Archívum: A koronavírus-járvány megfékezéséért

2020. május 15. | Gyártás | Egyéb szektorok

A Bosch 2020-ban több mint egymillió gyorsteszt gyártását tervezi, majd a következő évben ezt hárommillióra növelné.

– Szeretnénk szakértelmünkkel hozzájárulni a járvány megfékezéséhez, például az újonnan kifejlesztett Covid-19 gyorsteszttel és Vivalytic elemző készülékünkkel. A kereslet hatalmas. Mindent megteszünk annak érdekében, hogy növeljük a gyártást és az eredeti terveinkhez képest az év végére ötszörösére bővítsük a kapacitásunkat – mondta Dr. Volkmar Denner, a Bosch igazgatótanácsának elnöke.

A Bosch 2020-ban több mint egymillió gyorsteszt gyártását tervezi, majd a következő évben ezt hárommillióra növelné. A már meglevő laboratóriumi tesztek mellett a Vivalytic elemző készüléket kezdetben kórházakban és orvosi rendelőkben használják majd. Ott ez elsősorban az egészségügyi dolgozók védelmét szolgálja, hiszen számukra a gyors – kevesebb, mint két és fél óra alatt rendelkezésre álló – teszteredmények kritikus jelentőséggel bírnak. A gyorstesztet „kizárólag kutatási célra” megjelöléssel ellátva az európai felhasználók számára már eljuttatták, és a további engedélyeztetést követően használható lesz. A Bosch várakozásai szerint a CE-megfelelősségi tanúsítványt május végéig megszerzi a termékre. A fejlesztés végső szakaszában jár egy még ennél is gyorsabb teszt, amely kevesebb, mint 45 perc alatt megbízhatóan kimutatja a Covid-19 fertőzés jelenlétét a szervezetben. – Az ezen a területen végzett munkánkat is az „Életre tervezve” szlogen vezérli – emelte ki Dr. Volkmar Denner.

A Bosch elkezdte a védőmaszkok gyártását is. Mostanra kilenc ország tizenhárom Bosch gyárában az olaszországi Baritól, a törökországi Bursa városán át az amerikai egyesült államokbeli Andersonig a helyi követelményeknek megfelelő maszkokat gyártanak. Emellett a vállalat a Stuttgart-Feuerbach-i telephelyén két teljesen automatizált gyártósort állít fel, és hasonló fejlesztést terveznek az erbachi, illetve indiai és mexikói gyárakban is. A Bosch fejlesztőmérnökei néhány hét alatt megtervezték a szükséges berendezést, és a cég a tervrajzokat más vállalatoknak is a rendelkezésére bocsátotta, hogy azokat térítés nélkül bárki használni tudja majd. A vállalat naponta több mint 500 000 maszkot tud majd gyártani. A maszkok a Bosch munkavállalóinak védelmét szolgálják világszerte, továbbá cél az is, hogy ez a termék mások számára is elérhető legyen majd. Mindez a megfelelő, országspecifikus engedélyek beszerzésétől függ. Ezen felül a Bosch Németországban és az Egyesült Államokban az amerikai és az európai gyárakban foglalkoztatott munkatársait heti szinten 5000 liter fertőtlenítőszerrel látja el.

A globális gazdaság 2020-as alakulása

A koronavírus-járvány miatt a Bosch az aktuális üzleti évben jelentős kihívásokra számít. – Felkészülünk a globális recesszióra, melynek minden bizonnyal komoly hatása lesz az eredményeinkre – mondta Prof. Stefan Asenkerschbaumer, a Bosch igazgatótanácsának elnökhelyettese és a pénzügyi területért felelős tagja. Az eddigi adatok alapján a Bosch jelenleg a gépjárműgyártás legalább 20%-os vissza- esésére számít 2020-ban. Az idei év első negyedévében a Bosch csoport árbevétele 7,3%-kal esett vissza, az előző évhez képest már most jelentős mértékben csökkent. Az árbevétel csak 2020 márciusában 17%-kal lett kevesebb. A vállalat egyelőre még nem tud előrejelzést készíteni az egész évre vonatkozóan. A Bosch pénzügyi igazgatója kiemelte: „nagyon sokat kell tennünk annak érdekében, hogy a körülményekhez képest kiegyensúlyozott eredményt érjünk el. A válságban ismét előnyünkre válik az üzleti területek diverzifikáltsága.” Jelenleg a költségcsökkentést és a likviditás biztosítását segítő intézkedésekre összpontosít a vállalatcsoport. Ez magában foglalja a munkaórák számának, valamint a gyártás volumenének csökkentését több nemzetközi telephelyen, a szakértők és vezetők fizetésének mérséklését, beleértve a felsővezetést, illetve a beruházások időkeretének meghosszabbítását. A fentiek mellett a Bosch 2020 elején egy átfogó, versenyképesség-javító programot indított el.

– Középtávú célunk, hogy visszatérjünk a mintegy 7%-os működési nyereséghez, anélkül, hogy figyelmen kívül hagynánk a jövőnk biztosítását célzó alapvető feladatokat. Létrehozzuk azt a pénzügyi alapot, amely a Bosch csoport előtt álló hatalmas lehetőségek kiaknázásához szükséges – mondta Prof. Stefan Asenkerschbaumer.

Éghajlatvédelem

A jelenlegi helyzet kihívásai ellenére a Bosch folytatja a hosszú távú stratégiájában megfogalmazott, éghajlatvédelemmel kapcsolatos célok teljesítését és a fenntartható mobilitás elterjedésének támogatásához szükséges tevékenységeket fejt ki. – Noha jelenleg más problémákra kell koncentrálnunk, de bolygónk jövőjét nem téveszthetjük szem elől – mondta Dr. Volkmar Denner.

Körülbelül egy évvel ezelőtt a Bosch bejelentette, hogy az első olyan globális ipari tevékenységet folytató vállalat lesz, melynek 2020 végére mind a 400 telephelye klímasemlegessé válik. – 2019 végén minden németországi telephelyünkön elértük a karbonsemlegességet, és mára világszinten is 70%-ban teljesítettük ezt a célkitűzésünket – hangsúlyozta a szakember. A karbonsemlegesség megvalósítása érdekében a Bosch támogatja az energiahatékony megoldásokat, energiaellátásában növeli a megújuló energia arányát és több zöld energiát vásárol, mellyel ellensúlyozza az elkerülhetetlen szén-dioxid kibocsátást. – A szén-dioxid-kibocsátás aránya jelentősen alacsonyabb lesz 2020-ban, mint amit terveztünk: 25%, az eddigi mintegy 50% helyett. Ez azt jelenti, hogy a vártnál is hatékonyabbak az intézkedéseink – nyilatkozta az igazgatótanács elnöke.

Ha éghajlatvédelemről van szó, a Bosch két új megközelítést alkalmaz, melyek multiplikátor-hatást érhetnek el a gazdaságban. Az egyik cél, hogy az értékláncot a lehető leginkább klímasemlegessé tegyük. 2030-ra a kapcsolódó kibocsátások (3. szint) 15%-os csökkenésére, vagy máshogy fogalmazva évi több, mint 50 millió metrikus tonnára számítunk. Ezért a Bosch elfogadta azt a Tudományalapú célkitűzésekre irányuló kezdeményezést, amely a vállalatot az első, mérhető célt elfogadó gépjárműipari beszállítóvá teszi. Továbbá, a vállalat világszerte közel 1000 Bosch-szakértő tudását és több, mint 1000 saját energiahatékonysági projekt tapasztalatát tervezi hasznosítani az újonnan alapított Bosch Climate Solutions j tanácsadó cégben.

Növekedés Európában

– Az éghajlatvédelem továbbra is kritikus szerepet játszik életünkben. Költséges, de ha semmit nem teszünk érte, az még többe fog kerülni. A politikának komoly szerepe van abban, hogy támogassa az innovatív és környezetkímélő technológiákat alkalmazó vállalatokat – mondta a német szakember, aki szerint egy olyan széles körű technológiai fejlődésre van szükség, amely nem csupán az elektromos akkumulátorok számára jelöl ki utat a fenntartható mobilitás terén, hanem figyelembe veszi a hatékony belső égésű motorokat és főként a megújuló szintetikus üzemanyagokat, illetve az üzemanyagcellákat is. A Bosch igazgatótanácsának elnöke a koronavírus válság leküzdése után a hidrogénalapú gazdaság kiépítésére és a megújuló szintetikus üzemagyagok gyártására hívta fel a figyelmet. Véleménye szerint ez az egyetlen módja annak, hogy Európa 2050-re klímasemlegessé váljon. – A mai hidrogénalapú alkalmazásoknak át kell kerülniük a tesztelési fázisból a mindennapi életbe. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy még ambiciózusabb klímacélokat érjünk el – mondta Dr. Volkmar Denner, és a politikai döntéshozókat arra kérte, támogassák a szükséges technológiákat.

Hidrogénalapú alkalmazások

Az éghajlatvédelem számos szektorban felgyorsítja a strukturális változásokat. – A hidrogén egyre fontosabb szerepet játszik a gépjárműiparban és az épülettechnológiában egyaránt. A Bosch felkészült erre – mondta Denner. A Bosch együttműködésben a Powercell vállalattal már azon dolgozik, hogy 2022-ben kereskedelmi forgalomba hozzák a mobil üzemanyagcellákat a gépjárművek esetében. Így próbálja a Bosch egy másik növekedési piacon sikeresen pozícionálni magát: már 2030-ban minden nyolcadik újonnan regisztrált nehéz tehergépjármű üzemanyagcellával működhet. A Bosch partnerével, a Ceres Power céggel fix üzemanyagcellák kifejlesztésén dolgozik. Ezek a cellák épületeket, többek között számítógépes központokat láthatnak el elektromos árammal. A Bosch várakozásai szerint az üzemanyagcellás erőművek piaca 2030-ra 20 milliárd eurónál is nagyobb lesz.

– Az éghajlatvédelmi intézkedések fokozásakor az elektromos megoldások csak korlátozottan, az eddig meghatározónak számító belső égésű megoldások kiegészítéseként terjednek majd el a közeljövőben – mondta Denner. Ezért foglalkozik a Bosch a technológiasemleges erőátvitel kifejlesztésével. A Bosch piackutatása szerint 2030-ban háromból kettő újonnan regisztrált gépjármű még mindig – hibrid vagy nem hibrid opciós – dízel vagy benzin meghajtású lesz. A vállalat ezért foglalkozik továbbra is a nagyhatékonyságú belső égésű motorok fejlesztésével. Független tesztek eredményei szerint a Bosch új károsanyagkibocsátási-technológiájának köszönhetően a dízel motorok NOx kibocsátása szinte teljesen megszűnt. A Bosch fejlesztéseinek köszönhetően a benzinmotorok részecskekibocsátása az Euro 6d szabványnál mintegy 70%-kal alacsonyabb. Emellett a Bosch elkötelezett a megújuló üzemanyagok mellett is, mivel a hagyományos autóknak is szerepet kell játszaniuk a CO2-kibocsátás csökkentésében. A megújuló szintetikus üzemanyagok a belsőégési folyamatot karbonsemlegessé teszik. A szakember szerint éppen ezért lenne észszerűbb az ilyen megújuló szintetikus üzemanyagokat a flotta fogyasztásával ellentételezni, ahelyett, hogy a válság ideje alatt megszigorítják a CO2-szabályokat a gépjárműiparban.

Továbbá, a Bosch az elektromobilitás terén is piacvezető szerepet kíván betölteni. A vállalat mintegy 100 millió eurót fektet be elektromos erőátviteli rendszerek gyártásába az Eisenachban és Hildesheimben található telephelyein. A villamosítás a fűtéstechnológiában, például a fűtőrendszerek modernizálásában is egyre nagyobb szerepet játszik. A Bosch további 100 millió eurót fektet a hőpumpa üzletágba, és a fejlesztési munka kibővítésére, illetve piaci részesedésének megduplázására törekszik.

Fotók: Bosch

Supply Chain Monitor
2020. május