Archívum: Még minden képlékeny

2020. szeptember 15. | Logisztika | Egyéb szektorok

A COVID-19 vírus okozta járványhelyzetben a munkavállalók biztonságának és egészségének védelme, valamint az üzletmenet fenntartása került előtérbe minden cégnél. Erről kérdeztük a raktártechnikai piac néhány szereplőjét.

Horváth Zoltán, a Jungheinrich Hungária Kft. ügyvezetője– Az ellátási láncban a raktározás és a logisztika kiemelkedően fontos szerepet játszik, és ez egy járványhelyzetben fokozottan felértékelődik. A karantén idején olyan megoldásokat kellett gyorsan implementálnunk, amelyeket a korábbi időszakban elképzelhetetlennek gondoltunk. Az élelmiszer- és gyógyszergyártás, valamint a kereskedelem területén, és nem utolsó sorban a közszolgáltatásban különösen fontos a folyamatos üzemeltetés biztosítása – nem csak járvány idején –, melynek okán jelentős társadalmi felelősségünk is van, ezért ezeken a területeken a karantén alatt több ízben is felajánlottuk a segítségünket. Ezen felajánlások által biztosított eszközök mind a mai napig használatban vannak a közjó érdekében. A háztartásokban jelentősen megnövekedett fogyasztás felpörgette az élelmiszer kis- és nagykereskedelmi láncok forgalmát, melynek okán nehézséget jelentett, hogy az ott működtetett eszközpark átlagos intenzitású üzemeltetéshez került kialakításra, így szinte egyik napról a másikra kellett átmeneti megoldásokat találni, illetve sok esetben fejleszteni. A kis- és nagykereskedelmi szegmens piaci szereplői az anyagmozgatást elsősorban targoncákkal oldják meg, ezért a kiugróan magas forgalom lekövetésére a partnereink részéről igény mutatkozott még gyorsabb szervizellátásra, akár sürgősségi készenlétre, illetve sok esetben azonnali javításra. A megnövekedett anyagmozgatási feladatokat targoncák bérlésével igyekeznek kiszolgálni. Egyértelműen azt tapasztaltuk, hogy az év első felében megnőtt a kereslet a szerviz- és bérleti szolgáltatásaink iránt – foglalta össze az elmúlt néhány hónap tapasztalatait Horváth Zoltán, a Jungheinrich Hungária Kft. ügyvezetője. Hozzátette: a Jungheinrich cégcsoport idejében felkészült a járványhelyzetre, és már a márciusi karantén előtt világszerte számos óvintézkedést vezetett be a hamburgi székhelyű konszern minden leányvállalatánál. A legfontosabb szempont minden esetben a munkavállalók és partnerek egészségének megóvása, ezért sok intézkedés a mai napig is érvényben van.

– A legveszélyeztetettebb kollégák, akik a javítást és a karbantartást végzik, már a karantén előtt megkapták a megfelelő védőeszközöket: kesztyűt, szájmaszkot és kézfertőtlenítőt. A szervizhálózatunkban dolgozó közel 100 munkatárs mindegyike naponta 3-4 ügyfélnél végez munkát, de az óvintézkedések szigorú betartásának – és természetesen valahol a szerencsének is – köszönhetően egyelőre még a fertőzés gyanúja sem vetődött fel kollégáinknál. Március közepétől a biatorbágyi központunkban jelentősen csökkentettük a személyzet irodai jelenlétét, és a lehető legnagyobb mértékben home office megoldásban dolgozunk. A cél a dolgozók egészségének megőrzése és a zavartalan üzletmenet fenntartása volt. Természetesen az egyes munkaköröket különbözően érintette az intézkedés, nyilvánvalóan van olyan feladat, amit nem lehet otthonról végezni. A kollégákat 3 kontaktcsoportra különítettük el annak érdekében, hogy az üzletmenetet biztonsággal fenn tudjuk tartani abban az esetben is, ha esetleg egy munkatársról kiderül, hogy megfertőződött. Az üzletmenetben az alkatrész-utánpótlás biztosítása, az ellátási lánc működésének fenntartása kapott rendkívül nagy és fontos hangsúlyt, különösen a határzárak idején. A megrendelt alkatrészek éjszakai szállítással kerülnek kollégáinkhoz, illetve az ügyfelekhez. A16 óráig megrendelt alkatrészeknek a pozsonyi raktárbázisunkból másnap reggel 7 óráig az ország különböző pontjain működő szervizautókba, illetve az ügyfeleink által megadott szállítási címre kell eljutnia. Jelenleg is napi szinten változik minden a pandémia okán, ezért a járvány kitörésekor kialakított irányelvek mentén hozzuk meg most is döntéseinket – hangsúlyozta az ügyvezető, aki kitért arra is, hogy a logisztikai és raktározási szektorban most kiemelt jelentőséget kap az, hogy hogyan lehet még jobban digitalizálni a feladatokat. Mint mondta: itt az ideje a smart working folyamatok megvalósításának, és az új megoldások kipróbálásának. Biztosra vehető, hogy a rendszerhasználatra vonatkozó ügyféligény is eltolódik. Napirendre kerül az anyagmozgatás függetlenítése az egyes kezelőktől, az automatizálás, és a vezető nélküli targoncák terjedése. De a Jungheinrichnél az egyéb folyamatok is megváltoztak, többek között az ügyfélkiszolgálás menete: elektronikus csatornákon keresztül is történik az igényfelmérés, valamint a szakmai és az értékesítési tanácsadás.

– A jövőt illetően azt gondolom, hogy bizonyos mértékig biztosan átalakulnak az igények, és ehhez kapcsolódóan a raktározási piac is. A gyártással foglalkozó cégeknek át kell gondolniuk a just in time, illetve a just in sequence rendszert, és ismét szükséges biztonsági készlettel is rendelkezni. Az e-kereskedelem dinamikus térnyerése következtében kisebb szállítási egységeket kell kezelni, így megnő a komissiózás szerepe. Ezek a változások kedveznek nekünk, azonban ez nem egy nagyon gyorsan végbemenő folyamat. Akik már korábban felkészültek, és e szerint alakították át működésüket, azok most jelentős előnyre tehetnek szert. Úgy gondolom, hogy hosszú távon a főbb trendek azonban nem változnak. A beruházások során még nagyobb szerephez jut az automatizálás és a digitalizálás, valamint az energiahatékonyság. És még egy nagyon fontos dolog: a bizalom. Azokban a vállalatokban bíznak meg jobban az ügyfelek, akikre a nehéz időkben is lehetett számítani – emelte ki Horváth Zoltán.

A több lábon állás a jövő kulcsa

Horváth Béla, a Nagoya Kft. ügyvezető igazgatójaA COV ID-19 vírus miatt kialakult járványhelyzet az egész gazdaságra negatív hatással volt. A beruházások lelassultak, illetve elhalasztódtak. Bizonyos termékekből csökkent a fogyasztás, ami természetesen hatással volt a termelésre és a raktározásra is. Sajnos voltak olyan cégek, amelyek nem rendelkeztek megfelelő vésztartalékkal a járvány okozta keresletvisszaesés és a termelés kényszerű szüneteltetése miatt keletkezett helyzet túlélésére. Emiatt számos hosszú távú targoncabérletet is visszamondtak – nyilatkozta Horváth Béla, a Nagoya Kft. ügyvezető igazgatója. Kiemelte: cégük próbált a lehető leghamarabb reagálni a változásokra. Azonnal beszerezték a szükséges védőfelszereléseket – maszk, kézfertőtlenítő stb. – és tájékoztatták a dolgozókat, illetve a hozzájuk látogató ügyfeleket a COV ID miatt meghozott intézkedéseikről. A járványhelyzet hatásaként a cég forgalmában sajnos visszaesés mutatkozott, amit munkaidőcsökkentéssel, illetve a kormány által adott támogatás igénybevételével próbáltak meg kompenzálni. Mivel az irodában több kisgyerekes anyuka dolgozik, felajánlották számukra a home office lehetőségét, hiszen a gyermekek elhelyezése nagy dilemmát okozott a családoknak. Ezt a lehetőséget megadták azoknak a munkatársaknak is, akiknek a személyes jelenléte nem feltétlenül volt szükséges a telephelyen. Azoknak a munkatársaknak, akik továbbra is az irodai-, illetve szervizhelyiségekben végezték a munkájukat, szigorú szabályozásokat vezettek be (többszöri takarítás, saját kézfertőtlenítő, mosható maszk biztosítása stb.), hogy a munkafolyamatokat továbbra is biztonságosan tudják ellátni. Ugyanez elmondható a „külső terepen” dolgozó szervizes kollégákról is.

– Az év hátralévő részében számítanunk kell egy második hullámra. Megpróbáljuk a folyamatokat még hatékonyabbá tenni, optimalizálni. Új területeken is szeretnénk megvetni a lábunkat olyan innovatív raktári biztonsági jelzőrendszerekkel, mint a Solan Observation Post, amellyel a targoncák ütközéséből adódó sérüléseket és károkat lehet megelőzni, illetve az i-STO P vezeték nélküli kerékék, amely a logisztikai központokban, raktárakban a rámpáknál segít a balesetek megelőzésében a ki- és berakodás során – ismertette a közeljövő terveit Horváth Béla. Hozzátette: nagyon nehéz hosszútávú előrejelzéseket adni, hiszen a mostani helyzetben minden képlékeny. – Nem tudhatjuk, hogy az emelkedő esetszám milyen intézkedések megtételére kényszerít, illetve milyen hatással lesz a gazdaságra. Azt sajnos biztosan állíthatjuk, hogy a beruházások csökkenni fognak és fel kell készülni a vállalkozásoknak arra, hogy több lábon álljanak, mivel csak így lehet biztosítani a cégek fennmaradását. Emellett nagyon fontos az üzleti partnerek körültekintő kiválasztása is, mert ez lehet az egyik alapja a hosszú távú működésnek. Cégünket illetően egy optimista verzió szerint a 2021-es évben sikerül a 2019-es év forgalmát generálnunk, és évről évre emelkedni fog az árbevétel. Ha viszont a pesszimista forgatókönyvet nézem, akkor az év végére 15-20%-os csökkenés lehetséges, ami tovább folytatódik a helyzet normalizálásáig, de természetesen mi az optimista verzió bekövetkezését próbáljuk megcélozni – vázolta a jövőt a Nagoya Kft. ügyvezető igazgatója.

SRJ

Supply Chain Monitor
2020. augusztus-szeptember