Archívum: A holnap logisztikája

2020. szeptember 15. | Logisztika | Egyéb szektorok

Cikkünkben megosztjuk Olvasóinkkal, hogyan néz majd ki a jövő logisztikája az Ericsson felmérése szerint. A fogyasztók és vállalati ügyfelek részéről is egyre jelentősebb igény mutatkozik a gyors szállítási szolgáltatások iránt, ami számos technológiai és logisztikai kihívás elé állítja a szállítmányozó cégeket. Az Ericsson IndustryLab legújabb, „Proaktív logisztika – út a jövőbe” című jelentése azt vizsgálta meg, mit várnak a logisztikai döntéshozók az iparág technológiai fejlődésétől.

A tanulmány a logisztikai ágazat jövőjét veszi górcső alá, felméri az úgynevezett proaktív logisztika megvalósíthatóságát, és számos ezzel kapcsolatos kérdésre igyekszik választ adni. A digitális technológiák, például az IoT és az 5G révén mennyivel lehet hatékonyabb és fenntarthatóbb rendszereket működtetni? Az iparág készen áll-e a szükséges lépések megtételére – például a folyamatban résztvevő minden egység összekapcsolására és az összes fél közötti információ-megosztásra – ahhoz, hogy a proaktív logisztika megvalósítható legyen?

Mivel a jelentés a COV ID-19 krízis idején készült, a tanulmány foglalkozik a világgazdaság – és ezzel együtt a logisztikai szektor – előtt álló új kihívásokkal is, és kitér arra, hogy a globális katasztrófák milyen irányban módosíthatják, alakíthatják a logisztika jövőjét.

A jelentés főbb megállapításai közül néhányat itt ismertetünk:

  • A döntéshozók egyharmada úgy véli, hogy az ügyfelekkel és beszállítókkal való nehézkes információcsere akadályozza a társaságuk logisztikai műveleteinek javítását.
  • Világszerte a fogyasztók több mint egyharmada a koronavírus járvány miatt kezdett el online élelmiszereket vásárolni, illetve növelte online vásárlásait, ezzel jelentős kihívások elé állítva a meglevő logisztikai rendszereket.
  • A fenntarthatóság fontos szemponttá kezd válni a logisztikai fejlesztéseknél. A döntéshozók 67%-a egyetért azzal, hogy a fogyasztók fenntarthatósági elvárásai miatt a társaságok logisztikai módszerei a következő 3-5 évben át fognak alakulni.
  • A digitális nyomonkövetési eszközök, vizualizációs eszközök és megbízható mobilkapcsolat hiánya jelenleg komoly akadályokat jelent a logisztikai vállalatok mintegy 40%-a számára. Továbbán a válaszadók háromötöde kifejezetten egyetért azzal, hogy a jobb logisztikai eszközök segítenék cégüket, hogy pontosan, időben szállítsanak.
  • A vizsgált vállalatok kétharmada fog a következő 5 évben mesterséges intelligenciát (MI) és adatelemzést alkalmazni a logisztikai igények és kapacitások párosítására – és a cégek egyötöde már jelenleg is így tesz. A társaságok több mint 60%-a fog a következő 3-5 évben proaktívan szállítani.

Proaktív logisztika

Az egyre jobban hálózatba kapcsolt világunkban a nagyobb átláthatóság és hatékonyság iránti igény az iparágon belül a vártnál hamarabb teremheti meg a feltételeket a proaktív logisztika kialakulásához.

A logisztika fejlődése nem ér véget a nagyobb átláthatóságnál és hatékonyságnál. Ezek csak megteremtik az alapot a végső lépéshez, a proaktív logisztika megjelenéséhez. A proaktív logisztikai rendszer képes a termékek, szolgáltatások és megoldások iránti kereslet előrejelzésére még azelőtt, hogy a fogyasztók meghoznák tényleges vásárlási döntésüket. Azaz lehetővé teszi az áruk szállításának proaktív elindítását. A jobb tervezhetőség és több rendelkezésre álló idő miatt hatékonyabb és fenntarthatóbb szállítási módszerek használhatók – például csúcsforgalmon kívüli időszakra tervezhető a szállítás és optimálisan rakodhatók a járművek.

Ez jelentős pozitív hatással lesz a beszállító lánc minden pontján. A logisztika fejlődésének ezen szakasza már nincs messze: a megkérdezett társaságok 67%-a tervezi, hogy 5 éven belül mesterséges intelligenciát és adatelemzést használ a logisztikai igények és kapacitások összehangolására, és a társaságok 19%-a már jelenleg is ezt teszi. Továbbá, a felmérésben részt vevő társaságok 64%-a tervezi a proaktív logisztika bevezetését 3-5 éven belül.

Noha a megkérdezett társaságok döntéshozóinak nagy része általánosságban elégedett volt társaságuk logisztikai tevékenységével, több olyan területet is megneveztek, amin érdemes volna javítani. Az első lépés a jövő logisztikája felé az eszközök és szállítmányok összekapcsolása lenne, ami lehetővé tenné a társaságon belül a tevékenységek megértését, vizualizációját és elemzését. A következő lépés lenne az összes érintett fél számára biztosított átláthatóság megteremtése, hogy a szállítmányok helyét és státuszát mindenkor követni lehessen. Ehhez szükség van az adatok megosztására. Így minden fél láthatná a szállítmányok helyét és állapotát (hőmérséklet, sérülések, úton töltött idő stb.), így hatékonyabban tudnak tervezni, és az értéklánc teljes hosszában jobb ügyfélkiszolgálást tudnak biztosítani.

A mobilszolgáltatók szerepe

A döntéshozók egyetértenek abban, hogy a logisztika további fejlődésének egyik legfontosabb feltétele a mobilkapcsolatok fejlesztése. A megkérdezettek szerint a mobilszolgáltatók eddig nem fordítottak elegendő energiát és figyelmet erre az iparágra, és még az esetleges együttműködések során sem kínáltak kifejezetten logisztikára fókuszáló megoldásokat. Hálózati eszközeikre és szakértelmükre támaszkodva, a mobilszolgáltatók kulcsszerepet játszhatnának a logisztika digitalizációjában. A nyilvános és a magánhálózatok – illetve ezek kombinációi – egyaránt fontos eszközök lehetnek a logisztikai társaságok számára ahhoz, hogy a logisztikai lánc átláthatósága és a hatékonyság növelése érdekében hálózatba kapcsolhassák szállítmányaikat és berendezéseiket. A mobilmegoldások alapvető fontosságúak a raktárak automatizálásához és rugalmas működéséhez – például autonóm járművek működtetéséhez, valós idejű nyomon követéshez, rázkódási és hőmérséklet érzékelők adatainak begyűjtéséhez, elemzéséhez, a munkatársak és a vezetés kommunikációjához, munkavédelmi megoldásokhoz (AR/VR megoldások használatával), megelőző karbantartáshoz és távoli eszközkezeléshez.

Pillantás a jövőbe

A hálózati kapcsolatokkal, adatmegosztással és a járművekkel kapcsolatos technológiák folyamatos fejlődésével a logisztikai ipar a ténylegesen proaktív logisztika irányába mozdulhat el. A felmérésben megkérdezett döntéshozók és üzleti felhasználók egyetértenek abban, hogy a fenntarthatóság, az önvezető és elektromos járművek, valamint az adatmegosztás fontosak egy valóban proaktív működés eléréséhez.

A vezetők és egyéb személyzet nélkül működő szállítójárművek, többek között repülőgépek és hajók, a maitól teljesen eltérő felépítéssel készülhetnek, és működtetésük is eltér a mostanitól. A szállítójárművek tervezése és kialakítása során új feltételeket és célokat kell figyelembe venni – az áruk gyorsabban, gördülékenyebben, kevesebb időkorláttal, fenntarthatóbb módon, személyzet nélkül juthatnak el a célállomásra. Jó példa erre a svéd logisztikai cég, az Einride által gyártott szállítójármű. Az ilyen járművekkel szemben nem elvárás a személyzet biztonságos szállítása, és nem kell figyelembe venni a sofőrrel kapcsolatos költségtényezőket sem. A proaktív logisztika esetén, ahol a szállításra még a megrendelés előtt kerül sor, a gyorsaság sem feltétlenül szempont. A tervezés során az optimalizálás új dimenziói jelennek majd meg. Az új, vezető nélküli elektromos járművek már eddig is módosították a tervezési kritériumokat – a proaktív logisztika most újabb tényezőként jelenik majd meg.

Supply Chain Monitor
2020.augusztus-szeptember