Archívum: Tovább folytatódik a modernizálás

2020. június 22. | Logisztika | Egyéb szektorok

Annak ellenére, hogy 2019-ben jó évet zártak a Hamburgi Kikötőben, Németország legnagyobb univerzális kikötőjére is hatással van a koronavírus által okozott gazdasági visszaesés. A kikötő teljes mértékben működőképes és hozzájárul ilyen nehéz körülmények között is a gazdaság és az emberek ellátásához.

A Hamburgi Kikötő jó évet zárt: a tengeri árufuvarozás 136,6 millió tonnára emelkedett (+1,1%). A konténerforgalom erőteljes, 6,1%-os növekedést mutatott, 9,3 millió TEU-val, a konténeres vasúti forgalom 2,7 millió TEU-val rekord eredményt hozott (+10,4%). Az import- és exportáruk csökkenése a globális szállítási és ellátási láncok vírus okozta felfüggesztésével magyarázható. A kínai gazdaság visszaesése és ennek következtében a hajózásban bekövetkezett járatkimaradások (blank sailings) szintén alacsonyabb átrakandó mennyiségeket eredményeztek Hamburgban.

2020 első negyedévében a tengeri árufuvarozás 31,9 millió tonnát tett ki, ami 7,9%-kal maradt alul 2019 első negyedévéhez képest. A konténeres áruszállítás 2,2 millió TEU-val 6,6%-kal volt kevesebb az előző évinél. A hátországi konténerfuvarozás viszonylag stabil maradt, miközben a átrakott áruk mennyiségének csökkenése egyértelműbben mutatja a kereslet visszaesését.

Az elkövetkező hónapokban a Hamburgi Kikötőnek még fel kell készülnie a folyamatos járatkimaradások által okozott forgalom csökkenésére. Júniustól valószínűsíthető, hogy Kínában és Európában a gazdaság lassú indulásával ismét visszaáll a hajók menetrendszerinti indulása és növekszik az áruk mennyisége a kikötői kezelésben és a tengeri kikötő hátországi forgalmában. A koronavírus okozta válság során újra fellángolt a szállítási útvonalak megváltozásáról és a globalizáció jövőjéről folytatott vita. A globalizáció és a nemzetközi munkamegosztás végét ismét többen látni vélik. A kikötőben a szerkezeti változások már rég megkezdődtek. Saját érdekükben minden vállalat felel azért, hogy üzleti modellje sikeres és piacképes legyen. Azok, akik ezt nem teszik meg, gyorsan kikerülnek a piacról. – Nemzetközi kapcsolatainknak és képviseleti irodáinknak köszönhetően jó áttekintést kapunk arról, hogy mi folyik nemzetközi szinten a közlekedési és logisztikai iparban. Ezen ismeretek alapján el kell mondanunk, hogy a kikötő a digitalizálás, a logisztikai folyamatok összehangolása és fejlesztése szempontjából előkelő helyet foglal el a nemzetközi kikötők rangsorában – mondta Kovács Krisztina, a Hamburgi Kikötő budapesti képviseletének vezetője.

A HPA (Hamburgi Kikötői Hatóság) és a kikötőben található vállalatok digitalizációs stratégiája Hamburgnak vezető szerepet biztosít olyan területeken, mint a fenntarthatóság, a virtuális valóság vagy a drónok használata mind víz alatt, mind a levegőben. Nincs még egy olyan rendszer egy kikötőben sem, mint a Hamburgi Hajókoordinációs Központ (HVCC), amely koordinálja a hajóérkezéseket és tanácsadást nyújt a hajóstársaságoknak ahhoz, hogy problémamentesen tudják megközelíteni a kikötőt, és amellett még a drága üzemanyagot is megtakaríthatják. Ez ráadásul csökkenti még a CO2-kibocsátást is. A HVCC most a világszerte a forgalomirányítás modelljeként szolgál. Az 5G-szabvány új aspektusait sikeresen tesztelték az 5G-MoNArch EU-projektben, különböző alkalmazásokkal a Hamburgi Kikötőben. Az új „Network-Slicing“ technológiai koncepcióval az 5G nem lesz többé „egy hálózat“, hanem inkább párhuzamos virtuális hálózatok, amelyek egy közös infrastruktúrán alapulnak.

A járvány ideje alatt is tovább folytatódott a kikötő modernizálása. Március 27-én megérkezett az első, a 6 új konténerdaruból az EUROGATE Hamburg terminálja részére. A darukat az ír Liebherr Container Cranes gyártja. Ezeket a darukat a legnagyobb konténerszállító hajók kezelésére tervezték, emelési magasságuk 70 méter, teherbírásuk 66 tonna. Mind a 6 hidat várhatóan 2020 folyamán szállítják le a korona-járvány alakulásának függvényében.

A HHLA CTB termináljára is további 2 nagy konténerdaru érkezett május 4-én Kínából. Így összesen 5 új, nagyméretű konténerdaruval – az első három azonos típusú egység leszállítása már 2019. november elején megtörtént – a HHLA újabb rakparot alakít ki a CTB terminálon a különösen nagy konténerszállító hajók fogadására, melyek 24 000 és annál több TEU-t képesek egyszerre szállítani. Az utóbbi években megnőtt a Hamburgba érkező különösen nagy konténerszállító hajók száma. A világ jelenleg legnagyobb konténerszállító hajóját a HMM Algeciras-t, mely 24 000 TEU szállítására képes, június 7-én reggel fogadta a Hamburgi Kikötő a CTB terminálon. Ebből is látszik, hogy a szerkezeti változások, az egyes terminálok adaptálása a piac követelményeinek megfelelően elkerülhetetlenek ahhoz, hogy a kikötő továbbra is képes legyen megtartani a világban kivívott helyét.


Supply Chain Monitor
2020. június-július