Archívum: Digitális korszakváltás

2020. június 22. | Logisztika | Egyéb szektorok

Kotiers Román CFO-val beszélgettünk azokról az átfogó informatikai fejlesztésekről, amelyeket a Rail Cargo Hungaria 2018-ban indított el.

Kotiers RománA Rail Cargo Group egyik meghatározó magyarországi leányvállalata magas fokozatba kapcsolt, amikor 2018-ban széleskörű, főként az üzemeltetési tevékenység hatékonyságjavítását támogató informatikai fejlesztéssorozatot indított útjára. A közel negyedszáz projekt több mint fele már megvalósult, mégis a 2020-as év csúcspontnak tekinthető. A legjelentősebb alkalmazások közül ugyanis kettő – a vonatfelvételi és a kocsivizsgálati tevékenységet támogató MOTIS III első fázisa és a vonattervezést korszerűsítő KOTTA – az elmúlt hónapokban már éles üzemben bizonyít. A kereskedelmi munkafolyamatokkal kapcsolatos RailCube néhány hónapon belül debütál, az innovációk koronájának tekinthető, közel 2 millió euró értékű RC.GO pedig a fejlesztés szakaszába lépett.

Supply Chain Monitor: A Rail Cargo Hungaria CFO-jaként, illetve a vállalati informatikai fejlesztésekért felelős vezetőjeként hogyan összegezné az innovációsorozat jelentőségét?

Kotiers Román: Az elmúlt években minden korábbinál jelentősebb lépéseket tettünk a digitalizációs platformon. A fejlesztésektől hatékonyságunk kiemelt javulását várjuk, egyben versenyképességünk hosszú távú megőrzésének, erősítésének garanciáját látjuk. A vasút világa speciális, veszélyes üzem, amelynek biztonságos működését – természetesen a minőségi szolgáltatások mellett – minden körülmény között garantálnunk kell. Rendkívül sok szabály, előírás vonatkozik a működetetésre, komplex, bonyolult rendszerekre épül, ezért különösen nagy kihívást jelent és rendkívüli körültekintést, precizitást követel, hogy olyan alkalmazásokat hívjunk életre, amelyek óramű pontossággal képesek működni külön-külön és együtt, egymással teljes összhangban is. Szakembereinknek, illetve a külső fejlesztő cégek közreműködésének köszönhetően mindezek megvalósítása kompromisszumok nélkül sikerült.

A célul tűzött informatikai projektek többsége már megvalósult, az RC.GO-ra azonban, annak ellenére, hogy a fejlesztése még csak most veszi kezdetét, máris nagyágyúként tekintenek. Mit tud majd, amit más alkalmazás nem?

Az RC.GO forradalmi lépés: képes lesz lefedni a vonatközlekedtetés, azaz egy vonat életútjának teljes folyamatát centralizált, időazonos és integrált módon. Bevezetésével két nagyobb és számos más alkalmazás kiváltására nyílik lehetőségünk, egyúttal pedig az adatok és információk szigetszerűségét felváltja majd a központi szerveren keresztül történő, gyorsabb, pontosabb és hatékonyabb kommunikáció. További előnye, hogy képes lesz integrálni a határkezelési folyamatokat is. Meggyőződésem szerint az RC.GO a már nagyrészt megvalósult MOTIS III fejlesztéssel és a szintén előrehaladott RailCube alkalmazással együtt a következő évtizedben az RCH üzemeltetésének szilárd alapját fogja képezni. A modern, moduláris technológiáknak köszönhetően ezek a megoldások ráadásul igény és szükség szerint folyamatosan bővíthetők, továbbfejleszthetők. Mindehhez a következő időszakban kapcsolódnak majd az 1492 elnevezésű, a vállalatcsoport-szintű digitalizációs korszerűsítési gyűjtőprojekt részeként létrejövő, elsősorban kereskedelmi tevékenységet támogató fejlesztések is.

Visszatérve az RC.GO-ra, melyek az alkalmazás további előnyei?

Ahogy említettem, a fejlesztés a vonatok teljes életútját – előjelentések, határfolyamatok, vonatösszeállítás és szolgáltatáspontosítás, vonatfelvétel, hatóságok felé történő jelentési kötelezettség, vonattovábbítás, műszaki tevékenységgel és kocsisérüléssel kapcsolatos információk, végül statisztikakészítés – leköveti. Kialakításának köszönhetően képes lesz egyebek között központosítva, egy időben kezelni több mint 200 körzet adatait, egyszeri belépéssel elérhető lesz minden szükséges információ. Számos beépített automatizmus segíti majd az információáramlást, ugyanakkor erősebb és stabilabb lesz a kapcsolat más, külső és belső rendszerekkel. A fejlesztés egy későbbi fázisában célunk egy olyan, 21. századi grafikai felület kialakítása, amely nemcsak felhasználóbarát, hanem egyúttal erős vizuális élményt is nyújt.

A folyamatban lévő fejlesztéssorozat lezárultával terveznek következő lépéseket?

Újabb célokat lehet és kell is magunk elé kitűzni, de egyelőre most a fókusz az aktuális digitalizációs fejlődésen van. Sosem állunk meg, a vasútnak átvitt és konkrét értelemben is – ideértve az innovációs stratégiát is – mindig mennie kell. 

SZT

Supply Chain Monitor
2020. június-július