Archívum: Előremenekülés

2020. június 22. | Logisztika | Egyéb szektorok

A COVID-19 vírus által kiváltott járványhelyzet minden gazdasági szektorban másként csapódott le, de az ellátási lánc minden szereplőjét jelentősen érintette. Erről kérdeztük néhány logisztikai szolgáltató vállalat vezetőjét.

Vass GergelyA COVID-19 vírus által kiváltott járványhelyzet nem vált kritikussá számunkra, a kieső bevételeinket pótolni tudjuk új tevékenységek bevonásával, a válság nem okozott jelentős változást a szolgáltatásaink körében. Az ellátási láncokban azonban a pandémiával kapcsolatos intézkedések jelentős gondokat okoztak, elsősorban a termékbeszerzések területén. A másodlagos csomagolások és a szállítások volumene érezhetően csökkent, gyakoribbá váltak a prompt, valamint kis darabszámú megbízások – amelyekben egyébként is jelentős tapasztalattal rendelkezünk –, így ennek menedzselése nem okozott, illetve okoz fennakadást tevékenységünkben, változatlanul az összes szolgáltatásunkkal partnereink rendelkezésére állunk. Tekintettel arra, hogy munkafolyamataink nagy részét nem lehet home office-ban végezni, így majdnem teljes létszámmal, folyamatosan végezzük tevékenységeinket minden hátráltató tényezőt kiküszöbölve, a biztonságot szem előtt tartva. Külön eljárásrendet, biztonsági intézkedéseket vezettünk be, többek között a beléptetéssel kapcsolatosan, a testhőmérséklet-mérést és a szájmaszk használatát kötelezővé tettük, valamint szigorítottuk a higiéniai követelményeket és korlátoztunk a személyes kontaktusokat, illetve digitalizáltuk a folyamatokatnott, ahol ez lehetséges volt – mondta Vass Gergely, a European Pharma Hub Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette: a jelenlegi helyzetben biztosítani kell a helyettesíthetőséget az erőforrások és a beszerzések területén, folyamatosan felül kell vizsgálni a biztonsági intézkedéseket, és meg kell teremteni a tartalékokat ahhoz, hogy hasonló helyzetben a munkaerőt meg tudják tartani.

– Sajnos nem lehet tudni, hogy milyen következményekkel jár a jövőre nézve a járványhelyzet és annak veszélyei, megítélésünk szerint a járvánnyal kapcsolatos intézkedések hosszú távon enyhülni fognak, az ellátási lánc alkalmazkodni fog a kialakult körülményekhez, de a helyzet valószínűleg csak akkor fog stabilizálódni, ha megfelelő mennyiségben rendelkezésre áll a vírus elleni vakcina. Saját tevékenységünk szempontjából feltétlenül szükségesnek tartjuk, hogy bővítsük portfóliónkat, mert fontosnak tartjuk a több lábon állást, azaz az előre menekülés számunkra a kijelölt stratégiai irány. Számítunk azonban arra, hogy a kisebb, kevésbé tőkeerős partnereink és beszállítóink kieshetnek a piacról. A viszonylag gyors kilábaláshoz a legnagyobb segítség az lenne, ha a döntéshozók hazánkban és az EU-ban egyaránt olyan intézkedéseket hoznának, amelyek elősegítik a kkv-k gyors talpra állását, hogy versenyben maradhassanak a tőkeerős nagyvállalatokkal szemben – vélekedett Vass Gergely.

Felismerni a fejlődési lehetőségeket és a sebezhető pontokat

Varga Bálint– A tavalyi évben azok a cégek jó évet zártak, amelyek nem kitett iparágakban – például autóipari szektorban – dolgoztak. A múlt év számunkra is jól sikerült. Felelős gazdálkodást folytattunk, a piac is dinamikus, beértek a korábbi beruházásaink hatásai. A logisztikai szolgáltatások terén a költségek ugyan a bevételeknél jobban nőnek már évek óta, de a kihasználtság, azaz a volumen növelésével ezt sikerül kompenzálni, mert az állandó költségek több megbízás között oszlanak el. Ebben a modellben nagyon rossz egy válság, mert a visszaesés rendkívül gyorsan rontja az eredményt. Februárig még mindenki azt hitte, a koronavírus várható hatása túldimenzionált a sajtóban, de márciusban jött a sokk és megkezdődött a spontán bezárkózás. Erre a helyzetre a komplex logisztikai szolgáltatók – amelyeknek sok különböző iparág irányába van kitettsége – könnyebben tudtak reagálni, a diverzifikáció némi mozgásteret nyújtott számukra. Cégünknél például a házhozszállítási üzletágban realizált forgalom most két-háromszorosa a tavalyinak. A kiskereskedelmi élelmiszerellátás is nagyon felfutott, azonban az éttermeket és közületeket alapanyaggal ellátó nagykereskedők forgalma jelentősen visszaesett, hiszen nem mindegy, hol isszuk a kávét, otthon, kávézóban vagy a munkahelyen, illetve ki főzi az ebédet, mert e döntések mögött eltérő logisztikai láncok állnak – vélekedett Varga Bálint, a Gebrüder Weiss Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette: szerencsére a kollégák és hozzátartozóik körében nem volt eddig megbetegedés, de egy komolyabb fertőzöttségi szint, ahol rengeteg dolgozó esne ki egyszerre, az valóban hatalmas károkat okozna, és ezt mindenképpen szem előtt kell tartani a jövőre nézve.

– A szokásos intézkedések mellett bevezettük mi is a home office gyakorlatot az erre alkalmas munkakörökben, ezáltal sokkal rugalmasabb lett a munkáltatás. Az üzleti utakat töröltük, az értekezletek száma is lecsökkent, s ha ezek 10-20%-át a járvány után is konferenciahívás keretében bonyolítanánk le, már az is sokat jelentene. Alapvetően a személyes kapcsolatokban hiszek, például egy állásinterjút sem tudok elképzelni kizárólag skypeon, mégis sok helyen ez már a napi gyakorlat, ezt meg kell szoknunk, meg kell tanulnunk. A járványhelyzet azonban alkalmat adott arra, hogy elgondolkodhassunk miben tudunk még fejlődni, de arra is, hogy felismerjük a sebezhető pontjainkat – mondta az ügyvezető. Kiemelte: a járványhelyzet kialakulásának kezdetén a biztonsággal, kapacitáscsökkentéssel, munkahelymegtartó támogatások igénybevételével, belső és külső kommunikációval kapcsolatos intézkedések voltak azok, amelyek azonnali döntést igényeltek.

– Májusi könnyítésekkel számoltunk márciusban, így két részre osztottuk a válságot. Az elmúlt két-három hónapban maga a járvány első hulláma jelentett kihívást, középtávon pedig a gazdasági hatásokkal foglalkozunk. Folyamatosan monitorozzuk, hogy ügyfeleinket mennyire érinti a válság, és ezekre kell reagálnunk. Kérdéses továbbá, hogy be kell-e rendezkedni hosszú távon a járvány további, különböző intenzitású hullámaira – vázolta az év hátralévő részére jósolható helyzetet a szakember. Mint mondta: ebben az évben tervezték dunaharaszti bázisuk bővítését, de a beruházás megkezdése várhatóan fél évet késni fog, és ezzel átmenetileg máris csökken a potenciális GDP, illetve közvetve a cég forgalma is, hiszen többek között építőipari termékeket is kezelnek. Egy prosperáló időszakban 2-3 év megtölteni egy megkétszerezett raktárkapacitást ügyfelekkel, de amikor minden bizonytalan, akkor ez duplán jelent kihívást.

– Az elkövetkezendő időszakra nem rendelkezünk előre megírt forgatókönyvekkel, reagálni kényszerülünk az adott piaci helyzetre. Örülünk annak, hogy az állam támogatja a rövidített munkaidő alkalmazását, több környező országban is van erre valamilyen hasonló konstrukció, és ez lehetővé teszi, hogy ne ész nélkül reagáljanak a cégek minden átmeneti piaci ingadozásra, tehát ne legyenek pánikdöntések. A támogatást egyébként mi is igénybe vettük, mert a házhoz szállításon kívül a többi szegmensben 30%-os volt a volumencsökkenés – összegzett Varga Bálint.

Rugalmasan reagálni

Szontágné Hajnal ZsuzsannaA Dachser 44 országban van jelen saját telephelyeivel, amelyek mindegyike szigorú intézkedéseket vezetett be a járvány visszaszorítására. – Nehéz megjósolni, hogy milyen hatással lesz vállalatunkra a kialakult helyzet, így nem tehetünk mást, minden nap újra felmérjük a helyzetet és igyekszünk arra minél rugalmasabban reagálni. Családi vállalkozásként mindent meg akarunk tenni ebben a helyzetben annak érdekében, hogy maximális stabilitást és biztonságot nyújtsunk az alkalmazottaink, a szolgáltató partnereink és az ügyfeleink számára. Telephelyeinken jelenleg leginkább a vírus terjedésének megelőzésére koncentrálunk széles körű higiéniai és egyéb megelőző intézkedésekkel. Ezért az adminisztratív területeket elkülönítettük az üzemeltetéstől, a csapatokat kisebb csoportokra osztottuk a forgó munkabeosztáshoz, ahol pedig lehetőség nyílt rá, felváltva irodai és home office munkavégzést vezettünk be. A szigorú kézhigiéniára és a megfelelő távolság betartására vonatkozó szabályok segítségével a lehető legjobb munkahelyi egészségvédelmet és biztonságot teremtettük meg. Emellett továbbra is biztosítjuk a hálózat, ezáltal a lakosság és a gazdasági szereplők számára történő áruszállítás működőképességét – nyilatkozta a válság kapcsán Szontágné Hajnal Zsuzsanna, sales manager, European Logistics, Liegl&Dachser Kft.

A koronavírus okozta hatalmas kihívások ellenére a Dachser European Logistics hálózata továbbra is mindent megtesz annak érdekében, hogy fenntartsa ügyfelei számára a szolgáltatásokkal és az árakkal kapcsolatban vállalt kötelezettségeit. Ezért nem vezettek be általános „COVID-19-pótdíjat”, a korábban megállapodott tarifákon nem változtatnak, és egyelőre megtartják a belföldi és nemzetközi gyűjtőszállítmányok díjait is. Emellett folyamatos és szoros együttműködésre kérik partnereiket, amely során újabb megoldásokat dolgoznak ki a jelenlegi és a jövőbeli kihívásokra.

– A jelenlegi helyzetben rendkívül nehéz bármilyen előrejelzést adni arról, hogy a járvány hogyan befolyásolja néhány éves távlatban a cégünk tevékenységét, vagy milyen lesz a mindennapi életünkre gyakorolt hatása. A kezdeti nyugat-európai korlátozások és leállások lassan mindenhol feloldásra vagy legalább lazításra kerültek, ennek hatását szerencsére már érezzük. Az export- és az importvolumenünk is kedvezően alakul. A Dachser jövőjére továbbra is optimista módon tekintünk annak ellenére, hogy az áprilisi globális leállások gazdasági hatásait nem tudtuk kikerülni. A következő hónapok alakulása nagymértékben függ attól, hogy ügyfeleink milyen gyorsan térhetnek majd vissza üzleti tevékenységükhöz. Továbbra is megbízható logisztikai partnerként állunk ügyfeleink rendelkezésére az új kezdethez, az elmúlt hetek munkája is ezt igazolja. Ügyfeleink számíthatnak intelligens logisztikai szolgáltatásainkra, a hálózatunk integrált, rendkívül rugalmas és szilárd – vélekedett Szontágné Hajnal Zsuzsanna.

Németh Viktória

Supply Chain Monitor
2020. június-július