Archívum: Megbízható partnerként a hazai árufuvarozásban

2021. február 18. | Logisztika | Gyógyszeripar

A Reflex Fuvarozási és Szállítmányozási Kft. a Richter Gedeon Nyrt. 100%-os leányvállalataként teljes szolgáltatási portfóliójával jelent meg a hazai fuvarpiaci szereplők között a múlt évben. Az új stratégiai irányvonalról és a Richter gyógyszergyár szervezetén belüli átszervezésről Kálóczi Péterrel, a Richter Gedeon Nyrt. Logisztikai területért felelős igazgatóhelyettesével, és Szabó Zoltánnal, a Reflex Kft. ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.

Supply Chain Monitor: Hallhatnánk a Reflex Kft. és a Richter Gedeon Nyrt. közös múltjáról? 

Kálóczi Péter, a Richter Gedeon Nyrt. Logisztikai területért felelős igazgatóhelyetteseKálóczi Péter, a Richter Gedeon Nyrt. Logisztikai területért felelős igazgatóhelyettese: 1993-ban alakult a Reflex Kft. a Richter Gedeon Nyrt. 100%-os leányvállalata azzal a céllal, hogy a gyógyszergyár fuvarozási, szállítási feladatait ellássa. A Richter saját fuvarozó cég alapításával egy olyan szolgáltatót hozott létre, amely rugalmasan tudott alkalmazkodni a gyógyszergyár igényeihez és az ott felmerülő szállítási feladatokhoz, ugyanakkor a konstrukcióval a tevékenység feletti kontrollt továbbra is tudta gyakorolni. Ezen kontroll szakmai oldalát általam, pénzügyi oldalát a cégünk delegálta felügyelőbizottság által gyakorolja a Richter. A Reflex Kft. eleinte főleg belföldi anyagmozgatási feladatokat látott el, de ahogy a cég fejlődött, és szakmai kompetenciák területén is előrelépett, a 2000-es évek végén lehetőség nyílt rá, hogy a közúti nemzetközi szállítmányozás lebonyolítását is teljes egészében átvegye az anyavállalattól. A kiszervezés 2011-ben a légi és tengeri szállítmányozással egészült ki, és azóta a gyógyszergyár keretein belül már nem végzünk klasszikus fuvarszervezési feladatokat. A kiszervezés 2020 augusztusában vált teljessé, amikoris úgy döntöttünk, hogy a szállítási feladatok növekedő volumene és komplexitása, valamint a szigorodó GDP-szabályozásnak (Good Distribution Practice) való megfelelés miatt létrehozott Fuvarszervezési osztályunk feladatait és kollégáit a Reflexbe helyezzük át. A szervezeti átalakítások utolsó lépésként 2020. júniusi hatállyal a Reflex Kft. nyugdíjazás következtében megüresedő ügyvezetői pozíciójának betöltésére a Fuvarszervezési osztályunk volt vezetőjét, Szabó Zoltán kollégámat kértük fel. 

Szabó Zoltán, a Reflex Kft. ügyvezető igazgatója: A Reflex Kft.-vel már 15 éve dolgozom együtt, és felügyelőbizottsági tagként is volt rálátásom a cég működésére. A felkérést örömmel elvállaltam, és megbízott igazgató-helyettesként a korábbi ügyvezetővel dolgoztunk a tavalyi év első hónapjaiban a zökkenőmentes átadáson. Eközben javasoltam azt Péternek, hogy akkor fog a cég a leghatékonyabban működni, ha a Richterben és Reflexben felhalmozott szakmai ismereteket és kompetenciákat egyesítjük azáltál, hogy a nemzetközi fuvarkoordinációt, a belső és belföldi szállításokat megtervező Fuvarszervezési osztály a Reflex Kft. keretein belül folytathatja a tevékenységét. 

Az átszervezés előnye? 

Kálóczi Péter: A Richter mindig is elkötelezett volt abban, hogy a Reflex Kft.-ben olyan tudást koncentráljon, amely révén minden specifikus gyógyszerszállítási követelmény betartása garantált, úgy a fuvarozó cég saját szervezetén belül, mint az alvállalkozók esetében. Erre a tudásra a jövőben fokozottan szükségünk is lesz, hiszen a Richter 2028-ig szóló stratégiai tervében megfogalmazta az úgynevezett specialty pharma átalakulás gyorsítását, amely a gyakorlatban a magasabb hozzáadott értékű, speciálisabb termékek portfólión belüli növelését jelenti. A teljes kiszervezés az anyavállalat részéről természetesen bizalmi alapon történt, hiszen a gyógyszergyár keretein belül most már nincs meg az a szakmai oldal, ami korábban a fuvarszervező kollégák által biztosított volt. Egy vevői audit vagy hatósági inspekció során tehát a reflexes kollégáknak kell helytállniuk és bebizonyítani azt, hogy a Richter a gyógyszerszállítás során az előírt követelményeket maradéktalanul teljesíti. Ehhez az anyavállalaton kívül dolgozó kollégáknak kellett hozzáférést biztosítani a vállalatirányítási IT-rendszereinkhez, amely eddig nálunk nem volt jellemző. Az átszervezés előnyei között még kiemelném azt is, hogy a szinergiák jobb kiaknázásával összességében kevesebb ráfordítással tudjuk ezt a feladatot ellátni. Mára elértük, hogy minden szállítással kapcsolatos szakmai háttér a Reflex Kft.-nél összpontosul. A cég tevékenységét a tavaly kidolgozott KPI-rendszerrel monitorozzuk, ami megfelelő kontrollt és költségoldali rálátást biztosít számunkra. 

Szabó Zoltán, a Reflex Kft. ügyvezető igazgatójaSzabó Zoltán: Mivel hosszú évekig a Richternél dolgoztam, így jól ismerem a gyógyszergyári igényeket, elvárásokat, ezáltal gyors és előremutató kommunikációt sikerült megteremteni. Ennek, illetve a nagy tapasztalattal rendelkező richteres szakemberek átvételének köszönhetően a fuvarszervezési feladatkörök közötti átfedések is megszűntek. Nagy mértékben javult az addig több csatornán zajló információáramlás a gyár és a fuvarozó leányvállalat között. Nagyfokú rugalmasságra törekszünk, hogy az extra igényeket is ki tudjuk szolgálni. Ugyanakkor az átszervezéssel lehetővé vált az is, hogy a cégben elérhető kompetenciákkal piacra lépjünk, és a fuvarozói szektor szereplőjeként a szabad kapacitásainkat külsős megbízók számára is elérhetővé tegyük. Tehát jelenleg azon dolgozunk, hogy a Richter fuvarozási, szállítmányozási igényeinek maradéktalan kiszolgálása mellett felépítsük azt a partneri kört, amellyel hosszabb távon, korrekt feltételek mentén együtt tudunk működni. 

Melyek azok a tevékenységi körök, amelyek a piac számára elérhetőek? 

Szabó Zoltán: Társaságunk jelenleg 2 telephellyel rendelkezik: Budapesten és Dorogon. A klasszikus fuvarozási és szállítmányozási feladatok mellett a két telephelyen járműjavítási szolgáltatásokat is nyújtunk, illetve 2002 szeptembere óta felépítménygyártással is foglalkozunk. Kiemelten fontos területként kezeljük a speciális, egyedi járműigényeket, ezen belül a műszerekkel ellátott mozgó laboratóriumként, illetve mozgó irodaként működő kishaszonjármű átalakításokat és a veszélyes anyagok szállítására alkalmas úgynevezett ADR előírások szerinti járművek kialakítását. Tevékenységünkön belül 20%-ot képvisel a belföldi fuvarozás tapasztalt gépjárművezetőkkel, és saját tulajdonban lévő járműparkunkkal. Fuvareszközeink között sokféle gépjárműtípus megtalálható: ponyvás felépítmények, konténerszállítók, emelőhátfallal rendelkező tehergépkocsik, temperált rakterű autók, hőszigetelt felépítmények, csukott és nyitott kisteherautók, tartályautók és cserefelépítmények szállítására alkalmas járművek is, valamint furgonok, elektromos autók, gázpalackok szállítására alkalmas nyitott platós autók, út- és hóeltakarító járművek, sőt darus emelőnk is van. Ezzel a gépparkkal szinte bármilyen szállítási igényre tudunk megoldást nyújtani, nagy gyakorlattal rendelkezünk az ADR-es szállítások területén. A flotta összetételét a megbízói igényeknek megfelelően alakítjuk ki és módosítjuk, így tudjuk garantálni a legmagasabb elvárásoknak való megfelelést is. Belföldön csak saját autókkal fuvarozunk, nemzetközi szállításokra megbízható alvállalkozókat is bevonunk. Export- és importszállítások szervezését a közúti, légi és tengeri szállítási módok összehangolt és optimalizált alkalmazásával biztosítjuk. Európa egész területére, a FÁK-országokba, valamint Mongóliába rendszeresen indítjuk saját járműveinket és alvállalkozóinkat. Nemzetközi közúti árufuvarozást végző 9 darab saját kamionnal és tehergépkocsival elsősorban Oroszországba, Ukrajnába és Fehéroroszországba fuvarozunk, temperálást igénylő árukat. A meglévő, saját járműflottánkat folyamatosan fejlesztjük, szakembereinket képezzük. A szállításokat rövid határidővel, kedvező feltételekkel, nyomon követhetően tudjuk teljesíteni. Cégünk árubiztosítással, valamint szállítmányozói felelősségbiztosítással egyaránt rendelkezik, így garanciát tudunk vállalni munkatársaink szakértelmére és az áruszállítás biztonságára is. 

Hogyan tervezi az idei évet?

Szabó Zoltán: A jelenlegi 250 fős alkalmazotti létszámot, illetve az 5 milliárd forintos éves árbevételünket szeretném tartani, illetve gyógyszer-, élelmiszer- vagy ADR-es szállítmányok belföldi fuvarozására alkalmas 64, rendszámos eszközből álló flottánk kapacitásának mind hatékonyabb kihasználásával és a lehető legszélesebb körben történő értékesítésével még tovább is növelni. 

Jaubert Szilvia

Supply Chain Monitor
2021. február