyest, a forgalom azonban továbbra is alacsony az előző évhez viszonyítva. A javulás azonban sokkal lassúbb, mint a hagyományos mutatók alapján várni lehetne. Az alacsony kapacitás elsősorban annak köszönhető, hogy az utasszállító gépek továbbra sem nagyon repülnek, és így hiány mutatkozik az áruszállításra rendelkezésre álló csomagtérben.

A rakomány tonnakilométerben (CTK) mért globális kereslet augusztusban 12,6%-kal volt alacsonyabb az előző évinél (14%-kal a nemzetközi műveletek esetében). Ez szerény javulást jelent a júliusi 14,4%-os éves csökkenéshez képest. A szezonálisan kiigazított kereslet augusztusban havi szinten 1,1%-kal nőtt. A rendelkezésre álló rakomány tonnakilométerben (ACTK) mért globális kapacitás augusztusban 29,4%-kal (a nemzetközi operációknál 31,6%-kal) csökkent az előző évhez képest. Ez gyakorlatilag nem jelent változást a júliusban mért 31,8%-os éves visszaeséshez képest. A nemzetközi légi árufuvarozás csomagszállító kapacitása 67%-kal volt alacsonyabb a 2019 augusztusinál, ami ismét csak annak a hatása, hogy a világjárvány hatására jelentősen csökkentek a személyszállítási szolgáltatások. Ezt részben ellensúlyozta a dedikált teherszállító kapacitás 28,1%-os növekedése. A széles törzsű teherszállító gépek napi kihasználtsága megközelíti a napi 11 órát, ami a legmagasabb szint azóta, hogy 2012-től nyilvántartják az ilyen jellegű adatokat.

– A légi áruszállítás iránti kereslet augusztusban 1,8 százalékponttal emelkedett júliushoz képest. Ez még mindig 12,6%-kal alacsonyabb az előző évi szintnél, és jóval elmarad a feldolgozóipari PMI 5,1%-os javulásától. A javulást a kapacitáskorlátok gátolják, ami annak eredménye, hogy az utasszállító flotta – amely általában az összes rakomány 50%-át szállítja – nagy része a földön maradt. A légi árufuvarozás csúcsszezonja októberben kezdődik, a szállítók azonban a súlyos kapacitáskorlátok miatt olyan alternatívákat kereshetnek, mint a tengeri és vasúti szállítás, hogy a globális gazdaság továbbra is mozgásban maradjon – mutatott rá Alexandre de Juniac. 

HP

Supply Chain Monitor
2020. november