Archívum: Raktárnavigáció és folyamatbiztonság

2011. szeptember 1. | Egyéb | Egyéb szektorok

Hatékonyság és folyamatbiztonság fokozása raktárnavigáció segítségével szűkfolyosós raktárakban.

A Jungheinrich közel öt éve gyárt szűkfolyosós targoncákat széria kivitelben transzponder technológiával. Ennél a technológiánál a szűkfolyosóban a padlóba helyezett transzponderek segítségével határozzák meg az anyagmozgató gépek helyzetét. A pontos helymeghatározás és a vezérlésben elhelyezett raktártopológia együtt, nagyfokú rugalmasságot biztosít a targoncaüzemeltetésben. Ilyenek például a biztonsági funkciók, mint a folyosóvég-biztosítás és az emelési magasság felügyelet, vagy akár a sebességprofilok optimalizálása különböző talajviszonyok esetén. Jelenleg több mint 5000 transzponder technológiával felszerelt és kiszállított gép működik sikeresen. A „raktárnavigáció” modul használatával második lépésben a transzponder technológia további lehetőségei kerültek kiaknázásra a navigáció és a félautomata célmegközelítés terén. Az elmúlt két évben a Jungheinrich folyamatosan fejlesztette a navigációt és a kezdeti idők célmegközelítést segítő eszközéből mára egy, a teljes folyamatba integrált rendszer került kialakításra. Mindezek segítségével a rakodási teljesítményt akár 25%-kal lehet növelni és ezzel együtt fokozni a folyamatbiztonságot.

Félautomata célmegközelítés

A célmegközelítést segítő eszköz alapja a szűkfolyosós targonca csatlakozása a fölérendelt raktárirányítási rendszerhez WLAN és terminál segítségével. Míg a hagyományos rendszerekben a célpozíció a kezelő részére fizikailag kerül megjelenítésre, a raktárnavigáció ezt az RS 232 csatlakozási ponton keresztül közvetlenül a targonca vezérlésébe továbbítja. Elegendő, ha a kezelő gázt ad és a targonca önállóan, milliméter pontosan közelíti meg a pozíciót – mindezt időben és energiafelhasználásban optimalizáltan teszi. A raklapok keresése már a múlté és a hibás vagy javítandó manőverek teljesen kizártak.

Nyilvánvaló előnyök:

  • hajszálpontos megközelítés a leggyorsabb és legrövidebb útvonalon;
  • nyugodt munkavégzés: csak a valós komissiózó tevékenységre kell összpontosítani;
  • váltakozó kezelők és új munkatársak nagyon gyorsan ugyanazt a teljesítményt nyújtják, mint a tapasztalt kezelők.

Anyagmozgató gépek integrációja a folyamatba

A teljesítmény és a biztonság fokozásának második lényeges lépése volt a gépek bekapcsolása az árugazdálkodási rendszerek folyamataiba. A raktárnavigáció nem csak átvesz információkat a raktárirányítási rendszertől, hanem számos aktív visszacsatolást is ad. Jelenleg több mint 50 adatjelentés küldhető vissza rádiós adatátvitellel. Ezen kívül a szűkfolyosós targoncába olyan kiegészítő érzékelőt szereltek, mint például a teherfelismerést segítő tömegérzékelő, amely a raklapok felvételét és lerakását rögzíti. A gyakorlatban ez jelentősen egyszerűsíti a folyamatokat és egyidejűleg nagyobb biztonságot nyújt. Most ezt az integrációt egy kettős folyamaton mutatjuk be: raklapok be- és kitárolása egyszerre. Ez a munkafolyamat általában azzal kezdődik, hogy a raklapot átveszik az átadó állomáson. Eddig a raklapot a kezelőnek be kellett szkennelnie és ezután kapta meg a rendszertől a célpozíciót. A raktárnavigáció alkalmazásával ez a folyamat megszűnik. A pozíció-meghatározás segítségével a rendszer tudja, hogy melyik raklapot kell felvenni. A targonca már a teher felvételekor ellenőrzi és megerősíti a megfelelő felvételi helyet és rögtön követi a célpozíciót. A kezelő gázt ad és a rendszer pontosan a szabad raktárhelyhez irányítja. Ott aktiválja a betárolási automatikát és egy gombnyomással betárolja a raklapot. Nincs szükség a helyes betárolás szkenneléssel történő ellenőrzésére és még a betárolási pozíció is visszacsatolásra kerül a raktárirányítási rendszer részére a megfelelő készletgazdálkodás figyelembe vételével. A berakodási folyamat befejezése után a gép azonnal kéri a kirakodásra kerülő raklap helymeghatározását. Automatikusan történik a célmegközelítés, a rakodási folyamat és a rendszernek történő visszajelzés. Csupán ennél az egyszerű kettős folyamatnál „kiesik” 4 szkenne lés és ezzel mintegy 20-30 másodperc takarítható meg. A megvalósított projektek alapján a tapasztalat tisztán bebizonyította: minél inkább integrálunk egy targoncát a folyamatokba, annál inkább növelhető a hatékonyság. Emellett a folyamat teljesen biztonságos, hiszen a targonca nem enged semmilyen helytelen betárolást.

Új funkciók bevezetése

A raktárnavigáció optimális kialakítása és továbbfejlesztése a célmeghatározást segítő rendszertől egészen a folyamatintegrált rendszerig több lépésben, két átfogó tesztprojekt keretein belül zajlott. Mindkét tesztprojekt egy-egy nagy komplexitású felhasználást igénylő logisztikai szolgáltatónál került végrehajtásra. A Jungheinrich fejlesztőivel együtt a körülbelül 12 hónapos átalakítási időszak alatt sok új igény merült fel, új ötletek születtek, és részletes megoldások kerültek kifejlesztésre. A tesztprojekt keretein belül például a következő új funkciók kerültek bemutatásra:

  1. A behajtási irány és villahelyzet felügyelete
    A rossz irányba történő beállás elkerülhető, amikor például a „zsákutca” jellegű folyosókban az utolsó raklaphelyekhez kell beállni. Ugyanígy a villaállás is ellenőrzésre kerül, amennyiben például a folyosóban nem oldható meg a villafordítás teherrel.
    Előny: nincs hibás és felesleges haladás.
  2. Dinamikus raktárhelyvezérlés
    Azonos polcfelületekre különböző és változó egységrakományok elhelyezése.
    Előny: magas fokú rugalmasság.
  3. Vegyes üzemmód
    A célpozíció különböző megközelítése a feladattól függően (be- vagy kitárolás, komissiózás).
    Előny: pontos megközelítés, nincs szükség manőverezésre.
  4. Aktív betárolási kontroll
    A betárolási mélység automatikus beállítása az emelési magasságtól és tehertől függően.
    Előny: raklapok pontos betárolása.
  5. Egyedi kiemelési magasságok
    Raklapok kiemelése a teher magasságától és az állvány szintosztásától függően.
    Előny: állványrendszer optimális kihasználása.
  6. A kiegészítő emelés automatikus vezérlése
    A fő és kiegészítő emelés viszonya egyedileg állítható.
    Előny: a cél megközelítésénél a raklap már a kezelő által elvárt és definiált magasságban van.
  7. Megközelítés egyidejű emeléssel és haladással
    A megközelítő útvonal optimalizálása magas indulási és célpozíciónál.
    Előny: időmegtakarítás.
  8. Egy- vagy kétkezes kiszolgálás
    Megközelítés csak a menet-, vagy együttesen a menet- és emelési funkciók kombinációjával.
    Előny: a kiszolgálás egyedileg a kezelőhöz beállítható.

Kapcsolódás a logisztika interfészhez

Jelenleg több mint 500 navigációs rendszer működik világszerte. A projektek többségénél a feladatmegoldás két fő pontra koncentrálódott. Elsőként a raktártopológia egyedi és lehető legrugalmasabb konfigurációja és tárolása az anyagmozgató gépben. A működtetők saját igényeikre és folyamataikra szabva használják a raktárt, így a gyakorlatban a legkülönbözőbb megoldásokat találjuk (például: számozási rendszerek, magasság és helyszélességi felosztások stb.) Napjainkban szinte valamennyi raktárkonfiguráció leképezhető a navigációs rendszerben és ez magas fokú rugalmasságot biztosít a folyamatok vagy szerkezetek jövőbeni változtatása esetén is. A másik fő feladat a raktárnavigáció bekapcsolása az ügyfél specifikus raktárirányítási rendszerébe. Ez minden esetben alapkövetelményként merült fel. Ezért párhuzamosan elindult egy projekt, amelynek keretében kifejlesztésre került a Jungheinrich Logisztikai Interface. A kiindulópont egy közvetlen kapcsolat, meghatározott RS 232 kapcsolódási ponttal. Ennél a megoldásnál a raktárirányítási szoftvernek az előre megadott ASCII formátumban kellett az adatokat az anyagmozgató gépnek továbbítani, melyek gyakran az üzemi oldalon igényeltek hozzáigazítást. A logisztika interfész egy olyan szoftver, amit az adatterminálra telepítenek, és ami az ügyfél raktárirányítási rendszerének a nyelvét lefordítja az anyagmozgató gép nyelvére. A rendszer magas fokú rugalmasságot biztosít a kapcsolódásban és csökkenti az ügyfél oldalán felmerülő IT költségeket. Sok esetben a kapcsolódás az üzemi oldalon nem is igényel semmilyen változtatást. A projektek kereken 80%-a ezzel a szoftvermodullal működik.

Gyakorlati megvalósítás: raktárnavigáció a Dachsernél

A németországi Langenauban működő Dachser cégnél valósítottuk meg az egyik tesztprojektet a szűkfolyosós raktárnavigációval. A megbízó Jörg Stimpfle, az Ulm in Langenau logisztikai központ logisztikai vezetője. Ez az egyik legnagyobb német Dachser vállalat, amely 420 dolgozót foglalkoztat. Az egész raktárban 100 000 raklapnyi tárhely áll rendelkezésre. Különböző anyagokat tárolnak itt: veszélyes anyagokat, élelmiszert és iparcikkeket. A raktárban található egy 9 folyosós szűkfolyosós rendszer (a folyosó hossza 120 m, a legfelső szint 12 m magasan helyezkedik el, és 20 000 raklaphely tárolókapacitással rendelkezik). A raktár tervezésénél végül két alternatív koncepció került megvitatásra: egy teljesen automata kötöttpályás (RBG) raktár, valamint egy kézi kiszolgálású rendszer szabadon mozgó szűkfolyosós targoncákkal. Az időfaktor és a magasabb rugalmasság miatt a kézi rendszer mellett döntöttek.

2010 januárjában öt EKX 515 típusú kombitargonca került beüzemelésre – első lépésként a „raktárnavigáció” modul nélkül, bár erről az opcióról már az elején megegyezés született, és a szükséges érzékelők a kezdetektől fogva kialakításra kerültek. A raktár üzembe helyezése után kereken 6 hónappal, két lépcsőben került aktiválásra a navigációs rendszer.

A háttérben az állt, hogy nagyon hosszú és magas állványokat kellett kiszolgálni, ahol a célmegközelítés a kezelőktől folyamatos, nagyfokú koncentrációt igényelt és soha nem lehetett kizárni a hibázást és korrekciót. A raktárhelyekre történő koncentráció és irányítás a műszakok folyamán egyre nehezebbé vált a nagyon hosszú folyosók, illetve az EKX nagy menetsebessége miatt. Első lépésben a célmegközelítést segítő eszköz került aktiválásra – azaz a célpozíció átvitele a targonca vezérlésébe –, valamint az automatikus megközelítés. A biztonsági szkennelést az első lépésben még manuálisan végezték, mind a teher felvételénél, mind a betárolásnál. A segítő eszköz előnyei hamarosan beigazolódtak:

  1. Az automatikus célmegközelítés egyértelműen tehermentesíti a kezelőt. A kezelők gyorsan elsajátították a navigációs kezelést és nagyon pozitívan fogadták.
  2. Már az első lépésben egyértelműen növekedett a termelékenység. A mérések a rakodási teljesítmény közel 10%-os emelkedését mutatták.
  3. A raktárnavigáció bevezetése előtt a műszak végére egyértelműen romlott a teljesítmény.

A navigációval a teljesítmény közel ugyanolyan szinten maradt mindvégig. Második lépésben következett a targonca integrációja a kommunikációs folyamatba. A Dachsernél az volt a cél, hogy teljesen megszüntessék az időigényes szkennelési folyamatokat. A raktárnavigáció erre is megoldást nyújtott: a logisztikai interfészen keresztül az anyagmozgató gépek jelzik a raktárirányítási rendszernek a raklapfelvételt és a leadást. Ezáltal ellenőrző szkennelésre már nincs szükség. Csak egyszer kerül sor szkennelésre az előkészítő térben, a raklapok felvételénél. Ezáltal minden munkafolyamatnál további értékes másodperceket tudtak megtakarítani. Amennyiben ehhez hozzávesszük a navigáció által biztosított gyorsabb célmegközelítést, akkor elmondhatjuk, hogy a Dachser raktárban 15-20%-os teljesítmény-növekedést sikerült megvalósítani.

Sebastian Riedmaier, a Jungheinrich Moosburg GmbH. szűkfolyosós targoncákért felelős termékmenedzsere és Jörg Stimpfle, a Dachser GmbH. & Co. KG, Langenau logisztikai vezetője

Supply Chain Monitor
2011. szeptember